• 0

Willekeurig afschrijven?

Sinds begin dit jaar heb ik enkele investeringen voor mijn onderneming gedaan. Ik heb van

vrienden vernomen dat ik hierop willekeurig mag afschrijven. Dus als ik een investering van €

6000 gelijkmatig over 3 jaar zou afschrijven, dan wil ik nu de jaarlijkse afschrijving laten

afhangen van het resultaat.

Dus als de winst ' hoog ' uitvalt, dan schrijf ik bijv. € 4000 af en is het resultaat iets lager dan

schrijf ik voor bijv. € 1000 af etc. etc.

Op deze manier kan ik mijn winst en daarmee ook de inkomstenbelasting die ik verschuldigd

ben ietwat sturen.

Weten jullie in hoeverre er bij willekeurige afschrijving sprake is van fiscale ' valkuilen '?

Waar moet ik rekening mee houden?

Greetz,

Larry.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Larry,

willekeurig afschrijven kan niet zomaar. Als startende ondernemer heb je wel die mogelijkheid, om de eerste drie jaar willekeurig af te schrijven. Daarna vervalt deze optie.

De willekeurige afschrijving voor startende ondernemers is ook nog aan bepaalde voorwaarden gesteld. De regeling geldt bijvoorbeeld niet voor investeringen in personenauto's.

 

Verder mag er willekeurig afgeschreven worden over investeringen in bedrijfsmiddelen die bestemd zijn voor onderzoek en ontwikkeling.

 

Dus om een goed antwoord op je vraag te kunnen geven, moet je me dus even laten weten hoe lang je bedrijf al bestaat en om wat voor investeringen dat het gaat.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Willekeurig afschrijven wordt vaak gebruikt om een 'verlies' te laten vallen op een moment dat dat het beste uitkomt. Uiteraard binnen de grenzen van wanneer de fiscus willekeurig afschrijven accepteert...

 

Hiermee kun je inderdaad de winst beinvloeden (en daarmee in geval van een eenmanszaak, vof oid ook de inkomstenbelasting). Dit kan vooral betekenen dat je al snel (bij sneller dan normaal afschrijven) geld terug krijgt van wat je uitgegeven hebt aan je investering. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld minder en/of minder lang te lenen...

 

De grootste valkuil is dat je jezelf rijk gaat rekenen... Dit kan gebeuren als je je fiscale winst of verlies gaat gebruiken voor bedrijfsbeslissingen.

Een voorbeeld om dit duidelijk te maken:

 

Stel je koopt een machine voor 500.000 euro, die je direct volledig afschrijft. Deze machine zou je echter normaal gesproken gedurende 5 jaar afschrijven (100.000 euro per jaar).

In de 5 jaren waarin je normaal zou afschrijven schijf je nu dus af: 500.000 ; 0 ; 0 ; 0 ; 0....

 

Als je in je bedrijfseconomische cijfers ook op deze manier af zou schrijven, zou je de winst in de jaren 2 tot en met 5 100.000 euro 'te hoog' vaststellen, waardoor je (na vervanging van de machine) in jaar 6 'ineens' geconfronteerd wordt met een winstdaling van 100.000 euro.... dat is een valkuiltje.

 

Als je er echter goed mee om gaat, dan kun je de financiering van je onderneming wel een stukje makkelijker maken, je hebt de belastingaftrek namelijk eerder. Om er goed mee om te gaan, neem je bedrijfseconomisch (dus voor verslaggeving en/of bedrijfsbeslissingen) netjes ieder jaar 100.000 euro. Je laat het fiscale voordeeltje hierbij dus buiten beschouwing, zodat je in jaar 6 niet ineens een dip in je winst krijgt...

 

Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb. Als er nog iets onduidelijk is, laat dat dan even weten ;-)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Iceman,

 

Sorry voor mijn late reactie.

Ik ben sinds begin vorig jaar begonnen met een copyshop en heb voor ongeveer € 20000 geinvesteerd in copieer- apparatuur en kantoor inrichting en inventaris.

Een auto (Hyundai H200) staat ook op de balans van mijn onderneming en die valt denk ik helaas onder de categorie personen auto’s.

 

Celletje 1974,

 

Bedankt voor je reactie. Ik had wel nog wat vragen m.b.t wat je hieronder schreef.

 

Quote:

“ Als je in je bedrijfseconomische cijfers ook op deze manier af zou schrijven, zou je de winst in de jaren 2 tot en met 5 100.000 euro 'te hoog' vaststellen, waardoor je (na vervanging van de machine) in jaar 6 'ineens' geconfronteerd wordt met een winstdaling van 100.000 euro.... dat is een valkuiltje.” Unquote

 

Bedoel je met je laatste zin dat ik in jaar 6 over de nieuwe machine(na vervanging) alléén normaal mag afschrijven (€ 100.000 per jaar) of mag ik wederom willekeurig afschrijven en de vervangingsinvestering in jaar 6 helemaal als verlies nemen?

Ik vind dat het ” valkuiltje “ in jaar 6 wel meevalt als ik die leg naast de “dip “ in fiscale winst bij de aanschaf. Toen schreef ik die € 500.000 in één keer af.

Of zie ik dat verkeerd.

 

Is het toegestaan om bedrijfsecomisch gezien normaal af te schrijven en fiscaal gezien willekeurig af te schrijven?

 

Overigens zou ik van jullie willen weten of de redenering die ik hieronder stel een beetje klopt.

 

Als ik in een jaar een winst van € 100 heb en ik schrijf voor dat jaar € 25 af dan betekent het dat ik afhankelijk van het belastingtarief (bijvoorbeeld 37.2% X € 75) aan IB hoef te

betalen. Mijn besparing is dus niet het bedrag van de afschrijving, maar een percentage hiervan. Als ik in een jaar verlies van € 100 heb en ik schreef voor dat jaar € 25 af, dan krijg ik, naar ik vernomen heb belasting geld terug als ik het verlies afwentel op voorgaande IB jaren. Ik zou dus als ik het goed heb in mijn voorbeeld( 37.2% X € 100) terugkijgen

 

Ik kijk uit naar jullie reactie.

 

Greetz,

 

Larry.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je met je laatste zin dat ik in jaar 6 over de nieuwe machine(na vervanging) alléén normaal mag afschrijven (€ 100.000 per jaar) of mag ik wederom willekeurig afschrijven en de vervangingsinvestering in jaar 6 helemaal als verlies nemen?

 

Larry, willekeurig afschrijven mag je alleen doen tijdens (even uit mijn hoofd gezegd) de eerste drie jaar van je onderneming. Als je een machine na 6 jaar vervangt is het dus niet meer mogelijk die vervangende machine willekeurig af te schrijven. Deze zul je netjes volgens de fiscale termijn af moeten schrijven. Die termijn wisselt per soort investering, in de documentatie van de belastingdienst kun je alles vinden over de fiscaal geaccepteerde afschrijvingstermijnen voor bepaalde groepen investeringen.

 

Ik vind dat het ” valkuiltje “ in jaar 6 wel meevalt als ik die leg naast de “dip “ in fiscale winst bij de aanschaf. Toen schreef ik die € 500.000 in één keer af.

Of zie ik dat verkeerd.

 

Larry, dat zie je een beetje verkeerd. Het valkuiltje valt inderdaad best mee, maar je moet er op de juiste manier mee om gaan (het niet vergeten...).

 

Die 'fiscale winst' die je noemt zie je trouwens ook verkeerd. Het voordeel dat je hebt is dat je het belastinggeld eerder terug krijgt. Je krijgt niet meer terug!

 

Is het toegestaan om bedrijfsecomisch gezien normaal af te schrijven en fiscaal gezien willekeurig af te schrijven?

 

Ja dat is toegestaan. De fiscus heeft strakkere richtlijnen met betrekking tot afschrijven dan dat er op bedrijfseconomisch gebied gelden. Hierdoor zal het vaker voorkomen dat je fiscale afschrijving afwijkt. Uiteraard kun je (om het jezelf wat makkelijker te maken) je bedrijfseconomisch ook houden aan de strakke richtlijnen van de fiscus, zodat je hier geen onderscheid in hoeft te maken in je administratie, maar dan komt de genoemde valkuil dus om de hoek kijken bij versneld afschrijven.

 

Overigens zou ik van jullie willen weten of de redenering die ik hieronder stel een beetje klopt.

 

Als ik in een jaar een winst van € 100 heb en ik schrijf voor dat jaar € 25 af dan betekent het dat ik afhankelijk van het belastingtarief (bijvoorbeeld 37.2% X € 75) aan IB hoef te

betalen. Mijn besparing is dus niet het bedrag van de afschrijving, maar een percentage hiervan. Als ik in een jaar verlies van € 100 heb en ik schreef voor dat jaar € 25 af, dan krijg ik, naar ik vernomen heb belasting geld terug als ik het verlies afwentel op voorgaande IB jaren. Ik zou dus als ik het goed heb in mijn voorbeeld( 37.2% X € 100) terugkijgen

 

Voor zover ik weet zie je dit juist. Al zou ik 'belasting-aftrekbare kosten' niet als 'besparing' willen betitelen... uiteindelijk betaal je (als het goed is) namelijk meer belasting dan dat, doordat je er winst op maakt ;)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.