• 0

„Weg met de man dus?”, vroeg ik. „Mannen zijn als banken, je kan niet met en niet zonder”, antwoordde ze. Ik viel stil, maar dat duurt zelden lang. Het gesprek met een goede vriendin, tevens algemeen gewaardeerd econoom, kwam op de Nederlandse banken die het mkb nauwelijks nog krediet verstrekken.

 

Maar ook hoe de commissie-Maas (drie mannen) de aandeelhouder de schuld van de crisis geeft en en passant voorstelt juist de commissarissen ’strenger’ te laten toezien op het beloningsbeleid. Vervolgens hoe KPN haar aandeelhouders voor een voldongen feit stelde door het beloningsbeleid van de toppers verpakt in het jaarverslag op de agenda te zetten. Take it or leave it. Met goedkeurende stempel van de commissarissen (vier mannen, twee vrouwen).

 

De dame, niet type ’Tuinbroek & Opzij’ maar eerder ’PC Hooft & Vogue’, poneerde vervolgens de stelling die mij de vraag of mannen weg moesten ontlokte: „Het zijn niet de banken, maar mannen werkzaam bij banken die de crisis hebben veroorzaakt. Mannen kicken meer op geld en statussymbolen dan vrouwen.” Alsof dat niet genoeg men-bashen was: „Vrouwen letten ook meer op ’t langetermijnbelang.”

 

Ik moet haar (knarsetandend) deels gelijk geven. Reken een freelancer, type sterk geslacht, voor hoeveel winst er per jaar overblijft en de BMW-folders zijn bij wijze van spreken al onderweg. Terwijl de gemiddelde vrouw eerst eens een paar maanden naar het bankafschrift staart voordat ze die knaken spendeert.

 

Faillissementsdeskundigen bevestigen dit beeld. Terwijl 30% van de starters en 25% van de ondernemers een vrouw is, bedraagt het aandeel van het zogenaamde ‘zwakke geslacht’ bij faillissementen een kleine 15%. Natuurlijk kunnen (wij) mannen tegenwerpen dat juist risico en rendement hand in hand gaan. Dat een vrouw nooit een vet bedrijf uit de grond zal stampen (die enkele uitzondering daargelaten). Maar dat is te kort door de bocht.

 

De lessen die we uit het geheel kunnen trekken, is dat voor de stabiliteit van een onderneming een optimale mix m/v in het management waarschijnlijk tot de beste resultaten leidt. Ook op langere termijn. Een open deur? Wellicht. Maar loop door een open deur en je komt nog eens ergens.

 

En toeval of niet, laat het nu juist een vrouw in de Tweede Kamer zijn die minister Bos suggereert de beloning van het topmanagement verplicht als apart onderdeel op de agenda van de aandeelhoudersvergadering te zetten. Geen man die op dat idee is gekomen.

 

Deze column is ook gepubliceerd in De Telegraaf op 17 april 2009

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erg interessant en geeft mij dan weer direct te denken dat we (mannen en vrouwen) elkaar toch eigenlijk hard nodig hebben he?

Ik heb natuurlijk niet de intentie deze serieuze collumn te ontkrachten maar ik kon niet de verleiding weerstaan om denken aan het stuk RTL experience uit 2008. Ik heb het er nog even bijgezocht.

In het kader van economisch met je geld omgaan even inschakelen op minuut 49:10. Ik herken het volledig en daarom….. moet mijn vrouw ook de centjes in de gaten houden..

Samen komen we er wel…

 

http://www.rtl.nl/components/shows/manvrouw/miMedia/2008/week33/zo22.Man_Vrouw_17-08-2008.xml

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuke column Kees, maar ik mis eigenlijk een beetje argumenten.

Je stelling lijkt nu een beetje te luiden:

Bedrijven waar mannen aan de top staan maken blunders, dus als er vrouwen aan de top staan gaat het allemaal een stuk beter.

 

Lijkt me iets te kort door de bocht...

Link naar reactie
  • 0

Wat in mijn idee zondermeer een sterk punt is in de column is dat niet de banken, maar de mensen die er werken, verantwoordelijk gehouden zouden moeten worden voor de resultaten.

 

Daarnaast denk ik dat vrouwen inderdaad beter zijn in het bijhouden van een huishoudboekje. maakt niet uit of dat over een onderneming of een huishouden gaat, ze doen het in vele gevallen al jaren en niet onverdienstelijk.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

@Ironny: is inderdaad een stevig stukje tv :)

 

@Tonino: Ik denk dat de cijfers over faillissementen genoeg zeggen. En wie de bijeenkomsten heeft gezien waar bankiers rekening en verantwoording moesten afleggen aan een parlementaire commissie of iets dergelijks, ziet louter pakken en (Hermes-)dassen ...

 

@ Targon. Dank je voor het compliment.

 

Update: Wouter Bos heeft vandaag laten weten dat hij het beloningsbeleid van topmanagement niet als verplicht separaat onderdeel op de agenda van aandeelhoudersvergaderingen wil zetten.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

 

...

Update: Wouter Bos heeft vandaag laten weten dat hij het beloningsbeleid van topmanagement niet als verplicht separaat onderdeel op de agenda van aandeelhoudersvergaderingen wil zetten.

 

Ben het niet altijd met Wouter eens, maar hier heeft hij een punt. De aandeelhouders zijn eigenaar en moeten zelf maar mans / vrouws genoeg zijn dit op de agenda te zetten als dit voor hun van belang is. Al die roep om overheidsinbreng en (m.i.) betutteling...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Van de week op TV gezien:

 

Er was een onderzoek gaande naar een apenkolonie. Na 10 jaar onderzoek deed er zich iets dramatisch voor binnen de groep. De apen hadden bij een toeristisch centrum etensresten gegeten en waren met TB besmet. Bij nader onderzoek bleek dat de apen die daaraan doodgegaan waren voornamelijk agressieve alpha-mannetjes waren. De kolonie bestond daarna uit veel meer vrouwen dan mannen en de mannen die overbleven waren “lieve jongens”. Het gevolg was dat er veel meer gevlooid werd, de groep werd socialer en heel vreedzaam. Twintig jaar na het drama staat de groep nog steeds bekend om zijn vredelievendheid en ook de alpha-pubertjes passen zich in een half jaar tijd volledig aan.

 

Wat ik hier mee wil zeggen: misschien is het voor ons mensen een goed voorbeeld. Er zijn misschien teveel “mannetjes” geweest die het voor het zeggen hadden. Ook de vrouwen die aan de top werken zijn teveel meegegaan in een mannelijk systeem. Ik hoop dat we nu gaan naar een samenleving waar er meer vrouwelijke eigenschappen gewaardeerd gaan worden en we meer gaan naar een mens-beeld in plaats van een man/vrouw-beeld. Waarbij mannelijke en vrouwelijke eigenschappen in evenwicht met elkaar zijn en waarbij wordt ingezien dat allebei nodig zijn in gelijke mate. Yin en Yang.

Binnen een mens, binnen de maatschappij en binnen een onderneming.

 

Dat er alpha mannen zijn die dit in gaan zien stemt mij hoopvol. ;)

 

Groet,

Louise (geen tuinbroek maar ook geen vogue, eerder spijkerbroek met birckenstocks)

 

Link naar reactie
  • 0

Je vergeet hierbij dat mensen, itt apen wel elk jaar vooruitgang willen zien. Recessie, bah!

 

Een vooruitgang die bij mensen voor een belangrijk deel gedreven wordt door mannen die vrouwen willen imponeren. Dus niet door een mooie vacht, verentooi, rode kont, maar gewoon door keiharde pegels. Dat maakt die hele kredietcrisis (en elke andere financiële crisis) typisch menselijk.

 

En kom dan niet aan met een slap verhaaltje over banken die misschien met minder risico hadden kunnen overleven.. Die waren 10 jaar geleden door hun aandeelhouders al verkocht aan zo'n opportunistische bank die nu zwaar in de problemen zit, maar wel erg groot is. Het hele eiereten nu is een gebrek aan financieel toezicht door de overheid. 10% van een sector die jaarlijks ten onder gaat is een probleem van de aandeelhouders, 50% van de overheid.

Link naar reactie
  • 0

Je vergeet hierbij dat mensen, itt apen wel elk jaar vooruitgang willen zien. Recessie, bah!

 

Een vooruitgang die bij mensen voor een belangrijk deel gedreven wordt door mannen die vrouwen willen imponeren. Dus niet door een mooie vacht, verentooi, rode kont, maar gewoon door keiharde pegels. Dat maakt die hele kredietcrisis (en elke andere financiële crisis) typisch menselijk.

 

 

Juist dit gedrag viel dus bij die aapjes weg doordat de alpha-mannetjes dood waren. Nu hoeven de alpha-mensen-mannen van mij niet dood hoor! ;D Ben je gek, die zijn ook wel weer heel erg leuk! Maar een kleine verandering is denk ik ook bij ons mensen wel wenselijk. Dat van die apen was een onderdeel van een onderzoek naar wat stress met een mens deed. Als gevolg van het hele voorval kwam er in de apenkolonie ook veel minder stress voor en waren de apen ook veel gezonder.

 

Ook denk ik dat als er aan de top van bedrijven een juiste mix van 'vrouwelijke' stabiliteit en 'mannelijke' lef is dat een bedrijf daar wel bij vaart. Dit is precies wat je in stabiele gezinnen ziet gebeuren en of die 'mannelijke'en 'vrouwelijke' eigenschappen nu door mannen en/of vrouwen worden ingevuld, dat maakt niet uit. Voel je als man niet aangevallen door wat ik zeg. Ik constateer alleen dat het 'mannelijke' tot nu toe overheerst heeft en dat het misschien tijd wordt voor een beter evenwicht in de wereld. Ik zet expres vouw/man tussen aanhalingstekens omdat het niet mijn bedoeling is om dé man aan de schandpaal te nagelen en overal de schuld van te geven. Ook al kun je dat kort door de bocht nu misschien concluderen maar vrouwen hebben daar natuurlijk ook hun aandeel in gehad.

 

Ach, ik weet ook wel dat mijn ideaalbeeld er niet op korte termijn gaat komen gezien het door jou genoemd gedrag én laten we niet vergeten het gedrag van veel vrouwen die ook nog zo graag "het wijfje" spelen. Als ik daar over ga uitweiden heb ik aan een A4-tje niet genoeg maar ik ben bang dat de discussie dan wel heel erg off-topic gaat. :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.