• 0

Mijn jurk zakt er van af

Hallo allen,

 

Ik zou, als newbie, graag jullie mening eens horen. Ik ben eigenaresse van een softwarebedrijf en, inderdaad, ik schrijf voor de lol.

Nu krijg ik zó vaak aan de telefoon te horen: "Dag, mijnheer...", terwijl ik toch echt wel een vrouwenvoornaam heb. Dan zal ik het maar niet hebben over: "Mag ik de baas even", waarop men mijn mannelijke collega bedoelt. En dat komt vaker voor!

Verleden week kreeg ik een mailtje met:

"Mijne heren". Vandaag kreeg ik wel zo'n vreemde opmerking naar mijn hoofd dat mijn broek er van afzakte:"Ik ben natuurlijk goed in mijn vak als loodgieter, uw collega (de mannelijke dus) is heel goed met computers en u bent natuurlijk weer heel goed in koken en zo".

Echt! Ik dacht even: ik ben toch wel in 2009 aanbeland?

Het vreemde is nog wel dat 'Mag ik de baas even" ook een keer gevraagd werd door een eigenaresse van een bedrijfje.

Hebben jullie dat nu ook wel eens?

Of zit ik hier helemaal in mijn eentje met zo'n typisch probleempje?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sancho denkt, dat als je het wel ziet, je er flink last van kan hebben. Alle mannen, die naar je knipogen, fluiten, in je decolleté kijken, je mee uit vragen, naar de baas vragen, of je een stofzuiger in de hand drukken, zijn dan fout. Dat is jammer, want misschien bedoelen ze het wel helemaal niet als vernedering, maar stiekum toch iets anders. Het is maar hoe je het beleeft, toch?

 

Sancho

 

Is het altijd maar hoe je het beleeft??? Mmmm, en al die vrouwen die de top maar niet bereiken omdat ze hun mooie hoofdjes aan het glazen plafond stoten omdat het old boys network van lage plafonnetjes houdt??? En de onderzoeken die uitwijzen dat veel vrouwen voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan hun mannelijke collega's (ja, komt nog steeds voor in Nederland!)??? ???

 

Ik ken een jonge vrouw die schilder is, je wilt niet weten wat die voor een nare sexistische opmerkingen te verduren krijgt, dag in, dag uit. Vier keer kun je dan denken: Ach, het is maar hoe je het beleeft maar de vijfde keer is het gewoon eens genoeg. Voorbeeldje?

 

Zij vertelde aan iemand op haar werk dat ze geen vlees eet. Een ander kwam er bij en plaatste de fijnzinnige opmerking: Maar vanavond lust ze de warrummu worst van d'r vriend wel hoor!!! (Gecombineerd met vette lach) :-[

 

De man in kwestie kan het dan niet zo slecht bedoeld hebben maar ik heb helemaal geen zin om daar over na te denken,. Hij hoort na te denken en de opmerking voor zich te houden

 

Sancho, ik ben het met je eens dat je niet op ale slakken zout moet leggen maar je kunt niet doen alsof er geen onderscheid gemaakt wordt tussen man en vrouw ook al zie je zelf het verschil niet. En helaas komt het nog veel voor dat vrouwen onheus bejegend worden. Dan heb ik het natuurlijk niet over een beetje goedmoedig geflirt en geplaag. ;)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Louise: heel herkenbaar.

Ik ben vroeger zelfs wel eens lastig gevallen door een klant waarmee ik zat te eten. Heel vervelend. Of één die achter mijn adres gekomen was en plompverloren langs wilde komen. Destijds een vriend ingeschakeld die als 'de vriend' moest dienen en toen was hij binnen vijf minuten weg. Ik ga nu nooit meer alleen meer naar een mannelijke klant, of ik moet ze inmiddels kennen.

Link naar reactie
  • 0

. Ik ga nu nooit meer alleen meer naar een mannelijke klant, of ik moet ze inmiddels kennen.

 

Poeh dat lijkt me heel lastig. Als ik daar aan zou beginnen dan kan ik nooit meer alleen naar een klant ;D. Hoe werkt dit dan in de praktijk, gaan jullie altijd samen?

 

Wat ik wel altijd doe, is mijn intuitie volgen. Als ik het idee heb dat er wat speelt, dan regel ik het op een andere manier.

Link naar reactie
  • 1

Goh....... :-\

 

Namens het mannelijk geslacht : "Sorry...." Ik zal het nooit meer doen.....

 

;)

 

zeg, we zijn geen bankiers ;D

 

Zonder gekheid: als ik dit zo lees, dan lijkt het toch alsof er weinig veranderd is de laatste decennia. Je zult bij wat oudere mannen die alleen aan het roer staan van een eigen bedrijf dat al lang bestaat, dit nog wel veel tegenkomen. Ook bij bedrijven die draaien op handwerk van het personeel en de manager er al lang werkt en zich langzaam omhoog gewerkt heeft.

 

Gelukkig zie ik onder de jonge professionals een zeer grote acceptatie van mannen naar vrouwen.

 

Ik hoop dat de verschillen man/vrouw er met de vergrijzing langzaam uitgroeien...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Aan Manon: Qua werk zijn we nogal een setje, dus we moeten feitelijk wel samen. We kunnen anders maar halve dingen bespreken. We zeggen dat wel altijd keurig van te voren.

Ik merk trouwens toch dat veel mensen de laatste tijd samen komen: mannen met mannen, vrouwen met mannen enz.

Ik hoorde laatst van een andere vrouwelijke ondernemer die in haar bedrijf was aangerand. Brr.

 

Aan PJ Odems: Dan gaan we maar eens eten, alle HL-vrouwen met PJ Odems.

Link naar reactie
  • 0

Eh..... de "jonge" mannen.... een beetje prikkel moet kunnen hoor. Een dame die verklaart dat ze op tijd weer eens haar rok omhoog moet trekken. Een dame die een heer in de val lokt.... Dat zal overigens deze ouwe vos niet overkomen.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Aan Manon: Qua werk zijn we nogal een setje, dus we moeten feitelijk wel samen. We kunnen anders maar halve dingen bespreken. We zeggen dat wel altijd keurig van te voren.

Ik merk trouwens toch dat veel mensen de laatste tijd samen komen: mannen met mannen, vrouwen met mannen enz.

Ik hoorde laatst van een andere vrouwelijke ondernemer die in haar bedrijf was aangerand. Brr.

 

Aan PJ Odems: Dan gaan we maar eens eten, alle HL-vrouwen met PJ Odems.

 

Hahaha... ik had wel zoiets verwacht...... Is wel zo veilig ja als jullie allemaal tegelijk komen....... ;)

Link naar reactie
  • 0

En nu wel serieus : Ik werk mijn hele loopbaan alleen maar met vrouwen/dames/stagiaires enzovoorts.... Nog nooit beter personeel/collega's gehad ! Maar..... je moet inderdaad wel om kunnen gaan met sommige opmerkingen. Ik moet me hier ook wel eens inhouden, hoor ;) Niet alles is seksistisch of rot bedoelt. Ik meen het serieus, wanneer ik in een bui ben, kun je heel de dag opmerkingen verwachten, maar ik verwacht ze ook keihard terug : Je bent toch een gelijke : Kom op : Knallen !

 

Enne...mijn personeelsverloop was 0,0 ! Dus ergens zullen ook al deze dames het wel begrepen hebben.

 

(de enige dame die momenteel bij alles wat ik zeg of doe, per direct "NEEE !" roept......is mijn dochter van 2...)

Link naar reactie
  • 0

Sancho denkt, dat als je het wel ziet, je er flink last van kan hebben. Alle mannen, die naar je knipogen, fluiten, in je decolleté kijken, je mee uit vragen, naar de baas vragen, of je een stofzuiger in de hand drukken, zijn dan fout. Dat is jammer, want misschien bedoelen ze het wel helemaal niet als vernedering, maar stiekum toch iets anders. Het is maar hoe je het beleeft, toch?

 

Sancho

 

Is het altijd maar hoe je het beleeft??? Mmmm, en al die vrouwen die de top maar niet bereiken omdat ze hun mooie hoofdjes aan het glazen plafond stoten omdat het old boys network van lage plafonnetjes houdt??? En de onderzoeken die uitwijzen dat veel vrouwen voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan hun mannelijke collega's (ja, komt nog steeds voor in Nederland!)??? ???

 

Ik ken een jonge vrouw die schilder is, je wilt niet weten wat die voor een nare sexistische opmerkingen te verduren krijgt, dag in, dag uit. Vier keer kun je dan denken: Ach, het is maar hoe je het beleeft maar de vijfde keer is het gewoon eens genoeg. Voorbeeldje?

 

Zij vertelde aan iemand op haar werk dat ze geen vlees eet. Een ander kwam er bij en plaatste de fijnzinnige opmerking: Maar vanavond lust ze de warrummu worst van d'r vriend wel hoor!!! (Gecombineerd met vette lach) :-[

 

De man in kwestie kan het dan niet zo slecht bedoeld hebben maar ik heb helemaal geen zin om daar over na te denken,. Hij hoort na te denken en de opmerking voor zich te houden

 

Sancho, ik ben het met je eens dat je niet op ale slakken zout moet leggen maar je kunt niet doen alsof er geen onderscheid gemaakt wordt tussen man en vrouw ook al zie je zelf het verschil niet. En helaas komt het nog veel voor dat vrouwen onheus bejegend worden. Dan heb ik het natuurlijk niet over een beetje goedmoedig geflirt en geplaag. ;)

 

 

Ja Louise,

 

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar je maakt het verschil zelf. Dit is de tweede post die je er aan wijd om aan te geven dat je het echt heel erg vindt en dat de mannen moeten veranderen. Als je er zelf niet over na wilt denken en vindt dat de ander (die in dit geval ongeveer de helft van de samenleving betreft) moet veranderen, heb je een zwaar leven. Een opdracht, die je tot in lengte van dagen kunt volhouden, want je zal er nooit helemaal in slagen, ongeacht of je gelijk hebt of niet.

 

Sancho groet zijn veldheer. ;)

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren viel me trouwens op (en het valt me op door dit topic, voorheen dacht ik er helemaal niet over na) dat ik drie afspraken had (één exameninstelling, één commerciële organisatie, en één online projectbureau), met in totaal 7 vrouwen en welgeteld 0 mannen. Daarnaast hebben we gisteren nog een andere opdracht binnengekregen, voor ene netwerkorganisatie waar twee vrouwen aan het roer staan.

 

En dat is echt geen toeval. Wat Joost Rietveld schrijft schreef ik ook al eerder: ik denk dat dit aan het uitsterven is en dat het nog wat laatste mannetjes en sectoren zijn die dit gedrag vertonen. Natuurlijk is het vervelend als het op jóuw pad komt, maar ik denk niet dat je heel mannelijk Nederland over één kam kunt scheren, èn ik denk dat het vrij snel volledig verleden tijd zal zijn.

Link naar reactie
  • 0

En de onderzoeken die uitwijzen dat veel vrouwen voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan hun mannelijke collega's (ja, komt nog steeds voor in Nederland!)??? ???

 

Dit hoorde ik vorige week ook op BNR, best opvallend vond ik. Tótdat je hoorde hoe dit berekend was: ze keken naar absolute bedragen die op de bankrekening verschenen. Ongeacht dus bijvoorbeeld het feit dat veel vrouwen parttime werken! Dus ze vergeleken mannen die vaak fulltime 40 (of 36) uur werken met vrouwen die dezelfde functie hebben, maar parttime 2 dagen omdat ze bijvoorbeeld jonge kinderen hebben. Geen wónder dat daar andere bedragen uit voortkomen...

 

De uitspraak dat vrouwen nog steeds minder verdienen bleek aangedikt en overdreven te zijn om persaandacht te scoren, wanneer je de gegevens gelijkt rok vóór je ze vergeleek liep het al vrijwel volledig met elkaar in de pas! Ook dat is maar een onderzoek, dus ik zeg niet dat hier geen aandacht voor moet zijn, maar denk wel dat hoe meer hier op gehamerd wordt, hoe minder snel het uit de wereld verdwijnt.

Link naar reactie
  • 0

Leestip of verwijzing voor alle vrouwen en mannen m.b.t. het onderwerp van deze draad: De Status Nummer 2 van 2009 met in de rubriek Netwerk in Beeld een interview met Angelique van Riet van de Universal Flirting Academy over Flirten naar zakelijk succes.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat er vrouwen zijn die veel klagen maar er niets aan doen en vrouwen die hun doelen bereiken zonder te klagen. (Mannen overigens idem dito). Jouw succes is niet alleen resultaat van jouw omstandigheden maar vooral ook van jouw keuzes. Foute types (m/v) kom je overal wel eens tegen. Het is maar net hoe je ermee omgaat en hoe jij je wereldbeeld erdoor laat kleuren.

 

Is het altijd maar hoe je het beleeft??? Mmmm, en al die vrouwen die de top maar niet bereiken omdat ze hun mooie hoofdjes aan het glazen plafond stoten omdat het old boys network van lage plafonnetjes houdt??? En de onderzoeken die uitwijzen dat veel vrouwen voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan hun mannelijke collega's (ja, komt nog steeds voor in Nederland!)??? ???

Jouw argumentatie geeft vooral aan hoe jij je hebt laten beinvloeden. Het merendeel van de vrouwen in mijn omgeving denkt er toch echt anders over en laat zien dat ze op eigen merites succesvol zijn.

 

Ik denk dat je dit wel interessant leesvoer vindt:

http://www.managersonline.nl/nieuws/6371/vrouwen-lopen-niet-tegen-glazen-plafond-aan-maar-verdwalen-in-glazen-doolhof.html

http://www.hrpraktijk.nl/nieuws/nieuws/het-glazen-plafond-bestaat-niet.262646.lynkx

en als tegenwicht:

http://www.hartenziel.nl/artikel/het_glazen_plafond_is_dubbeldik/

 

Tenslotte is het voor de juiste balans ook wel interessant om wat over afgeleide begrippen als Glazen Vloer en Kanten Plafond te lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glazen_plafond

Link naar reactie
  • 4

 

Ik hoop dat de verschillen man/vrouw er met de vergrijzing langzaam uitgroeien...

 

groet

Joost

 

Dat hoop ik toch echt niet! ;) Ik word eerlijk gezegt wel een beetje moe van dat doorgeslagen gedoe. Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal verschillend en zullen dat altijd blijven en dat is maar goed ook!! Uiteraard ben ik een groot voorstander van gelijke rechten/ plichten/ salarissen e.d. maar wordt het niet eens tijd dat we eens ophouden met te zeuren over het gedrag van de heren naar ons vrouwen toe?? Als we dan zo graag ons "mannetje"staan, neem bepaalde opmerkingen dan ook als een kerel en zeur niet zo! Een hoop vrouwen zijn beledigd als er een schunnige (in hun ogen) opmerking wordt geplaatst. Kom op zeg, wees wat gevatter en zet zo'n kerel op zijn plek met woorden in plaats van te lopen piepen. Die mannen moeten ons als prinsesjes behandelen en oh wee als ze iets zeggen dat ons dames verkeerd schiet maar tegelijkertijd gooien we wel even onze vrouwelijke charmes in de strijd als we iets van ze gedaan willen krijgen......Niet doen, laat mannen mannen zijn en verlies zelf je vrouwelijkheid niet! Geloof me dat gaat best samen.... :-K

 

edit@ En ga nu niet roepen dat ik er dan vast geen ervaring mee heb want wij hebben een bedrijf waar ik als enige vrouw al jaren werk tussen alleen maar mannen (40 stuks momenteel)

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0

Mmmmm.... Ik ben bang dat ik even wat dingen recht moet zetten.

 

Om te beginnen: Ik vlieg niet de dichtsbijzijnde boom in als een man een leuke opmerking maakt, een beetje flirt of een onhandige maar aardig bedoelde uitspraak doet. ;D

 

Het is zeker nooit mijn bedoeling geweest om op alle mannen in te hakken omdat ze het die arme prinsesjes zo moeilijk maken. Er lopen nare types rond maar ik ben in mijn leven gelukkig ook veel leuke, lieve, intellingente en inspirerende mannen tegengekomen zowel zakelijk als privé. En vrouwen zijn niet heilig, ook daar lopen vervelende types tussen, tsja 't zijn nét mensen hè.

 

Streven naar gelijkwaardigheid moet van mannen én vrouwen komen waarbij gebruik gemaakt moet worden van vrouwelijke en mannelijke eigenschappen. En gelukkig zoals Joost al aangeeft gebeurt dat steeds meer.

 

Ik vind alleen dat je je ogen niet moet sluiten voor het feit dat er hier en daar nog steeds ongelijkheid is en dat dit nog steeds in onze hele maatschappij verweven zit. Er worden nog steeds TV-programma's gemaakt waarbij een vergelijking wordt gemaakt tussen de mooie maar oliedomme vrouwtjes en de slimme mannen. Kijk maar eens kritisch naar reclameuitingen. In interviews wordt nog steeds aan een vrouw gevraagd "hoe is het nou , als vrouw.......", en "hoe doe je dat nou, werken en kinderen tegelijk?" En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

En ik ben het er simpelweg niet mee eens dat het altijd maar zo is dat discriminatie altijd maar in het hoofd van de gediscrimineerde zit. Dat is me even te makkelijk.

 

@ Anna: Niet iedereen heeft evenveel haar op zijn/haar tanden en ook al heb je draadstaal op je tanden, dan nog kan je d'r wel eens hondsberoerd van worden om maar iedere keer weer te moeten incasseren.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt groot gelijk, Louise. Vaak vind ik het humor, maar even zo vaak heb ik het niet eens in de gaten dat men nog wel eens generaliseert. Ik ken ook mannen die huisvader zijn, en die worden vaak ook niet voor vol aangezien.

Wat ik trouwens ook zo vreemd vind: in Nederland zie je in de zorg en dan vooral in verplegende- en verzorgende beroepen veelal vrouwen. Als een man zoiets doet 'zal hij wel een gay zijn'. In alle andere landen in de wereld werken heel veel mannen als verpleger of verzorger.

Wij hadden vroeger ook een mannelijke telefonist op de zaak en dat vond met toch ook zó vreemd...

Link naar reactie
  • 0

Als je de welgemeende mannelijke komplimentjes maar blijft waarderen. Het wordt zo'n dooie boel als we allemaal al hetzelfde moeten doen en zo. De kern zit ook niet in gelijkheid van optisch handelen, maar in wederzijds respekt. En dan kan er best af en toe een grapje gemaakt worden of zo. De weg naar kennis leidt ook over nieuwsgierigheid en niet door een lege woestijn. Alhoewel je daar natuurlijk kunt leren wat afkeer is en dat is zonde van de tijd......

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrouw kan daar heel boos over worden als ze met "bouwvakkersmentalisten" te maken krijgt. Ik weet dus echt mijn grenzen wel. Maar ik denk dat Anna in een vorige post meende te zeggen dat je mannen ook evengoed terug kunt plagen ofwel op hun nummer kunt zeggen. De titel van dit topic is een onschuldige, die meteen veranderd als je er "Mijn jurkje zakt er van af." van zou hebben gemaakt. Op zich niks mis mee ook al is die titel dan wel seksistisch. Maar meschien ben ik daar al te oud voor om dat verschil op te merken.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.