• 0

Telefoon- en internetkosten

Wie kan mij informatie verschaffen over het volgende:

 

Ik heb voor mijn bedrijf een internetsite. De kosten hiervan (provider) zijn zuiver zakelijk, dus die trek ik helemaal af. Hiernaast heb ik in mijn privé woning een totaalpakket, bestaande uit internet, telefoon en televisie. Ik betaal hiervoor een vast bedrag per maand en een extra bedrag voor telefoonkosten naar 06 nummers en naar het buitenland. Ik heb begrepen dat alleen de zakelijke gesprekskosten aftrekbaar zijn voor de belasting, maar niet de kosten van het telefoonabonnement. Nu vraag ik mij af hoe ik de kosten moet splitsen in een zakelijk deel en een privé deel. Ik moet wel een abonnement hebben op een internetaansluiting, anders kan ik mijn internetsite niet onderhouden, maar maak hier natuurlijk voornamelijk gebruik van voor privé doeleinden (surfen). Ik heb al gezocht op internet, maar de meeste informatie gaat nog uit van de oude situatie, dus een abonnement en variabele kosten voor het bellen. Zijn hier al (nieuwe) voorschriften voor? Mag ik het (vaste) abonnementsdeel dat betrekking heeft op internet helemaal aftrekken?

 

Alvast bedankt.

 

Richard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie, maar ik had hem al gelezen.

 

Het lastige van mijn geval is dat het grootste deel van mijn kosten bestaan uit abonnementskosten. Aangezien de wettekst (zelfs die heb ik nagelezen....) letterlijk vermeldt dat abonnenmentskosten van de ondernemer zelf (op zijn privéadres) niet aftrekbaar zijn, vroeg ik mij af of dat hier ook het geval is, het zijn immers bijna alleen maar abonnementskosten.....

 

 

grt,

 

Richard

 

Link naar reactie
  • 0

Richard

 

De wet zegt het volgende:

 

2 Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten ten behoeve van de belastingplichtige zelf die verband houden met de volgende posten: a. telefoonabonnementen met betrekking tot telefoonaansluitingen in zijn woonruimte

 

Vraag bij de provider eens op welk deel van het vaste maandbedrag ziet op telefonie en tv. Het restant is internet en dat is bij wet niet in aftrek beperkt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Ik zal het navragen. Moet ik daar dan nog wel een deel voor privégebruik aftrekken? Het grootste deel gebruik ik namelijk voor privédoeleinden, maar ook al had ik geen privégebruik, dan had ik ook dezelfde kosten gehad. Ik zal de internetsite toch moeten onderhouden en de email moeten kunnen lezen.

 

grt,

 

Richard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.