• 0

Startende ondernemer: auto

Ik heb een uur lang topics met 'auto prive zaak btw' gelezen maar ik ben t antwoord op mn vraag niet tegengekomen. Daarom stel ik hem maar :). Erg interessant forum trouwens, denk dat ik hier wel vaker rond zal hangen.

 

Goed, ik ben startende ondernemer. 1-1-08 begonnen, voldoe aan de urennorm. Nu is mijn prive-auto aan vervanging toe en ben ik aan het onderzoeken of een auto op de zaak slim is. Mijn fiscaal adviseur heeft wat voor me uitgerekend, maar ik twijfel aan de juistheid ervan :-[.

 

Ik zal even een copy posten van wat hij me voorrekent. Overigens is de aanschafwaarde van de auto 29K (nieuw gebruikt, wel een BTW auto).

 

auto.jpg

 

Met het risico als eigenwijs over te komen :) heb ik de volgende vragen:

 

1: waarom is de afschrijving maar 4000? 20% van 29000 is toch 5800?

2: waarom is de BTW over die afschrijving cq aankoop maar 12%, hoort t daar niet 19% te zijn? Ik geloof ook niet dat de 75% 'regeling' op 19% is toegepast, want dat zou 14,25% zijn

3: waar wordt deze waarde nu verder gebruikt?

4: waar komt dit getal vandaan

5: ik ben startende ondernemer, dus ik mag willekeurig afschrijven (nog 2 jaar want reeds 1 jaar gedaan). Ook op een auto?

6: kleinschaligheidsinvesteringaftrek is ook van toepassing neem ik aan?

7: in de kolom prive/prive gaat hij uit van E8003 aan kosten ex btw, met vervolgens maar 12% btw op de aankoop. Lijkt me dat dat 199% moet zijn? Vervolgens wel 19% op de kosten, en dan 50% daarvan aftrek want 50/50 qua aantal kms. Lijkt me dat dat 75% kan zijn, als ik gewoon geen km-admin bij houdt, correct?

 

Hopelijk kan iemand me wat wijsheid verschaffen in deze, waarvoor alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
1: waarom is de afschrijving maar 4000? 20% van 29000 is toch 5800?

 

Je schrijft af op het ex. BTW bedrag. 29K is incl. BTW

 

2: waarom is de BTW over die afschrijving cq aankoop maar 12%, hoort t daar niet 19% te zijn? Ik geloof ook niet dat de 75% 'regeling' op 19% is toegepast, want dat zou 14,25% zijn

 

BTW over auto's is een lastig verhaal. Maar het heeft er mee te maken dat de afschrijving BPM een andere afschrijving op de cataloguswaarde is. Verder wordt er over een bepaald stukje weer wel en geen BTW geheven. Lastig, maar het bedrag is juist.

 

De rest van de vragen is belastingtechnisch. Joehoe... Jooohoooost!

 

---------------

Ik ben nodig aan koffie toe, blijkt.

Link naar reactie
  • 0

Met het risico als eigenwijs over te komen heb ik de volgende vragen:

 

1: waarom is de afschrijving maar 4000? 20% van 29000 is toch 5800?

 

29 k is inclusief btw/bpm

 

2: waarom is de BTW over die afschrijving cq aankoop maar 12%, hoort t daar niet 19% te zijn? Ik geloof ook niet dat de 75% 'regeling' op 19% is toegepast, want dat zou 14,25% zijn

 

omdat in het totaal zowel btw als bpm zit en bpm is onbelast word er gerekend met een gemiddelde van 12%

 

3: waar wordt deze waarde nu verder gebruikt?

 

Lijkt me de bijtelling maar die is onjuist, want het is 25% en niet 20%

 

4: waar komt dit getal vandaan

 

Dat is denk ik de totale kosten minus de bijtelling, die aftrekbaar blijft voor de onderneming.

 

5: ik ben startende ondernemer, dus ik mag willekeurig afschrijven (nog 2 jaar want reeds 1 jaar gedaan). Ook op een auto?

6: kleinschaligheidsinvesteringaftrek is ook van toepassing neem ik aan?

 

Op een personenauto zit geen investeringsaftrek en is willekeurige afschrijving niet toegestaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden al.. uit jullie handen klinkt t een stuk geloofwaardiger dan van mn adviseur-die-me-al-eerder-verkeerd-adviseerde-en-waarbij-ik-dus-de-gezonde-achterdocht-heb.

 

Bijtelling is trouwens wel 20%.. het is een auto met weinig uitstoot.

 

Bummer dat investeringsaftrek e.d. niet mag.

 

Maar verder lijkt dit dus een logische berekening, en komt het er op neer dat het niet uit maakt hoe ik t allemaal regel, tenzij ik veel meer prive ga rijden omdat zaak/zaak dan interessanter wordt, correct? Oh, en een lening af moet sluiten doet de schaal ook wel iets meer richting zaak/zaak doorslaan geloof ik, vanwege aftrekbare rente, correct?

Link naar reactie
  • 0

Zal je ander voorbeeld stellen:

Auto van 31k op de zaak;

jaarlijkse kosten

afschrijving 4000

brandstof 2500

mrb 500

onderhoud 1000

verzekering 750

bijtelling 31x25%-12%(btw afdracht) -7000

totale autokosten aftrekbaar in de onderneming 1750

 

Auto in prive 9000 km x 0,19 = 1710 aftrekbare kosten in de zaak

 

Ik zou kiezen voor auto op de zaak, maar als je nu 20000 km rijd zou ik m prive houden en km declareren...

Ga je er voor lenen dan zakelijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden al.. uit jullie handen klinkt t een stuk geloofwaardiger dan van mn adviseur-die-me-al-eerder-verkeerd-adviseerde-en-waarbij-ik-dus-de-gezonde-achterdocht-heb.

 

Sorry hoor maar dat begrijp ik niet, 1x fout advies is bij mij exit ???

Link naar reactie
  • 0

ja.. en dan kan ik een nieuwe zoeken wat me ook weer tijd kost en dan kan ik hopen dat die goed is. Deze is nu als het goed is alert.. maar gaat er nog een keer iets mis (zoals nu met die auto bijv) dan is t idd einde oefening.

 

@amazing: duidelijke taal. Die 12% moet ik wiskundig gezien nog even zien te snappen (en t is 20% ipv 25%) maar I get the point. Ik denk dat t in mijn geval idd stuivertje wisselen is en dat t maar net van de verdeling kms en te verwachten benzine prijs afhangt.

Link naar reactie
  • 0

Ruben riep, ik ben er ;D

 

@Amazing:

De berekening klopt. Tenminste, ik ga er van uit dat hij een restwaarde hanteert voor de afschrijving, anders zou deze wel erg laag zijn. Auto dus voor de IB zakelijk en voor de BTW privé houden.

 

Als er dan gefinancierd wordt, blijft de keuze dezelfde. De rente is zakelijk in de IB aftrekbaar en qua BTW verandert er niets.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

 

 

@amazing: duidelijke taal. Die 12% moet ik wiskundig gezien nog even zien te snappen (en t is 20% ipv 25%) maar I get the point. Ik denk dat t in mijn geval idd stuivertje wisselen is en dat t maar net van de verdeling kms en te verwachten benzine prijs afhangt.

 

De BTW correctie van 12% kan ik als volgt uitleggen:

 

Koppel eerst de BTW los van de IB. Beiden kennen hun eigen spelregels en staan naast elkaar en niet door elkaar.

 

In de IB kennen we de bijtelling wegens privé gebruik. In jouw geval 20% van de cat waarde.

 

In de BTW kennen we die bijtelling wegens privé gebruik ook, als je de auto voor de BTW zakelijk aanhoudt en bij aanschaf de BTW hebt teruggevraagd. Die bedraagt dan 12% (forfait door de overheid vastgesteld) van de IB bijtelling. Bij jou dus 12% van 20% van de cat waarde.

 

Welnu, ik merk, dit schrijvende, iets op aan de berekening van jouw adviseur. Ik mis namelijk het feit dat je de BTW op de koopsom ineens terugkrijgt. Hij neemt 19% van de afschrijving elk jaar, maar zo werkt dat niet.

 

Jij koopt de auto. Als je die voor de BTW zakelijk aanmerkt, dan krijg je de BTW op de koopfactuur ineens terug en dus niet in porties van 19% over de afschrijving elk jaar. Daar zit een rentevoordeel in van zeker veel meer dan 3 euro per jaar (het verschil tussen optie 1 en optie 3).

 

Daar komt bij dat je nu de aanname maakt tot een X bedrag aan autokosten. Een dure reparatie en het advies om de auto voor de BTW privé te houden, is achterhaald.

 

Ik corrigeer dus mezelf even en adviseer je om de auto zowel voor de IB als voor de BTW zakelijk te houden!

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

3 euro per maand he, maar nog steeds te weinig verschil denk ik ja.

 

De BTW is volgens mij 3750 euro oid.. dus dan zou het rentevoordeel bij 3% rente 112,50 euro zijn?

 

Redelijk offtopic,.. maar in t kader van wisselen van adviseur.. (wacht, laat ik eens kijken of er een topic loopt over kosten/waar op te letten alvorens een vraag te stellen)

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik t even kwijt. Want ik dacht idd dat die 480 niet correct was (mn vraag 2) waarop oa Ruben zei dat het wel klopte. Pak ik er echter een catalogus bij, zoek een auto van 29K uit.. dan zit daar 3750 BTW op..

 

Dus los van het renteverhaal over de BTW... klopt die 480 BTW nu dan wel of niet?

 

Oh, en heeft iemand antwoord op vraag 7 uit de startpost? :)

Link naar reactie
  • 0

Ik voel me dom.. en dan is t niet slim om mn adviseur te bellen als ik t zelf niet eens snap :).

 

Kan je dat iets meer uitleggen nog?

 

Bedoel je dat ik, bij zaak/zaak, in jaar 1 een grote BTW aftrek over de aankoop heb, en daar in jaar 2,3,4 en 5 rente over vang? Vervolgens heb ik in jaar 2,3,4 en 5 natuurlijk geen BTW aftrek over de aankoop, enkel nog over kosten.

 

Mss heeft mn adviseur dat proberen te levellen door een aangepast BTW bedrag te hanteren om zo tot gemiddelde maandlijkse kosten te komen ofzo? Maar dan is het wel gek dat t totaal der BTW niet aan 3750 komt..

 

Of sla ik de plank nu volledig mis?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.