• 0

Volgorde bij de afwikkeling van een faillissement/schuldsanering

Geachte experts,

 

Ik heb een vraagstuk waar ik zelf even geen antwoord op kan vinden.

Naar mijn weten heeft de afwikkeling van een faillissement en daaropvolgende schuldsanering een vaste volgorde.

 

Als ik nu deze volgorde laat zien, klopt die dan?

 

13-01-2006   Omzetting faillissement in schuldsanering op 9 januari 2006

04-05-2007   beëindigingszitting op 25 mei 2007 om 13:45

29-06-2007   pro forma verificatievergadering op 3 augustus 2007 om 14:30

16-11-2007   neerlegging slotuitdelingslijst vanaf 19 november 2007

07-12-2007   einde schuldsanering met uitdeling en met schone lei op 29 november 2007

 

Volgens mij is een verificatievergadering nodig vóór een beëindigingszitting.

 

Ik zoek een expert die mij hier wat meer duidelijkheid in kan geven en indien inderdaad de volgorde van activiteiten niet klopt mij kan aangeven welke stappen je kunt nemen tegen een verkeerde aanpak bij de rechtsgang.

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt er maar net aan op welke grond de schuldsanering is beëindigd. De aansluiting van het faillissement op de schuldsanering die voortvloeit uit artikel 350Fw lid5, sub c t/m g wordt geregeld door artikel 359Fw: "Alle nieuwe schulden die zijn ontstaan ten tijde van de schuldsanering, niet zijnde boedelschulden, zijn verifieerbare schulden binnen het faillissement."

 

Het heeft dus niet zo veel zin om voor de uitkomst van een beëindigingszitting vaststaat, al een verificatievergadering te houden. Die moet bij de beëindiging van het faillissement door de curator tenslotte weer overgedaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ruben,

 

Ik dacht altijd dat op een beëindigingszitting werd bekeken of de slotuitdelingslijst klopte en dat die daarna gepubliceerd zou worden.

 

Klopt die periode die er tussen heeft gezeten?

 

Op de site van de bewindvoerder staat over deze betreffende case:

Datum opheffing: 25-05-2007

Archief status: Gearchiveerd

Reden: beëindiging schuldsanering / schone lei

 

Daaruit zou je kunnen afleiden dat het geheel inderdaad op 25 mei afgerond was na de beëindigingszitting.

Ik weet dat de bewindvoerder zijn zaken niet op orde had en dat daarom bleek dat er nog een verificatievergadering moest plaatsvinden.

 

JW

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Daaruit zou je kunnen afleiden dat het geheel inderdaad op 25 mei afgerond was na de beëindigingszitting.

Ik weet dat de bewindvoerder zijn zaken niet op orde had en dat daarom bleek dat er nog een verificatievergadering moest plaatsvinden.

 

JW

 

Verificatie moet *altijd* gebeuren, maar is meestal een proforma zitting: niemand meldt zich, dus er vindt geen feitelijke zitting plaats. Indien er echter kwesties zijn waar partijen van mening verschillen of de verificatie van vorderingen, dan zal er een echte zitting komen. En indien blijkt dat partijen het op de verificatiezitting niet eens zijn, dan kan een vordering naar de renvooiprocedure worden verwijzen. Er wordt dan specificiek over de verificatie van die vordering geprocedeerd bij de rechtbank.

 

Ik heb al eens een WSNP meegemaakt waar drie renvooiprocedures volgden op de verificatie: twee tegen de bewindvoerder q.q. en één tussen schuldeisers onderling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.