• 0

Mijn jurk zakt er van af

Hallo allen,

 

Ik zou, als newbie, graag jullie mening eens horen. Ik ben eigenaresse van een softwarebedrijf en, inderdaad, ik schrijf voor de lol.

Nu krijg ik zó vaak aan de telefoon te horen: "Dag, mijnheer...", terwijl ik toch echt wel een vrouwenvoornaam heb. Dan zal ik het maar niet hebben over: "Mag ik de baas even", waarop men mijn mannelijke collega bedoelt. En dat komt vaker voor!

Verleden week kreeg ik een mailtje met:

"Mijne heren". Vandaag kreeg ik wel zo'n vreemde opmerking naar mijn hoofd dat mijn broek er van afzakte:"Ik ben natuurlijk goed in mijn vak als loodgieter, uw collega (de mannelijke dus) is heel goed met computers en u bent natuurlijk weer heel goed in koken en zo".

Echt! Ik dacht even: ik ben toch wel in 2009 aanbeland?

Het vreemde is nog wel dat 'Mag ik de baas even" ook een keer gevraagd werd door een eigenaresse van een bedrijfje.

Hebben jullie dat nu ook wel eens?

Of zit ik hier helemaal in mijn eentje met zo'n typisch probleempje?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Josina,

 

Ik begrijp je verhaal volkomen, maar de 'baas' is toch echt een sekseloze benaming. Dan kun je toch gewoon zeggen: "daar spreekt u mee"?

 

Uiteindelijk is het een kwestie van nadenken aan de kant van degene die contact met jou heeft. Bij de fiscus ondertekenen veel vrouwen ook niet met 'Mw.' en dus benader is ze met geachte 'mevrouw/heer....' Kwestie van fatsoen, maar vooral even stilstaan bij wat je schrijft of wie je belt. Daar kun jij als ontvangende partij weinig aan doen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je hartelijk voor je antwoord.

Het probleem is wel, dat het allemaal goede klanten zijn en dat ik ze al jaren ken; de meeste tenminste.

Vaak durf ik niet veel te zeggen, je moet toch beleefd blijven tegen je klanten, denk ik dan.

Toch ben ik niet bepaald een verlegen type, ik vind het nu ook weer niet nodig om tegen iedereen te roepen dat ik 'de baas' ben, maar vreemd vind ik het toch.

Link naar reactie
  • 1

Heel flauw, laat op de avond :

 

Maar : Wat vind je baas hier nu van, dat je dit post ? ;) :P

 

En serieus : Zo lijkt het nu eenmaal te gaan : Wanneer mijn echtgenote gaat kijken naar een andere badkamer, wordt er ook gezegd : "Hier heeft u wat folders, en misschien kunt u terugkomen wanneer uw man ook tijd heeft ? "

 

Dus niets van aantrekken en gewoon doorgaan. Zie post Joost.

 

Down

Link naar reactie
  • 0

Uit mijn ervaring heb ik ook meegekregen dat heel veel vrouwen secretarieel werk doen. Ongeveer 90% van de telefoontjes die ik pleegde richting tussenpersonen werden door een vrouw beantwoord die altijd mij moest doorschakelen naar de daadwerkelijke adviseur.

 

Ik denk dat het vooral uit gewoonte komt dat inkomende telefoontjes bij bedrijven door een secretaresse worden aangenomen en dat je automatisch de link legt tussen een vrouwenstem en de secretaresse die moet doorverbinden. Ik denk dus dat mensen het vooroordeel hebben dat alle secretaresses vrouw zijn en dat ze daar de vergissing in maken. Ik denk niet dat het een seksistisch vooroordeel is dat vrouwen geen baas kunnen zijn.

 

Op de beredenering dat jij als vrouw vast wel goed bent in koken daarentegen wel walgelijk. Maarja, zijn tekortkoming!

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Dank je hartelijk voor je antwoord.

Het probleem is wel, dat het allemaal goede klanten zijn en dat ik ze al jaren ken; de meeste tenminste.

Vaak durf ik niet veel te zeggen, je moet toch beleefd blijven tegen je klanten, denk ik dan.

Toch ben ik niet bepaald een verlegen type, ik vind het nu ook weer niet nodig om tegen iedereen te roepen dat ik 'de baas' ben, maar vreemd vind ik het toch.

 

Ja, maar ook zij moeten beleefd zijn richting jou. Klant mag koning zijn, maar geen keizer. Dus wees niet te bescheiden en geef gewoon aan dat ze met 'de verantwoordelijke persoon' spreken. Dat klinkt al netter en dan weten ze meteen dat jij de schoenen aan hebt. Door je passief op te stellen, bevestig je vaak eerder een vermoeden dan dat je duidelijkheid schept.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wanneer mijn echtgenote gaat kijken naar een andere badkamer, wordt er ook gezegd : "Hier heeft u wat folders, en misschien kunt u terugkomen wanneer uw man ook tijd heeft ? "

Echt waar ??? Wat een trieste verkoper.

 

Vorig jaar in Italië had mijn man een sjaal nodig. Wij een deftige herenkledingzaak in. De verkoper, een oudere heer, liet hem een paar exemplaren zien. Toen ik zei dat hij beter de grijs-geruite kon nemen dan die beige richtte de verkoper zich onmiddellijk tot mij, kennelijk was ik degene die de beslissingen nam ;D.

 

Voor de rest heb ik eigenlijk wat dat betreft nooit last van mijn vrouw-zijn. Óf ik kom daadkrachtig over, óf ik loop met oogkleppen ;). Als ik in m'n eentje in een bouwmarkt over de gereedschapafdeling loop word er wel eens raar gekeken, maar daar trek ik me weinig van aan.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring op beurzen is juist dat vrouwen met een veel scherpere blik alles proberen op te nemen en dat ze veel meer open staan voor vernieuwingen dan de mannelijke collega's. Vaak staan ze al meteen zelf de voordelen van een gereedschap od systeem tegen hun man te vertellen. Ze zijn dus ook nog eens spontaner en zeker socialer. Daar kunnen mannen dus echt nog iets van leren!

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie allemaal voor jullie antwoorden. Ik zal er toch maar iets (netjes) van zeggen, zo af en toe.

Misschien scheelt het ook wel in wat voor een vak je zit, vroeger werkte ik als vrouw alleen tussen allemaal mannen en die vonden het ook raar dat je iets kon. Ik moet wel zeggen dat ze er wel sneller aan wenden :)

Hiervoor was ik schadecorrespondent bij een verzekeringsmaatschappij en daar was werkelijk iedereen geslachtloos, had ik wel eens het idee. Daar zou zoiets nooit voorkomen.

Ik moet wel zeggen dat jongere mannen vaak helemaal niet 'discrimineren' enneh, de nieuwe Nederlanders, alhoewel die de naam hebben, ook helemaal niet.

 

Mijnheer Odems is wel héél aardig voor vrouwen ;D

Je moet haast wel een goede verkoper zijn.. haha.

 

Ik hoorde trouwens ook laatst dat men er ook in de autobranche achter was gekomen dat het vaak ook de vrouw was die toch wel de knoop doorhakte qua verkoop van auto's. Vreemd toch...

 

Nu moet ik ook zeggen dat ik wel eens 'erg vrouwelijk' doe omdat me dat soms wat beter uitkomt ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik meen het echt. En het grappige is dat het niet uitmaakt of je nu in Nederland of in Duitsland of in de VS op een beurs staat. En daar komt nog eens bij dat vrouwen meteen kunnen beslissen als ze zelf 100% overtuigd zijn. Ik heb het geluk dat mijn produkten zichzelf wel verkopen, als de klant zelf de voordelen ziet. Dat hoef ik zelf niet veel meer te vertellen. De mannen reageren dan van "nou dan ga ik dat thuis maar eens bestuderen" terwijl de vrouwen er meteen mee aan de slag willen.

Link naar reactie
  • 2

Ik twijfel of ik mijn ervaring en mening wel moet plaatsen, want dat levert vast kneuzen op. Maar heel veel mannen zijn bot en lopen werkelijk als een zombie over een beurs. Ze hebben bij wijze van spreken hun hersenen al uitgeschakeld voordat ze zijn binnen gestapt. Dan vraag ik me wel eens af waarom ze dan naar een beurs zijn gegaan? Natuurlijk zijn er ook die wel positief en inhoudelijk reageren, maar het overgrote deel is verblind door hun eigen persoonlijkheid. Ze zijn doorgaans bot, arrogant en uiteindelijk ook nog eens dom. Je vraagt je dan ook soms af wat die twee seksen elkaar aantrekt?

Link naar reactie
  • 1

Ik heb je er maar vast een reus voor gegeven, want ik zie meteen die types lopen die je bedoelt. Ze vinden zichzelf veel interessanter dan het product wat ze verkopen.

Vrouwen stellen zich vaak wat gedienstiger op. Ik weet ook niet of het helemaal eerlijk is. Ik heb eens een onderzoek bekeken waaruit blijkt dat heel veel mannen gezichtsuitdrukkingen moeilijker kunnen interpreteren dan vrouwen.

Zo te lezen heb jij daar geen last van.

Link naar reactie
  • 0

Observeren is toch de basis voor succes. Als je niet ziet wat de behoeftes zijn in jouw marktdeel, ben je maar wat "blind" aan het ondernemen. Ik ben geen type die zomaar wat doet. Twintig jaar geleden begon ik al met goed te luisteren en met mijn mogelijkheden daarop inspelen. Daar worden klanten ook gelukkig van.

Link naar reactie
  • 0

Is het een probleem of is het jouw probleem ?

Uit je berichten hier haal ik al iets dat als onzeker over kan komen op iemand, vindt je het gek dat er mensen zijn die dan denken dat er iemand anders wel de baas zal zijn.

 

Ik ken een dame die twee of drie verschillende visitekaartjes heeft en heel bewust gebruik maakt van deze vooroordelen.

Op het ene kaartje is ze directeur, op het andere kaartje staat haar functie(omschrijving) en weer een ander kaartje alleen een naam.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

ik snap ook wel wat je bedoelt, ik heb eigenlijk een "mannenberoep" maar voor grotere klussen huur ik soms de hulp van een collega zzp-er in. Deze collega is een vrouw.

De meeste klanten die haar voor het eerst kijken erg verwonderd. Soms komt er wel een wantrouwende opmerking, maar meestal na een halve dag werken zijn ze tevreden.

Zij klimt hoog in de steiger en op de ladder en werkt met dezelfde gereedschappen en machines als ik.

 

Het is denk ik belangrijk hoe je je als vrouw opstelt. Het lijkt inderdaad zo dat je je eerst MEER moet bewijzen als een man.

Mijn collega zzp en ik trekken ons hier niet veel van aan. Toen ik afgelopen winter bij een klant binnen aan het werk was vroegen ze al :"komt Thea niet?". Ze had zich met het buitenwerk goed bewezen en daaruit blijkt volgens mij dat je gewoon je eigen weg moet gaan en je niet teveel van domme opmerkingen over je kookkunsten aan moet trekken(lijkt me best moeilijk).

 

Chris.

 

 

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe kómen mensen er op? Ik bedoel; gaat men er dan meteen maar vanuit dat je niet de baas bent en waaróm dan?

 

Als het iemand is die belt lijkt me dat logisch - er zijn weinig toko's met personeel waar de baas zelf de telefoon voortdurend opneemt. Als je elkaar al kent ligt het anders, maar als het iemand is die belt n.a.v. een website, reclame of telefoongids kan ik me goed voorstellen dat ze naar de baas vragen, ongeacht of een man of vrouw de telefoon opneemt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf wat meer moeite met die telefonische verkpers die idd naar de baas, of naar het hoofd van ....., vragen. Zijn in negen van de tien gevallen gewoon studenten die in een callcenter werken om de markt af te struinen. Daar kan ik niet serieus mee omgaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf wat meer moeite met die telefonische verkpers die idd naar de baas, of naar het hoofd van ....., vragen. Zijn in negen van de tien gevallen gewoon studenten die in een callcenter werken om de markt af te struinen. Daar kan ik niet serieus mee omgaan.

 

Ideaal man, die zeg je gewoon dat de baas er niet is, einde gesprek. :P

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf wat meer moeite met die telefonische verkpers die idd naar de baas, of naar het hoofd van ....., vragen. Zijn in negen van de tien gevallen gewoon studenten die in een callcenter werken om de markt af te struinen. Daar kan ik niet serieus mee omgaan.

 

Ideaal man, die zeg je gewoon dat de baas er niet is, einde gesprek. :P

 

Hahaha.... ik ben er ook nooit! ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tekstflair,

 

Wat mij betreft ben je absoluut niet de enige die het overkomt en ook niet de enige die zich eraan ergert.

 

Als ik voor iedere keer dat mij de afgelopen 17 jaar naar 'de baas/directeur' (welleke, ik heb er zoveel) of meneer Romme (mijn vader is al jaaaaren met pensioen) is gevraagd een euro had gekregen, had ik nu een hele luxe fiets kunnen kopen.

Wat mij betreft spant "Hallo Karen, kun je me doorverbinden met de directeur of hoofd dit of dat" overigens de kroon.

 

Als onbekenden mij bellen en naar iemand boven mij vragen, betekent dat voor mij dat ze zich niet in mijn bedrijf hebben verdiept alvorens te bellen, anders hadden ze geweten dat ik alleen werk. Dus kunnen ze rekenen op een lekkere veeg uit de pan. Ik doe namelijk principieel geen zaken met organisaties die niet weten wie ze bellen en slechte marketing bedrijven.

Ook de brieven en mailtjes met "mijne heren of geachte heer", krijg ik en die gaan ongezien het ronde archief of de map verwijderde items in. Bedrijven die alleen met mannen zaken willen doen, mogen dat van mij. ::)

Tegenwoordig heb ik er overigens bij persoonlijke ontmoetingen weinig last meer van. Mij inhuren is nu eenmaal een vrouw inhuren.

 

@ Merkava. Je hebt het nu toch niet over mij he? Ik heb inderdaad een aantal jaar met 2 visitekaartjes op beurzen gestaan. Aardige mannen kregen er eentje met mijn voornaam erop en arrogante mannen kregen de versie met Mw CM Romme en directeur eronder. Wonderlijk hoe je zichtbaar in iemands achting kunt stijgen nadat je zo'n kaartje overhandigt. Brrr.

En het heeft volgens mij niks met onzekerheid van Tekstflair te maken, maar enkel met vooroordelen en te weinig voorbereiding van de persoon aan de andere kant van de lijn (bij telefoon). Ik zie het niet als probleem, maar als ergernis.

 

@ Tekstflair In mijn vorige bedrijf stond ik vaak met mijn zakenpartner (man, 2m) op beurzen en uiteraard dacht iedereen de hij de baas was en sprak hem aan. Hij zei dan altijd doodleuk, "oh dat kan de directeur veel beter vertellen" of "daarvoor moet je bij de directeur zijn". En wees vervolgens naar beneden. Hadden wij samen lol om de blik van degene die hij doorstuurde.

 

Als je graag wilt dat de klanten/relaties weten dat jij de baas bent zonder ze dat persoonlijk te hoeven vertellen, kun je dat bijv. via een mailing doen. Een leuke zomerse kaart versturen op 20 juni dat je je klant namens het team van je bedrijf een mooie zomer toewenst bijvoorbeeld. Met jouw naam eronder uiteraard. Lijkt me vrij duidelijk wiens bedrijf het is. ::)

Daarnaast de vraag of je op de website van je bedrijf een pagina hebt staan over de geschiedenis van je bedrijf. Als daar staat dat jij het bedrijf op ... hebt opgericht, is het volgens mij ook duidelijk wie de baas is. Moet je alleen nog even zorgen dat de huidige relaties het ook weten.

Daarnaast kun je een klant die ondernemer/directeur is natuurlijk ook een keer om advies vragen over een typisch directeur/ondernemersonderwerp. Bijvoorbeeld dat je overweegt een bedrijfspand te kopen en begrepen hebt dat hij dat recent heeft gedaan, en of hij nog tips voor je heeft waar je op moet letten. Of het kwartje valt meteen of hij reageert verbaasd en dan kun jij weer verbaasd reageren op zijn verbazing. ;D

Of je zoekt een keer de pers op voor gratis publiciteit over je bedrijf. De meeste softwarebedrijven zijn van mannen, dus er zijn wellicht ondernemersbladen die je wel eens willen interviewen. Dat interview uitvergroten en op een zichtbare plek aan de muur hangen (bijv. bij de wachtruimte of in de vergaderruimte als je die hebt), laat ook weinig te raden over.

 

Tot zover mijn 2 centen en wat ideetjes om er wat aan te doen.

 

Karen (die het als klusser ook erg met Chris eens is en nu weer eens gezellig naar de bouwmarkt gaat)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Merkava:

Ik heb er feitelijk geen probleem mee (behalve als mensen je associëren met koken), maar ik vind het gewoon opvallend dat we hier in 2009 nog vaak zo rolbevestigend denken.

Het gebeurt ook zo frequent, dat het niet zomaar een 'zonderling' is.

Link naar reactie
  • 0

Het gebeurt ook zo frequent, dat het niet zomaar een 'zonderling' is.

 

Ik denk dat het misschien afhankelijk is van de markten waarin je je beweegt (in het onderwijs, bij overheden, bij grote commerciële organisaties en bij uitgevers kom je evenveel of meer vrouwen, dus daar speelt dit helemaal niet).

 

En zoals hierboven al gezegd, vaak is iets niet mannelijk/vrouwelijk bedoeld. Dat lees ik ook bij Karen: "Hallo Karen, kun je me doorverbinden met de directeur of hoofd dit of dat" is gewoon een telefoonmanier om te vragen naar de verantwoordelijke op gebied X of Y. Dat is geslachtsloos en ook geen waardeoordeel. Immers, als je niet weet wie degene is die de telefoon opneemt, is het niet logisch om direct van wal te steken met een verhaal wat alleen voor de leaseparkbeheerders relevant is.

 

Wat Karen zegt met "Als onbekenden mij bellen en naar iemand boven mij vragen, betekent dat voor mij dat ze zich niet in mijn bedrijf hebben verdiept alvorens te bellen, anders hadden ze geweten dat ik alleen werk." is veel meer tekenend voor een slechte voorbereiding, maar ook dát is geslachtsloos :)

Link naar reactie
  • 0

Karen:

Bedankt voor je prachtige verhaal. Je hebt zéker een punt, het zijn volgens mij vaak kleinere eenmanszaken (die man zal wel de baas zijn) en vreemden die zich niet goed voorbereid hebben.

Laat ik eerlijk zijn, als Microsoft belt waarom ik nu nooit eens op één van hun conventies kom, vragen ze nergens naar. Zij weten dat mevrouw Krol de eigenaar is en die nam ook toevallig op. En anders vragen ze wel naar me. Blijkbaar is het toch wel een soort desinteresse van sommigen.

 

Ik moet soms om andere reacties hier ook wel lachen, en, wij lachen er hier zelf behoorlijk om. Ik krijg nu natuurlijk de hele dag te horen: "Ga jij maar in de keuken staan".

 

Ik denk dat ik Karen toch maar als lichtend voorbeeld ga nemen (en sommige tips van anderen ook). Als ik nog een keer 'mijne heren' zie staan, mieter ik het gewoon weg.

 

Ow ja, en nog even als ps'je naar sommige opmerkingen: ik ben er één met flink haar op de tanden; ik heb 15 jaar in de haven van Rotjeknor gewerkt. Daar leer je wel van je afbijten.

Link naar reactie
  • 0

Oh, daar heb ik ook nog wel een leuk verhaal over. Een docent vertelde me ooit dat zijn vrouw (die een succesvol eigen bedrijf had opgebouwd) en hij een nieuwe auto voor zijn vrouw gingen kopen.

 

Ze zocht iets in de categorie BMW5 of 7 serie en gingen naar de dealer. Eenmaal binnen kwam er een verkoper op hen afgelopen die meteen met de man begon te praten, daarbij de vrouw totaal negerend. Toen dus ter sprake kwam dat ze voor de vrouw kwamen kijken zei de verkoper: oh, we hebben achterin nog wel een aantal leuke tweedehandsjes staan...... ;D

 

Afijn, toen heeft ze bij een andere dealer een Audi A8 gekocht. Maar die hadden een vrouwelijke verkoopster die precies alles wat ze zocht opschreef en haar hierbij hielp met de keuze voor haar auto.

 

Zo zie je maar.....ook in 2008 gebeurt dit nog steeds.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.