• 0

Hoe ga jij om met verantwoordelijkheden van anderen?

Mij wordt best wel vaak verteld dat ik behoorlijk drammerig ben als ik wil dat iets gebeurd.

 

Toen mijn bedrijf failliet ging kreeg ik allerlij problemen op mijn bord van andere mensen. Ik had deze mensen wat vrijheid gegeven en had besloten om niet te drammerig te zijn. Dat werkte dus niet, zij kregen lekker geld van het GAK terwijl ik met de curator, boze investeerders, verdrietige en boze schuldeisers en andere problemen zat.

 

Tegenwoordig heb ik de stelregel, als iemand anders iets voor me doet. Dan is het zijn/haar verantwoording dat het goed gebeurd, als dat niet het geval is, dan stop ik met de relatie.

 

Vanzelfsprekend probeer ik dit te doen zonder al te veel een klootzak te worden. Ik ben benieuwd hoe andere ondernemers met deze issue omgaan (m.b.t. personeel en relaties). Wie durft?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Personeel heb ik nog niet veel ervaring mee. Al mijn mensen werken op freelance basis. Ze zijn dus zelf verantwoordelijk voor alles wat ze doen...

 

Binnenkort komt er een nieuwe productlijn bij, die totaal onder de verantwoording zal vallen van een aantal freelancers. Uiteindelijk ben ik wel het 'gezicht' van deze trainingen en zal er voor waken dat de kwaliteit hoog blijft. Ik zal nooit toelaten dat ze iets niet goed uitvoeren, het immers mijn naam waarmee hun 'spelen'.

 

Ik ben echter wel groot voorstander van het betrekken van mensen. Ik laat iedereen meedenken en ze blijven dan ook verantwoordelijk voor dat stukje in het proces. Op dat punt heb ik al veel geleerd. Ik ben al menig maal onderuit gegaan met mensen die teveel vrijheid kregen. Deze mensen hebben maanden tijd getrokken en niets tot weining kunnen toevoegen aan mijn bedrijf.

 

Wat ik al zei, ik heb ervan geleerd. Zint het me niet, dan stoppen we de samenwerking. Niet gelijk, want ik geef mensen snel een tweede kans. Maar ik waak ervoor dat deze tweede kans niet gaat uitlopen... er zijn grenzen.

 

Op het gebied van relaties, heb ik een aantal bedrijven wat opdrachten gegeven. Eentje ervan (die van me teksten jah) die heeft de boel goed verpest. Laat leveren, geen afspraken en slechte kwaliteit. Tot op de dag van vandaag niets meer van hem gehoord en ook nog geen factuur gezien. Nu wil ik de laatste best betalen, mits hij een aantal dingen levert. In deze situatie heb ik me dus heel streng opgesteld, gevolg is dat onze samenwerking geen stand kon houden... dus is het wat mij betreft exit!

 

Je moet inderdaad in de gaten houden dat je geen zeur, mierenneuker of klootzak gaat worden. Maar er zijn grenzen en die leer je pas door het te ervaren. Ik heb op een aantal punten mijn grenzen gevonden... op andere misschien nog niet.... de tijd zal het leren!

 

Wees consequent, geef mensen de vrijheid maar hou wel zelf de touwtjes in handen. Maak afspraken en onderbouw je argumenten. Vergeet ook niet te bedanken als iemand het wel goed heeft gedaan, want iedereen heeft weleens een schouderklopje nodig!

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Net wat jullie zeggen, uit ervaring leer je dat je niet te makkelijk kan zijn, tenminste niet altijd.

 

Zelf ben ik een type dat juist uitgaat van de kennis en kunde van een ander en ik wil geen politie agent zijn. Maar ik heb inmiddels geleerd dat dit sterk afhankelijk is van de persoon waarmee je samenwerkt. Zo werkte ik bij een beurs als coördinator van de entree (kaartverkoop, deurcontrole, uitgifte catalogi) en daar waren veel studenten die een verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Dat betekent dat ik niet telkens hoefde te kijken of ze allemaal aan het werk waren. Maar ik heb ook meegemaakt dat er een medewerkster was die het leuk vond om de hele tijd pauze te hebben, of met vrienden te bellen. Dan moet je dus optreden, iets wat ik helemaal niet leuk vindt en waarbij nog eens komt dat het niet bij mij past. Ik ben 1.74m en heb een jonge uitstraling (ben ook 23) dus autoriteit straal ik niet gelijk uit ;D Je leert dat het moet, maar liever werk ik dus met mensen waar dat niet bij hoeft, maar waar je meer moet sturen enzo. En dat die mensen ook mij sturen, of te wel dat we complementair zijn (jawel dat is mooi)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeld doet volgen: Jij autoritair, je personeel autoritair. Jij onduidelijk en vaag, je personeel onduidelijk en vaag.

In groepsprocessen zijn hier veel voorbeelden van. Maar denk ook aan de ouder die tegen het huilende kind staat te schreeuwen dat het niet mag huilen! In het bedrijfsleven is het niet anders. Management stylen verschillen, net zo goed als mensen verschillen. De een is strakker, de ander losser. Het succes ligt echter in duidelijkheid. Hoe duidelijk schets jij de grenzen van wat acceptabel en niet acceptabel is binnen het bedrijf? Hoe duidelijk geef jij aan wat je verwacht van je mensen? Hoe duidelijk laat je ze weten hoe verwacht hoe ze problemen op moeten lossen? Bij de ene manager moet je alle problemen direct melden voordat je actie onderneemt, bij de ander moet je het eerst proberen zelf op te lossen. Bij een slechte manager moet je het in sommige gevallen zelf oplossen en in andere gevallen niet en is het verschil tussen de gevallen het humeur van de manager.

 

Daarnaast de stelregel, behandel nooit een ander zoals je zelf niet behandelt wenst te worden. Daarmee zou je de "wordt ik niet teveel een klootzak" vraag wel mee moeten beantwoorden.

Strakker managen is niet meer autoritair managen, het is duidelijker zijn. Wie wil er nu voor een autoritaire baas werken?

 

Karel.

 

 

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook geen ervaring op het gebied van personeel, wel idd met freelancers en andere bedrijven. Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijke afspraken te maken, zodat bijde partijen weten waar ze aan toe zijn. Ik ben in het begin ook met iemand in de boot gegaan. Grote plannen, grote verhalen enz enz.

Uiteinderlijk niets leveren en de schuld bij allerlij andere partij-en neerleggen... Hij kwam afspraken niet na en ik moest me toen in heel veel bochten wringen om de mijne na te komen. Was uitenderlijk een leerzame ervaring 8)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.