• 0

maatschaps einde

Hallo,

 

Ik heb het volgende probleem. Sinds 20 jaar zit ik in een 2 mans-fysiotherapiemaatschap, die tevens ruimte verhuurt aan 3 fysiotherapeuten, waaronder mijn maats vrouw.

Mijn idee over een samenwerking is, dat je elkaar kan vertrouwen en dat je je afspraken nakomt.

 

Mijn maat heeft daar kennelijk een andere mening over. Zonder verder op details in te gaan is hij aantoonbaar afspraken niet nagekomen en heeft hij het werk ten gunste van hemzelf verdeeld zonder te informeren hoeveel werk ik had.

Toen zijn vrouw ook werk t.g.v. haarzelf inplande heeft hij mij een maandlang hierover voorgelogen.

Gezien zijn belangenverstrengeling en het liegen heb ik de huur van zijn vrouw opgezegd. Dit werd niet geaccepteerd en hij liet mij middels een advocaat weten de maatschap te willen ontbinden. De ontbindingsgrond was mijn zgn. slechte communicatie (je moet toch wat).

Tegelijkertijd stelde hij, dat we wel samen in dezelfde praktijk kunnen blijven werken, want overleg zou niet nodig zijn.

Ik wil en kan echter niet blijven (samen)werken met iemand, die ik niet kan vertrouwen.

 

Inmiddels heeft zijn vrouw de praktijk verlaten en heeft hij middels een geantidateerde brief haar huur opgezegd.

 

Mijn vraag is of ik deze geantidateerde opzegging moet accepteren en of ik de maatschap niet kan laten ontbinden op wettige grond?

Mijn advocaat twijfelt daarover en stelt mediation voor, daarna arbiters en eventueel dan een bodemprocedure.

 

Gaarne jullie mening

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Rob,

 

Vreemd advies om mediation te proberen. Het vertrouwen is duidelijk weg en dat is genoeg voor een absolute break van de maatschap.

 

De maatschap kan ontbonden worden, waarbij je de cliëntèle gewoon verdeelt. Of je dan nog in hetzelfde pand wilt blijven werken is een tweede. Van wie is het pand overigens?

 

Wat zegt jullie maatschapsovereenkomst over eenzijdige ontbinding? Veelal staat er een opzegtermijn in. Die kan natuurlijk ook met onderling akkoord opzij geschoven worden.

 

Een ding is me niet duidelijk: je schrijft eerst dat je maat de maatschap wilt ontbinden en daarna dat hij wel samen in de praktijk wil blijven werken zonder overleg. Moet ik dat laatste dan zien als twee eenmanszaken onder 1 dak?

 

Kijk ook in de maatschapsovereenkomst of hij wel alleen bevoegd is om huurovereenkomsten met derden op eigen houtje op te zeggen, zonder jouw akkoord.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rob,

 

Vreemd advies om mediation te proberen. Het vertrouwen is duidelijk weg en dat is genoeg voor een absolute break van de maatschap.

 

De maatschap kan ontbonden worden, waarbij je de cliëntèle gewoon verdeelt. Of je dan nog in hetzelfde pand wilt blijven werken is een tweede. Van wie is het pand overigens?

 

Wat zegt jullie maatschapsovereenkomst over eenzijdige ontbinding? Veelal staat er een opzegtermijn in. Die kan natuurlijk ook met onderling akkoord opzij geschoven worden.

 

Een ding is me niet duidelijk: je schrijft eerst dat je maat de maatschap wilt ontbinden en daarna dat hij wel samen in de praktijk wil blijven werken zonder overleg. Moet ik dat laatste dan zien als twee eenmanszaken onder 1 dak?

 

Kijk ook in de maatschapsovereenkomst of hij wel alleen bevoegd is om huurovereenkomsten met derden op eigen houtje op te zeggen, zonder jouw akkoord.

 

groet

Joost

Hoi Joost,

 

Hij wil inderdaad 2 eenmanspraktijken of hij wil daarna een maatschap met zijn vrouw o.i.d., geen idee.

Als je gaat scheiden, blijf je volgens mij ook niet in het zelfde huis wonen.

Het is een huurpand op beider naam. Als de maatschap uitelkaar is moet dit evenals de huurcontracten op de verblijvende maat overgeschreven worden.

 

Wij zijn inderdaad niet alleen bevoegd huurcontracten op te zeggen, maar in deze situatie heeft hij naar mijn mening geen stemrecht, omdat zijn vrouw de praktijk nooit zou hoeven te verlaten, ook al belazert ze de boel.

 

Bedankt voor je reactie, Rob

Link naar reactie
  • 0

simpel Rob,

 

Geen maatschap, geen praktijk, geen huur. Check wel wat de voorwaarden zijn van de huur-ovk bij einde maatschap!

 

Groet

Joost

Doe ik.

Denk jij, dat ik de geantidateerde huuropzegging van zijn vrouw moet accepteren? Nadat ik een printscreen had van de aanmaak datum, kreeg ik later via aangetekend dezelfde opzegging. Ik heb het niet geaccepteerd en laat de huurverplichting voorlopig doorlopen.

 

Groet, Rob

Link naar reactie
  • 0

is er een huur-ovk tussen haar en de maatschap?

 

Ik ga er wel in nu. Kijk morgen weer

 

trusten

Joost

Welterusten,

 

De huurovereenkomst is inderdaad met de maatschap. De opzegging werd betwist, omdat ik hem alleen heb opgezegd.

Niet zo gek, want mijn maat wilde daar natuurlijk niet aan.

 

groet, Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in jouw geval zsm van die partner afwillen, en daarop aansturen. Die geantidateerde brief kun je als wisselgeld gebruiken om die snelheid te bereiken. Dit soort ellende is vooral energieverlies en daar heb je niets aan.

 

Cut your losses, and move on. Dat zij dan een maand of wat huur onterecht binnenslepen staat denk ik niet in verhouding tot de ellende als dit maar blijft voortslepen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in jouw geval zsm van die partner afwillen, en daarop aansturen. Die geantidateerde brief kun je als wisselgeld gebruiken om die snelheid te bereiken. Dit soort ellende is vooral energieverlies en daar heb je niets aan.

 

Cut your losses, and move on. Dat zij dan een maand of wat huur onterecht binnenslepen staat denk ik niet in verhouding tot de ellende als dit maar blijft voortslepen.

Hoi Fred,

Ik wil dat ook zo snel mogelijk. In welke zin is de geantidateerde brief wisselgeld?

 

Groet, Rob

Link naar reactie
  • 0

Scheiden doet lijden.

 

Ik vraag me altijd af in hoeverre maten bereid zijn de verliezen te nemen, die ze zelf veroorzaken door op deze manier met elkaar om te gaan. Ook in dit verhaal proef ik duidelijk de sfeer van een lopend conflict, dat je op twee manieren kunt oplossen. Ofwel vaarwel zeggen en de daarbij behorende consequenties en kosten nemen, ofwel het conflict oplossen.

 

Vaak zie ik dan een geworstel ontstaan, dat veel lijkt op wel vaarwel willen zeggen, maar niet de consequenties en kosten willen nemen. Als argument daarbij wordt de schuldvraag opgevoerd. In mijn ogen heb je dan de basis gelegd voor een langdurig gevecht, waar twee verliezers uitkomen. Een oplossing, die het probleem in zich draagt.

 

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik wil dat ook zo snel mogelijk. In welke zin is de geantidateerde brief wisselgeld?

 

Groet, Rob

 

Je accepteert die brief mits er binnen korte tijd afscheid genomen wordt. Anders alsnog betwisten.

 

Zoals ik het in grote lijnen zou doen (details uiteraard situatieafhankelijk en dan ook genuanceerder):

1) Met maat om de tafel en definitief afscheid aankondigen

2) indien beide maten eens met afscheid nemen: details bespreken, zoals wie vertrekt, wie blijft, zakelijke boedelverdeleing, etc.

3) indien niet eens: advocaat inschakelen en zsm formele brieven adhv maatschapscontract mbt opzeggen maatschap. Het moet duidelijk worden voor je maat dat jij echt en definitef stopt met hem samen te werken.

 

Zoals Henk ook aangeeft, ga niet in op schuldvragen. Gewoon focussen op snel stoppen met de samenwerking.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.