• 0

Mag durfkapitaal van familielid gebruikt worden voor volstorting 18k voor BV?

LS,

 

Ik ben voornemens een BV op te richten en heb voor de benodigde 18k een familielid gevonden die me daar in wil helpen. Daarvoor zou er een durfkapitaal overeenkomst worden opgesteld tussen mijn op te richten bv en mijn familielid. Nu komt de accountant van mijn familielid met de opmerking dat dat helemaal geen durfkapitaalregeling mag zijn aangezien die regeling niet gebruikt mag worden voor het oprichten van een bv en dat het volstorten van de 18k via mijzelf zou moeten lopen...... Ik ben het spoor even bijster.

 

klopt de opmerking van deze accountant en zo ja, wat is dan het alternatief : een lening tussen mij persoonlijk en mijn familielid ?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Degene die de aandelen volstort is de eigenaar van de BV. Dus 18K van familie lid storten op de aandelen houdt ook in dat diegene de eigenaar is van de BV en jij niet.

 

Daarom moet het geld vanuit jouw naam worden gestort.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

LS,

 

Ik ben voornemens een BV op te richten en heb voor de benodigde 18k een familielid gevonden die me daar in wil helpen. Daarvoor zou er een durfkapitaal overeenkomst worden opgesteld tussen mijn op te richten bv en mijn familielid. Nu komt de accountant van mijn familielid met de opmerking dat dat helemaal geen durfkapitaalregeling mag zijn aangezien die regeling niet gebruikt mag worden voor het oprichten van een bv en dat het volstorten van de 18k via mijzelf zou moeten lopen...... Ik ben het spoor even bijster.

 

klopt de opmerking van deze accountant en zo ja, wat is dan het alternatief : een lening tussen mij persoonlijk en mijn familielid ?

Ja, dat klopt en ja, het alternatief is een goede oplossing. Het gaat er namelijk om dat die 18k door de eigenaar van de aandelen gestort moet worden.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie. Is het volgende dan wél mogelijk:

 

mijn familielid stort naar mij prive de 18k, ik stort ze vervolgens op de bv, de bank geeft een bankverklaring af aan de notaris, de bv wordt opgericht, het geld blijft er 24 uur opstaan, ik maak de 18k vanuit bv terug over aan familid, deze stort vervolgens de 18k terug op de rekening van de bv ?

 

Wordt de 18k dan wel aangemerkt als durfkapitaal ?

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Laat ik allereerst aangeven dat ik geen verstand van zaken heb en ook probeer te leren van dit forum. Ik kan me voorstellen dat je EUR 17499 weer belastingvrij aan jezelf kan teruglenen (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417). Vervolgens betaal je daarmee je familielid terug, die het geld vervolgens weer als durfkapitaal investeert.

 

Maar dit is alleen een theorie :) Wellicht dat de mensen die kennis van zaken hier ook kunnen reageren.

Link naar reactie
  • 0

Alleen storten zou ik aanmerken als schenking dus daar moet je schenkingsrechten over afdragen. Dus je zou daar eigenlijk ook een leenovereenkomst voor moeten opstellen.

 

Gestort kapitaal uit de BV trekken houdt tevens in dat je hoofdelijk aansprakelijk bent voor het niet aanwezig zijn van die 18K. Daarnaast moet je officieel het geld aan jezelf uitlenen, dit overmaken aan je familielid vanuit prive en dan het familielid weer laten storten. Indien je het direct uit de BV doet heeft de BV zowel een schuld als een vordering op jouw familielid wat betekent dat deze tegen elkaar wegvallen. Dus de door jou geschetste situatie is niet fiscaal gunstig.

 

Het is theoretisch denk ik wel mogelijk maar waarom al deze moeite doen voor het oprichten van een BV?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Het is theoretisch denk ik wel mogelijk maar waarom al deze moeite doen voor het oprichten van een BV?

 

Dat is wel een goed punt. Je aansprakelijkheid blijf je houden met zo'n constructie. Kan je niet beter als eenmanszaak beginnen?

Link naar reactie
  • 0

Google eens op | tante Agaath lening"..

Familie heeft (fiscale) voordelen om aan starters kapitaal te lenen.

 

Het fiscale gedeelte snap ik en dat is het probleem ook niet. Tante agaath ben ik mee bekend.

 

Het gaat mij er om waarom de TS geen eenmanszaak begint en deze later in een BV onderbrengt. Over het algemeen ben je als starter fiscaal beter af in de IB en kan je tegen de tijd dat de onderneming goed draait hem inbrengen in een BV. Dat scheelt je het over en weer storten van geld en de zakelijke relatie met de familie wordt ook vermeden.

 

Dus waarom persee de BV?

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gekozen voor een BV om een aantal redenen:

 

 

[*]Fiscale

[*]Financiele (ik ga vanuit mijn holding bv deelnemen in een andere bv) maar ben ook voornemens pensioen op te gaan bouwen in mijn holding bv)

[*]De risico's tov van een eenmanszaak of vof

 

 

Ik begrijp dat mijn voorgestelde constructie iig een aantal voordelen teniet doet. Ik ga dan zoals ik er nu tegenaan kijk voor een prive-prive lening. Dat lijkt me de beste oplossing

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

LS,

 

Even een update na contact met de Notaris en de Belastingdienst:

 

Notaris: zoals ook al door jullie aangegeven moet traceerbaar zijn dat het geld van mij uit gestort is.

Belastingdienst (via belastingtelefoon, 2e lijns): De durfkapitaalregeling mag op deze wijze toegepast worden.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Ik zit in vrijwel dezelfde situatie, maar begrijp de uiteindelijke constructie niet helemaal:

De 18k moet vanaf je eigen privérekening gestort worden op de rekening van de BV, dat is helder. Het durfkapitaal moet dan dus eerst naar je privérekening.

Leen je het dan inderdaad als privépersoon van de durfkapitalist? Of is de overeenkomst toch met de BV?

Hoe is dan de procedure?

 

Alvast bedankt,

 

Marco

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marco

 

Als je de 18K leent van een familielid dan is dat een overeenkomst in privé. Je bent dan immers nog geen aandeelhouder, de BV bestaat niet en dus kan er geen overeenkomst zijn tussen de BV en jouw familielid.

 

De route is nl. als volgt:

Jij stort 18K op rekening van de BV i.o. ter volstorting van het aandelenkapitaal. Dat geld moet naar jou traceerbaar zijn, dus bij voorkeur via een rekening van jou privé. Een BV kan geen verbintenissen aangaan als zij nog niet bestaat, dus tussen de BV en jouw familielid kan geen overeenkomst gesloten worden. Ergo: ik zie geen mogelijkheid om durfkapitaal te gebruiken ter volstorting van de aandelen.

 

Ik kan zo snel niet vinden dat durfkapitaal gebruikt mag worden voor de stortingsplicht voor een BV, zonder dat het een lening wordt van familie aan privé. In mijn visie moet de BV al bestaan (max. 8 jaar) wil er durfkapitaal verstrekt kunnen worden aan de BV.

 

Wellicht hebben andere fiscale experts wel een ter zake doende artikel/rechtspraak. Hopelijk komen Ronaldinho, Jantax en John Kode nog langs hier.

 

Ik heb hiertoe het topic verplaatst naar het fiscale forum.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Wat beschouw jij eigenlijk als durfkapitaal?

 

 

Hoi Marco

 

Ik gok op het fiscale begrip durfkapitaal (Tante Agaath) en niet het financierdersbegrip ervan, venture capital.

topic gaat naar fiscaal forum

 

groet

Joost

 

Inderdaad, dat is wat ik onder durfkapitaal versta

supersnelle reacties hoor, ideaal medium,

 

@joost

dat idee had ikzelf ook (want logisch) en daarom ben ik erg benieuwd naar de weg die JeroenW denkt te bewandelen.

 

Overigens vond ik hier: http://forum.sprout.nl/index.php?board=15;action=display;threadid=26190

een document van Norbert Bakker (die op vakantie is) wat erop lijkt te duiden dat het wél kan.

 

tot zover bedankt in ieder geval, ik wacht de verdere bijdragen met plezier af.

 

 

Link naar reactie
  • 0

(...)

Ik kan zo snel niet vinden dat durfkapitaal gebruikt mag worden voor de stortingsplicht voor een BV, zonder dat het een lening wordt van familie aan privé. In mijn visie moet de BV al bestaan (max. 8 jaar) wil er durfkapitaal verstrekt kunnen worden aan de BV. (...)

 

Eens. Volgens de wet: Directe beleggingen in durfkapitaal zijn geregistreerde achtergestelde geldleningen aan een beginnende ondernemer (...)

 

Het moet dus gaan om een lening aan een ondernemer. Aandelenkapitaal is geen lening en een aandeelhouder is geen ondernemer.

 

Een risicovolle oplossing kan zijn dat je eerst privé geld leent van familie, daarmee de BV opricht, vervolgens het geld van de BV leent en daarmee de privéschuld aflost. Dan kan de BV wel direct lenen onder de durfkapitaalregeling. Risicovol, want als de BV klapt is je familie het geld kwijt, en moet jij nog steeds het geld dat je van de BV geleend hebt terugbetalen, dus dan gaan jullie allebie het schip in.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.