• 0

5% aandelen en Sociale verzekeringen

Beste,

 

Ik heb al diverse websites afgezocht voor een antwoord op mijn vraag, maar nergens kon ik een juist antwoord vinden.

 

Ik zal mijn vraag uitleggen.

 

Ik ben vanuit mijn huidige functie ( bedrijfsleider) 1,5 jaar geleden aandeelhouder geworden.

Vanaf dat momont tot nu ben ik eigenaar van 5% van de aandelen.

Er zijn nog 2 andere aandeelhouders (waarvan 1 niet in dienst van de onderneming) met beide 47,5 % aandelen.

Nu heb ik vanaf dag 1 geen sociale verzekeringen meer afgedragen, omdat ik volgens onze boekhouder geen recht meer heb op de verzekeringen omdat ik DGA ben geworden

Maar nu heb ik meer informatie ingewonnen, en raak ik een beetje de weg kwijt.

Ik weet dat er een verschil zit in 5% aandelen en 10% > aandelen.

Maar wat is dat verschil precies in de sociale verzekeringen, klopt het dat ik ze niet meer betaal of hebben we een probleem ?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

 

Tobas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hamvraag: kun je tegen je zin ontslagen worden?

 

Met een minderheidsbelang van 5% en 2 zulke prominente overige aandeelhouders (bij elkaar 95% van de aandelen) lijkt mij dat van wel, en in dat geval ben (blijf) je gewoon sociaalverzekeringsplichtig.

 

Ik weet dat er een verschil zit in 5% aandelen en 10% > aandelen

Alleen t.b.v. pensioen: met een minderheidsbelang van 5% neem je gewoon als werknemer deel aan de pensioenregeling. Vanaf 10% aandelenbelang ben je volgens de Pensioenwet DGA en mag je niet meer deelnemen aan de werknemersregeling (enkele bedrijfstakpensioenfondsen met verplichte deelname voor DGA's daargelaten)

 

klopt het dat ik ze niet meer betaal of hebben we een probleem ?

Hangt af van de hamvraag dus, maar het lijkt erop dat je inderdaad een probleem hebt. Of beter nog: dat de werkgever een probleem heeft want die dient de sociale lasten af te dragen, en dat de boekhouder een probleem heeft omdat hij/zij een vermoedelijk volkomen verkeerd advies heeft gegeven. (behoudens uiteraard als jij echt NIET tegen je eigen zin ontslagen kan worden)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze reactie.

Ik blijf alleen de vraag houden wanneer kan je ontslagen worden ?

Als ik maar 5 % aandelen heb tegen de 95 % van de andere 2 aandeelhouders kan ik toch altijd ontslagen worden ??

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.