• 0

Waarom bespaart u kosten?

Een simpele vraag en het antwoord is even simpel: om meer winst te maken, natuurlijk! Maar is het inderdaad zo natuurlijk? En maakt u werkelijk meer winst?

 

Het aardige van zo’n simpele vraag is vaak dat als u er even langer over nadenkt, het misschien wel helemaal niet zo simpel is. Dat geldt ook voor de vraag ‘waarom kosten besparen?’ Het voordeel van kostenbesparingen is simpelweg: de winst wordt hoger met het bespaarde bedrag. Mooi. Maar wat zijn de nadelen? Ik noem er 3:

 

1. Kostenbesparingen kunnen te ver gaan en de onderneming beschadigen. U kunt bijvoorbeeld bezuinigen op marketingkosten en later tot de ontdekking komen dat u niet meer weet hoe u aan nieuwe klanten komt. Uw doelgroep is veranderd of heeft andere wensen. Of u bezuinigt op personeel, en laat de overblijvers een tandje harder werken. Totdat het moreel daalt, er meer ziekteverzuim komt, mensen ontslag nemen en u weer (veel) extra kosten moet maken om die ellende goed te maken.

2. Als u focust op kostenbesparingen bent u niet bezig met meer te verkopen, of met nieuwe producten of diensten te ontwikkelen!

3. Kosten kunnen nooit lager worden dan nul; omzet en winst zijn theoretisch onbeperkt. Is het dan niet zinvoller om daar de focus op te hebben?

 

Waarom zijn veel bedrijven dan zo bezig met kostenbesparingen? Tja, kosten besparen is relatief makkelijk. Makkelijker dan bijvoorbeeld de omzet verhogen, of een nieuw product te ontwikkelen, of een nieuwe markt te veroveren.

 

Moet u dan helemaal niet aan kostenbesparingen doen? Zo min mogelijk, en daarvoor kunt u de volgende vuistregel gebruiken: bepaal uw uurtarief. Voor elk uur dat u bezig bent met kosten besparen, moeten die te besparen kosten meer zijn dan uw uurtarief. En anders moet u er gewoon niet aan beginnen.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Kosten besparen sec is korte termijnpolitiek, omdat dit direct invloed heeft of zal hebben op het resultaat. Op de lange termijn gaan deze besparingen verlammend werken op omzet- en resultaatontwikkeling. Om omzet te kunnen realiseren zal je kosten moeten maken, maar die zullen dan wel in verhouding moeten zijn.

 

Er is volgens mij één uitzondering, indien de ondernemer te lui of te laks is geweest, door de jaren heen kritisch naar zijn kosten te kijken en alleen zijn focus heeft gehad op omzetverhoging, ja alleen in dat geval zal ook voor de langere termijn een ingezette verhoudingsgewijs gezonde kostenbesparing positief op de exploitatie kunnen werken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een structurele kostenbesparing creëren door bijvoorbeeld innovatie in je proces vind ik toch echt interessant. Denk aan kosten besparen op je uren voor de komende projecten door implementatie van een communicatietool.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is goed om steeds in je achterhoofd alert te zijn op mogelijke kostenbesparingen.

 

Of de besparing nu voortkomt uit iets innovatiefs of door het simpelweg vinden van een andere

leverancier die hetzelfde product voor minder aan jou verkoopt doet niet eens zo terzake.

 

Je bent interessanter doordat je prijs / kwaliteit verhouding beter wordt, mits je uiteraard het ontstane

prijsvoordeel voor de kostenbesparing doorvoert in de verkoopprijs.

 

Mijns inziens kun je door kostenbesparing een winstvoordeel halen en een concurrentievoordeel.

 

Wel ben ik met voorgaande reacties eens dat je je primair niet moet focussen op kostenbesparing. Ik zie

het meer als continue alert zijn en fine tunen.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik het met voorgaande reacties niet oneens ben, zou ik het iets breder willen trekken:

 

Zijn we als ondernemer niet te veel gefocust op kostenbesparingen, en te weinig op bijv omzetverhoging, product/dienstverbeteringen? Wat zijn de persoonlijke ervaringen hierin? Wat (if anything) weerhoudt ons er van om het anders te doen? Waarom gaan we maar door met kostenbesparingen?

 

Dus ik lees liever wat het met JOU als ondernemer en met je bedrijf doet, dan allerlei theoretische verhandelingen!

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Interessante visie Fred en ik ben het met je eens!

 

Geld moet rollen om geld te verdienen. Of hoe ging dat spreekwoord ook al weer. De beste zin in het stuk is de vergelijking dat kostenbesparingen meer moeten opleveren dan dat jij aan een klant normaliter factureert.

 

Indien de kostenbesparingen lager zijn dan het uurtarief werkt de besparing alleen emotioneel en niet effectief. Het gevoel dat je met een kleine moeite geld bezuinigt is fijn maar is het wel effectief genoeg?

 

Turbulente tijden staan gelijk aan nieuwe kansen, dus ondernemend Nederland grijp ze aan!

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Zijn we als ondernemer niet te veel gefocust op kostenbesparingen, en te weinig op bijv omzetverhoging, product/dienstverbeteringen?

 

Ik weet niet of je dat over de hele linie zo kan stellen. Kostenbesparingen komen vooral in het nieuws als het beursgenoteerde bedrijven zijn die ze doorvoeren, maar zou dat representatief zijn voor het gehele bedrijfsleven? Het zou me niet verbazen als het vooral speelt bij bedrijven met verhandelbare aandelen, die in deze tijd kostenbesparende maatregelen moeten doorvoeren om hun aandelenkoers op peil te houden. Voor anderen is er best de mogelijkheid om ondanks de crisis niet te focussen op kosten, en daarbij desnoods een jaar of 2 met minder winst voor lief te nemen om er uiteindelijk sterker uit te komen.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik het met voorgaande reacties niet oneens ben, zou ik het iets breder willen trekken:

 

Zijn we als ondernemer niet te veel gefocust op kostenbesparingen, en te weinig op bijv omzetverhoging, product/dienstverbeteringen? Wat zijn de persoonlijke ervaringen hierin? Wat (if anything) weerhoudt ons er van om het anders te doen? Waarom gaan we maar door met kostenbesparingen?

 

Dus ik lees liever wat het met JOU als ondernemer en met je bedrijf doet, dan allerlei theoretische verhandelingen!

Zo gesteld klopt het inderdaad. Soms zie je mensen uren moeilijk doen om een paar euro per maand te besparen. Letterlijk een paar euro zonder de omliggende problemen die kunnen ontstaan te bekijken.

 

Kostenbesparing is iets wat zo logisch lijkt, als je niet genoeg overhoud geef je teveel uit of er komt te weinig binnen. Extra omzet maken kost vaak weer geld (oei!) dus is de kostenkant de simpelste. Daarnaast kunnen weinig mensen leven met het idee dat het goedkoper kan. Dat zie je wel in de hostingmarkt bijvoorbeeld. De problemen die je vervolgens tegenkomt en de tijd die dat kost nemen ze dan voor lief.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.