• 0

Juridische kosten omtrent concurrentiebeding: opvoeren als bedrijfskosten?

Voorafgaande aan mijn zelfstandigenbestaan heb ik met mijn oude werkgever een juridische strijd gevoerd m.b.t. een concurrentiebeding. De kosten hiervan zijn grotendeels voor rekening van mijn rechtsbijstandsverzekering (prive-verzekering) gekomen. Het kostenmaximum van de verzekering is echter overschreden. Er resteert dus een bedrag van enige duizenden euro's aan advokaatkosten dat ik zelf moet bekostigen. Kan ik deze kosten opvoeren als bedrijfskosten?

Ik heb op internet gezocht in allerlei databases, maar kon hier weining over vinden.

 

B.v.d.

 

M.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

En hoe zit het dan als je het conflict had omdat je voor jezelf een bedrijf wilde starten en dat bedrijf strijdig is met het concurrentiebeding. Zijn dat dan geen opstartkosten voor het bedrijf?

 

Dan nog zou ik de kosten alloceren aan de periode voordat het bedrijf daadwerkelijk kan beginnen omdat je nog toestemming moet krijgen van je oude werkgever voordat je officieel mag beginnen. Indien er een boete zal volgen kan ik geen grond vinden waarom dit onder de bedrijfsuitvoering zou kunnen vallen.

 

Je bent het concurrentiebeding immers als privepersoon overeen gekomen dus zou ik het vreemd vinden als je die verplichting mee kan nemen in je onderneming. Verder schiet me niets concreet te binnen waarop ik dit baseer maar veel fiscale vraagstukken kan je met je boerenverstand oplossen. Dit is mijn boerenverstands mening ;D

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

En hoe zit het dan als je het conflict had omdat je voor jezelf een bedrijf wilde starten en dat bedrijf strijdig is met het concurrentiebeding. Zijn dat dan geen opstartkosten voor het bedrijf?

 

Hi Manon.

 

Nee, het non-concurrentiebeding vindt de oorsprong in de arbeidsovereenkomst en is dus een loongerelateerde kwestie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.