• 0

mag je een patent schenden voor eigen gebruik?

Ik vroeg me vandaag af in hoeverre je een patent nog mag schenden.

Waar ligt normaal gezien de grens.

 

Als ik voor privé gebruik een wijnpompje zoals vacuvin wilt maken, dan lijkt me dat geen probleem.

 

Maar wat als ik bijvoorbeeld een segway zou willen nabouwen en als dienst ga verkopen aan bedrijven?

Ik verkoop niet echt een nagebouwde segway, maar ik verkoop een dienst.

 

Gaat dit al te ver?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nabouwen voor eigen gebruik als particulier of voor studie mag maar commercieel gebruik is strafbaar. Ook tegen het gratis ter beschikking stellen ("op een andere wijze in het verkeer brengen") van een vinding kan worden opgetreden.

 

Je zou denken dat het samenstellen van een bouwpakket waardoor niet jij maar de uiteindelijke gebruiker de inbreuk pleegt wel mag. Helaas is dit, zelfs door 1 onderdeel aan een mogelijke inbreukmaker te leveren, als indirecte inbreuk strafbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit topic gestart omdat 1 patent mij in de weg zit.

Zover ik het patent gelezen heb, gaat het voorlopig om een US patent.

Er even vanuit gaan dat espacenet up to date is, mag je dan nu in Nederland wel commercieel toe gaan passen?

Of hebben zij nog altijd voorrang om eventueel hun patent naar Nederland uit te breiden.

 

Het meest vervelende aan dit patent is, dat ik niet kan zien wat er nu precies afgeschermd word.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 1

Je snapt niet wat er afgeschermd wordt maar weet wel dat het jouw in de weg zit? Leg dat eens uit.

 

Als het prioritieitsjaar voorbij is (zie link) dan en er is niet uitgebreidt naar andere landen (productie, doorvoer en verkoop) dan gelden de beperkingen voor een US patent hier niet.

http://portal.uspto.gov/external/portal/pair

 

Om de beschermingsomvang in te schatten moet je de claims bestuderen. Die zijn in het algemeen zo ruim mogelijk opgesteld maar zijn feitelijk nog ruimer omdat een rechter ook equivalente techniek onder de bescherming kan laten vallen.

Kortom niet zomaar over één nacht ijs gaan.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je snapt niet wat er afgeschermd wordt maar weet wel dat het jouw in de weg zit? Leg dat eens uit.

....

 

Het patent zit mij in die zin in de weg, dat hij in eerste instantie precies op mijn idee lijkt.

De kunst is natuurlijk om te kunnen beoordelen wat er nu precies afgeschermd word.

Hopelijk kan het patentenbureau in Rijswijk me voor een studentenprijsje daarbij helpen

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.