• 0

Marktwerking in de Post

Vanaf 1 april (het is geen grap) is de volgende stap ingevoerd in de marktwerking in de post. TNT maakt daar handig gebruik van door nu een brief rond te sturen, dat zij niet meer het enige bedrijf is, dat verantwoordelijk gehouden kan worden voor de (foute) postbezorging. Er zijn nu immers ook concurrenten waar we rekening mee moeten houden, als we ons beklag willen doen over foute of geen bezorging.

 

Ik heb de postbezorging al eens eerder aangehaald om de nadelen van marktwerking te benadrukken, dus het navolgende verhaal zou u bekend over kunnen komen. Maargoed, alles voor het goede doel, toch?

 

Vroeger hadden we een postbezorger. Hij kende zijn wijk en de mensen die er woonden. Dat was handig, want als iemand, per ongeluk, het adres niet helemaal juist had, wist de postbode er nog wel raad mee. In het ergste geval, vroeg hij aan een bewoner of hij wist waar de betreffende envelop heen moest en zo kwamen we er wel uit. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een ansicht kaart, met enkel “De Greef, Nijkerkerveen” erop, gewoon werd bezorgd.

 

Nu doen we het efficiënter. We hebben marktwerking geïntroduceerd en dat betekent dat de post goedkoper wordt. Nou ja, voor de consument niet, want die betaalt nog steeds 44cent per postzegel, maar voor bedrijven wel.

 

Het betekent simpelweg dat de hiervoor genoemde postbode is vervangen voor drie verschillende mensen, met verschillende werkgevers. Zij lopen of fietsen achter elkaar aan en kosten gezamenlijk minder dan de ene postbode van vroeger, want anders gaat de marktwerkingsfilosofie niet op. Met andere woorden; we hebben een kwalitatief goede postbode ingeruild voor drie goedkopere krachten. Dit alles, alleen maar omdat we geloven dat concurrentie noodzakelijk is om een marktconforme prijs af te dwingen.

 

De postbodes weten nu niet meer wie of wat er in een wijk gehuisvest is. Dat kan ook bijna niet, want wie kan er onder de voorwaarden van een uitgeknepen arbeidsovereenkomst de moed opbrengen om zich te interesseren voor wat hij doet? Hij of zij voert een nauwkeurig omschreven taak, tegen betaling uit. Niet meer en niet minder. Precies zoals het in het bedrijfskundeboekje staat.

 

Dat laatste is goed te merken. De laatste tijd worden steeds meer brieven en pakketten verkeerd bezorgd. Het heeft ook geen zin om de bezorgers aan te spreken, want het zijn er minstens drie, hun interesse is gedaald naar nul en de kans is groot dat er volgende week weer drie andere lopen. Ik heb nu bakjes voor de buren staan, waarin ik zelf de post hersorteer en ongeveer twee keer in de week een rondje loop om de post bij de juiste mensen af te leveren. Zo draagt deze marktwerking toch weer bij aan de sociale samenhang, tenminste in onze wijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ah, sociale samenhang, dat is de achterliggende gedachte van de overheid. Ik krijg hier zelfs brieven binnen voor de naastgelegen basisschool, waar echt duidelijk 'basisschool' op staat, inclusief de juiste adressering. Geen idee waarom postbezorgers dan denken dat dan bij ons bedrijf thuis hoort, en niet in het pand met dat grote schoolplein met al die spelende kinderen er op.

Link naar reactie
  • 0

Hier eigenlijk een tegenstrijdig verhaal : Ik heb een "lastige" achternaam, maar doordat de sorteerder en de postbode weten wie er bedoelt wordt, komt bijna altijd de post aan. En van de verbasteringen kan ik een pagina vol schrijven !

 

Na beëindiging bedrijf, heb ik de post een half jaar laten doorsturen. Zelfs na dat half jaar nam men nog de moeite (ik denk de sorteerder) om de post gewoon door te sluizen. Vanuit deze kant niets dan lof voor de post besteller.

 

Wat inderdaad wel leuk is : Een oom was 35 jaar postbesteller (zo schijnen ze zichzelf liever te noemen dan postbode) en had zijn vaste koffie adressen, wist alles uit zijn wijk, kende iedereen bij naam enzovoorts. Ging zelfs naar begrafenissen.

 

Nu al 10 jaar met de VUT en kan nog steeds over zijn passie spreken...!

Link naar reactie
  • 0

Dat ze iets met het verkeerde adres goed konden bezorgen ooit was natuurlijk wel iets moois... maar ik denk dat we het maar zonder moeten gaan stellen.

 

Je kunt je afvragen of dat zo erg is, zolang alles met correcte postcode en huisnummer maar aankomt - als je van een IP adres de laatste 4 cijfers niet invult kun je tenslotte ook niet echt verwachten dat je op de gewenste webstie terecht komt ;)

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank voor uw reacties.

 

Ik zie dat de meningen verdeeld zijn. Dat kan ook niet anders, want niet overal lopen dezelfde bezorgers. Wat mij met name aanspreekt is het verhaal van Marcel, waarin een gepensioneerde postbesteller, 10 jaar na dato, nog steeds met liefde over zijn vak spreekt. Dat is toch heel iets anders dan een baan, of zie ik dat verkeerd?

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Ik heb persoonlijk niet zoveel last van de situatie zoals je die schetst.

 

Wat me wel enorm ergerde was de brief die ik enige weken geleden kreeg van TNT nav de liberalisering.

 

Een uitgebreid verhaal over welke problemen ze gaan krijgen, gevolgd door het rechtstreeks afzeiken van de concurrenten door fijntjes in mooie bedekte termen te melden dat ze er niets van snappen, niet op tijd en niet goed bezorgen etc.

 

Tenslotte een leuke opsomming van alle postbedrijven (TNT / Sandd etc.) met daarachter de telefoonnummers voor klachten.

Gebracht onder het mom van service naar de klant, maar in wezen een directe aanval op de kwaliteit van eventuele concurrentie.

 

Heb hem helaas niet bewaard maar het slachtoffergedrag droop er vanaf.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik vond de brief in principe goed, ik snap alleen niet waarom TNT de afzender was i.p.v. de postauthoriteit. Verschillende postbedrijven heeft voor- en nadelen. Pakketten en brieven op verschillende momenten van de dag in ontvangst nemen naast koeriers over de vloer is misschien irritant (dit vraagt meer tijd en aanpassing van interne procedures van ontvangers). Ik weet trouwens niet of er nu meerdere keren per dag post in postbussen wordt gesorteerd.

 

Bezorging op lokaal of regionaal niveau kan nu wel sneller dan de minimale overkomstduur van een dag van TNT én ver onder gangbare koerierstarieven. Ik zie opnieuw goede mogelijkheden voor stadspost of juridische en medische bezorgers.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Frans,

 

Dat is precies de reden dat ik het aan de orde stel. Men maakt handig gebruik van de situatie om zich te verschuilen achter de (vermeende) mindere kwaliteit van de concurrentie. Met een lastig woord heet dat dramaturgie. De situatie anders voorstellen dan dat hij is. Het vreemde hieraan vind ik, dat iedereen de brief krijgt en er verder niet op reageert.

 

Het zal wat worden als we marktwerking gaan introduceren bij de brandweer. Voordeel is dat er dan drie auto's komen als je huis in de fik staat, maar het bijkomende nadeel is dat ze geen van drieën de kwaliteit kunnen leveren om je huis te redden.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Frans, ik vond de brief in principe goed, ik snap alleen niet waarom TNT de afzender was i.p.v. de postauthoriteit.

 

Zo'n brief valt inderdaad uit te leggen als marketingactie, maar misschien is het ook wel een serieuze poging om ontvangers bewust te maken van de nieuwe situatie en om de eigen medewerkers en klantenservice wat te ontlasten. Klagen aan het juiste adres en alleen relevante klachten ontvangen, zet wel zoden aan de dijk natuurlijk. Ik heb ook geen zin om problemen van klanten van andere ondernemers op mijn bod te krijgen, anders dan in een informeel, oriëntatie- of verkoopgesprek. :P

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een uitgebreid verhaal over welke problemen ze gaan krijgen, gevolgd door het rechtstreeks afzeiken van de concurrenten door fijntjes in mooie bedekte termen te melden dat ze er niets van snappen, niet op tijd en niet goed bezorgen etc.

 

Eigenlijk is dat wel apart - naar mijn idee zijn er nl vooral veel klachten over de bezorging van pakketjes, meer dan over brieven... alleen is de markt voor pakjes en zwaardere brieven al lang vrij, dus daar zal nu weinig verandering in komen.

Link naar reactie
  • 0

de (vermeende) mindere kwaliteit van de concurrentie.

 

Bij ons in de buurt is er van "vermeend" geen sprake. Gezien de matige kwaliteit van de nieuwe postbedrijven schrijven wij onze zakenrelaties aan dat wij toch de TNT de voorkeur geven.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

en op dit blogje wordt het m.i. wel aardig verwoord

 

Ach, storm in een glas water... Ik vond de TNT brief niet zo slecht. Ook niet goed, ik heb hem toen gekregen, gelezen, en in het ronde archief gedeponeerd.

 

Mijn persoonlijke voorkeur is alle papieren post vervangen door email. Het wordt tijd dat die digitale handtekeningen eens ingevoerd gaan worden. Dat zal wel een slachting geven onder de postbedrijven, maar ik vind papieren post eigenlijk zo 20e eeuws. Een achterhaald iets, wat (denk ik) binnen 10 jaar wel eens verdwenen kan zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ach, storm in een glas water... Ik vond de TNT brief niet zo slecht. Ook niet goed, ik heb hem toen gekregen, gelezen, en in het ronde archief gedeponeerd.

 

Zo schokkend is het nu ook weer niet, maar vond de brief nogal TNT onwaardig.

 

Mijn persoonlijke voorkeur is alle papieren post vervangen door email. Het wordt tijd dat die digitale handtekeningen eens ingevoerd gaan worden. Dat zal wel een slachting geven onder de postbedrijven, maar ik vind papieren post eigenlijk zo 20e eeuws. Een achterhaald iets, wat (denk ik) binnen 10 jaar wel eens verdwenen kan zijn.

 

net zoiets als het papierloze kantoor dat er al 10 jaar aan zit te komen?

Link naar reactie
  • 0
< 1 % van volume verstuurde papieren post in 2008
Dat is een gewaagde uitspraak, maar wie weet!

 

In het algemeen geldt hoe beter de champagne, hoe langer de houdbaarheid. Eigenlijk zouden jullie nu beide een nog betere fles onder goede condities moeten wegleggen voor over tien jaar, worden jullie keurig aan de weddenschap herinnerd. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Die 1% gaat het echt niet worden, het zou me serieus verbazen als het volume over 10 jaar minder is dan 10% van het huidige. Maar de trend is er natuurlijk wel, het aantal brieven loopt jaarlijks met de nodige procenten terug. Stel dat dat gaat met tien procent per jaar, dan zou er na 10 jaar nog zo'n 35% van het volume over zijn... ik denk dat het in die orde zal uitkomen.

 

Wat dat betreft vind ik het wel verbazend dat spelers enthousiast deze markt betreden, terwijl het toch wel duidelijk is dat het iets is dat krimpt. Wat dat betreft verwacht ik eigenlijk dat de markt voor pakketjes veelbelovender is, de online handel is nog steeds groeiende en die spullen moeten toch van A naar B.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.