• 0

Cold calling in warme tijden

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onder 'cold calling' versta ik het bellen naar bedrijven waar je nog nooit eerder mee gesproken had. Je loopt dan, zoals zibb terecht aangeeft, tegen veel problemen aan.

 

Het zomaar bellen naar bedrijven kan als vervelend worden ervaren. Je stoort mensen soms op de meest vreemde tijden (voor hun gevoel) en je belt maar zelden gelegen.

 

Heel belangrijk is om de juiste persoon binnen de organisatie te vinden. Zelf check ik altijd of de persoon die ik aan de lijn heb, de juiste is. Indien het niet het geval is, dan probeer ik samen met diegene de juiste te vinden. (Mensen zijn in zo'n geval erg behulpzaam).

 

Heb je de juiste persoon aan de lijn, dan moet je je goed realiseren dat deze mensen vele telefoontjes per dag krijgen. In de meeste gevallen niet interessant en overbodig (lees: verkeerd telefoongesprek gevoerd). Hou het kort en bondig en probeer in de eerste seconde de aandacht te trekken. Lok gespreksstof uit en schrijf de punten in steekwoorden op. Deze komen later namelijk goed van pas! Een persoonlijke babbel ertussendoor vind ik zelf ook altijd goed werken, je belt immers met mensen...

 

IK ga niet alle tips enzo van zibb opnoemen, want die kan je zelf ook lezen. (Zeker goede punten, dus het lezen waard!).

 

Zelf vind ik het een uitdaging om mensen zover te krijgen om te luisteren naar mij. Afgelopen week had ik iemand aan de lijn die eerst niets van me wilde weten, uiteindelijk was hij onwijs enthouasist! En dat geeft een goed gevoel, het 10x nee horen van de vorige gesprekken ben je dan gelijk vergeten!

 

Geef niet op, bereid het goed voor en leef je in in wie je belt. Ze willen niets van jou hebben, jij wil ze iets verkopen. Probeer het altijd zo te draaien dat jou gesprekspartner met het idee komt... "heej, nu ik je toch aan de lijn heb, leveren jullie ook product x?" Daar belde je net voor, alleen de klant denkt dat hij het heeft bedacht en dat geeft een voorkeurspositie.

 

Wat is jullie ervaring op dit gebied?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een paar weken geleden nog een belrondje gemaakt. Echt cold calling zou ik niet (zo snel) doen.

 

Ik zou een 10 tal bedrijven eerst een flyer/brochure met brief toesturen, eventueel met aanbieding. Wanneer je hierin aangeeft telefonisch contact op te nemen is het gelijk geen cold calling meer. Dit geeft je de voordelen van persoonlijk contact, maar wel met een referentie achter de hand. Daarnaast heeft het bedrijf jouw bedrijfsnaam en product 2 keer voorbij zien komen, waardoor de boodschap beter blijft hangen.

 

Zeker als jouw product vrij complex is en zich moeilijk (telefonisch) laat omschrijven, is een combinatie met direct mail (in mijn ogen) aan te bevelen.

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het de laatste dagen toch best wel veel gedaan en er zijn toch een aantal folders de deur uit gegaan. Of dat effectief is, moet ik nog af wachten, maar ik weet zeker dat deze mensen interesse hebben.

 

Je moet wel tegen het 'nee' geluidje kunnen, want je belt uiteraard altijd ongelegen. Door het vaker te doen, gaat het ook beter af. De doelgroep selecteren is wel heel belangrijk, want ik vis nu in een kleine vijver met grote vissen... duurt lang eer je beet heb, maar als je beet heb en je haalt hem binnen dan geniet je er langer van! (ja.. ja... ik ben ook een fanatiek visser).

 

Maar durven... tja... het is een kwestie van goed voorbereiden, je doelgroep zoeken en doen! Makkelijk is het zeker niet.

 

Persoon

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik durf dat niet, cold calling.

Het schijnt ook niet zo'n heel erg effectieve manier van direct marketing te zijn, dus echt funest voor mijn acquisitie is het niet ;)

Bij het idee krijg ik ook nogal de bibbers ja ;D. Bovendien heb ik zelf ook een gruwelijke pesthekel aan al die mensen die mij bellen tijdens het eten over van alles en nog wat. Ik werk zelf alleen maar mee aan non-profit onderzoeken (bijvoorbeeld op initiatief v/d overheid). Ik vraag dus (bij marktonderzoek-telefoontjes) altijd naar de opdrachtgever en wie er betaalt (men roept altijd heel snel "ja maar we zijn onafhankelijk hoor!". als je dan vraagt "ok, wie betaalt jou uren dan?" is het stil ;)).

 

Maar om terug te komen op ondernemen en acquisitie strategieen. Ik heb er helaas erg weinig ervaring mee, maar ik zou denk ik meer gaan voor een enquete. Als je zorgt dat deze opvalt tussen de stapel post moet je volgens mij best iets kunnen bereiken.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.