• 0

Vragen over Grootboekschema en boeken van afschrijvingen

Beste,

 

Ik had een vraag met betrekking tot het grootboek.

Als het gebouw waar het bedrijf in zit van de bank is, dan moet je toch een grootboeknummer aanmaken "leasekosten gebouw".

Dit kan je toch niet op de balansrekening zetten "Gebouwen". Dit wordt dan toch meegenomen als een positief resultaat?

 

Je hebt af te dragen BTW, te betalen BTW en een grootboek afgedragen BTW.

Wat doet "te verrekenen BT'W" dan nog op het grootboek?

 

Hoeverre is het belangrijk om het "standaard" rekeningschema aan te houden?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Gr. Trish

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De post gebouwen is inderdaad een balanspost en daar moet je vooral geen kosten boeken! Dus leasekosten klinkt goed.

 

Te verrekenen BTW klinkt als een "overlopende activa". Daar boek je geld op indien als de BTW niet op een van de andere drie rekeningen thuis hoort. Op het moment kan ik geen concreet voorbeeld geven dus wellicht iemand anders?

 

Standaard schema aanhouden is wel aan te raden. Zo hou je het voor jezelf overzichtelijk en vooral voor iemand anders. Dus indien je een boekhouder inschakelt of hulp nodig hebt dan kunnen de andere mensen het eenvoudig begrijpen.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Mijn collega heeft de de kosten van het pand wat wij huren gezet op gebouwen.

Naar mijn mening gaat de verlies & winst balans dan niet kloppen. Het zijn kosten die je niet mag neemnemen als vaste activa.

 

Kosten staan standaard in de 4 rubriek.

Mijn collega heeft het grootboekschema in de war gegooid en heeft ook kosten in de 6 rubriek staan waar ik de opbrengsten heb staan.

 

Dit is toch een grootverschil.

Ik heb daar ook bijbehorende frustratie van gekregen.

 

Gr.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Voor de afschrijvingen van diverse kantoorapparatuur e.d. heb ik een 4 rubriek (4100) aangemaakt voor de afschrijvingskosten te boeken en en 06 balansrekening.

 

Nu heeft mijn collega alle kosten die met de bouw te maken hebben DIRECT op de balansrekening gezet.

Deze kosten worden toch eerst meegenomen als kosten, daarna ga je deze afschrijven in de 4 rubriek. Het verschil van de afschrijvingen en die nog afgeschreven moeten worden neem je mee naar je balans op het einde van het jaar.

 

Wie doet het nu verkeerd?

Mijn collega of ik?

 

Gr.

Link naar reactie
  • 0

Nu heeft mijn collega alle kosten die met de bouw te maken hebben DIRECT op de balansrekening gezet.

Deze kosten worden toch eerst meegenomen als kosten, daarna ga je deze afschrijven in de 4 rubriek. Het verschil van de afschrijvingen en die nog afgeschreven moeten worden neem je mee naar je balans op het einde van het jaar.

 

Wie doet het nu verkeerd?

Mijn collega of ik?

 

Gr.

 

Jij doet het verkeerd. In eerste instantie breng je 100% van de bouw ten laste van de winst. Daarna activeer je ze en schrijf je per jaar 20% af. Dan neem je de kosten dus twee maal en dat mag niet.

 

Dus of je neemt ze in de W&V en bij grote bedragen boek je ze op de balans en schrijf je over meerdere jaren af.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

Jij doet het verkeerd. In eerste instantie breng je 100% van de bouw ten laste van de winst. Daarna activeer je ze en schrijf je per jaar 20% af. Dan neem je de kosten dus twee maal en dat mag niet.

 

Dus of je neemt ze in de W&V en bij grote bedragen boek je ze op de balans en schrijf je over meerdere jaren af.

 

Oke dat is duidelijk. Je mag het gelijk op de balans boeken.

In dit geval worden de kosten die met de bouw te maken hebben wel debet op de balans geboekt.

De bouw is niet in eigen bezit!! Dit is bezit van de bank.

 

Link naar reactie
  • 0

...

Wie doet het nu verkeerd?

Mijn collega of ik?

...

 

Beiden. Zolang jullie het niet eens zijn over hoe de boekhouding te doen, stevenen jullie af op een probleem met de belastingdienst. Zorg voor een goede boekhouder die jullie eens goed bijpraat over het opzetten en onderhouden van een boekhouding. We kunnen veel op HL, maar gaan niet een complete cursus boekhouden aanbieden in vraag en antwoord vorm.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Beiden. Zolang jullie het niet eens zijn over hoe de boekhouding te doen, stevenen jullie af op een probleem met de belastingdienst. Zorg voor een goede boekhouder die jullie eens goed bijpraat over het opzetten en onderhouden van een boekhouding. We kunnen veel op HL, maar gaan niet een complete cursus boekhouden aanbieden in vraag en antwoord vorm.

 

Het is ook niet de bedoeling om jullie allerlei vragen te stellen.

Dit zijn echt twijfel gevallen.

 

Mijn collega en ik zijn opnieuw de administratie aan het opzetten.

Ik ben er als laatste bij gekomen en merk dat voorheen een aantal dingen verkeerd zijn gelopen.

 

De accountant heeft ook meerdere wijzigingen moeten aanbrengen.

 

Bedankt voor de informatie.

 

Gr. Patricia

Link naar reactie
  • 0

Hoi Trish

 

Hierbij een voorbeeld.

 

Stel je hebt een nota van de verhuurder gekregen. bv. huur april ad € 2.380,- incluisief btw.

je boekt dus:

 

(resultaatrekening) huur gebouw € 2.000,-

(balansrekening) voorbelasting € 380,-

Aan: crediteur 2.380,-

 

Het gebouw heb je dus gehuurd is dus niet eigendom van het bedrijf derhalve mag je niet afschrijven!!!!

 

Succes!!!

 

Dinh

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.