• 0

bedrijfspand kopen en doorverhuren

Mijn virendin en ik wonen samen met samenlevingscontract. Mijn vriendin wil een winkel beginnen waartoe ze haar huidige baan opzegt. Ik zelf zit met groot gedeelte in 52% schijf belasting en mijn vriendin zal in nieuwe situatue de eerste jaren (ook door zelfstandigheidsaftrek) in de laagste schijf belasting blijven

 

Ons oog is gevallen op een bedrijfspand van 150.000 euro waar ze deze winkel prima kan uitoefenen. Een vergelijkbaar bedrijfspand huren kost circa 1200 euro huur per maand met daaraan vaak een 5 jarig contract gekoppeld.

De inschatting is dat bij een commerciele verhuur van het bedrijfspand deze 1200 ook aan een derde kan worden gevraagd

 

Aangezien mijn inkomen ruimte biedt om de rente voor het bedrijfspand op te kunnen brengen zat ik te denken aan de volgende constructie: Ik koop het pand pri'vé wat mij circa 1000 euro per maand gaat kosten inclusief onderhoud enz. Vervolgens verhuur ik het pand voor 1200 euro aan mijn vriendin. Ik kan het verschil van 200 euro belastingvrij binnenhalen aangezien de rente niet aftrekbaar is en de huurinkomsten niet belast

 

Op deze manier kan zij vrij laagdrempelig starten en bij het mislukken van de winkel kan ik dit pand weer commercieel gaan verhuren.

 

Mijn vragen zijn:

1. Kan bovenstaande constructie

2. Kan ik bij hoge winsten van de winkel van mijn vriendin de huur van de winkel fors verhogen zodat hiermee een stuk van haar winst wordt gedrukt en netto bij mij terecht komt

 

edit:titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je constructie kan niet. Zoek eens op terbeschikkingstelling op het forum. Dit is een breed besproken onderwerp dus dat moet wel lukken denk ik. Indien je daarna nog vragen hebt moet je ze stellen.

 

Vraag 2 hangt ook samen met de TBS regeling dus let daar op.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ryan,

 

Hij kan het pand toch kopen en doorverhuren aan zijn vriendin? Daar is toch niets op tegen? Het is alleen iets minder interessant dan wanneer alles in box 3 valt voor hem.

 

Hij kan de rente aftrekken in box1, hij geeft de huur, reeele huur, aan als inkomen in box 1, per saldo kan dit toch nog altijd interessanter zijn dan een pand huren, of niet? en als zijn vriendin stopt verhuist alles naar Box 3. Of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het verschil van 200 euro belastingvrij binnenhalen aangezien de rente niet aftrekbaar is en de huurinkomsten niet belast

 

Mijn vragen zijn:

1. Kan bovenstaande constructie

 

Kruising, dat klopt. De TS stelt dat het pand in box 3 valt indien hij het aan zijn vriendin verhuurd en daarop antwoordde ik dat het niet kan vanwege de TBS regeling.

 

De verdere uitwerking in box 1 heb je gelijk in en hoe het weer naar box 3 gaat bij verhuur aan een derde.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties

 

Ik heb het verhaal gelezen over TBS regeling waarin inderdaad staat dat ik een huur moet vragen die redelijkwijs gevraagd kan worden in de markt en inderdaad inkomsten en uitgaven in box 1 moet opgeven.

 

Mijn insteek is dan om de kosten ongeveer tegen de huur weg te laten vallen of is er een keiharde taxatie nodig van een makelaar om de normale huur te bepalen.

 

Is dan de eventuele winst uit verkoop van het bedrijspand op termijn wel belastingvrij?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.