• 0

Opdrachtgever betaalt factuur niet over werk gedaan in 2008 wegens ontbreken VAR

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over de VAR.

Ik heb in 2008 op freelance-basis gewerkt voor verschillende opdrachtgevers.

In eerste instantie alleen als DJ naast mijn vaste baan, hiervoor heb ik toen een VAR aangevraagd en hierin worden mijn inkomsten als 'resultaat uit overige werkzaamheden' aangemerkt.

 

Later in het jaar ben ik steeds meer opdrachten gaan aannemen, niet alleen als DJ maar ook in het verhuren, bedienen en plaatsen van licht en geluid.

Onder deze omstandigheden (meer uren werkzaam, andere werkzaamheden, meer opdrachtgevers) heb ik geen nieuwe VAR aangevraagd.

 

Geen enkele van mijn opdrachtgevers heeft ooit verzocht om deze verklaring, tot 30 december 2008, toen een van hen per email aangaf pas tot betaling over te gaan wanneer ik een VAR kon overleggen.

 

Gezien de datum van zijn verzoek, ben ik er voor 1 januari niet aan toe gekomen om een nieuwe VAR aan te vragen en dit kan alleen over het lopende jaar, dus heb ik alleen de oude VAR, die eigenlijk niet voor de verrichte werkzaamheden bestemd is.

 

Ik weet dat het niet slim is dat ik deze VAR niet eerder heb aangevraagd, maar ik ben het niet verplicht voor de belastingdienst en de opdrachtgever heeft er in de maanden vooraf ook nooit om verzocht.

 

Nu wil mijn opdrachtgever de openstaande facturen niet betalen, omdat hij vreest door de belastingdienst aangeslagen te worden voor loonbelasting.

 

Staat hij juridisch in zijn recht.? Mag hij deze reden gebruiken om mij niet te betalen.?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

 

groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als hij je niet betaalt is hij al te laat. Hij had dat moeten bedenken voordat ie jou in dienst nam. Nu heb je werkzaamheden voor hem verricht en moet hij wel betalen. Dat is de overeenkomst. Dus bij het niet betalen, kan jij je LB verplichtingen niet voldoen en bij een tekort aan geld zal jij failliet gaan en wordt ie juist aangeslagen (beetje overdreven maar snap je mijn punt?)

 

Je kunt het altijd sommeren met de overeenkomst dat hij een wanprestatie levert door niet uit te betalen. Afhankelijk hoe goed hij als werkgever is. Sommaties werken niet altijd even goed op het humeur van iemand.

 

Je kan ook nogmaals de factuur sturen of iets dergelijks.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 6

Ik maak het regelmatig mee dat freelancers te horen krijgen dat er pas wordt betaald nadat een VAR is overlegd. Op zich is daar niets mis mee, mits het in de overeenkomst is opgenomen. Helaas gebeurt het regelmatig dat er niets over in de overeenkomst staat en dat het achteraf als voorwaarde wordt toegevoegd. Indien dat het geval is, dan houdt je opdrachtgever zich niet aan de overeenkomst en hoef je (wettelijk) gezien geen VAR te overleggen. Een overeenkomst kan immers niet inzijdig achteraf worden gewijzigd.

 

Tot zover de theorie. Nu de praktijk.

Indien er een overeenkomst is en er niet over een VAR wordt gesproken, is een briefje misschien voldoende om hem/haar tot betaling te laten overgaan.

Een andere oplossing is: laat je opdrachtgever 40% van de rekening rechtstreeks aan de belastingdienstbetalen onder vermelding van jouw fiscale nummer. je opdrachtgever is gevrijwaard van eventuele naheffingen, jij krijgt wat meer administratieve rompslomp en 60% van je geld. Vraag je boekhouder dit proces te begeleiden.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.!

 

@joost: Ik ben gelukkig niet afhankelijk van deze opdrachtgever.

 

@ zzp oke: Stel dat ik mijn opdrachtgever zo ver krijg dat hij akkoord gaat met wat jij voorstelt, 40% naar de belastingdienst en 60% naar mij, wat heeft dit dan voor gevolgen voor mijn aangifte inkomstenbelasting.?

Ik betwijfel overigens of hij hiertoe bereid is, want hij heeft zelf enkele maanden geleden voorgesteld om alvast 60% aan me te betalen en de rest zelf achter te houden voor het geval hij nog een aanslag zou krijgen.

Ik heb hiermee toen ingestemd, om toch alvast een deel van mijn verdiende geld te kunnen ontvangen, echter, vervolgens hoor of zie ik niets meer van hem en worden mails en telefoontjes niet beantwoord..

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hiermee toen ingestemd, om toch alvast een deel van mijn verdiende geld te kunnen ontvangen, echter, vervolgens hoor of zie ik niets meer van hem en worden mails en telefoontjes niet beantwoord..

 

Zonder VAR kun je de fiscus nog steeds vragen om een status als IB ondernemer per gewone brief. Leg daarin uit wat er speelt en waarom je die brief nodig hebt. Die brief naar hem sturen en je geld opeisen!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Staat hij juridisch in zijn recht.? Mag hij deze reden gebruiken om mij niet te betalen.?

Kort en goed: nee. Alleen als die VAR vooraf als voorwaarde voor betaling opgenomen is, zou hij dit - mogelijk - bij een rechter staande kunnen houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.