De afgelopen dagen is er veel gecommuniceerd over het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische auto’s. Netbeheerder Enexis heeft het initiatief genomen om de oplaadpunten te gaan plaatsen en was ook degene die de boodschap in de media verkondigde. Op BNR wist een woordvoerder van Enexis te melden dat Nederland de komende drie jaar een landelijk netwerk van tienduizend oplaadpunten voor elektrische auto's krijgt. De woordvoerder wist ook te melden dat een volle accu maar vier euro gaat kosten. In de Volkskrant van vrijdag 24 april meldde een woordvoerder van Enexis dat het elektrisch rijden gecontroleerd moet worden ingevoerd, omdat er anders problemen ontstaan. “Als 5% van de Nederlandse bevolking elektrisch rijdt, wordt het risicovol, bij 20% slaan de stoppen door”,aldus de woordvoerder.
De prijs van elektriciteit is afhankelijk van een aantal factoren, maar vooral van het tijdstip wanneer elektriciteit wordt verbruikt. De prijs van een volle accu zal dus vooral afhangen van het moment van de dag waarop de accu wordt opgeladen. Om piekbelasting overdag te voorkomen doordat mensen hun accu opladen voordat ze naar hun werk rijden, zal er een systeem moeten komen waarbij de lege accu’s binnen een aantal minuten kunnen worden omgeruild voor volle. Op dit moment kost het laden van een accu volgens Enexis vier euro, maar bij intensief gebruik van de elektrische auto zal de prijs voor een volle accu gaan varieren gedurende de dag. Op dit moment is prijs voor het verbruik van elektriciteit ook al afhankelijk van het moment van de dag en kunnen we al minimaal drie prijszones identificeren waarbij de hoogste zone minimaal zes keer zo duur is als de laagste zone.
Het dagelijkse verbruik van elektriciteit in Nederland moet iedere dag worden voorspeld door de energiebedrijven. Dit doen zij op basis van complexe modellen met veel variabelen. Een belangrijke variabele naast het weer is het historische verbruik van een aansluiting. Voor de oplaadpunten is dit historische verbruik nog niet voorhanden en het zal nog een aantal jaren duren voordat dit er wel is in een bruikbare vorm. Wanneer er steeds meer elektrische auto’s komen, zal de intensiteit per oplaadpunt blijven toenemen totdat de markt verzadigd is met zowel elektrische auto’s als oplaadpunten. De vraag is welk energiebedrijf geinteresseerd is in een portefeuille met aansluitingen waarvan het verbruik nog niet te voorspellen is. De netwerkbedrijven mogen de elektriciteit voor de oplaadpunten in ieder geval niet zelf gaan leveren.
Naast de vragen wat de prijs gaat worden voor een volle accu en wie de elektriciteit uiteindelijk levert, is er een aantal andere vragen dat beantwoord moet worden. Die vragen hebben veelal betrekking op de te gebruiken standaarden voor accu’s, stekkers en oplaadsnelheden. De Nederlandse netwerkbedrijven doen er verstandig aan om dit initiatief op Europees niveau af te stemmen om de slagingskans te vergroten door nu meteen de Europese standaard te introduceren.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
zwang
zwang
De afgelopen dagen is er veel gecommuniceerd over het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische auto’s. Netbeheerder Enexis heeft het initiatief genomen om de oplaadpunten te gaan plaatsen en was ook degene die de boodschap in de media verkondigde. Op BNR wist een woordvoerder van Enexis te melden dat Nederland de komende drie jaar een landelijk netwerk van tienduizend oplaadpunten voor elektrische auto's krijgt. De woordvoerder wist ook te melden dat een volle accu maar vier euro gaat kosten. In de Volkskrant van vrijdag 24 april meldde een woordvoerder van Enexis dat het elektrisch rijden gecontroleerd moet worden ingevoerd, omdat er anders problemen ontstaan. “Als 5% van de Nederlandse bevolking elektrisch rijdt, wordt het risicovol, bij 20% slaan de stoppen door”,aldus de woordvoerder.
De prijs van elektriciteit is afhankelijk van een aantal factoren, maar vooral van het tijdstip wanneer elektriciteit wordt verbruikt. De prijs van een volle accu zal dus vooral afhangen van het moment van de dag waarop de accu wordt opgeladen. Om piekbelasting overdag te voorkomen doordat mensen hun accu opladen voordat ze naar hun werk rijden, zal er een systeem moeten komen waarbij de lege accu’s binnen een aantal minuten kunnen worden omgeruild voor volle. Op dit moment kost het laden van een accu volgens Enexis vier euro, maar bij intensief gebruik van de elektrische auto zal de prijs voor een volle accu gaan varieren gedurende de dag. Op dit moment is prijs voor het verbruik van elektriciteit ook al afhankelijk van het moment van de dag en kunnen we al minimaal drie prijszones identificeren waarbij de hoogste zone minimaal zes keer zo duur is als de laagste zone.
Het dagelijkse verbruik van elektriciteit in Nederland moet iedere dag worden voorspeld door de energiebedrijven. Dit doen zij op basis van complexe modellen met veel variabelen. Een belangrijke variabele naast het weer is het historische verbruik van een aansluiting. Voor de oplaadpunten is dit historische verbruik nog niet voorhanden en het zal nog een aantal jaren duren voordat dit er wel is in een bruikbare vorm. Wanneer er steeds meer elektrische auto’s komen, zal de intensiteit per oplaadpunt blijven toenemen totdat de markt verzadigd is met zowel elektrische auto’s als oplaadpunten. De vraag is welk energiebedrijf geinteresseerd is in een portefeuille met aansluitingen waarvan het verbruik nog niet te voorspellen is. De netwerkbedrijven mogen de elektriciteit voor de oplaadpunten in ieder geval niet zelf gaan leveren.
Naast de vragen wat de prijs gaat worden voor een volle accu en wie de elektriciteit uiteindelijk levert, is er een aantal andere vragen dat beantwoord moet worden. Die vragen hebben veelal betrekking op de te gebruiken standaarden voor accu’s, stekkers en oplaadsnelheden. De Nederlandse netwerkbedrijven doen er verstandig aan om dit initiatief op Europees niveau af te stemmen om de slagingskans te vergroten door nu meteen de Europese standaard te introduceren.
Jan Willem Zwang
Partner Tensor Energy
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20690-lopen-de-nederlandse-netwerkbedrijven-niet-te-hard-van-stapel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag