• 0

Economie krimpt in tweede kwartaal met 0,9 procent

Grootste daling van economie sinds 1982

Economie krimpt in tweede kwartaal met 0,9 procent

 

VOORBURG - De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal van 2003 met 0,9 procent gekrompen vergeleken met 2002. Daarmee heeft het de zwartste periode sinds 1982 achter de rug. Bovendien daalde voor het eerst sinds tien jaar de uitgaven door huishoudens.

 

>>>lees het hele artikel op Zibb.nl

 


Zelf had ik het idee dat het nu weer een beetje aan het aantrekken is. De bedrijven krijgen er weer zin in. Enne... is de economie niet een stukje psychologie?

 

Iedereen ontslaat zijn personeel, dan zal het wel slecht gaan...

De buurman een nieuwe auto, ik wil er ook weer eentje...

Een nieuwe breedbeeldtv, iedereen heeft er eentje...

 

Denken we niet me ze allen elkaar de put in?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben het een klein beetje met je eens "economie zit tussen je oren".

 

Maar ik begrijp de daling wel. Toen de berichten over "het gaat slecht met de economie" dagelijks onder je ogen kwamen. Waren er veel mensen die juist uit gingen geven, hiermee blijk wilde geven van het feit dat het goed met ze gaat (mooie auto, dure spulen).

Maar algaande het jaar bleek ook voor hen de bankrekening eerder leeggeput te zijn dan normaliter. Dus zijn ze toch maar minder uit gaan geven en is de economie gedaald.

Daarbij heeft zeker voor mijn gevoel ook te maken dat de guldenprijzen in vele gevallen niet netjes verrekend zijn met de euro, maar dat de fl. gewoon plaatst maakte voor de €. En gozzz ... dan zit ineens tussen onze oren ... das ook weinig. Ook die gewenningsfase is omgeslagen in "toch maar beetje zuiniger zijn", met als gevolg dat de economie daalt.

 

Maar dit is puur mijn eigen belevening.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is het een "state of mind" maar dan wel een heel complexe. Tenslotte hangt het niet af van 1 persoon maar van de mening van vele en die zijn dan weer afhankelijk van de mening van anderen. Simpel gezegd, ik wil wel spullen kopen maar dan wil ik ook weten dat ik niet morgen op straat sta zegt de medewerker, de leverancier zegt ik wil wel investeren maar dan moet ik zeker weten dat jullie de spullen gaan kopen. En na een flinke periode waarin de consumptieve bestedingen hoog lagen, komt er nou eenmaal een pas op de plaats.

 

Dan heb je de overheid nog, die zou de bestedingen op kunnen takelen (antycyclisch beleid) en dat schijnt op dit moment het geval te zijn.

 

Ach over een tijdje vinden we allemaal weer genoeg redenen om toch iets te kopen en vervolgens worden er weer investeringen gedaan. Volgens mij is het heel logisch dat om de zoveel tijd alles eens geinventariseerd moet worden, opgeschoond moet worden (ontslagen etc.) om daarna weer vernieuwend aan de gang te gaan om daarbij weer een stijging van de welvaart te krijgen.

 

Ik maak me er niet zo druk om, omdat de cyclische beweging helemaal zo sterk niet is. We staan stil, krimpen doet het nu een beetje maar niet schrikbarend. We verdienden toch een goede boterham, nu nog steeds en straks kan er weer een extra plakje cocos op.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dat plakje cocos weleens erg lang op zich kan laten wachten. Zat de economie maar zo simpel in elkaar dat de consumtptieve bestedingen de doorslaggevende factor waren. Ze zijn echter niet meer dan een van de vele factoren. Veel belangrijker zijn overproductie en het feit dat we met zijn allen een beetje veel te veel geleend hebben. Dat laatste geldt niet alleen voor particulieren. Veel bedrijven hebben zich tot het diepste der diepten in de schulden gestoken in een belachelijke fusierace om de grootste te knnen worden of blijven. Winst zou later wel komen, was een veel gehoorde kreet. KPN is er bijna aan onderdoor gegaan. Dit soort speculaties met de hoogconjunctuur hebben ertoe geleid dat megabedrijven moesten gaan bezuinigen en inkrimpen. Ook was een deel van de economische opleving te danken aan de automatiseringsbranche die door het millennium, de euro en een aangenamer investeringsklimaat heel sterk opleefde en toen ineens instortte.

 

Al met al komt het weer eens neer op het aloude liedje: men buit de hoogconjunctuur tot op het bot toe uit. Je kunt het vergelijken met die tekenfilm van Pluto. Hij is jarig en alle muizekindertjes uit de buurt komen op zijn feestje. Wanneer hij taart krijgt (aantrekkende economie) zijn de kindertjes (winstbeluste ondernemers en speculanten) zo waanzinnig snel erbij dat er aan het eind niks voor hem zelf overblijft. De economie is uitgekleed.

 

Wat ons consumptieve gedrag van de laatste jaren betreft, kan ik volstaan met een verwijzing naar Shaniah Twain en de Intermadiair van vorige week (of was het de week daarvoor?). Shaniah zingt over geld en als het op is, haal je toch gewoon nog een hypothecair leninkje erbij? We gooien geld over de balk alsof het niks is. Die tekst gaat waarschijnlijk over Amerikaans bestedingsgedrag. Intermediair kopte echter met een vergelijkbare kreet. Het bevestigt uiteindelijk mijn vermoeden. Al die rijkdom die ik bij sommige leeftijdgenoten heb zien ontstaan in de afgelopen jaren is waarschijnlijk in bruikleen, tot de bank komt innen. Nu het investeringsklimaat verslechtert en steeds meer mensen hun paleizen moeten verruilen voor rijtjeshuizen, zijn banken niet meer zo gebrand op het 'weggeven' van geld.

 

Er zijn nog wel een aantal andere factoren, zoals een abnormaal groot aantal rampen (Enschede, overstromingen etc.) Als de nationale reserves slinken ga je dat steeds beter voelen. En nu hebben we weer droogte en mislukte oogsten. Dit is een mondiale tendens, aangezien het klimaat drastiche veranderingen ondergaat en terrorisme flink lijkt aan te wakkeren en allerlei ondoordachte reacties oproept.

 

Ik wil hier niet de pleitbezorger zijn van slecht nieuws, maar ik denk dat we echt wel op ons retour zijn. De komende pak 'em beet 10 jaar zullen we de broekriem nog stevig moeten gaan aantrekken, vrees ik. Maar, zoals de ouden al zeiden, na regen komt weer zonneschijn. Het is slechts een kwestie van tijd.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Kan me in een heleboel punten vinden, met name in het leengedeelte. Maar waar haal jij die 10 jaar dan weer vandaan. Er zijn verschillende theorieën over economische cycli, het meeste genoemde getal is 7 jaar. Het blijft echter allemaal koffiedik kijken. Zeker omdat er (zoals je zelf ook al zei) zoveel factoren zijn die van invloed zijn op de economie. Pff wie weet kan een verkiezing voor Gouverneur in California nog wel een wijziging voor de wereldeconomie ten gevolge hebben... :P

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Deze is tijd is een tijd waar veel bedrijven eens goed moeten gaan nadenken. Investeringen worden alleen nog maar gedaan als het ook daadwerkelijk wat opleverd en naar mijn idee kan je in iedere tijd iets verkopen, mits je product maar goed is.

 

Bel maar eens een willekeurig iemand op en zeg dat je van lood echt goud kunt maken (en het ook meent). Iedereen wil die formule van je kopen en niemand zal aan zo'n investering twijfelen.

 

In deze neergaande economie zijn de mensen wat terughoudender en overdenken alles goed. Voor mij een mooi punt om te starten, want ik speel erop in. Waar laten mijn grote concurrenten een steek vallen? Wat mist mijn potentiele klant in hun trainingsaanbod? Daar gaan wij mee verder!

 

Deze tijd levert veel nieuwe ideeen op, maar ook veel depressieve mensen. Economie zit deels tussen de oren en deels in het verleden. Zoals olaf al aangeeft, we hebben teveel geleend... nu moet er weer echt gewerkt worden om het terug te verdienen!

 

Ik probeer mezelf niet te laten beinvloeden door alle negatieve verhalen. IK ben overtuigd dat ik met mijn bedrijf een meerwaarde lever en dat bedrijven er zelf ook beter van worden. Hiermee ga ik misschien wel tegen de stroom in en of dat de beste weg is... dat weten we over een aantal jaar. Tot die tijd zal de economie zuinig en scherp zijn, alleen de beste overleven het!

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het zo dat wanneer je een recessie overleeft je als organisatie er juist sterker uitkomt?! Veel organisaties hebben alleen maar de goede tijden meegemaakt. Ik ben opgegroeid in een tijd dat alles steeds beter ging (ben nu 23) en de bomen tot in de hemel groeiden, dan is het wel een omschakeling om "nee" te horen, om ontslagenen in je omgeving te hebben etc. En ik denk dat een aantal mensen (jongeren) daar niet goed mee overweg kunnen. Maar dat komt ook wel goed.

 

En inderdaad uitgaan van je eigen toegevoegde waarde. Alleen dan kun je hem ook uitleggen aan je potentiële klant!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Mij verbaasde deze cijfers niet echt en ik denk dat ook Q3 negatief zal uitpakken.

Zeker als ik het MKB nu bekijk dan merk ik dat daar op dit ogenblik de klappen vallen. Zeker in branches als bouw (de kantorenmarkt ligt stil), toeleveranciers van de bouw, zakelijke dienstverlening (catering, evenementenburo's, ict diensten), horeca (met name de duurdere horeca), traingsburo's etc. gaat het nu gewoon slecht.

Eigenlijk zie je dat het MKB 6 maanden trager reageert dan het GB. Dus wellicht dat het met het GB in Q3 (ik denk eerder aan Q4) weer beter zal gaan (en wellicht weer een nulcijfer wat betreft groei), maar met het MKB blijft het zeker nog 6 maanden kwakkelen.

Overigens denk ik ook dat deze tijden voor nieuwkomers absoluut kansen biedt. Gaat het slecht dan hebben ondernemers ook wat meer tijd om opnieuw te kiezen in toeleverancies en dat biedt kansen voor nieuwkomers.

In tijden van recessei scoren frisse, nieuwe ideeen beter.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.