• 0

Belasting over opbrengst verkoop aandeel

Hallo allemaal,

 

Ik heb een fiscaal vraagje. In 2007 ben ik samen met mijn neef een handelsbedrijf begonnen. We hebben dat direct goed aangepakt door een werkmaatschappij met daarboven 2 holdings (allen BV's) op te richten. Beide holdings bezitten 50% van de aandelen van de werkmaatschappij.

 

Hoewel de zaak vanaf het begin goed heeft gelopen, heb ik onlangs besloten om mij uit het bedrijf terug te trekken. Mijn neef was gelukkig bereid om mijn aandelen over te nemen, we hebben afgesproken dit voor een bedrag van 28.000 euro te doen. Het maakt mij niet miljonair, maar het is in elk geval beter dan afsluiten met verlies.

 

Er komt dus 28.000 euro terecht in de holding. Wat kan ik hier nu het beste mee doen? Ik zal ongetwijfeld nog moeten afrekenen met de belastingdienst, welk percentage geldt hier doorgaans voor? Hoe kan ik de betalen belasting zo laag mogelijk houden - direct weer investeren?

 

Omdat ik sinds kort weer in loondienst werk, heb ik eigenlijk ook geen tijd meer om de holding nog langer te besturen. Ik weet ook niet wat ik er mee moet doen: een nieuw bedrijf beginnen wil ik niet en voor de maandelijkse aangiften (loonbelasting / BTW) heb ik zelfs nauwelijks tijd meer - laat staan dat er wat valt aan te geven. Ik wil af van alle verplichtingen zodat ik weer tijd heb om op zaterdagen lekker een potje te voetballen.

 

Wat kan ik het beste met de holding doen?

 

Gr

Sjaak

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Sjaak,

 

Over de € 28.000 ben je geen vennootschapsbelasting verschuldigd. Het voordeel (ik weet niet of dat ook de € 28.000 is) valt onder de deelnemingsvrijstelling.

 

Als je helemaal niets met de BV meer wilt doen zou je kunnen overwegen de BV te liquideren. Als je in het verleden € 18.000 bij oprichting als aandelenkappitaal hebt volgestort zal al hetgeen er meer uit de BV komt belast zijn met 25% inkomstenbelasting.

 

Stel de € 28.000 is het enige wat in de BV zit. € 18.000 kan dan onbelast worder uitgekeerd en de resterende € 10.000 is belast in Box 2.

 

Met groet,

 

René

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.