• 0

Topprodukt, maar is winstmarge voldoende?

Hallo Mede-Ondernemers!

 

graag zou ik jullie mening willen over het volgende;

 

Mijn naam is Michel, 34 jaar oud en vader van 2 prachtige kinderen.

Ik heb een ondernemers idee klaarliggen, wil een webwinkel gaan openen en daar een product aan gaan bieden waar zeker vraag naar is (dit weet ik uit eigen ervaring en heb uiteraard het nodige onderzoek verricht)

Concurrentie is te verwaarlozen, totaalprodukt wordt nog niet aangeboden, wel enigszins in delen, waarbij gedeelte product hier te koop is en andere functionele gedeelte bij andere winkel, maar niet tezamen te gebruiken

Waarschijnlijk totaal onduidelijk verhaal voor de lezer, maar kan helaas niet mijn 'kip met gouden eieren' product prijsgeven op een forum... :)

 

Nu heb ik contact met de leverancier van dit totaalproduct en hij bied mij de kans het product te importeren en het alleenrecht voor verkoop Nederland en België te krijgen, 1e jaar is proef voor beide partijen, daarna moet er een minimale afname zijn per maand om het alleenrecht te mogen behouden.

 

Het product is naar mijn idee top, gepatenteerd ook, zeker vraag naar, amper concurrentie...Waarom dan nog wachten met start webwinkel?

 

Ik kom zelf uit een totaal andere branche en wil graag advies van mede-ondernemers mbt het winstmarge;

 

Even kort samengevat, product zal mij inkoop 20 Euro incl. import (boottransport) gaan kosten (excl. BTW, deze zal worden verlegd), verkoopprijs is 70 Euro incl. BTW.

 

Hoe maak ik een berekening mbt winstmarge; BTW 19% af te dragen van verkoopprijs, IB hoeveel procent te berekenen om apart te zetten voor de belastingafdracht??

 

Hoop op goede tips!

 

Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maak een ondernemingsplan, zodat je "gedwongen" wordt hier gestructureerd over na te denken. Wanneer je verschillende scenario's uitwerkt qua financiële prognoses met daarin de verschillende kostenscenario's en omzetscenario's, zie je vanzelf of dit uitkan qua cashflow, of, wanneer en hoeveel additionele financiering benodigd is, hoe je kosten mogen zijn qua marketing, promotie, distributie e.d., enzovoort.

 

Alleen door hier egstructureerd naar te kijken is hierover iets te zeggen, puur op basis van inkoopsprijs en mogelijke (!) afzetprijs is dat niet te doen.

Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp niet precies wat nu je vraag is en doe een gokje.

 

Omzet: 100.000 * 58,82 (ex BTW) = 5.882.000 EUR

 

Af: inkoop 100.000 *20 = 2.000.000 EUR

Af: invoerrechten (www.douane.nl)

Af: transport- en opslagkosten (transport van haven naar jou)

Af: Opzetten webshop (en reken 15-20% per jaar aan onderhoud / aanpassingen)

Af: Marketing / reclamekosten

Af: varpakkings- en verzendkosten

Af: verlies / retourzendingen / kapot / diefstal

Af: verzekeringen

Af: kosten voor ondersteuning product (helpdesk?)

Af: evt rente krediet om inkoop te financieren

Af: kosten om grijze import te bestrijden

 

Over: bruto winst. Reserveer 40% voor IB.

 

Helpt dit?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

hij bied mij de kans het product te importeren en het alleenrecht voor verkoop Nederland en België te krijgen

 

Dat soort bedingen zijn volgens mij ongeldig. Je duitse of italiaanse concurrent mag gewoon hier verkopen. europa is een enkele markt.

 

Wat betreft marge, je moet dat afzetten tegen de omloopsnelheid. Als je produkt gemiddeld een jaar op de plank ligt tegen 30% marge, heb je dus een bruto rendement van 30%. Maar als je produkt een dag op de plank ligt met een marge van 1% dan heb je een bruto rendement van 365%. Dan lijkt 1% minder dan 30%, maar het is meer. Vraag maar aan Dirk vd Broek.

 

groeten, Maarten

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

hij bied mij de kans het product te importeren en het alleenrecht voor verkoop Nederland en België te krijgen

 

Dat soort bedingen zijn volgens mij ongeldig. Je duitse of italiaanse concurrent mag gewoon hier verkopen. europa is een enkele markt.

 

 

Ongeldig of niet: als de fabrikant merkt dat de Duitser op de Belgische markt verkoopt zal fabrikant tegen de Duitser zeggen: kappen of ik lever niet meer aan je. Waarschijnlijk staat zoiets ook juist in het contract dat je met de fabrikant afsluit.

 

Of de winstmarge voldoende is doet niet ter zake denk ik :) (ik bedoel te zeggen: bereken en beredeneer het anders) : wil je ervan gaan leven dan ? Of wordt het puur een hobby project ? WInstmarge is relatief. Als je 100 producten verwacht te verkopen en daarvan wil leven zul je toch echt een hogere winstmarge moeten hebben dan wanneer je er 100.000 verwacht te verkopen (in een jaar).

 

Ga dus eerst na hoeveel je verwacht om te zetten, wat je kosten zullen zijn en wat je over wilt houden. Natuurlijk kun je geen 3000 euro vragen wanneer de inkoop 20 euro is want dan gaat de koper wel even naar Duitsland... Maar ik zou eerst uitgaan van verwachte kosten en verwachte aantallen omzet en daar dan vervolgens een verkoopprijs aan koppelen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Top om zo snel reactie op mijn post te krijgen!

 

Yannick, ik start vanuit een 'relaxte' ondernemerspositie, ik ben zelf fulltime in loondienst en mijn vrouw heeft een goedlopende eigen zaak. Het bedrijf dat we hiernaast willen starten, de webwinkel, zal hopelijk een knaller worden zodat ik me daar volledig op kan richten en mijn eigen baan kan opzeggen.

 

Verkoopprijs moet uiteraard redelijk blijven, maar gunstig punt is dat er nog geen verkooppunten in Europa zijn (er wordt hoofdzakelijk verkocht vanuit Amerika, Australie) en ook klanten uit Nederland bestellen bij de bron in Amerika (en de ontzettend dure verzendkosten nemen zij op de koop toe). Ik heb dat zelf ook gedaan en kwam er toen achter dat het hier totaal nog niet verkrijgbaar is, terwijl er zeker behoefte aan is. Vanuit dat punt heb ik het bedrijf in Amerika benadert om te vragen wat de mogelijkheden zijn mbt een samenwerking. Zij hebben aangegeven dat wij het alleenrecht voor verkoop krijgen (in een contract) voor Nederland en Belgie.

 

Het bedrijf heeft mij ook aangeboden om onder hun website te verkopen, dus naambedrijf/netherlands. Ook vinden zij het prima als ik mijn eigen site opricht, denk overigens dat dat beter is. Zij kunnen anders natuurlijk nagaan wat mijn verkopen precies zijn en ook het email adres zal gekoppeld zijn aan het bedrijf, is voor hun natuurlijk heel makkelijk om van elke email die ik ontvang, een kopie email naar hun zelf te sturen..

 

Jeroen, wat bedoel jij met 'mogelijke! afzetprijs'?

Fred, bedankt voor de opsomming, aantal zaken nvt, maar andere dingen zeker even gechecked op mijn eigen lijst ;)

 

Groeten Michel

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

'any price your market will allow'...

 

Ik bedoelde met 'mogelijke' afzetprijs precies wat je hierboven schrijft.

 

De afzetprijs voor een nieuw product (of nieuwe productcombi) is namelijk nooit hard te zetten op bedrag X zoals ik dacht dat je in je eerste bericht deed. Je zult zien dat de markt uiteindelijk de prijs zet, waarbij jij wel prijsinstrumenten hebt (kortingen, POS-acties, extra services rondom je product, positionering t.o.v. complementaire of substitutionaire producten, enz.) maar je uiteindelijk te maken hebt met een prijs die de markt je toestaat te berekenen.

 

Voor hetzelfde geld bijvoorbeeld wil je per sé EUR70 als afzetprijs, maar prijs je je daarmee volledig uit de markt òf laat je bij wijze van spreken EUR20 op tafel liggen. Beide is niet goed. Die flexibiliteit heb je blijkbaar gezien wat je hierboven schrijft, dat is positief!

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, ik begrijp je punt! Maar wat is wijsheid betreft vaststellen VKPrijs? 70 Euro is het product zeker waard en in vergelijking met de deelprodukten die er te koop zijn ook zeker marktconform. Als een klant het product vanuit Nederland in USA besteld bij de fabrikant betalen ze 85 Euro incl. verz.kosten. Kan ik starten met het product 80 euro te prijzen, verz.kosten komen hier dan nog bij. Zit je op ong dezelfde uitgave. Als ik bij mezelf te rade ga zou ik wanneer ik hetzelfde betaal liever een produkt bij een Nederlands (web)winkel kopen dan helemaal vanuit Amerika laten versturen. 70 Euro was mijnsinziens de VK prijs die wij wilden gaan hanteren. Maar als ik 1 produkt verkoop en mensen raken er bekend mee voor 70 Euro, zijn de reacties natuurlijk niet positief als ik later 10 Euro omhoog ga in prijs. Andere kant, als ik 80 euro in zet (79.95) en blijkt dat klanten het produkt te duur vinden, dan kan ik altijd nog zakken...

 

Logische beredenering??

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is duidelijk. Maar het is ook belangrijk om te weten of het een geheel nieuw produkt is of dat het een produkt is dat andere produkten moet gaan vervangen omdat het veel beter is? Het is bepalend voor je marktpositie. Als het bestaande produkten moet gaan vervangen, kun je er de donder op zeggen dat de gevestigde orde zijn hakken in het zand gaat zetten en met gepaste tegenmaatregelen gaat komen. Is jouw produkt in Europa gepatenteerd? Zo ja, kun je ergens in je achterhoofd iets verzinnen wat ook de "gevestigde orde" kan verzinnen om dat patent te omzeilen en jou dus buiten spel te houden? De gevestigde orde beschikt waarschijnlijk over een merknaam en over een logistiek apparaat en jij zit dan alleen met een webwinkel. Vooral als het iets met baby's betreft, willen moeders toch wel graag even aan een produkt "voelen", voordat ze het gaan aanschaffen.

Link naar reactie
  • 0

een 'af' product is er nog niet. Ongetwijfeld pikken andere fabrikanten het idee ook op, dat hou je toch niet tegen. Produkt is idd ook gepatenteeerd voor Europa. Vergis je niet, er wordt a/d lopende band geprocedeerd door bedrijven die beweren dat er inbreuk op hun merk of product is gemaakt. Ik zou het zelf ook kunnen doen natuurlijk, eerst het produkt verkopen om de markt te testen en later onder mijn eigen merknaam op de markt brengen...Dat is een vaste werkwijze van Prenatal, eerst inkopen bij eigenlijke verkoper, vervolgens na laten maken. Wellicht maken ze het product dat ik straks op de markt wil gaan brengen in Nederland ook wel na..Aan mijn leverancier dan de taak om dat aan te vechten. Overigens weet ik dan wel waar de 'tip' vandaan komt ;)

Link naar reactie
  • 0

1 van mijn zoontjes is 8 maanden en mijn vrouw koopt ook veel via webwinkels zonder er even aan 'gevoeld' te hebben, dus vanuit mijn persoonlijke ervaring geen reden waarom de verkoper met een echte winkel voorsprong heeft. Veel moeders van tegenwoordig hebben ook drukke banen/eigen bedrijven, waardoor op internet inkopen juist heel efficient is en veel gedaan wordt. Zo ook bij mijn vrouw, die heeft niet eens tijd om te gaan shoppen, maar besteld het lekker via internet, volgende dag in huis! :)

Link naar reactie
  • 0

1 van mijn zoontjes is 8 maanden en mijn vrouw koopt ook veel via webwinkels zonder er even aan 'gevoeld' te hebben, dus vanuit mijn persoonlijke ervaring geen reden waarom de verkoper met een echte winkel voorsprong heeft. Veel moeders van tegenwoordig hebben ook drukke banen/eigen bedrijven, waardoor op internet inkopen juist heel efficient is en veel gedaan wordt. Zo ook bij mijn vrouw, die heeft niet eens tijd om te gaan shoppen, maar besteld het lekker via internet, volgende dag in huis! :)

 

Same here.

 

Als ik een product in NL kan bestellen ipv in de VS dan zal ik dat zeker doen. Hoeft van mij dan zeker niet goedkoper te zijn. Het is overigens vrij gebruikelijk dat Amerikaanse spullen hier duurder zijn.

 

Bij jou heb ik 2 weken retour recht en ik kan komen zeuren over garantie ;D. Als ik iets koop in Amerika dan ga ik ervan uit dat ik nergens over kan zeuren en terugsturen doe ik dan ook niet.

 

Oftewel, ga niet onder de 85 zitten, lijkt me niet nodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.