• 0

boeking btw aftrek 75%

Beste allen,

 

ik heb wat zitten lezen hier op het forum en mij is het volgende niet helemaal duidelijk. Mijn vraag gaat m.n. over punt 2 hieronder.

 

Laten we er vanuit gaan dat de auto in privé gehouden wordt en dat je de km's declareert tegen 19 cent. De BTW op autokosten wordt teruggevorderd tegen 75% (regeling belastingdienst).

 

1. Als je je kilometers declareert tegen 0,19 cent, dan boek je:

 

autokosten

@ prive storting

 

2. Vervolgens ga je de BTW 75% boeken

 

te vorderen BTW

@ autokosten

 

Klopt dit? Of boek je:

 

te vorderen BTW

@ privé storting

 

Dit laatste is mij niet duidelijk. Kan iemand ook het onderscheid uitleggen. Alvast dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost bedankt voor je bericht.

 

Dus m.a.w. zeg jij:

 

btw

@ privé storting

 

Wat dus impliceert dat er voor de terug te vorderen BTW (de 75% regel) geen resultaatcorrectie plaatsvindt.

 

Ik las in een andere post van Marjan geloof ik, dat in de 0,19 declaratie ook een opslag voor BTW zit. Dus dat je op deze manier 2x profiteert. Volgens haar zou je het derhalve in de kosten moeten corrigeren, de BTW.

 

Dus:

 

btw

@ w&v rekening

 

Dus corrigeren in het resultaat.

 

Volgens mij zegt Odeon dit ook:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=17037;start=msg142676#msg142676

 

 

Ik hoor graag jouw mening hierover.

Thanks,

DENO

 

Hoi Debora,

 

die kilometers zijn natuurlijk kosten voor jouw eenmanszaak. En omdat ze gemaakt zijn met een privé auto, is de tegenboeking een " privé-storting"

 

De juiste boeking is:

 

Kilometerdeclaraties (kostenrekening in de rubriek vervoerskosten)

aan Privé-storting (privé-rekening)

 

De BTW boek je als volgt:

 

Te vorderen BTW kilometerdeclaraties

aan Kilometerdeclaraties

 

Je hoeft geen factuur aan jezelf te versturen. Je moet wel alle bonnetjes van brandstof, onderhoud e.d. bewaren en op een Excel-sheet je zakelijk verreden kilometers bijhouden, liefst zo gedocumenteerd mogelijk. Zorg er ook voor dat je kilometeradministratie aansluit met je agenda e.d.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 1

Klopt dat je dit gelezen hebt. Ik heb de kwestie voorgelegd aan de belastingdienst.

Onderstaand antwoord kreeg ik van ze:

 

quote

Voor de IB is de auto geheel privé en voor de OB zakelijk.

De omzetbelasting raakt de winst niet en heeft derhalve geen gevolgen voor de winstvaststelling.

 

NB wellicht wordt e.e.a. op termijn nog doorgesproken met een IB-specialist.

unquote

 

 

Het antwoord van Joost is dus correct.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een aanvullende vraag op dit oudere topic:

 

Op de site van de Belastingdienst staat te lezen: "Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken."

 

Dit impliceert voor mij dat je, zodra je de zakelijke kilometers à € 0,19 hebt opgevoerd en het zakelijk gebruik daarmee dus wel degelijk uit je administratie is af te leiden, deze 75%-regeling NIET meer mag toepassen, maar uit moet gaan "van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis".

 

In al jullie replies gaan jullie hier echter niet op in. Heb ik het dan verkeerd gelezen en begrepen?

 

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Renée Daniëls

www.paarseolifant.nl | www.zzp-school.nl

Link naar reactie
  • 0

hoe ik het heb geinterpreteerd:

 

uit een km-registratie blijkt de verhouding prive kilometers t.o.v. zakelijke kilometers.

 

Wanneer je geen km-registratie bijhoudt, maar louter de zakelijke km's opdschrijft. Is de verhouding onbekend.

Achteraf is vaak niet na te gaan hoeveel km je gereden hebt in een jaar.

 

Dus zonder kmregistratie, maar met kmdeclaratie, is de verhouding onbekend en mag je de 75% regel toepassen.

Link naar reactie
  • 0

Dus zonder kmregistratie, maar met kmdeclaratie, is de verhouding onbekend en mag je de 75% regel toepassen.

 

Daar ging ik ook altijd van uit.

Maar is dat zo?

Hoe zit dit bijvoorbeeld voor iemand die een rijschool heeft en 99.9% zakelijke km's maakt met een prive marge-auto?

Mag die 60.000 km * €0.19 rekenen, en daarbovenop ook nog eens 75% van de btw?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

die eigenaar is een beetje dom, want bij dergelijk zakelijk gebruik koop je de auto zakelijk ;)

 

Ik ken toevallig iemand die in deze situatie zit, en die had al een jaar een (marge)auto, en is die vervolgens dus voor 99.9% voor zn rijschool gaan gebruiken. Hij heeft em toen niet ingebracht in zn zaak omdat aantal km * 0.19 (11k oid) in 1 jaar al meer was dan de totale aanschafwaarde (+/- 10k).

Het was voor hem voordeliger (meer kosten aftrekbaar) om de auto dus prive te houden en 19 cent af te trekken + 75% btw voordeel te pakken, dan deze op de zaak te zetten en afschrijvingen + verzekering + onderhoud (nihil) + benzine af te trekken als zakelijke kosten.

Dan is het niet een hele slechte keuze om het zo te doen, toch?

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn !

 

Ik heb van iemand vernomen die 60.000 zakelijke km's had op jaarbasis en derhalve 12K ten laste van de winst bracht.

Een gemiddelde auto kost je ca. 6 a 7 K denk ik op jaarbasis inc. afschrijvingen, dan opteer ik ook voor die 12K.

Is ook minder rompslomp met je km. registratie. Volgens mij worden er aan de kmdeclaratie minder harde eisen gesteld.

 

die eigenaar is een beetje dom, want bij dergelijk zakelijk gebruik koop je de auto zakelijk ;)

 

Ik ken toevallig iemand die in deze situatie zit, en die had al een jaar een (marge)auto, en is die vervolgens dus voor 99.9% voor zn rijschool gaan gebruiken. Hij heeft em toen niet ingebracht in zn zaak omdat aantal km * 0.19 (11k oid) in 1 jaar al meer was dan de totale aanschafwaarde (+/- 10k).

Het was voor hem voordeliger (meer kosten aftrekbaar) om de auto dus prive te houden en 19 cent af te trekken + 75% btw voordeel te pakken, dan deze op de zaak te zetten en afschrijvingen + verzekering + onderhoud (nihil) + benzine af te trekken als zakelijke kosten.

Dan is het niet een hele slechte keuze om het zo te doen, toch?

Link naar reactie
  • 0

[Dan is het niet een hele slechte keuze om het zo te doen, toch?

 

Ik ging er bij 99,9% zakelijk wel vanuit dat hij dan ook geen privébijtelling had. Maar dat is voor lesauto's inderdaad vrijwel ondoenlijk inderdaad (even niet aan gedacht :-[ ).

 

Overigens, in dit geval zou dan 99,9% van de BTW aftrekbaar zijn als voorbelasting.

 

 

@Marjan: het antwoord is ja.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je Joost.

Nog niet eerder aan gedacht dat dit een aardig voordeel zou kunnen opleveren: alleen zakelijke ritten registreren met auto 1 en met auto 2 en dan 75% van de BTW op alle onderhoud en brandstof van beide auto's kunnen inbrengen als zakelijk.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.