• 0

IT-beheer/PC-reparaties/hosting als eenmanszaak: is dit een haalbaar bedrijf?

Beste mede “HL-ers”,

 

sinds ongeveer 1,5 jaar ben ik een regelmatig terugkerende bezoeker op dit forum. Verleden week heb ik me eindelijk geregistreerd en leg nu, naar lang twijfelen mijn verhaal en probleem aan jullie voor. Excuses als deze opening in de verkeerde categorie is terecht gekomen.

 

Ik hoop feedback te krijgen in zowel positieve en negatieve zin.

 

Wie ben ik

Ik ben Jan, 25 jaar oud en ben samenwonend. Ik heb mijn MBO niv3. Medewerker Beheer ICT diploma behaald in 2007 en heb helaas, door een gebrek aan stageplaatsen, niet kunnen beginnen aan de 1 jarige vervolgopleiding op Niv4.

 

In mijn huidig dienstverband ben ik gedetacheerd als “Notebook Engineer”.

 

Mijn “karakter”

Ik ben een denker, dromer, perfectionist en heb een duidelijke inzicht in mijn sterke en zwakke punten. Zowel bij de zwakke als sterke punten overheerst het punt 'perfectionist'.

 

In mijn onderneming werkt mij dit nu enigszins tegen. Waarom ? Mijn onderneming maakt geen winst, maar ook geen verlies. Wat ik doe, doe ik naar mijn mening goed. Alleen, zoals iedereen die (ooit) is gestart, wil ik graag verder, vooruit. Mijn struikelblok is dat ik met veel dingen tegelijkertijd bezig ben en door m'n perfectionisme, dit tot in de nopjes wil uitvoeren.

 

Ik wil verder en heb besloten om stap- voor- stap verder te gaan. Concreet wil dit zeggen : aan alles wat ik momenteel doe een bepaalde prioriteit toekennen en prioriteit 1 netjes en concreet afwerken en vervolgens verder met de volgende.

 

Onderstaande heb ik wat meer informatie over mijzelf en mijn onderneming geplaatst, graag zou ik van jullie hierover zowel positieve als negatieve feedback willen ontvangen.

 

Wat ik “wou”

In de zomer van 2008 ben ik in het wilde weg, tijdens mijn studieperiode, begonnen met een eenmanszaak (in de avonduren). In deze eenmanszaak ben ik als wederverkoper begonnen met het aanbieden van webhosting, e- mail, en domeinnamen.

 

De beweeg reden om destijds voor mezelf te beginnen was dat de inkoopprijs van het produkt laag was evenals de jaarlijkse bedrage aan de KvK en de boekhouding zou ik zelf wel even gaan doen (dacht ik).

 

Wat ik “doe”

Het afgelopen half jaar ben ik naast de eerder genoemde webhosting ook begonnen met een pc-/ laptop reparatieservice aan huis. Aangezien ik tijdens mijn jeugd een bescheiden kring heb opgebouwd, was dit gezien mijn opleiding en ervaring een logische vervolg stap.

 

In de afgelopen drie maanden ben ik tevens een wederverkoper overeenkomst aangegaan met een aanbieder van anti- virusprodukten.

 

Dit alles nog steeds in de avonduren naast mijn reguliere werk. Ik speel quitte qua inkomsten en uitgaven.

 

Wat ik “wil” proberen te bereiken in een termijn van 1 a 2 jaar

Ik zie mezelf in de toekomst vanuit huis werken- eerst 1 a 2 dagen en in de avonduren. Met mijn repartieservice haal ik de te repareren computer en eventuele randapparatuur bij de klanten op, repareer dit, en lever ze netjes weer af. In de avonduren doe ik dit nu, maar wil dit intensiever gaan doen. Mijn webhosting zie ik momenteel als een lange termijn investering aangezien dit een erg verzadigde markt is, maar voor mijn manier van werk, voor mij op termijn (1 a 1,5 jaar) goede mogelijkheden kan bieden.

 

Wat ik “wil” proberen te bereiken in een termijn van 2 jaar en verder

Voor de toekomst heb ik mijn webhostingproducten gerealiseerd zoals ik momenteel in gedachten heb. Ik geloof dat als ik eenmaal deze ideeen heb gerealiseerd dat mijn webhosting een goede “boost” vooruit krijgt.

 

Computerservice

Voor de toekomst heb ik naast me reparaties een webwinkel in gedachten. Ik ga daarnaast ook zogenoemde hulp- afstand- bieden en eventueel computercursussen (in mijn omgeving maar dan genoeg vraag na) aanbieden. Aangezien dit de generatie van 45+ en ouder betreft, zie ik duidelijk in dat dit geen blijvende broodwinning voor de toekomst kan blijven. De “jongere” generatie is er immers mee opgegroeid of krijgt hiermee op de werkvloer een bepaalde kennis in mee.

 

De computerservice doe ik nu nog in de avonduren, dit word door de klanten erg gewaardeerd. Ze hoeven geen vrij te nemen voor hun “probleem” computer. Ik kom immers de computer halen en brengen, sluit alles weer netjes aan (aangezien de meeste klanten dit ook niet goed weten) en geef instructies. Naderhand stuur ik netjes mijn factuur. Voor wat komen gaat wil ik gaan bekijken als ik via mijn werkgever de opgespaarde vakantiedagen kan gaan gebruiken om een aantal dagen per maand vrij te nemen om aan mijn onderneming te kunnen werken.

 

Wat mij anders maakt

Doordat ik een persoonlijke kring heb opgebouwd weten bestaande klanten wat ze aan me hebben en het vertrouwen is goed. Ik hou ervan om mensen vragen en onduidelijke uit te leggen en van een persoonlijke benadering. Dit word, na mijn idee, erg gewaardeerd.

 

Graag zou ik horen wat jullie van mijn verhaal vinden en als ik op de goede manier bezig ben...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste enjoyit, welkom op Higherlevel.nl! Ik ben zo vrij geweest je topictitel wat te verduidelijken en je bericht in het juiste board te zetten.

 

Inhoudelijk vraag ik me in alle eerlijkehid af of je niet een heel leuke hobby hebt gevonden waar je goed in bent. Of je het echt een bedrijf moet laten worden weet ik niet. Ik merk aan je lange reactie hierboven dat je de reparatiewerkzaamheden leuk vindt en daar goed in wilt zijn.

 

Wat vind je van het idee om het puur als hobby en als leuke bijverdienste te doen?

Link naar reactie
  • 0

 

...

Dit alles nog steeds in de avonduren naast mijn reguliere werk. Ik speel quitte qua inkomsten en uitgaven.

...

 

Graag zou ik horen wat jullie van mijn verhaal vinden en als ik op de goede manier bezig ben...

 

Puur zakelijk? Je verdient niets, netto gezien. Als je full time wilt gaan ondernemen, waarmee denk je dan geld te verdienen?

 

Je haalt de conputers op en brengt ze weer terug. Wat gebeurt er als je de auto tegen een lantaarnpaal parkeert en de computers totaal kapot? Wie betaalt dat?

 

Ik denk dat als je hier echt van wilt gaan leven, je eens je uurtarief moet uitrekenen wat nodig is om jou een tenminste gelijkwaardig inkomen te geven. En dat vergelijken met het tarief dat je nu rekent.

 

Dit is niet ontmoedigend bedoeld, maar zolang je quitte speelt heb je domweg andere inkomsten nodig.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Lastig om te beoordelen of je goed bezig bent.

 

Wellicht handig om jezelf deze vragen te stellen:

 

Wat moet je doen om winstgevend te worden; Zijn je prijzen te laag, werk je teveel uur voor niks, Extra diensten aanbieden etc...

 

Hoe zou je je klantenkring gaan uitbreiden?

 

Wat zou je eraan overhouden als je full time opdrachten zou hebben? Meer dan je huidige baan?

 

Succes in elk geval. Groeten,

Link naar reactie
  • -1

Hallo Jan,

 

Weinig bemoedigende reacties tot nu toe. Maar het is moeilijk om te beoordelen of je kans van slagen hebt. De hosting lijkt me niet zo kansrijk, de rest weet ik niet.

 

Wat ik wel weet is dat je goed advies kan gebruiken, maar dat kost geld. Maar zonder goed businessplan blijf je volgens mij voorlopig aanmodderen.

 

Als je niet wil of kan investeren in een goede adviseur, zoek dan online naar goede informatie. Maar daarbij is het lastig het kaf (de Get Rich Quick marketeers) van het koren te scheiden.

 

Ik heb nog wel tips voor je, omdat zelfpromotie te vermijden neem je daarvoor maar even via mijn website contact op.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.