• 0

Opstarten BV

Goedeavond,

 

Ik ben voornemens een management BV op te starten en mezelf aan te sluiten bij een groep management consultants die allen partner zijn van de Holding BV. Op basis van de door mij gerealiseerde omzet kan ik maandelijks een managementfee sturen naar de Holding BV. Na 2 jaar kan ik zelf ook toetreden tot de Holding BV als partner. Nu heb ik een aantal vragen m.b.t. de financiering van de oprichting van de BV en de financiering van de opstarfase.

 

1 financiering BV

De benodigde 18K heb ik zelf niet. Klopt het dat ik deze 18K alleen voor de oprichting nodig heb en daarna weer terug kan storten aan degene die het mij tijdelijk heeft geleend? En zo ja, heeft dit dan nog fiscale gevolgen?

 

2 Financiering opstartfase

Waarschijnlijk draai ik in het eerste jaar nouwelijks omzet en kan ik pas in het tweede jaar in al mijn kosten en onderhoud voorzien. Voor dit eerste jaar is de Holding BV van de groep management consultants bereid mij maandelijks in een lening te voorzien opdat ik altijd een minimum inkomen heb. In jaar 2 heb ik geen lening meer nodig en in jaar 3 kan ik hem weer aflossen. Mijn vraag: hoe moet zo'n lening eruit zien om het voor beide partijen zo vordelig mogelijk te maken. Ze hebben al aangegeven niet uit te zijn op rente maar wettelijk zal er natuurlijk altijd wat rente berekend moeten worden. Heeft iemand ervaring met deze situatie? Ik wil uiteraard zo min mogelijk to geen rente betalen. Indien mogelijk graag ook angeven wat de gevolgen zijn en hoe e.e.a. belast wordt en in welke BOX.

 

Hartelijk bedankt voor eventuele toelichting!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ja maar je bent wel voor die 18k verantwoordelijk als het mis gaat dus dat is een belangrijk punt.

2. De zakelijke wettelijke rente is het minimale wat jij moet vergoeden aan de holding.

 

Waarom begin je eigenlijk meteen met een BV? Ik ken inderdaad een hoop mensen die jouw tak van sport doen die een bv e.d. hebben maar die hebben er dan ook de winsten naar. Is dit een aansprakelijkheidskwestie of zitten hier andere redenen achter?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Waarschijnlijk draai ik in het eerste jaar nouwelijks omzet en kan ik pas in het tweede jaar in al mijn kosten en onderhoud voorzien. Voor dit eerste jaar is de Holding BV van de groep management consultants bereid mij maandelijks in een lening te voorzien opdat ik altijd een minimum inkomen heb

Je kunt misschien ook op een andere manier (voordeliger) geld lenen: via een overwaarde op je woning ? (als je die hebt).

 

Daarnaast: waarom zou je het eerste jaar geen of nauwelijks omzet draaien ? Als je geen omzet draait heb je wellicht

tijd om er een (parttime-) baan naast te nemen ?

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

De 18K die je van een ander leent en daarna uit de BV weer terugbetaalt, wordt dan een schuld van jou aan de BV. Zie ook dit topic, over hoe je daarover de rente achterwege kunt laten:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417

 

De lening van de holding aan jouw BV moet altijd berusten op zakelijke gronden. De uitlenende BV moet zich dus gedragen als goed bankier. Rente, aflossing, zekerheden (zijn die er wel??!!) zijn dus bepalingen die conform de geldleenmarkt vastgelegd moeten worden.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties:

 

1 overwaarde heb ik helaas niet

2 ik zal een jaar nodig hebben om me te profileren en te zaaien, wellicht gaat het sneller maar ik wil mezelf niet te reik rekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

1. Ja maar je bent wel voor die 18k verantwoordelijk als het mis gaat dus dat is een belangrijk punt.

2. De zakelijke wettelijke rente is het minimale wat jij moet vergoeden aan de holding.

 

Waarom begin je eigenlijk meteen met een BV? Ik ken inderdaad een hoop mensen die jouw tak van sport doen die een bv e.d. hebben maar die hebben er dan ook de winsten naar. Is dit een aansprakelijkheidskwestie of zitten hier andere redenen achter?

 

Bedankt voor de reactie:

1 wat is deze wettelijke zakelijke rente?

2 constructie moet middels een BV, ik zal eens navragen waarom. ook mijn winstopbouw vindt plaats in mijn bv

 

Link naar reactie
  • 0

De 18K die je van een ander leent en daarna uit de BV weer terugbetaalt, wordt dan een schuld van jou aan de BV. Zie ook dit topic, over hoe je daarover de rente achterwege kunt laten:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417

 

De lening van de holding aan jouw BV moet altijd berusten op zakelijke gronden. De uitlenende BV moet zich dus gedragen als goed bankier. Rente, aflossing, zekerheden (zijn die er wel??!!) zijn dus bepalingen die conform de geldleenmarkt vastgelegd moeten worden.

 

Bedankt voor je reactie Joost,

 

1 OK, dat is goed om te weten!

2 Kan je nog iets specifieker zijn, ik ben op dit gebied echt een leek... Wellicht middels een voorbeeld...en dan ook de fiscale gevolgen e.d.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. Ja maar je bent wel voor die 18k verantwoordelijk als het mis gaat dus dat is een belangrijk punt.

2. De zakelijke wettelijke rente is het minimale wat jij moet vergoeden aan de holding.

 

Waarom begin je eigenlijk meteen met een BV? Ik ken inderdaad een hoop mensen die jouw tak van sport doen die een bv e.d. hebben maar die hebben er dan ook de winsten naar. Is dit een aansprakelijkheidskwestie of zitten hier andere redenen achter?

 

Bedankt voor de reactie:

1 wat is deze wettelijke zakelijke rente?

2 constructie moet middels een BV, ik zal eens navragen waarom. ook mijn winstopbouw vindt plaats in mijn bv

 

1. Exacte percentage weet ik niet, even de experts vragen. Gok is rond de 4.5% maar dat is niet onderbouwd.

 

2. Winstopbouw is leuk maar om winst te draaien zal je allereerst omzet moeten draaien. Vandaar mijn vraag of het wel logisch is om meteen met een bv te beginnen. Dit heeft o.a. te maken met je prognoses en je risico's. Meer over die afweging kan je vinden binnen de diverse HL topics die hier over gaan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

1 wat is deze wettelijke zakelijke rente?

2 constructie moet middels een BV, ik zal eens navragen waarom. ook mijn winstopbouw vindt plaats in mijn bv

 

Er is niet echt een vast omlijnd percentage. Zoals gezegd, rederneer als een bankier. Leen je geld van een BV zonder zekerheden, dan is vaak een hoger tarief van toepassing, dus zo'n 8%. Met zekerheden kun je gaan kijken naar hypotheekrentes, 4 a 5%.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.