• 0

[opzegtermijn] Contract

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het betreft een 2e keer een half-jaar contract.

 

Beste Kn1ckL1gh7 (wat een naam zeg! :o )

 

Een half-jaar contract is een zogenaamd 'bepaalde-tijd contract'. De looptijd is dus vantevoren vast gesteld (op een half jaar in dit geval) en beëindiging tijdens die looptijd is in principe niet mogelijk zonder dat je het contract breekt (waardoor je claims kunt krijgen voor schadevergoeding en dergelijke).

 

Een half-jaar contract loopt in principe dus na een half jaar af. Het kan zijn dat het 'stilzwijgend' verlengd wordt, dat houdt dan in dat je na het halve jaar meteen weer een half-jaar contract hebt tenzij een van beide partijen aangeeft geen nieuw contract te willen aangaan. Dit aangeven kan in principe op de laatste dag van het oude contract gebeuren, tenzij dit anders geregeld is in je contract (maar ik begrijp uit je vraag dat dat niet zo is...)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Op de laatste dag aangeven? Is dat zo. Wat is eigenlijk de termijn dat het "stilzwijgend" verlengd wordt?

Bovendien, mag een contract maar 3x verlengd worden. Daarna dien je je contractanten een vast dienstverband aan te bieden (mits je hem/haar wilt houden). Dus als het "stilzwijgend" gebeurd en contractant komt de dag na beëindiging van het contract op kantoor ... dan hang je eraan lijkt mij (maar ik weet dat niet helemaal zeker hoor).

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten kan dat inderdaad op de laatste dag van het oude contract nog... wegblijven op de eerste dag van het 'stilzwijgend verlengde contract' lijkt me geen opzegging en dus geen manier om het stilzwijgen te verbreken....

 

Het is uiteraard niet goed voor de relatie die je met een persoon of bedrijf hebt als je op de laatste dag zomaar uit het blauw (out of the blue) het contract beëindigt... je zult er waarschijnlijk geen tweede keer meer binnen komen, en mogelijk komt er een stroom anti-reclame over je op gang... Maar voor zover ik weet is het juridisch wel mogelijk.

 

Het zou inderdaad heel goed kunnen (in verband met de Flexwet) dat de derde verlenging automatisch een vast dienstverband is...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen contract, maar een dienstverband dat ik op wil zeggen voordat ik voor mezelf begin. sorry voor de onduidelijkheid.

 

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, wanneer deze tussentijds wordt opgezegd. Een tussentijdse opzegging van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is slechts mogelijk wanneer de werkgever en werknemer dit vooraf schriftelijk zijn overeengekomen.

 

Volgens artikel 655 (afdeling 6)

 

. De werkgever is verplicht aan de werknemer een schriftelijke opgave te verstrekken met ten minste de volgende gegevens:a. naam en woonplaats van partijen;

b. de plaats of plaatsen waar de arbeid wordt verricht.

c. de functie van de werknemer of de aard van zijn arbeid;

d. het tijdstip van indiensttreding;

e. indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is gesloten, de duur van de overeenkomst;

f. de aanspraak op vakantie of de wijze van berekening van de aanspraak;

g. de duur van de door partijen in acht te nemen opzegtermijnen of de wijze van berekening van deze termijnen;

h. het loon en de termijn van uitbetaling alsmede, indien het loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid, de per dag of per week aan te bieden hoeveelheid arbeid, de prijs per stuk en de tijd die redelijkerwijs met de uitvoering is gemoeid;

i. de gebruikelijke arbeidsduur per dag of per week;

j. of de werknemer gaat deelnemen aan een pensioenregeling;

k. indien de werknemer voor een langere termijn dan een maand werkzaam zal zijn buiten Nederland, mede de duur van die werkzaamheid, de huisvesting, de toepasselijkheid van de Nederlandse sociale verzekeringswetgeving dan wel opgave van de voor de uitvoering van die wetgeving verantwoordelijke organen, de geldsoort waarin betaling zal plaatsvinden, de vergoedingen waarop de werknemer recht heeft en de wijze waarop de terugkeer geregeld is;

l. de toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een bevoegd publiekrechtelijk orgaan.

m. of de arbeidsovereenkomst een uitzendovereenkomst is als bedoeld in artikel 690.

2. Voor zover de gegevens, bedoeld in lid 1, onderdelen a tot en met j, zijn vermeld in een schriftelijk aangegane arbeidsovereenkomst of in de opgave, bedoeld in artikel 626, kan vermelding achterwege blijven. Voor zover de gegevens, bedoeld in het eerste lid, onderdelen f tot en met i, zijn vermeld in een toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens daartoe bevoegd bestuursorgaan, kan worden volstaan met een verwijzing naar deze overeenkomst of regeling.

3. De werkgever verstrekt de opgave binnen een maand na de aanvang van de werkzaamheden of zo veel eerder als de overeenkomst eindigt. De gegevens, bedoeld in lid 1, onderdeel k, worden verstrekt voor het vertrek. De opgave wordt door de werkgever ondertekend. Wijziging in de gegevens wordt binnen een maand nadat de wijziging van kracht is geworden, aan de werknemer schriftelijk medegedeeld, tenzij deze voortvloeit uit wijziging van een wettelijk voorschrift, collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens daartoe bevoegd bestuursorgaan.

4. Indien de overeenkomst betreft het doorgaans op minder dan drie dagen per week uitsluitend of nagenoeg uitsluitend verrichten van huishoudelijke of persoonlijke diensten ten behoeve van een natuurlijk persoon, behoeft de werkgever slechts op verzoek van de werknemer de gegevens te verstrekken.

5. De werkgever die weigert de opgave te verstrekken of daarin onjuiste mededelingen opneemt, is jegens de werknemer aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade.

6. De leden 1 tot en met 5 zijn van overeenkomstige toepassing op een overeenkomst die de voorwaarden regelt van een of meer arbeidsovereenkomsten die partijen zullen sluiten indien na oproep arbeid wordt verricht, en op het aangaan van een andere overeenkomst dan een arbeidsovereenkomst, al dan niet gevolgd door andere soortgelijke overeenkomsten, waarbij de ene partij, natuurlijk persoon, zich verbindt voor de andere partij tegen beloning arbeid te verrichten, tenzij deze overeenkomst wordt aangegaan in beroep of bedrijf. Op de in dit lid bedoelde overeenkomsten is artikel 654 van overeenkomstige toepassing.

7. Indien lid 6 van toepassing is, wordt in de schriftelijke opgave, bedoeld in lid 1, tevens vermeld welke overeenkomst is aangegaan.

8. Een beding in strijd met dit artikel is nietig.

 

 

 

 

Ik heb er niets in staan over opzegging, behalve dan dat het verwijst naar de nerderlandse wet.

..:: Life without danger is a waste of oxygen ::..

Link naar reactie
  • 0

[ik heb er niets in staan over opzegging, behalve dan dat het verwijst naar de nerderlandse wet.

 

Kn1ckL1gh7,

 

Dat er niets in staat over opzegging is, zoals ik eerder aangaf, niet ongebruikelijk in contracten voor bepaalde tijd.

 

Wat in dit geval belangrijk is, is of er iets in staat over verlenging. Dit bepaalt namelijk of je actie moet ondernemen om het dienstverband te beëindigen (verlenging te voorkomen) of dat dit (volgens de nederlandse wet) 'van rechtswege' gebeurt... (dat betekent zoveel als dat het dienstverband aan het einde van de contractperiode vanzelf ophoudt...)

 

Is er sprake van 'stilzwijgende verlenging' in je contract, dan zul je dus voor het eindigen van het huidige 'halve jaar' aan moeten geven dat je het contract niet wilt verlengen.

 

Staat er niets in over 'stilzwijgende verlenging', dan eindigt het dienstverband vanzelf, tenzij je een nieuw contract accepteert... (en als je je dienstverband wilt beëindigen zul je dat dus niet doen...)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Mijn functie omschrijving is Account Manager. Het werk bestaat voor 70% uit techniek. Offertes die toch de deur uitgaan worden met mijn naam, maar met de handtekening van de baas (zonder i.o. of iets dergelijks) verstuurd. voor Inkopen etc. telt hetzelfde.

 

En nu vertellen jullie mij dat ik er niet onderuit kan.... *Zucht*

ik heb nu even een dipje hoor. :-[

..:: Life without danger is a waste of oxygen ::..

Link naar reactie
  • 0

Hey, niet dippen! ;)

 

Het is misschien niet zo dat je zomaar even je ontslag in kunt dienen, maar je kunt natuurlijk altijd 'in goed overleg' proberen het contract voortijdig te beëindigen... of misschien kun je een accoord bereiken dat je minder uren kunt werken of dat je ernaast voor jezelf mag beginnen... (zo ben je in de aanloopfase nog niet volledig afhankelijk van inkomsten van je eigen bedrijfje... kan ook een voordeel zijn ;) )

 

Trouwens, hoe lang loopt dat 2e contract van een half jaar al?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat ik je naam nu goed begin te lezen... knicklight... (hehe, dat heeft even geduurd :P)

 

Ik weet niet of een van de juridische experts nog een sluipweggetje voor je kan vinden om onder dit bepaalde tijd contract uit te komen voor het einde van de looptijd...

 

Anders ben ik bang dat de beste optie het maken van afspraken met je werkgever is...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

De keerzijde is dat arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd partijen - zowel werkgever als

werknemer - ook daadwerkelijk binden voor die bepaalde tijd. Dus als men een arbeidsovereenkomst

voor de bepaalde tijd van achttien maanden is aangegaan, zit men voor achttien maanden aan elkaar

vast. De werkgever kan de arbeidsovereenkomst dus niet - of in ieder geval zeer moeilijk - tussentijds

beëindigen, ook niet indien bijvoorbeeld na vijf maanden al zou blijken dat de werknemer nauwelijks

voldoet. In de regel dient men dan de arbeidsovereenkomst uit te zitten of wordt men schadeplichtig

voor de resterende duur van de arbeidsovereenkomst. Zulks geldt overigens ook voor de werknemer.

 

Hier staat het...... :-[

..:: Life without danger is a waste of oxygen ::..

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mmmm .... maar voordat je echt zip gaat kijken ... als ik het goed lees zijn dit dus alleen de "plichten" van de werkgever en staat er nix over de contracttant (jij in dit geval) in als die het contract wenst te beëindigen.

 

Maar nogmaals ... ik zou gewoon eens "een biertje drinken" (oftewel een gesprek aangaan) met de persoon waarmee je het contract bent aangegaan. Wie weet valt er over te praten in jouw voordeel.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Meestal wordt de soep helemaal niet zo heet gegeten. Een bedrijf zit niet te wachten op medewerkers die met tegenzin aan het werk zijn... die laten ze liever gaan.

 

Als je van jouw kant goede wil toont door een redelijke termijn aan te houden (eind volgende maand, zoiets) en je bereid toont om je werkzaamheden over te dragen op een opvolger, is de kans groot dat je werkgever accoord gaat.

 

Zelf ben ik gestart met eenzelfde situatie: Ik had ook een contract voor bepaalde tijd, waar ik eerder onderuit wou. Ik ben gewoon eens gaan praten met degene die me er binnengebracht had en het contract had getekend namens de werkgever. Hoewel ze het erg jammer vonden, hebben ze niets gedaan om mijn vertrek moeilijk te maken.

 

Bedenk je dat werkgevers vaak zelf ondernemers zijn, en die begrijpen best dat je moet doen wat je van plan bent. Als je redelijk bent in je verzoek, kun je vaak rekenen op een redelijke reactie.

 

Alleen detacheringsclubs zijn hier wel een uitzondering heb ik het idee: die doen alles om je maximaal uit te melken... al kan dat ook weer van club tot club verschillen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat lees ik er inderdaad ook in (die laatste paar woorden...)

 

Maar je kunt uiteraard niet schadeplichtig worden gesteld als je in overleg met je werkgever overeenkomt dat het contract voortijdig ontbonden wordt.

 

Zoals ik eerder aangaf, kun je inderdaad schadeplichtig worden als jij 'ontslag neemt'. Je werkgever kan ook schadeplichtig worden als hij jou ontslaat. Als jullie echter samen besluiten de overeenkomst te stoppen, dan is er geen probleem... het enige is dat je werkgever het er dus mee eens moet zijn...

 

Benm, ik zit ook bij zo'n detacheringsclub :'(

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Houd ons op de hoogte ;)

 

Ik ben benieuwd of je overmorgen al mag/kunt beginnen hoor... hij zal vast wel willen dat je niet direct de deur uit rent...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gesprek net achter de rug. Het is zo dat ik mijn contract om laat zetten voor een contract van 2 dagen in de week. Daarnaast kan dan ergens anders in dienst. (ze weten niet dat ik voor mezelf begin). Ik heb een opdracht voor 2 a 3 dagen in de week. dus 5 dagen aan de bak. En toch in loondienst. Concurrentiebeding gaat uit de papieren, maar ik moet er wel voorzichtig mee omgaan.

..:: Life without danger is a waste of oxygen ::..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.