• 0

Idee: Projectmanagementtool, levensvatbaar of niet?

Beste dames / heren en HL-ers,

 

Regelmatig al vele topic gelezen op higherlevel, hier en daar al een bericht geplaatst en getwijfeld of ik mijn 'Wat vinden jullie van mijn...' zou plaatsen.

Besloten het toch maar te doen :)

 

Allereerst wat over mij en de achtergrond van het idee:

Als bijna afgestudeerd, 22 jaar oud, Bedrijfskundig Informatica student (nog 1,5 maand) ben ik een beetje aan het

twijfelen geslagen wat ik straks wil gaan doen. Sinds de start van de opleiding heb ik bijzondere interesse voor het

vak projectmanagement. In de afgelopen drie jaar hier veel over gelezen, ontwikkelingen bijgehouden en zelfs een

Prince2 certificaatje weten te behalen. De theorethische kennis was dus al vrij groot en toen de tijd aanbrak om te

zoeken naar een stageplaats wilde ik graag mijn theorethische kennis eens toepassen in de praktijk. Aan het zoeken

geslagen naar een interessante stage m.b.t. projectmanagement. Dit is uiteindelijk gelukt bij een middelgroot

softwareontwikkelbedrijf. In de stageperiode heb ik de huidige projectmanagementmethodiek geanalyseerd en een nieuwe op basis van Prince2, Projectmatig Werken en de cultuur van het bedrijf verwerkt in een nieuwe methodiek. Dit betekent

niet alleen een documentje schrijven met de nieuwe aanpak (want dan is het nog theorie) maar het was ook de bedoeling

dit te implementeren in de organisatie. Uiteraard niet in mijn eentje, want hiervoor is draagvlak nodig en die heb ik

gekregen. Doordat de cultuur was meegenomen in de methodiek -wat concreet een flexibele aanpak betekent- zorgde dit wel voor een snellere acceptatie bij de projectmanagers.

 

Doordat de stageperiode vanuit beide kanten goed was bevallen het ik bij hetzelfde bedrijf ook een mooie

afstudeeropdracht kunnen krijgen. Het leiden van een ontwikkelproject. Hierbij moet ik behoorlijk mijn zwakkere punten

aanspreken en hier wil ik graag ook aan werken, dus met enthousiasme de opdracht aangenomen. Mochten jullie de inhoud

interessant vinden: Het gaat om het ontwikkelen van webparts in een sharepoint omgeving. Deze webparts ontsluiten

gegevens vanuit verschillende systemen en tonen dit in een sharepointsite. De ontwikkeling is nieuw, er is geen kennis

over en alles moet van de grond af worden opgebouwd. Een interessant project dus voor zowel mij als de organisatie.

Verloopt tot op heden redelijk voorspoedig.

 

Het wordt tijd om naar het idee heen te werken:

Door onderzoek (door mijzelf maar ook vanuit een onderzoek uitgevoerd door Capgemini), door de omgeving in de gaten te houden, ervaring en door goed te luisteren ben ik een aantal behoeftes tegen gekomen m.b.t. projectmananagement die ik zou kunnen opvullen door een applicatie te ontwikkelen en deze op de markt te brengen.

Een webbased applicatie met de nadruk / focus op rapportages op verschillende niveau's. Denk aan rapportage voor: teammanager, projectmanager, programmamanger maar ook een lijn-manager of directie. Bijv.: Een lijnmanager wil vaak niet de rapportage die een teammanager graag wil. Verschil in detail van rapportage dus. Maar ook projectmedewerkers toevoegen aan taken d.m.v. competentie- en kennismatrix (waar grote behoefte aan is) behoort hierbij. Kort gezegd kun je er een programma mee managen, een project, maar ook fases, taken, groepen en medewerkers. Het moet niet zomaar een kris-kras in elkaar gebakken applicatie worden, maar in het eerste ontwerp houdt ik me aan het NCB (zodat het ook voor organisaties die al wat meer met projectmanagement bezig zijn interessant is).

 

Is het een klein beetje duidelijk? Het komt naar mijn idee nogal chaotisch geschreven over. Dit komt, er zit veel in

mijn hoofd, ik wil niet alles prijsgeven maar toch wel het nodige om goede adviezen te krijgen. Als meer informatie

nodig is, laat dit dan even weten.

 

We gaan verder:

Concurrenten?

De meeste projectmanagementtools zijn gericht op het delen van informatie / documenten / agenda's etc.

Hiervan zijn er dan ook tientallen zowel niet honderden.

Dit komt dus ook niet in de applicatie.

Andere projectmanagementtools die gericht zijn op rapportages?

Jawel, die zijn er. Niet zoveel, maar ze zijn er.

Het gaat hierbij om grote organisaties. Maar, hun applicaties zijn ook gericht op de grotere organisaties.

Alhoewel, als ik goed rondkijk zien zij ook mogelijkheden in het MKB en proberen het één en ander al aan te bieden in

de vorm van SaaS oplossingen.

 

Levensvatbaar? (naar mijn idee)

Ja, ik geloof er in!

Het is dan misschien niet direct het gat in de markt, maar er zijn meer dingen als alleen de applicatie die er voor

kunnen zorgen dat het een product is dat toch verkocht gaat worden.

Wat?

De applicatie moet flexibel worden.

De klant kan zelf bepalen welke modules hij wil en welke niet.

Door een implementatie-beheer-module (zo noem ik het even, zie het als een soort CMS waarmee je een website beheert)

kan de applicatie zich aanpassen aan de klantprocessen en hoeft de organisatie dit dus niet overhoop te halen.

Door de flexibliteit van de implementatie scheelt dit de klant een hoop consultancykosten.

Implementatie moet geen maanden of weken gaan duren maar binnen 5 werkdagen zijn afgerond.

Onder implementatie versta ik:

- installatie van de applicatie bij de klant;

- pakket aanpassen aan klantorganisatie;

- instructie aan kerngebruikers.

 

Waarom nog meer levensvatbaar?

Een groot deel (exacte percentages heb ik vanuit onderzoeken) van de organisaties gebruiken nog zelf in elkaar gebakken

excelsheets en worddocumenten om hun projecten te beheersen en wat rapportages op te leveren. Dit gebeurt dan vaak door een projectmanager die in een paar uurtjes snel een sjabloon in elkaar rammelt. Vervolgens wordt dit sjablon verspreid

door de hele organisatie 'omdat we dan in ieder geval iets hebben'.

Ook wat dat betreft zie ik dus kansen.

 

Voor wie?

Voor het MKB.

Bij het MKB komt projectmanagement de laaste 5 jaar steeds meer in trek en ziet het MKB ook in dat het makkelijk is om

wat tools te hebben om projecten te beheersen.

 

Risico's en problemen?

Momenteel heb ik geen leningen of dergelijke. Alhoewel er geen leningen zijn heb ik ook geen tig K op de rekening staan om een applicatie te financiëren. Eerste probleem? Financiering!

Risico's? Mwah, vaste lasten zijn laag en ik kan nu nog alle kanten op en zelf kiezen. Mogelijkheid om deels te werken

en deels hiermee aan de slag te gaan. Mogelijkheid om fulltime te werken en in de vrije tijd ('s avonds + weekend) er

mee aan de slag te gaan. Bij mislukken? Waarschijnlijk al heel wat (tien)duizenden euro's geïnvesteerd in de

ontwikkeling van de applicatie om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet verkoopbaar is. Probleem? Door

weinig vaste lasten en wel een baan kan dit alsnog terugbetaald worden.

Een ander probleem is wellicht de leeftijd / ervaring. Niet veel ervaring maar ik bruis van de ideeën en dit is een

idee dat ik best concreet tot iets moois kan maken. En er zijn voldoende voorbeelden van jonge ondernemers die wel

succesvol zijn.

 

Daarbij is het voor mijzelf een echte uitdaging om er mee aan de slag te gaan. Het is iets wat ik erg leuk vindt (het

ligt in het vakgebied projectmanagement) en het boeit me erg. Daarmee denk ik, met de applicatie, echt toegevoegde

waarde te kunnen bieden aan klanten. Voldoende ingrediënten voor mij om met bergen motivatie er aan te gaan werken!

 

 

Stel ik krijg op de één of ander manier geld bij elkaar. Wat dan?

Ontwikkeling. Maar in het buitenland (goedkoper) of toch maar in NL en wat meer betalen?

Heb al wat rondgevraagd en in NL komt me toch wat betrouwbaarder over (ook met bijv. uitbreiding modules)

Bij de ontwikkeling kan ik ook een bedrijf betrekken om de applicatie in de ontwikkeling al te testen en zodoende

direct verbeteringen door te voeren. Ontwikkelen, testen, ontwikkelen, testen, dat zal het ongeveer worden verwacht ik.

 

Waarom ondernemer worden?

De uitdaging, de vrijheid, voor jezelf bezig gaan, doen wat je leuk vindt!

Eerder ben ik al ingeschreven geweest bij de Kvk, alles rond, om dan (nog net op tijd en toch eigenlijk te laat) tot de

conclusie te komen dat het geheel toch niet levensvatbaar is en dus een paar weken later weer uitgeschreven bij Kvk.

Dus, ondanks dat alles rond was, financiering etc, durf ik wel eerlijk tegen mezelf te zijn en te zeggen: het kan wel /

het kan niet!

 

Wat verwacht ik van jullie?

Graag jullie eerlijke mening / opmerkingen / commentaar / hulp.

Wat ik graag wil is een mening, of het in jullie ogen levensvatbaar is, wat ik nu moet doen?

Plannen overzichtelijk op papier krijgen ben ik ondertussen mee bezig.

Maar dan? Bij de bank aankloppen of een investeerder zoeken?

En eerst in de vrije uurtjes mee bezig of is het beter richting KvK te gaan en dan het verder op te bouwen?

Ik weet dat er wat projectmanagement adviseurs hier op HL zitten. Graag ook jullie mening en ideeën maar alle overige

is ook welkom!

 

Een heel verhaal:

Mocht je het einde van het verhaal gehaald hebben, wil ik je daarvoor bedanken en helemaal als je de moeite neemt om

een reactie te geven! :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dagelijks gebruiker van verschillende projectmanagementtools ben ik erg benieuwd naar een concretere uitwerking van jouw 'oplossing', oftewel:

 

Wat kan ik er precies mee bereiken, hoe flexibel is het en hoeveel tijd (en/of geld) kost het mij om de tool op mijn specifieke situatie aan te passen (en met het project mee te laten veranderen naarmate de behoefte hieraan ontstaat).

 

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Oh ja... en heel belangrijk:

 

Hoe blijft de tool, die blijkbaar zoveel mogelijkheden en flexibiliteit bevat dat ik alle stakeholders van gepersonaliseerde rapportages kan voorzien, beheersbaar zonder hier een enorme project support voor op te moeten richten?

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Alvast dank voor de reacties:

 

@ T.C.J.W.E:

1. Alhoewel ik wel een eerste ontwerp heb, heb ik nog geen concrete uitwerking. Dit gaat ook niet in mijn eentje lukken en ik zal hiervoor ontwerpers voor aan moeten halen om het goed vorm te geven zodat ook de (on)mogelijkheden duidelijk zijn.

 

1. Met flexibel bedoel ik dat permissies tot het inzien / aanmaken / verwijderen van projecten / taken e.d. per bedrijf kunnen worden bepaald. Het éne bedrijf vindt het prima dat een teammanager projecten aanmaakt bij een ander is dit niet de bedoeling en deze mag dan ook geen rechten hebben om projecten aan te maken / in te zien / te verwijderen.

 

@ Jeroen:

Sales, after sales. Allebei ontzettend belangrijk, dat begrijp ik.

Dit zal een investering apart zijn en goede vragen om ook mee aan de slag te gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

Een webbased applicatie met de nadruk / focus op rapportages

op verschillende niveau's. Denk aan rapportage voor: teammanager, projectmanager, programmamanger maar ook een

lijn-manager of directie. Bijv.: Een lijnmanager wil vaak niet de rapportage die een teammanager graag wil. Verschil in

detail van rapportage dus. Maar ook projectmedewerkers toevoegen aan taken d.m.v. competentie- en kennismatrix (waar

grote behoefte aan is) behoort hierbij. Kort gezegd kun je er een programma mee managen, een project, maar ook fases,

taken, groepen en medewerkers. Het moet niet zomaar een kris-kras in elkaar gebakken applicatie worden, maar in het eerste ontwerp houdt ik me aan het NCB (zodat het ook voor organisaties die al wat meer met projectmanagement bezig zijn interessant is).

...

 

 

Dit lijkt me iets voor behoorlijk grote organisaties. Een klein MKB bedrijfje met 10 mensen in dienst zal dit niet willen. Competenties vastleggen klinkt in theorie heel aardig maar ben ik niet tegengekomen in de praktijk (het vastleggen gebeurt nog wel, maar er gebeurt verder niets mee).

 

Het is me nog niet duidelijk wat jouw applicatie anders maakt (en vooral: beter!) dan zeg een MS Project.

 

In projectmagementland zoals Prince2 maar ook PMBOK staan tal van zinvolle dingen die in de praktijk amper gebeuren. Een voorbeeld: projectevaluaties. In hoeverre wordt dat gedaan? In mijn ervaring: zelden tot nooit. Er is geen budget voor, er moeten nieuwe projecten gedaan worden, en de ingehuurde externen verdwijnen.

 

In de meeste (ook grote!) organisaties waar ik als interne of externe gewerkt heb, is projectmanagement vaak informeel, en ook nog gestuurd door een zwaar bureaucratisch proces waar iedereen aan probeert te ontkomen (door er vooral pragmatisch, lees: zo informeel mogelijk mee om te gaan).

 

Dus ik heb er weinig hoop op dat een applicatie alleen de projectenwereld gaat redden. Prove me wrong! ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dan begrijp ik het denk ik toch niet helemaal;

 

Is het een documenten beheer systeem waarbij je gebruikersrechten over een aantal sjablonen heengiet zodat elk gebruikerstype een bepaalde selectie (of juist samentrekking) van gegevens te zien krijgt?

Of is het een planningstool die 'zachte aspecten' in een bepaalde factor omzet om zo een realistischer totaalbeeld van het project en de samenhang met andere zaken inzichtelijk te maken?

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Ik kijk met verbazing naar de pogingen om inhoudelijk op het idee te reageren. Je kunt natuurlijk ook eerst naar de basis kijken en je afvragen of één idee voldoende "basis" levert om daar een onderneming mee te starten. Dat is toch eigenlijk regel nummer 1. Voor een complex produkt als dit, zal een bank minstens eisen of er ook een rapport van een marktonderzoek aanwezig is. Verder zie ik er best mogelijkheden voor, maar dan zou ik eerst eens gaan nadenken of er niet een aantal zaken gesimplifiseerd kunnen worden. Je moet marktgericht denken en daar heb je het over het MKB, dat toch bekend staat om flexibiliteit en snelle levering. Als je daar een "snelle module" voor kunt opzetten, heb je zeker kansen. Een tweede tip is zo'n model te visualiseren, zodat status en voortgang direkt kunnen worden gevolgd.

Link naar reactie
  • 0

Fijn om ook wat andere verhalen te horen.

 

@ Fred

Een klein MKB bedrijfje met 10 mensen in dienst zal dit niet willen. Competenties vastleggen klinkt in theorie heel aardig maar ben ik niet tegengekomen in de praktijk (het vastleggen gebeurt nog wel, maar er gebeurt verder niets mee)

Mee eens, een bedrijfje met 10 mensen gaat geen competenties invoeren en die vervolgen gebruiken.

Conclusie: dit bedrijfje heeft de competentiemodule niet nodig en hoeft het daarom ook niet aan te schaffen.

Dit bedrijf kan dan wel met het vastleggen van taken en geplande uren / bestede uren / te besteden uren wel goed in de gaten houden wat de status is van het project.

 

Het is waar dat er nog lang overal geen competenties worden vastgelegd. Vervolgens gebeurt er ook niet altijd wat mee. Maar er zijn ook wel bedrijven die gebruik maken van competenties om medewerkers aan een taak/project toe te kennen.

 

In de meeste (ook grote!) organisaties waar ik als interne of externe gewerkt heb, is projectmanagement vaak informeel, en ook nog gestuurd door een zwaar bureaucratisch proces waar iedereen aan probeert te ontkomen (door er vooral pragmatisch, lees: zo informeel mogelijk mee om te gaan).

Is de informaliteit van het omgaan met projectmanagement vaak geen reden dat er óók fouten worden gemaakt die niet nodig waren geweest als het wat formeler was gegaan?

 

Dus ik heb er weinig hoop op dat een applicatie alleen de projectenwereld gaat redden.

Mee eens, dat is de insteek ook niet ;)

 

@ T.C.J.W.E:

Het is een (project)bewakings / rapportage tool.

 

@ P.J. Odems:

Dank voor je waardevolle reactie.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Is de informaliteit van het omgaan met projectmanagement vaak geen reden dat er óók fouten worden gemaakt die niet nodig waren geweest als het wat formeler was gegaan?

...

 

jawel, en bijna elke projectmanager zal dit beamen. Het punt is dat dat niet voldoende is. Er komt 1x in de zoveel tijd weer een rapport uit dat het merendeel van de projecten ver over tijd en budget gaat. Zowel binnen als buiten de ICT. Dat met een tool verhelpen gaat niet werken. Er zijn zat tools, ze worden domweg niet (goed) gebruikt.

 

Maar: formeler wil zeker niet zeggen beter. Zeker niet als dat meer bureaucratie veroorzaakt. Kijk eens naar een organisatie als Nasa. Zeer ambtelijk, meters aan projectdocumentatie en toch stort er af en toe een space shuttle neer. Wat ik daarmee bedoel: er zijn meer factoren dan die jij in je oorspronkelijke post aangeeft.

 

Daarnaast ben ik toch nog steeds benieuwd wat jouw tool beter zal gaan doen dan bijv MS Project?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast ben ik toch nog steeds benieuwd wat jouw tool beter zal gaan doen dan bijv MS Project?

Een leuke rapportage uit MS Project draaien kost flink wat tijd.

Doorgaans is mijn ervaring dat MS Project ook niet altijd de meest handige is om mee te werken.

 

 

Er zijn zat tools, ze worden domweg niet (goed) gebruikt.

Waarom worden ze niet goed gebruikt?

Omdat het te veel tijd kost om projecten er in op te zetten of omdat ze niet eenvoudig werken?

Wellicht nog andere redenen?

 

Een in, jawel, Excel gemaakte tool, gemaakt met de stageopdracht is bij het bedrijf goed ontvangen.

In de excelsheet kun je projecten opzetten, taken opgeven en geplande uren opgeven.

Projectmedewerkers hoeven alleen bestede uren en nog te verwachten te besteden uren op te geven en op het laatste tabblad wordt er gerapporteerd in:

- nog te besteden uren

- % gereed

- (verwachte) uren afwijking

- % uren afwijking

 

Wanneer opleverdatum en budget (bijv. uurloon) zijn aangegeven wordt hierover ook nog automatisch gerapporteerd.

Eerste resultaten zijn: projecten gaan niet 2x over de kop, maar slechts 1x. Toch al een verbetering.

Hoe ze dat weten? Projectevaluatie.

Ben ik nu toevallig in een bedrijf beland waar ze wel projecten evalueren? ???

 

De bedoeling is dat de applicatie uitgebreider en makkelijker werkt als de excelsheet

(opzetten van een project in het excelsheet kost 2 uur ;))

Link naar reactie
  • 0

Een leuke rapportage uit MS Project draaien kost flink wat tijd.

Doorgaans is mijn ervaring dat MS Project ook niet altijd de meest handige is om mee te werken.

 

 

Mee eens, maar MS Project is wel zo ongeveer de standaard waar je tegen op moet boksen.

 

 

Er zijn zat tools, ze worden domweg niet (goed) gebruikt.

Waarom worden ze niet goed gebruikt?

Omdat het te veel tijd kost om projecten er in op te zetten of omdat ze niet eenvoudig werken?

Wellicht nog andere redenen?

 

Jawel, en een aantal heb ik al genoemd. Nog een aantal komt hier langs:

 

Critical Chain

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Mee eens, wat MS Project betreft.

 

 

Wat de presentatie betreft: Dank daarvoor, nuttige presentatie.

Staan overigens nog wat andere nuttige presentaties bij 'related presentations'.

'k Zal die ook eens doornemen. :)

 

Bedankt voor zover, ik ga er nog eens goed over nadenken. ;)

Link naar reactie
  • 0

Een in, jawel, Excel gemaakte tool, gemaakt met de stageopdracht is bij het bedrijf goed ontvangen.

In de excelsheet kun je projecten opzetten, taken opgeven en geplande uren opgeven.

Projectmedewerkers hoeven alleen bestede uren en nog te verwachten te besteden uren op te geven en op het laatste tabblad wordt er gerapporteerd in:

- nog te besteden uren

- % gereed

- (verwachte) uren afwijking

- % uren afwijking

 

Wanneer opleverdatum en budget (bijv. uurloon) zijn aangegeven wordt hierover ook nog automatisch gerapporteerd.

Eerste resultaten zijn: projecten gaan niet 2x over de kop, maar slechts 1x. Toch al een verbetering.

Hoe ze dat weten? Projectevaluatie.

Ben ik nu toevallig in een bedrijf beland waar ze wel projecten evalueren? ???

 

De bedoeling is dat de applicatie uitgebreider en makkelijker werkt als de excelsheet

(opzetten van een project in het excelsheet kost 2 uur ;))

 

Ja, dat kan een basis zijn en ik denk dat ieder bedrijf dat regelmatig projecten uitvoert, een dergelijke Excel management toepast. In mijn loopbaan heb ik bij hele grote, en hele kleine, en alles daartussenin, gewerkt. En steeds is projectmanagement een issue waar iedereen z'n ideeen bij heeft.

 

Echter, het loopt spaak bij:

*) Overrun: niet zozeer het rapporteren daarvan, maar wel zorgen dat je kunt aangeven hoe het komt en wie het gaat betalen (dit is volgens mij een gouden regel van een goede PM-er, ongeacht de tool). Dit moet worden vastgelegd in de tool. Overrun overeengekomen met de klant is eigenlijk geen overrun meer...

*) Meerwerk: zelfde als bij Overrun. En ook moet dit worden gepland (zelfde als overrun)

*) Gaten die daarbij ontstaan in de planning...

*) Mensen die dus 'even' niets te doen hebben (ok, resources), inzicht in de bezetting van deze mensen is cruciaal.

*) Issues: beschrijving, oorzaak, en ook weer, wie gaat 't betalen.

*) Facturering: manage je facturen. Je zult zien dat er heel vaak nog gerommeld wordt aan de opgegeven uren van je medewerkers...

 

Conclusie: het is niet zozeer de tool, als wel het project management die alle uitzonderingen (die overrun veroorzaken, zowel in geld als uren) opmerkt, identificeert, overlegt met de klant en een oplossing aanbied.

Bij dit alles is een Zeer Goede scope bepaling van het project vooraf essentieel.

Hier is je winst te halen (management), met welke tool je 'het' doet is van ondergeschikt belang.

 

Overigens is mijn ervaring gebaseerd op software ontwikkeling.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.