• 0

Eenmanszaak of toch maar niet?

Naast mijn vaste baan als programmeur van 40 uur per week wil ik af en toe wat bijklussen. Ik ben hiervoor al benaderd door een ander bedrijf. Nou dacht ik in eerste instantie aan het opzetten van een eenmanszaak, maar door diverse verhalen op internet zie ik door de bomen het bos niet meer en begin ik hier toch aan te twijfelen. Dit is de situatie.

 

• In eerste instantie zal er 1 opdrachtgever zijn, maar sta wel open voor andere (korte) opdrachten.

• Ik zal het urencriterium niet halen.

• Ik wil me wel profileren als bedrijf op het internet met een eigen website.

 

Zoals ik het nu zie ben ik voor de inkomstenbelasting geen ondernemer, maar voor de btw wel. Als ik een VAR aanvraag verwacht ik dat ik een VAR-row krijg. Dit geeft voor de werkgever dus geen garantie dat er geen loonheffing en werknemersverzekeringen moeten worden bepaald. Het lijkt me dat ik in dit geval geen (fictief) dienstverband heb, waardoor de werkgever geen loonheffing en werknemersverzekeringen hoeft af te dragen. Ook heb ik geen recht op de fiscale aftrekposten voor ondernemers.

 

Mijn vragen zijn:

 

• Kloppen mijn bovenstaande beweringen/aannames

• Wat zijn, in dit geval, nu de voor- en nadelen van een eenmanszaak t.o.v. gewoon factureren zonder BTW

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb niet helemaal een antwoord op je vragen, want dat stukje ken ik bijna niet.

 

Maar, hou je hier ook rekening met het concurrentiebeding bij je huidige werkgever?

Ook is het niet ongebruikelijk dat de werkgever bij een fulltime dienstverband exclusiviteit eist.

 

Om jezelf in te dekken kan het verstandig zijn aan je werkgever uit te leggen wat je ongeveer wil doen en vragen om toestemming op papier.

Als je werkgever redelijk is, je niet gaat concurreren en je werk bij de huidige werkgever er geen schade van ondervindt, zou dat geen probleem moeten zijn.

 

(Zo kan ik mij voorstellen dat een werkgever bij een fulltime kantoorbaan er wel twijfels bij heeft als je elke nacht als barman aan de slag wil.)

Link naar reactie
  • 0

Op dergelijke dingen moet je inderdaad bedacht zijn. Toen ik mijn stage overeenkomst tekende stond er ook een paragraaf in opgenomen waarin ik uitdrukkelijke toestemming moet vragen aan mijn werkgever indien ik andere betaalde werkzaamheden wil verrichten.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Verder mijn complimenten voor je aannames want ze kloppen allemaal. Ik heb ze meerdere malen gelezen en ik kon geen onjuistheid vinden dus je hebt je goed ingelezen!

 

Als je voor de BTW al als ondernemer bent aangemerkt lijkt het mij niet mogelijk om zonder BTW te factureren. Daarnaast zal je meerdere malen per jaar geld verdienen aan je werkzaamheden en neem je deel aan het economische verkeer. Hierbij maak ik de aanname dat jij een oogmerk hebt om winst te draaien. Dus factureren zonder BTW lijkt mij geen optie.

 

Indien je nog verdere vragen hebt dan hoor ik het graag.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Als het dus goed begrijp zijn er geen nadelen voor een eenmanszaak t.o.v. gewoon factureren zonder bedrijf. Afgezien van wat extra administratie en een zakelijke rekening (niet verplicht). Voordeel is dat ik van bijv. een laptop investering de btw kan terugkrijgen, toch? Zijn er nog andere zaken waar ik niet aan gedacht heb?

Link naar reactie
  • 0

Als het dus goed begrijp zijn er geen nadelen voor een eenmanszaak t.o.v. gewoon factureren zonder bedrijf. Afgezien van wat extra administratie en een zakelijke rekening (niet verplicht).

 

Het valt voor de aangifte OB inderdaad wel mee als je enigzins georganiseerd bent.

Zie Administratieve verplichtingen voor de btw.

 

Een zakelijke rekening is inderdaad niet nodig, maar als je een priverekening hebt moeten mensen uiteraard wel overschrijven naar jouw eigen naam, niet naar de bedrijfsnaam.

Dat kan minder professioneel staan.

 

Ik zou wel sterk aanraden om een aparte (prive)rekening te gebruiken, zodat het overzichtelijker blijft.

 

Voordeel is dat ik van bijv. een laptop investering de btw kan terugkrijgen, toch?

 

Ja en nee.

Voor zover ik begrepen heb, maar ik kan even geen bron geven, gaat de BD wel mopperen als je op een jaaromzet van 500 euro een laptop van 2500 euro koopt en die 500 euro BTW terug wil.

Het moet dus wel redelijk blijven voor zover ik heb begrepen.

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet je niet een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? He bah nog meer kosten :)

Ik mis ook duidelijkheid over gezagsverhouding, als jou opdrachtgever jou gaat vertellen wat en wanneer en hoe je het moet doen dan denk ik dat je bij controle nat gaat, ook met een var-row. Fiscaal zal dit alleen gevolgen hebben voor je opdrachtgever mits hij zwart op wit heeft de naheffingen te kunnen verhalen op jou.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.

 

@joost: duidelijk verhaal, bedankt

 

@erikr: Ik hoop toch wel iets meer omzet te genereren :-) De eerste opdracht van ca 2000 euro is al binnen.

 

@amazing: Ik zie eerlijk gezegd de zin van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nog niet zo in. Het soort werk dat ik verricht zal niet snel schade toebrengen aan een bedrijven. Of zie ik hier soms iets over het hoofd? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de gezagsverhouding. Denk je dat ik voor de belastingdienst bij de (tot nu toe enige) opdrachtgever gezien wordt als werknemer? Ook al heb ik een volledige baan hiernaast?

 

Durkie

Link naar reactie
  • 0

Stel jij laat info op straat slingeren en je opdrachtgever steld je aansprakelijk, rechtsbijstandverzekering? Stel je loopt tijdens je opdracht tegen een advocaat op en die valt, breekt zn been, WA bedrijf? Je bent aan het programmeren en het hele systeem van client gaat plat door jou, wie betaald dat?

 

Gezagssverhouding is zeker een punt waar de fiscus naar zal kijken. Ik noem dit omdat ze willen zien of jij zelf de opdrachten uitvoerd, anders neigt dit snel naar dienstbetrekking. Dat je fulltime baan ernaast heb heeft geen invloed.

 

Link naar reactie
  • 0

Durkie

 

De gezagsverhouding is echt wel een speerpunt om vast te stellen of je een ondernemer bent. Daarnaast weegt voornamelijk mee:

- inkomen;

- uren besteed aan;

- loop je risico als ondernemer.

 

In de startfase zullen ze je niet lastigvallen als je begint met 1 opdrachtgever, maar dat kun je niet eeuwig volhouden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Voordeel is dat ik van bijv. een laptop investering de btw kan terugkrijgen, toch?

 

Ja en nee.

Voor zover ik begrepen heb, maar ik kan even geen bron geven, gaat de BD wel mopperen als je op een jaaromzet van 500 euro een laptop van 2500 euro koopt en die 500 euro BTW terug wil.

Het moet dus wel redelijk blijven voor zover ik heb begrepen.

 

 

De inspecteur mag de bedrijfsvoering van een ondernemer slechts marginaal toetsen. Dat houdt in dat ze in principe geen commentaar mogen hebben op jouw bedrijfsvoering tenzij je exorbitante kosten maakt ten opzichte van de omvang van jouw bedrijf. Over een laptopje mag een inspecteur naar mijn mening geen aftrek weigeren.

 

Als inspecteur zijnde zou ik wel een lease contract van een Rolls Royce Phantom weigeren indien je een IT bedrijfje hebt met een omzet van ongeveer €6.000. De verhoudingen moeten echt maar dan ook echt scheef liggen voordat de inspecteur een kostenaftrek mag weigeren. (tenzij rente maar dat is hele andere koek)

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Nou, nou, elke keer dat ik denk dat ik er uit ben, weten jullie me toch weer aan't twijfelen te brengen :-)

 

@amazing: ik zal in eerste instantie geen 'hoge risico' opdrachten aannemen, en over het algemeen de opdrachten thuis uitvoeren. Het zal daardoor niet zo'n vaart lopen met de aansprakelijkheid. Ik zal er echter wel rekening mee houden indien de opdrachgevers/opdrachten veranderen.

 

@amazing en Joost: Ik denk dat het met de gezagsverhouding wel goed zit:

* Ik verplicht me niet om enige tijd arbeid te verrichten, maar neem opdrachten aan indien ik dat kan/wil.

* De opdrachtgever geeft mij geen opdrachten en aanwijzingen over het werk waar ik me aan moet houden. Ik bepaal zelf op welke manier ik 'problemen' oplos (via bijvoorbeeld een functioneel ontwerp) en geef de opdrachtgever de optie om hiermee akkoord te gaan.

* het aantal uren en het inkomen dat ik besteed is nog niet te bepalen.

* het risico dat ik als ondernemer loop zal niet zo groot zijn.

 

Misschien dat de laatste 2 punten nog problemen opleveren bij het bepalen van de gezagsverhouding. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

groeten,

 

Durkie

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.