• 0

internet bedrijf vanuit NL, omzet in voormalig oostblok, belastingvragen

Ik heb even een paar belastingvragen over een op te richten internetbedrijf in Nederland die zijn omzet volledig in Kroatië zal behalen.

 

Het betreft een online advertentiesite a la speurders oid. de inkomsten die hier uit komen zullen betaald worden met creditcards door voornamelijk particulieren en enkele ondernemers ter plaatse. Gevoelsmatig denk ik dat ik geen BTW plicht heb in Nederland omdat de plaats van dienst buiten Europa is, moet ik in dit geval BTW in kroatie heffen en betalen? Of ben ik in beide landen vrijgesteld voor de BTW?. Of moet ik wel Nederlandse BTW heffen en afdragen?

 

Daarnaast heb ik natuurlijk ook nog de inkomstenbelasting. Als ik mijn bedrijf in Nederland vestig en de omzet komt uit Kroatië, moet ik dan in Kroatië inkomstenbelasting betalen, of in Nederland? Of misschien zelfs in beide landen?

 

Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Fred,

 

Ik ben inderdaad al bij de belastingdienst op de site geweest. Ben er zelfs nog steeds aan het zoeken, net als EVD.nl.

 

Zo ben ik er achter dat de plaats van dienst buiten de EU is en ik dus niet BTW plichtig ben in Nederland als ik het goed begrijp

Link naar reactie
  • 0

kan ik deze tekst uit het belastingverdrag tussen kroatie en nederland:

 

De voordelen van een onderneming van een Verdragsluitende Staat

zijn slechts in die Staat belastbaar, tenzij de onderneming in de andere

Verdragsluitende Staat haar bedrijf uitoefent door middel van een aldaar

gevestigde vaste inrichting. Indien de onderneming aldus haar bedrijf

uitoefent, mogen de voordelen van de onderneming in de andere Staat

worden belast, maar slechts in zoverre als zij aan die vaste inrichting

kunnen worden toegerekend.

 

als volgt uitleggen?: De voordelen van een onderneming uit Nederland zijn in Nederland belast, tenzij de onderneming in Kroatië een vaste inrichting heeft (wat in dit geval niet van toepassing is).

 

Nu vraag ik me alleen af hoe het zit met de BTW, of ik die in Kroatië moet heffen en betalen of gewoon helemaal niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vaste inrichting houdt in dat je in principe de Nederlandse onderneming in het buitenland drijft, daar belastingplichtig bent en in ook in Nederland aangifte doet voor het totale resultaat van de VI en de Nederlandse werkzaamheden.

 

Dit kan wel van toepassing zijn gezien jouw constructie. Tenzij je Kroatische activiteiten verricht in een naar Kroatisch recht geldende rechtspersoon.

 

Dan wil ik je ook nog attenderen op de belastingplicht in beide landen (BTW moet je in Kroatie zijn en je bent zover ik weet daar wel aan onderworpen) en moet je de winsten van de activiteiten nog naar Nederland zien te halen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ryan, ben vandaag bij de KvK geweest om me in te schrijven. Daar ook even nagevraagd waar ik BTW plichtig ben, ze gaven aan dat, aangezien dit een bedrijf die gevestigd is in Nederland, ik in Nederland BTW moet betalen. Nu snap ik het niet helemaal meer...

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord kan ik je niet geven maar kan je wel vertellen dat je in elkgeval niet naar de K.V.K moet luisteren.

In elkgeval niet naar de personen die de inschijf balies bevolken, die zijn enkel goed in het versturen van rekeningen en het verkopen van je gegevens.

 

Voor dit soort vragen kan je beter terecht bij heel specifieke afdelingen van de K.V.K of dus de belastingdienst of nog beter dus Higherlevel ;-)

Komt hier vast nog wel iemand voorbij die je een goed en gemotiveerd antwoord kan geven.

Link naar reactie
  • 0

Ryan, ben vandaag bij de KvK geweest om me in te schrijven. Daar ook even nagevraagd waar ik BTW plichtig ben, ze gaven aan dat, aangezien dit een bedrijf die gevestigd is in Nederland, ik in Nederland BTW moet betalen. Nu snap ik het niet helemaal meer...

 

Dat is dus afhankelijk van je constructie. Ga eens een concrete constructie opzetten met een fiscalist en neem meteen het puntje van BTW heffing mee. Het hangt er vanaf wat je concreet gaat doen en gezien het feit dat je nog niets concreets hebt, kan ik je ook niks meer vertellen.

 

Het is namelijk in beide gevallen mogelijk. Je kan een constructie maken dat je NL btw plicht hebt of dat je Kroatische btw plicht hebt. Let wel dat de BTW plicht voor diensten in 2010 gaan veranderen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.