• 0

Startersbezoek vd belastingdienst; twijfel ondernemerschap

Enige tijd terug heb ik een 'startersbezoek' van de belastingdienst gekregen. Hierbij werd globaal nog eens uiteengezet wat er verwacht werd van de administratie en werden vragen gesteld over de bedrijfsvoering.

 

Hierop heb ik een rapport gekregen van de belastingdienst. Een citaat:

"Ondernemerschap

De belastingplichtige is ondernemer voor de omzetbelasting.

 

Het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting is bij het bezoek nog niet vastgesteld. Het is tot op heden onvoldoende duidelijk of belastingplichtige voldoet aan de gestelde criteria voor het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

 

Bij het bezoek is onduidelijk gebleven bij wie het risico ligt als de klant niet tevreden is over de werkzaamheden.

 

Concreet is de belastingplichtige oa gewezen op het beperkte aantal opdrachtgevers en de geringe actieve benadering van potentiele klanten (reclame). Gezien de startfase van de onderneming is overeengekomen dat het ondernemerschap nader beoordeeld zal gaan worden bij de vaststelling van de aanslag inkomsenbelasting 2009"

 

Tijdens het gesprek gaf de belastingdienst medewerker aan dat de VAR (welke ik heb) in beginsel verstrekt wordt maar enkel achteraf getoetst kan worden. Omdat je belastingvoordelen hebt door onder 'ondernemerschap voor de inkomstenbelasting' te vallen gaf hij aan dat het belangrik was dat hier ook sprake van was, anders zou ten onrechte de samenleving de dupe zijn - en dat kon toch niet de bedoeling zijn.

 

Ik zit nu bij een opdrachtgever met nog 2 bedrijven er tussen. 1 van de vragen die hij gesteld heeft is wie er verantwoordelijk is op het moment dat de opdracht niet naar tevredenheid wordt uitgevoerd. Hierop heb ik aangegeven dat er tussentijdse besprekingen zijn over voortgang van de opdracht, en het in de praktijk zo werkt dat als het werk niet bevalt het gewoon einde verhaal is.

Daarnaast heb ik aangegeven niet te adverteren (dit was een expliciete vraag die gesteld werd) - maar wel actief via linkedin. Het heeft concreet geen zin om actief opdrachten te werven als je nog bij een opdrachtgever zit.

 

Hebben meer mensen ervaringen met dit soort startersbezoeken? Ik heb geen idee hoe ik meer 'ondernemer' kan worden in de ogen van de belastingdienst; ik ben niet van plan om zinloze advertenties te gaan zetten om opdrachten te zoeken die ik niet kan aannemen. Hoe kan ik het beste met deze situatie omgaan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De crux is waarschijnlijk het beperkte aantal opdrachtgevers. Hoeveel heb je er normaliter per jaar?

 

Daarbij speelt mee dat als het risico van een ontevreden klant in de ogen van de belastingdienst niet bij jou ligt, jouw tussenbureau waarschijnlijk als detacheerder gezien wordt en dat bureau voor jou één opdrachtgever is, ook als het je wegzet bij meerdere eindklanten (en andere tussenbureaus).

 

Als je geen reclame maakt, dan maak je niet de indruk te streven naar meer opdrachtgevers en dan heeft het lage aantal opdrachtgevers niet met je startsituatie te maken, maar met de gekozen arbeidsvorm.

 

Oplossingen:

1. Meerdere opdrachtgevers hebben (>= 3)

2. Werken met bemiddelingsconstructies i.p.v. detachering (volgens de criteria van de belastingdienst)

3. Reclame maken om later meer opdrachtgevers te krijgen

Link naar reactie
  • 0

Over wanneer je wel en niet ondernemer bent, heb ik eens wat geschreven op http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html. Wellicht geeft het enige duidelijkheid hoe het komt dat je voor de omzetbelasting wel ondernemer kunt zijn en voor de inkomstenbelasting niet.

 

Wanneer jij aannemelijk kunt maken ondernemer te zijn, zal de belastingdienst akkoord gaan. Maar wanneer ben je ondernemer? Met name de zelfstandigheid (ingehuurd worden via een keten aan tussenpartijen, maakt het al wat ondoorzichtiger) is erg belangrijk. Als je alleen opdrachten binnenkrijgt via de tussenpartijen en dus niet openlijk op zoek bent naar andere opdrachtgevers, zou het wel eens zo kunnen zijn dat je in dienst bent bij die partijen (tenzij je natuurlijk een hondertal opdrachten via de tussenhandel hebt per jaar, maar dat betwijfel ik of dat hier aan de hand is).

 

De vraag dus of je reclame maakt, is dus meer om in te schatten of jij zelfstandig op zoek bent naar nieuwe opdrachtgevers. Deze vraag kun je eenvoudig pareren door een website te hebben, waarop jij jouw diensten aanbiedt.

 

In mijn klantenkring heb ik een aantal ondernemers die zich verhuren als directeur. Die hebben echt niet meer dan 3 opdrachtgevers per jaar, maar zijn toch aangemerkt als zelfstandig ondernemer. Het kan dus wel, maar hierover zijn wel afspraken gemaakt met de belastingdienst.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Hebben meer mensen ervaringen met dit soort startersbezoeken? Ik heb geen idee hoe ik meer 'ondernemer' kan worden in de ogen van de belastingdienst; ik ben niet van plan om zinloze advertenties te gaan zetten om opdrachten te zoeken die ik niet kan aannemen. Hoe kan ik het beste met deze situatie omgaan?

 

 

 

De BD kijkt in hoeverre je ondernemer bent. De belangrijkste criteria hiervoor zijn:

 

1 hoeveel tijd besteed je aan je onderneming?

2 profileer je je als ondernemer? Adverteren is daar 1 vorm van, maar je kunt veel meer doen: LinkedIn (wat je al doet), een eigen website, bloggen, lezingen en/of trainingen geven etc.

3 heb je voldoende klanten?

 

1) je besteedt geen tijd genoeg om voor ondernemersaftek in aanmerking te komen. Wel ben je ondernemer voor de BTW.

2) In de ogen van de BD ben je geen ondernemer. Het gaat niet alleen om adverteren, maar blijkbaar heb je niet duidelijk gemaakt wat je doet ipv adverteren. Adverteren is trouwens geen vereiste, heb ik zelf nooit gedaan.

3) Dat is met name bedoeld om te bepalen of je niet gewoon werknemer bent. En in 2e instantie of je bedrijf voldoende levensvatbaar is.

 

Dus op 2 van deze 3 criteria scoor je al nee.

 

Oplossing: aan 3 kun je werken door ook tijdens een klus al op zoek te gaan naar volgende klanten. Niet dat je die moet vinden, maar 'in de markt zijn' is toch wel handig. Aan 2 kun je werken jezelf zichtbaar te maken in de markt.

 

Ik vermoed dat je vooral jezelf en je kennis verhuurt, klopt dat? Wat verkoop je?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De crux is waarschijnlijk het beperkte aantal opdrachtgevers. Hoeveel heb je er normaliter per jaar?

 

Daarbij speelt mee dat als het risico van een ontevreden klant in de ogen van de belastingdienst niet bij jou ligt, jouw tussenbureau waarschijnlijk als detacheerder gezien wordt en dat bureau voor jou één opdrachtgever is, ook als het je wegzet bij meerdere eindklanten (en andere tussenbureaus).

 

Als je geen reclame maakt, dan maak je niet de indruk te streven naar meer opdrachtgevers en dan heeft het lage aantal opdrachtgevers niet met je startsituatie te maken, maar met de gekozen arbeidsvorm.

 

Oplossingen:

1. Meerdere opdrachtgevers hebben (>= 3)

2. Werken met bemiddelingsconstructies i.p.v. detachering (volgens de criteria van de belastingdienst)

3. Reclame maken om later meer opdrachtgevers te krijgen

Voor de VAR heb ik aangegeven 3 of minder. Ik zit in de ICT (development) en projecten kunnen langere tijd duren. Tussenbedrijven zijn helaas noodzakelijk binnen deze markt omdat de grotere bedrijven vaak geen directe zaken willen doen met ZZP-ers / kleine bedrijven.

 

Bemiddelingsconstructies zijn denk ik geen optie; de meeste ZZP-ers die ik tegenkom zitten via dezelfde constructie bij de eindopdrachtgever.

Link naar reactie
  • 0

 

De BD kijkt in hoeverre je ondernemer bent. De belangrijkste criteria hiervoor zijn:

 

1 hoeveel tijd besteed je aan je onderneming?

2 profileer je je als ondernemer? Adverteren is daar 1 vorm van, maar je kunt veel meer doen: LinkedIn (wat je al doet), een eigen website, bloggen, lezingen en/of trainingen geven etc.

3 heb je voldoende klanten?

 

1) je besteedt geen tijd genoeg om voor ondernemersaftek in aanmerking te komen. Wel ben je ondernemer voor de BTW.

2) In de ogen van de BD ben je geen ondernemer. Het gaat niet alleen om adverteren, maar blijkbaar heb je niet duidelijk gemaakt wat je doet ipv adverteren. Adverteren is trouwens geen vereiste, heb ik zelf nooit gedaan.

3) Dat is met name bedoeld om te bepalen of je niet gewoon werknemer bent. En in 2e instantie of je bedrijf voldoende levensvatbaar is.

 

Dus op 2 van deze 3 criteria scoor je al nee.

 

Oplossing: aan 3 kun je werken door ook tijdens een klus al op zoek te gaan naar volgende klanten. Niet dat je die moet vinden, maar 'in de markt zijn' is toch wel handig. Aan 2 kun je werken jezelf zichtbaar te maken in de markt.

 

Ik vermoed dat je vooral jezelf en je kennis verhuurt, klopt dat? Wat verkoop je?

Development. Ik heb een website en heb ook aangegeven contacten te onderhouden, maar ben niet actief atm voor nieuwe opdrachten (te meer daar ik nu op een langer durend project zit).

Link naar reactie
  • 0

Een heel belangrijk kenmerk van ondermerschap is : RISICO.

 

En daarover heeft de BD een opmerking gemaakt; t staat er wel een beetje tussengefrommeld. In de reakties zie ik dat hier geen aandacht aan is besteedt, maar dit is een absolute voorwaarde voor ondernemerschap. Wat is jouw ondernemersrisico?

 

De belastingdienst vindt het ook heel belangrijk dat de onderneming zelfstandig is; maw: als anderen bepalen hoe u uw werk moet uitvoeren (gezagsverhouding aanwezig) dan lijkt dit niet op ondernemerschap maar een verkapt dienstverband.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stefan

 

Lees ook even hier over starters en de fiscus:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Groet

Joost

Hoi Joost

 

Bedankt voor de link.

 

Ik ben er nog niet helemaal uit; ik vraag me af hoe andere ZZP-ers in de ICT aantonen dat ze ondernemer zijn.

 

Ga iig wat promotie materiaal regelen en zaken als goudengids vermelding. Realistisch gezien gaat dit geen toegevoegde waarde opleveren vermoed ik maar de belasting persoon gaf ook al aan dat dit soort zaken meewegen.

 

Groeten

 

Stefan

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stefan

 

Het gaat niet zozeer om dat soort relatief kleine zaken. De fiscus kijkt wel naar het uiterlijk vertoon (reclame, briefpapier, kaartje), maar heeft veel meer interesse in de volgende onderwerpen:

 

1. loop je ondernemersrisico (wanbetaling, schuldeisers);

2. wat verdien je met de onderneming;

3. hoeveel tijd besteed je eraan;

4. hoeveel opdrachtgevers heb je;

5. heb je geen gezagsverhouding met de opdrachtgever?

 

Dit zijn de belangrijkste peilers.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.