• 0

Reizen met trein en reiskosten

Ik heb het een en ander gelezen over hoe om te gaan met reiskosten en de BTW van treinkaartjes en hoe dit te boeken, maar ik heb hier toch nog een paar vragen over.

 

Aangezien ik meestal met de trein reis, maar soms ook met de auto, wil ik de reiskosten gaan opvoeren tegen 19 cent de km.

 

Een paar vragen:

- Een 2e klas treinkaartje is goedkoper dan de vergoeding van 19 cent de km. Ik neem aan dat dit voor de belastingdienst niet uitmaakt? Je krijgt niet achteraf te horen dat je teveel reiskosten hebt opgenomen/uitbetaald?

 

- Aangezien de 19 cent vergoeding los staat van het gekozen vervoer hoef ik niks meer te doen met de daadwerkelijke kosten van vervoer (geen BTW of OB belasting verrekenen van het treinkaartje), Klopt dit?

 

- Wanneer ik de treinkaartje privé aanschaf, volstaat het dan om maandelijks een declaratie te doen naar mijn eenmanszaak, met datum, gemaakte km's en omschrijving per rit?

 

- Kan ik in de boekhouding volstaan met één boeking per maand waarbij ik de gemaakte km's x 19 cent betaal naar mijn privé rekening?

 

- Is er een standaard manier waarop de belastingdienst bepaald hoeveel km's er worden afgelegd van A naar B?

 

Hmmm, best nog wel veel vragen ;)

 

Alvast bedankt voor de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan antwoord geven op een paar vragen. Heb zelf gewerkt bij een uitzendbureau waar uitzendkrachten ook reiskosten vergoed kregen.

 

Dit kregen ze per km ongeacht vervoer. Als mensen ervoor kozen een uur te fietsen naar hun werk kregen ze gewoon reiskostenvergoeding.

 

De afstand bepaalden we via een online routeplanner van de anwb of routenet.nl

 

Wat betreft de administratieve afhandeling weet ik geen antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Beste Maarten,

 

Ik wil je van harte helpen met vragen die je hebt maar je stelt vragen die vrij basaal zijn en volgens mij goed vindbaar op de site van de belastingdienst. Dus heb je enig vooronderzoek gedaan voordat je deze vragen op het forum stelde?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik wist niet dat je op dit forum geen vragen kunt stellen die basaal zijn, aangezien ik de antwoorden op deze vragen niet kan vinden zullen ze inderdaad wel te basaal zijn en weet iedereen het al.

 

Ik heb op de site van de belastingdienst en dit forum gelezen dat je 19 cent de km mag vergoeden, maar ik heb ook gelezen op deze of een andere site dat de Belastingdienst moeilijk heeft gedaan bij iemand die een NS-jaarkaart had en 19 cent te km aan zichzelf vergoede, vandaag vraag 1.

 

Ik heb meerdere zaken gelezen over het verrekenen van BTW en OB op treinkaartjes, maar heb nergens gevonden hoe dit gaat in combinatie met het vergoeden van 19 cent. vandaar vraag 2.

 

Op de site van de belastingdienst wordt gesproken over het bewaren van OV kaartjes wanneer je de werkelijke kosten vergoed, er staat niet wat moet worden bewaard bij het vergoeden van 19 cent de km. vandaar vraag 3.

 

Ik begrijp dat vraag 4 redelijk basaal is, maar in combinatie met vraag 1, 2 en 3 wel relevant.

 

Het bepalen van afstand levert bij verschillende route sites verschillende resultaten op, ook is de kortste weg niet altijd de snelste, dus vandaag mijn 5 vraag.

 

Wanneer dit soort vragen te basaal zijn, hoor ik het graag, dan neem ik een boekhoudkantoor in de hand.

Link naar reactie
  • 0

Ik wist niet dat je op dit forum geen vragen kunt stellen die basaal zijn, aangezien ik de antwoorden op deze vragen niet kan vinden zullen ze inderdaad wel te basaal zijn en weet iedereen het al.

 

Wanneer dit soort vragen te basaal zijn, hoor ik het graag, dan neem ik een boekhoudkantoor in de hand.

 

Het is eenmaal makkelijker om iemand in zijn denkwijze en eerder gemaakte conclusies te verbeteren dan de gehele werking van voor naar achter in hapklare brokjes te formuleren. Daarom is het makkelijk als je laat zien waar je tegenaan loopt. Nu je extra informatie geeft kan ik doelgericht antwoord geven.

 

Verder bedoelde ik het ook niet beledigend. Ik uitte alleen mijn verbazing omdat je vragen dusdanig waren geformuleerd.

 

Reiskosten vergoeding kan maar eenmaal. 19 cent en daadwerkelijke kosten vergoeden is dubbelop en niet toegestaan. Het meerdere wordt dan belast.

 

19 cent is een kostenvergoeding. Hier zit geen voorheffing op (immers geld) dus bij een 19 cent vergoeding komt de BTW niet van pas.

 

Hoe het zit met de administratie van de 0,19 vergoeding weet ik niet zeker. Het woonwerk verkeer zou ik bijhouden via het aantal gewerkte dagen. Andere uitstapjes zou ik wel bijhouden (gereden km's).

 

Het is gebruikelijk om eens per maand de kostenvergoeding uit te keren.

 

De wet schrijft geloof ik voor dat de route moet worden genomen via de meest gebruikelijke route. Wat vind jij het meest gebruikelijk, die snelle of juist de korte weg?

 

Als je een boekhouder wil inhuren, moet je dat vooral doen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Volgens de belastingdienst mag je als je met de trein gaat alleen de daadwerkelijke kosten rekenen, niet 19 ct / km.

Echter dit kan ik nergens "hard" op hun site vinden. Ook zijn er veel boekhouders die gewoon 19 ct rekenen. Heeft iemand hier nog meer informatie over?

 

Volgens de belastingtelefoon mag je alleen 19 ct rekenen als je reis met een privevoertuig. Auto dus, maar ook fiets. Als ik echter ga lopen dan mag het weer niet. Ook met de trein mag het niet. Een huur auto mag dan weer wel. Ik vind dit nogal krom.

Dit lijkt mij autogebruik dus te bevorderen (zowel 19% btw aftrek en 19ct/km). Dat kan ik me niet voorstellen.

 

Ook mogen werknemers als zij veel met het OV reizen zelfs 22 ct per km aftrekken. Maar dit zou dan weer niet gelden voor werkgevers?

Link naar reactie
  • 0

Volgens de belastingtelefoon mag je alleen 19 ct rekenen als je reis met een privevoertuig. Auto dus, maar ook fiets. Als ik echter ga lopen dan mag het weer niet. Ook met de trein mag het niet. Een huur auto mag dan weer wel. Ik vind dit nogal krom.

 

Dit geldt voor een ondernemer (voor de inkomstenbelasting):

 

Kosten van een personenauto, brommer, fiets etc (behorend tot het privé-vermogen van de ondernemer of door de ondernemer privé gehuurd):

Als je zo een vervoermiddel voor de onderneming gebruikt, dan mag je 19 cent per km ten laste van de winst brengen.

Dit is inclusief ALLE bijkomende zaken, zoals parkeren, onderhoud, tolgelden etc.

 

Kosten van (zakelijk) openbaar vervoer:

Gewoon aftrekbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alhoewel dat niet op het betaalbewijs staat is dat dan volgens mij inclusief 6% BTW. Of niet?

 

Ja, dat klopt.

En als uitzondering (normaal moet je natuurlijk een inkoopfactuur met het bedrag aan BTW daarop vermeld) mag je zelf de BTW terugrekenen (wel de vervoerbewijzen bewaren!). Dat geldt trouwens ook voor taxibonnetjes.

 

De reden hiervoor is dat vervoerders van personen geen facturen uit hoeven te reiken aan hun klanten/passagiers.

 

 

Ja maar dus niet 19 ct per km, wat je nog wel vaak ziet en ook zou verwachten.

 

Nee (maar dat zeiden ze bij de belastingtelefoon al - vaak spreken zij de waarheid).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder reclame te willen maken (ik heb geen aandelen): als je regelmatig met de trein reist is een NS business card misschien een optie. Je kunt dan gewoon in- en uitchecken zoals met een OV chip kaart en je krijgt netjes iedere maand achteraf een factuur met BTW + rittenspecificatie. En ook nog eens korting ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Kosten van (zakelijk) openbaar vervoer:

Gewoon aftrekbaar.

 

Alhoewel dat niet op het betaalbewijs staat is dat dan volgens mij inclusief 6% BTW. Of niet?

 

 

 

Volgens is er voor treinkaartjes een uitzondering dat alhoewel het BTW tarief van 6% niet op het kaartje zelf staat, de ondernemer toch 6% BTW in de voorheffing in mindering mag brengen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.