Hey,

Even situatie schetsen;

Ik en een collega-student van mij zijn beiden zelfstandige in bijberoep geworden om zo een maatschap op te richten. Op deze manier kunnen we samen wat projecten uitvoeren (wisten ze ons te vertellen bij het ondernemersloket).

Nu vragen we ons wel af; hoe betalen we onszelf voor het verrichte werk? Ik heb al vanalles opgezocht en gelezen maar het blijft nog allemaal wat abstract voor mij. Ik zoek gewoon een duidelijk antwoord op:

Hoe betalen we onszelf voor de uren die we er al ingestoken hebben?

Thanks!

mapss

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20740-loon-voor-jezelf-uitkeren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Mapps, welkom op HL!

Lees in ieder geval even deze column van Joost Rietveld, hebben jullie ook mee te maken.

Als jullie een VOF hebben, geven jullie elk bij je eigen IB biljet je deel van de winst op. Op basis daarvan wordt bepaald wat je moet betalen, en de rest is dus voor jullie.

Als ondernemer heb je normaal gesproken geen salaris, maar inkomen uit winst.

Wat handig is, is om alvast zeg 40% van de winst opzij te zetten, want daar zit je al snel op qua IB. De rest kun je opnemen, en in de boekhoudng verwerken als 'opname prive'.

Voor zover nog niet gedaan: lees het handboek startende ondernemer, op te zoeken bij de site van de BD.

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Fred, bedankt voor het vlugge antwoord!

Maar misschien had ik erbij moeten vertellen dat we Belgen zijn.

Ik dacht dat hier ook wat Belgische ondernemers gingen zitten omdat ik zo geen .be forum vond van dit kaliber en met zoveel tekst en uitleg.

Dat maakt de situatie wat anders vermoed ik.

Groeten!

• 0

Ook in Belgie moet je toch jaarlijks belastingaangifte doen? Zorg dus dat je dat te betalen bedrag reserveert.

Dat je maandelijks geld opneemt voor prive (eigenlijk dus een voorschot op de winst) heeft daar niets mee te maken. Aan het eind van het belastingjaar maak je de balans op, doe je aangifte, en verreken je de opgenomen bedragen met de uit te keren winst.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 1

Dit kan je dan maar één keer op een jaar uitkeren? Of per klant?

Want nu steken we er heel veel werken in, maar verdienen eigenlijk niets..

Thanks Joost

Onderscheid even het volgende: de maatschap maakt winst (=omzet minus kosten). Die winst kunnen jullie onderling verdelen bijv. naar rato van inzet/uren/resultaat per maat.

Ieder van jullie heeft een bepaald aandeel (kapitaalrekening) in het vermogen van de maatschap.

Stel het eigen vermogen van de maatschap is bij oprichting 10.000. Jullie hebben ieder 5.000 gestort.

Ieder heeft dan dus een stand van de eigen kapitaalrekening van 5K. De maatschap maakt in jaar 1 20.000 winst. Jullie delen die winst bijv. 50/50. Dan heeft ieder dus 10K winst toe te voegen aan zijn kapitaalrekening.

Maar jullie nemen ook geld uit de maatschap op voor bijv. levensonderhoud. Dit zijn privé opnames die ten laste gaan van de kapitaalrekening.

Stel maat A nam in jaar 1 15.000 op en maat B nam 5.000 op. De afzonderlijke kapitaalrekeningen zien er dan als volgt uit:

Maat A;

Stand bij oprichting: 5.000

Af: privé opnames: - 15.000

Bij: aandeel winst: + 10.000

Stand per einde jaar 1: 0

Maat B:

Stand bij oprichting: 5.000

Af: privé opnames: - 5.000

Bij: aandeel winst: + 10.000

Stand per einde jaar 1: 10.000

Hopelijk is hiermee duidelijk hoe de winstverdeling werkt.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

nee, privé opnames zijn geen kosten en drukken de winst dus niet. Je moet die opnames zien als een voorschot op de winst.

Stel je hebt gedurende het jaar voor privé 10.000 opgenomen en jouw winstdeel is achteraf 15.000 dan groeit jouw vermogen in de vof met 5.000.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar