• 0

VpB 'straf'?

Ik heb een holding die deelneemt in een werkmaatschappij. Mijn holding factureert managementfee aan de werkmaatschappij. Na een slecht jaar heeft de werrkmaatschappij lang niet alle facturen van de holding kunnen voldoen en heb ik mezelf vanuit de holding ook een aantal maanden geen salaris kunnen uitkeren.

 

Nu wordt ik daar voor de VpB voor 'gestraft', immers op papier heb ik wel een goede omzet gehad (12 x managementfee gefactureerd) bij veel lagere kosten (immers enkele malen geen salaris en IB betaald), en heb dus een mooie 'winst ' gemaakt. Na alle ellende hangt me nu ook nog een forse VpB-aanslag boven het hoofd die ik dus niet kan betalen. Wat is wijsheid?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet of dit mag, maar het 1e waar ik aan denk:

 

neem een reservering op ter hoogte van de niet betaalde managementfee facturen. Dat drukt de winst in de holding. Op het moment dat de facturen betaald worden kun je de reservering verminderen met het betaalde bedrag.

 

Daarnaast moet je toch als een haas achter het openstaande bedrag aan. Stel dat dit leidt tot faillissement van de werkBV, dan kun je denk ik de niet ontvangen bedragen afschrijven.

 

Onderzoek, in afwachting van de experts op dit gebied, iig deze mogelijkheden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of dit mag, maar het 1e waar ik aan denk:

neem een reservering op ter hoogte van de niet betaalde managementfee facturen. Dat drukt de winst in de holding. Op het moment dat de facturen betaald worden kun je de reservering verminderen met het betaalde bedrag.

 

Daarnaast moet je toch als een haas achter het openstaande bedrag aan. Stel dat dit leidt tot faillissement van de werkBV, dan kun je denk ik de niet ontvangen bedragen afschrijven.

 

Een reservering is een goede tip, dat ga ik snel uitzoeken. Verder gaat het inmiddels weer de goede kant op met de werkmaatschappij, faillissement is dus (gelukkig) niet aan de orde.

Link naar reactie
  • 0

Een reservering klinkt leuk maar dan zou je dit toch ook doen voor al je openstaande debiteuren? Scheelt je aanzienlijk in de omzetbelasting. Je komt dan bij een soort kasstelsel terecht.

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Een reservering klinkt leuk maar dan zou je dit toch ook doen voor al je openstaande debiteuren? Scheelt je aanzienlijk in de omzetbelasting. Je komt dan bij een soort kasstelsel terecht.

 

 

Veel ondernemingen nemen een voorziening dubieuze debiteuren (alleen op basis van eigen ervaringen!) en in dit geval vind ik het niet de beste/meest correcte oplossing.

 

Wat mij nog beter lijkt is een afwaardering te plegen op je vordering. Ook ten laste van je winst dus dat scheelt je Vpb en hem in het volgende jaar weer opwaarderen wanneer de vordering weer inbaar wordt. Dit doe je op basis van het voorzichtigheidsbeginsel (bijna failliete merkmij) dus de inbaarheid is vrij laag. Let wel dat je hem in een volgend jaar weer belast moet vrijvallen maar gezien de cashflow lijkt mij dat geen probleem.

 

Bij onduidelijkheden hoor ik het graag.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 1

Wat is het verschil tussen een afwaardering en een reservering voor dubieuze debiteuren?

 

Dubieuze debiteuren gebeurt meestal structureel. Aan de hand van oninbare debiteuren kan je een percentage stellen waarvan je denkt het komende jaar wederom aan oninbare debiteuren te krijgen. Je voorziet immers kosten en volgens het voorzichtigheidsbeginsel mag je kosten nemen zodra je die voorziet.

 

Echter betreft het bij de TS een enkele vordering waarvan zij de inbaarheid op de hele vordering betwijfeld. Daarnaast betreft het een holding dus ik neem aan dat zij niet veel debiteuren heeft dus een voorziening voor dubieuze debiteuren is niet echt relevant. Die kom je meestal tegen bij bedrijven die veel verschillende debiteuren hebben.

 

Dus het verschil zit hem in het aantal debiteuren en de omvang van de onderneming. In principe werkt het hetzelfde alleen neem je dubieuze debiteuren ieder jaar in het algemeen aan het begin van het jaar en deze afwaardering neem je specifiek op het moment dat de schuldenaar tegen faillissement aanzit.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.