• 0

starter van eenmanszaak en VAR-WUO?

Hoi iedereen,

 

Ik nieuw hier en al veel gelezen en geleerd van HL maar ik zit met het volgende vraag. Door extreme drukte en groei werk ik sinds een 8 maanden in loondienst voor het bedrijf van me schoonvader (10 fte) in montage in plafonds, luchtbehandelingsinstallatie, elektra. Nu wil ik mede door de grote groei en opdrachten. Voor mezelf gaan beginnen in dezelfde sector en onder aannemen voor dat bedrijf. Eerste instantie zal dit gewoon op urenbasis zijn gefactureerd richting bedrijf schoonvader. Ook zal ik een viertal medewerkers hebben via payroll constructie. Dus ik word geen juridisch werkgever, economisch gezien wel(denk ik). Ik wil wel 2 neefjes 18 jaar op nul uren contract zetten, die zullen zo nu en dan op een vrije dag komen helpen. Ik zal naar buiten toe treden als bedrijf via website, inschijving kvk, zakelijke rekening, bedrijfsbus, gereedschappen, etc etc En ben zeker wel 50 uur per week bezig de komende tijd. Echter het project dat ik ga doen zal sowieso de eerste 2 jaren al mijn werkbare tijd in beslag nemen. Dus ik heb geen tijd over om werkzaamheden voor anderen te gaan doen c.q te factureren. Dus de 1e twee jaren heb ik 1 opdrachtgever namelijk bedrijf schoonvader.

 

Maar bijv qua persoonlijke risico's neem ik uiteraard wel een goede arbeidsongeschiktsheidsverzekering/WA, want als er wat gebeurd qua persoonlijke of materiele schade... Ook qua risico voor factureerbare uren loop ik risico want als bijv opschorting bouwwerkzaamheden of er is 2 weken geen werk. Factureer ik ook niets verdien ik ook niets.

Nu vraagt het bedrijf/schoonvader alleen om een var verklaring, voor vrijstelling eventuele verkapte loondienst e.d. Is dit zo haalbaar voor mij, een VAR -WUO tenminste? Wat zou ik starttechnisch kunnen doen om dit zeker te halen? Zit de belastingdienst mij als ik dit ga doen straks wel als ondernemer? Lijkt mij wel. Opzich ik ben niet echt een zzpér of in ogen bij de belastingsdienst wel?

Ik wil al jaren een eigen bedrijf starten dus, ik zie dit ook als een leuke kans om te gaan ondernemen maar wil geen risico lopen voor mij en/of bedrijf schoonvader.

Als alleen het probleem is om meer factureerbare opdrachtgevers, kan ik natuurlijk via bedrijven van vrienden/famile, zo nu en dan wat factureren sturen en dit dan weer vice versa op te lossen. Maar eerlijkheid duurt het langst en ik wil gewoon goed en transparant starten ook richting belasting enz.

Ik weet het ondernemen is risico lopen maar bepaalde zekerheden wil ik uiteraard wel veilig stellen, gevoelsmatig heb ik zo iets van gewoon beginnen en kijken waar ik tegen aan loop maar, aan de andere kant vind ik dit toch zekers wel een heet hangijzer waar ik zeer graag jullie visie in wil verkrijgen. In iedergeval alvast erg bedankt! Mvg,

 

Dave Epken,

25 jaar en startklaar ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo Dave,

 

Allereerst welkom hier. Ik kan me voorstellen dat dit je een goede kans lijkt om een eigen onderneming te starten. Ik vrees echter dat je op basis van wat je hier schrijft geen VAR-wuo zult krijgen. Eén van de onderdelen van de VAR aanvraag is of je werkzaamheden voro opdrachtgevers zult verrichten die je voorheen in loondienst verrichtte. Het antwoord op deze vraag is ja. Een andere vraag betreft het aantal opdrachtgevers, in jouw geval (in ieder geval voor dit en komend jaar zoals ik het begrijp) is dat er 1, namelijk het bedrijf van je schoonvader. Alleen al deze twee antwoorden zullen de belastingdienst al snel tot het oordeel VAR-loon aanleiding kunnen geven.

Is er niet een mogelijkheid om voor het bedrijf van je schoonvader in loondienst te blijven en wat minder te gaan werken en daarnaast enkele andere opdrachtgevers te werven als je graag een eigen onderneming wilt starten? Na afloop van je huidige project voor het bedrijf van je schoonvader zou je dan full time als ondernemer aan de slag kunnen met je eigen opdrachtgevers.

 

groeten,

Marjan

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marjan,

 

First.. bedankt voor je snelle antwoord. Ja die 2 items zie ik ook als enige struikelblok voor mijn var-WUO aanvraag. Maar anderzijds opereer ik wel zelfstandig en als ik ziek ben wordt ik niet betaald bijv. Ook stel ik zelf mijn werkwijze samen oftewel er is geen gezagsverhouding of iets in die trant. Ik regel het geheel zelf en loop ook de nodige risico's. In alle andere opzichten ben ik wel gewoon ondernemer. Ik weet niet in hoevere de belastingdienst dit voor mij als starter in dat segment laat meewegen voor een VAR WUO

Opzich is de constructie van het bedrijf van schoonvader zo: de Installatie/montage BV daaronder verdeeld 50% Beheerschoonvader BV en 50% compagnonSchoonvader BV.

Is het uberhaupt qua omslagpunt fiscaal aantal opdrachtgevers optioneel dat ik bijv: 5 maanden beheer BV schoonvader factureer. 3 Maanden compagnon factureer en 4 maanden de installati/montage BV factureer. Dus dat ik dan wel 3 verschillende opdrachtgevers heb... Of wordt dit dan weer als frauduleus beoordeeld..?

 

En als ik kortweg gewoon aan de slag ga via eenmanszaak en geen var aanvraag, is de kans dan groot dat er toch een dienstverband wordt geconstateerd? Met loonheffingen en andere gevolgen..? In mijn omgeving heb ik verscheidene bekenden als zzpers in bouw/agrarisch/constructionele dienstverlening. Deze hebben ook niet een var aangevraagd kort door de bocht gezegd is dat te veel moeite en geeft hun geen meerwaarde want tja ze werken bijv 4 maanden bij die of 4 maanden bij de ander en sturen factuurtje en klaar. Voor de rest horen ze daar ook niets meer van en er wordt er bij hun dus ook niet om gevraagd...

Ook qua toekomstgericht overnemen van bedrijf/werkzaamheden schoonvader in ogenschouw genomen misschien nog een andere constructie om al te gaan ondernemen? Wat ik toch zeer graag ambieer! Kortom het enige wat mij nog weerhoud om te starten zijn alleen deze perikelen... In iedergeval al bedankt voor eventuele antwoorden in deze

Link naar reactie
  • 0

Als je 1e klant er al een is die 2 jaar van je tijd in beslag gaat nemen, heb je wel een heel sterk verhaal nodig (bijv dat je werkzaamheden nou eenmaal veel tijd kosten, bijv installatie van een complete fabriek of zo). In de praktijk lijkt het er meer op dat jij heel vaak voor klussen wordt ingehuurd door dezelfde klant. Als je dan geen andere klanten hebt, zegt de BD (terecht m.i.): verkapt dienstverband.

 

Een andere mogelijkheid is je inkopen in het bedrijf van schoonpapa? Anders zul je domweg toch echt andere klanten moeten zoeken, en daar dus tijd voor maken.

 

Factureren via verschillende BVs naar uiteindelijk dezelfde klant zou ik zeker afraden. Zowel moreel als om de boetes en naheffingen sociale premies die er uitgedeeld worden bij ontdekking. Mooier kan ik het niet maken ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

het betreft ook een project voor 2 jaar. Dus jou vergelijking met installatie voor 1 fabriek klopt enigszins wel. Het betreft alleen geen fabriek maar de universiteit/faculteit van A'dam wat uit verschillende aaneengesloten nieuwe bouwdelen en renovatieprojecten gaat en dit totaal tot oplevering e.d. 20 maanden in beslag gaat nemen, echter met uitloop meegenomen in overweging gaat het toch echt om 2 jaar.

Maar kort door de bocht, kan je als starter niet 24 maanden voor 1 dezelfde opdrachgever werken ivm negatief resultaat aanvraag var_wuo en met het oog dus op verkapt dienstverband. Maar ik kan dus als starter wel bij 3 verschillende bedrijven kleinere klusjes aannemen en daardoor wel mijn var-wuo verkrijgen.

Dus als starter in deze sector ben ik genoodzaakt om de omzettechnisch kleinere (uitgeknepen)klusjes(4-6maand) aan te nemen en de qua tijdsbestek de mooie grote klussen met zekerheid van 2 jaar super werken, en klussen die ook qua referentie leuk en goed ogen maar te laten schieten aan de grotere bedrijven..

Want de belastingsdienst verdenkt dan snel verkapt dienstverband, en dat is m.i onterecht, want geen gezagsverhouding en voer het geheel zelfstandig uit en investeer, loop risico, betaal alle belastingen en bijbehorende kosten enz enz...

???

Link naar reactie
  • 0

En mbt inkopen in bedrijf schoonvader, is er al mijn zwager/beste maat als opvolger. Ik had dat even beter moeten formuleren: Maar door zeer goede partnership is de opzet dus dat ik verscheidene orders ga overnemen maar meer in mijn expertise luchtkanalen en elektra. En hun zich verder profileren en proffesionaliseren in wand en plafondmontage. Dus ook toekomstgericht meerdere klanten factureerbaar maar eerste order/opzet dus niet. En daarbij mee in ogenschouw genomen dat daarna de klussen daarna ook minimaal 15 maanden per klus zullen zijn. Maar wel weer bij andere opdrachtgever... Vandaag trouwens 3 x getracht belastingtelefoon te contacten maar er is storing.. :(

Link naar reactie
  • 0

Beste amazing,

 

hoezo krijg je echt niet?? Zeg nooit, nooit!

Einde middag telefonisch eindelijk contact gehad met de belastingdienst, en volledig transparant alles vermeld qua situatie enz. Dus ook op basis van ex werkgever, en opdracht met duur van 2 jaar dus maar 1 opdrachtgever e.d. De desbetreffende persoon, naam enz genoteerd, vertelde mij dat als ik mijn Var wuo aanvraag invul en opstuurde met begleidende brief omtrent uitleg situatie hij geen problemen zag voor een var-wuo verklaring. Belastingdienst is dus aanzienlijk postiever als jullie inschatting.

:P

Link naar reactie
  • 0

Beste amazing,

 

hoezo krijg je echt niet?? Zeg nooit, nooit!

Einde middag telefonisch eindelijk contact gehad met de belastingdienst, en volledig transparant alles vermeld qua situatie enz. Dus ook op basis van ex werkgever, en opdracht met duur van 2 jaar dus maar 1 opdrachtgever e.d. De desbetreffende persoon, naam enz genoteerd, vertelde mij dat als ik mijn Var wuo aanvraag invul en opstuurde met begleidende brief omtrent uitleg situatie hij geen problemen zag voor een var-wuo verklaring. Belastingdienst is dus aanzienlijk postiever als jullie inschatting.

:P

 

Hoi Dave

 

Bewaar die aantekeningen maar goed (niet toevallig het gesprek opgenomen? ;)). Uitlatingen van de klantendienst heb je juridisch echter weinig aan! Geloof me als ik zeg dat je zo geen var-wuo krijgt. :(

 

Je word ingehuurd door jouw ex-werkgever voor de duur van 2 jaar, terwijl je in die tijd geen andere opdrachtgever hebt. Dat is beslist een fictief dienstverband. Sterker nog: ik zie ook niet in waarom je dan een onderneming zou hebben en ik denk toch echt vanuit de adviespraktijk.

 

De uitlating via de telefoon zal ontkend worden als je een beroep doet op het vertrouwensbeginsel (betreffende medewerker weet niet meer dat hij/zij dit gezegd heeft) en dan sta je met lege handen.

 

Als je mede-aandeelhouder zou worden, dan heb je dit probleem niet. Is dat bespreekbaar?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

bedankt! Dat wist ik niet!

Ik ambieer liever een eigen onderneming boven loondienst.(zoals velen denk ik) Ik zou graag via deze weg ook wat liquide middellen op willen bouwen voor, uitbreiding in personeel, inventaris, etc, etc. Dit 2 jarig project zou daar perfect op aansluiten en mij in alles verschaffen daarvoor. Mede dat ik dan na dit project het luchtbehandelings en elektra deel zal overnemen, in een aparte onderneming. En voor dezelfde en/of andere opdrachtgevers. Echter deze projecten lopen gemiddeld wel 1 jaar tot 1,5 jaar.

Simpel gezegd kan je als starter dus geen grote langdurige projecten aannemen voor 1 opdrachtgever, aangezien ik dan niet als winst uit onderneming wordt aangemerkt... :'( En deze projecten mij juist als starter de juiste handvaten geven...

Dus de andere criteria (personeel, risico, winst, kvk inschrijving, btwnr,reclame,enz) wegen in overweging niet op tegen de ex werkgever, 2 jarige opdracht.

 

Mede aandeelhouder worden is niet eerste keus want wil dit graag toch zelf in gaan differentieren, en hun willen zich juist gaan proffesionaliseren in het andere segment....

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

...

Simpel gezegd kan je als starter dus geen grote langdurige projecten aannemen voor 1 opdrachtgever, aangezien ik dan niet als winst uit onderneming wordt aangemerkt...

 

...

 

 

Dat kan wel, mits je dat maar goed brengt. Bijv doordat al dit soort projecten lang lopen, en omdat je je als ondernemer profileert (dus iets doet aan marketing, investeren etc).

 

Er zijn bijv veel interimmanagers die lang op 1 klus zitten (tot een jaar is geen uitzondering). De BD heeft daar geen probleem mee qua VAR WUO. Wel maakt de BD een probleem als iemand jaar in jaar uit bij dezelfde klant interimt.

 

Dus vraag die VAR aan en doe er een goede toelichting bij.

 

Nog even over mede-eigenaar worden: dat kan toch nog steeds? Jij doet activiteit A, de anderen activiteit B, en de winst verdeel je nav de ingebrachte omzet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.