• 0

Fiscale en administratieve verwerking Holding vs Werkmaatschappij

Beste mensen,

 

Ik heb diverse sites en enkele antwoorden al vanaf deze site kunnen pikken, maar nog niet het totaal plaatsje compleet.

 

Sinds begin dit jaar heb ik mijn eenmanszaak gestaakt en ik heb een holding met daaronder een werkmaatschappij. Ik heb de volgende vragen en hopelijk dat iemand mij daarbij kan helpen.

 

Vragen:.

1. Bij het stopzetten van de activiteiten van de eenmanszaak en dus activiteiten niet inbrengen in de BV. Is het dan mogelijk om in aanmerking te komen voor een stakingsaftrekpost?

2. De verloning van het salaris (gebruikelijkloon van 40.000,--) vindt toch plaats binnen de Holding? Waarnaar je vervolgens een management fee (MF) doorfactureert naar de werkmaatschappij?

3. Bij het factureren van MF aan de werkmaatschappij moet hier BTW op? Of is dit niet nodig indien je een fiscale eenheid hebt?

4. Als MF hoger is dan het gebruikelijkloon van 40.000,-- omdat je telefoonosten, lunchkosen, autokosten etc in rekening brengt aan de werkmaatschappij moeten alle facturen van de telefoonkosten, lunchkosten, autokosten etc worden geboekt binnen de Holding? Indien ja is de vraag of dit wel handig is, want je wilt je Holding toch schoon houden?

5. Ik rij auto prive en declareer 0,19 per km. Middels een declaratiefomulier claim ik het geld vanuit de Holding (voer mezelf ofwel medewerker op als crediteur). Ik boek dus ook deze kosten binnen de Holding en niet bij mijn werkmaatschappij. Is dit correct?

6. De premies die worden betaald aan pensioenmaatschappijen waar moet ik die boeken binnen de Holding of werkmaatschappij?

7. De kosten van de notaris van zowel van de Holding als Werkmaatschappij heb ik via mijn Werkmaatschappij betaald. Nu wil ik de notariskosten van de Holding via RC laten verrekenen en vervolgens de kosten boeken binnen de Holding. Is dit een juiste administratieve weergave?

8. De 1e drie maanden van dit jaar was mijn BV in oprichting. Hoeveel geld mag ik dan ontrekken over de maanden? 3/4 * 40.000,--?? Dit valt dan toch onder resultaat onder overige werkzaamheden??

 

Het zijn wel wat vragen en misschien enkele doublures maar dan is voor mij gevoel alle onzekerheden weg.

 

Zie graag jullie deskundig advies tegemoet.

 

Mvg.

 

Olaf Derksen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1, geen wettekst bij de hand.

2, ja

3, BTW op

4, Holding schoon houden? je zit in een FE dus maakt geen fluit uit.

5, Indien je MF ook autokosten omvat zou ik ze factureren aan de holding. Zij brengen ook autokosten in rekening ten behoeve van jouw management diensten aan de werkmaatschappij.

6, holding

7, Binnen FE zie je geen onderlinge verrekeningen dus tsja.

8, BV io tijd kan je bekrachtigen en dan heb je volgens mij ook gewoon Vpb plicht vanaf het BV io moment

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi Olaf,

 

Ik aanvulling op de vragen die Ryan open heeft gelaten:

 

1. stakingsaftrek is 3.630 euro. Overdracht van activiteiten is niet relevant.

3. alleen als je voor de BTW een Fiscale Eenheid hebt tussen beide BV's dan kun je de BTW op de MF achterwege laten

4. Kosten die gerelateerd zijn aan de werkzaamheden, houd je in de werk BV. Kosten die verband houden met jouw persoon blijven in de holding. Het is immers een personal holding.

6. welke BV heeft de polis afgesloten (dus verzekeringnemer en premiebetaler)? Daar hoort de premiebetaling thuis. Overigens: als je in loondienst van de holding bent, dan doet de holding ook de pensioentoezegging.

7. heb je een fiscale eenheid aangevraagd voor de VPB? Zo ja, dan klopt Ryans antwoord. Anders klopt jouw weergave inderdaad.

8. tijdens de i.o. fase geldt dat je een voorbeloning in aanmerking moet nemen. Dat speelt alleen als je de eenmanszaak inbrengt in de BV en tijdens de i.o. periode de activiteiten gewoon door zijn gelopen. Je geeft aan dat je de EMZ begin 2009 gestaakt hebt en de BV pas in april perfect werd. Wat is er in die tussenliggende periode gebeurd?

 

- gingen de activiteiten gewoon door?

- heb je de BV ook als i.o. gemeld bij de fiscus en KvK?

 

Als je voor de oprichtingsdatum geen arbeid in de BV hebt verricht, dan hoef je geen voorbeloning in aanmerking te nemen.

Heb je de BV als i.o. aangemeld dan had je vanaf datum start i.o. al salaris moeten genieten.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Ryan,

 

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

Joost aan jou heb ik nog even een vraag op de volgende vragen:

4. Je geeft aan dat kosten die gerelateerd zijn aan de werkzaamheden worden geboekt binnen werk BV. En kosten die persoonsgebonden zijn in de Holding. Ik versta onder persoonlijk bijvoorbeeld pensioen en onder werk BV: autokosten, telefoonkosten. Zie ik dit goed?

8. EMZ is beeindigt per 31-12-2008. Bij de KvK en Belastingdienst (middels intentie verklaring oprichting BV) heb ik me ergens eind februari aangemeld met de melding dat ik per 1/1/2009 ben gestart met BV. Dit is eerst opgenomen als BV i.o. en nu wordt dit omgezet naar BV. De activiteiten zijn niet anders dan wat ik voorheen heb gedaan enkel verandering van rechtspersoon.

 

Conclusie:

Eerste drie maanden als BV i.o en per 1/4/2009 als BV. Kortom ik wil nu nog met terugwerkende kracht salaris onttrekken voor de 1e drie maanden 40.000/12*3 dit wordt toch als resulaat uit overige werkzaamheden gekenmerkt en vanaf 1/4/2009 ga ik via de payroll laten verlonen.

 

Ik heb een aanvraag gedaan voor FE voor de VPB/BTW dus dan maakt het allemaal niet uit waar de kosten landen zoals ik jullie reacties lees? Heeft een FE ook nadelen? Zoals prive aansprakelijkheid of tussen Werk BV en Holding?

 

Graag zie ik een reactie tegemoet.

 

Jullie hebben mij ontzettend geholpen.

 

Mvg,

 

Olaf

Link naar reactie
  • 0

Hoi Olaf,

 

We zijn er ook om te helpen ;)

 

Autokosten zou ik in de holding houden omdat de auto privé is! Mocht je ooit een auto vd zaak kopen, dan ook via de holding om de auto uit de risicosfeer van de werk BV te houden.

 

De BV kan pas een loonheffingennummer krijgen als ze perfect is. Dat is per 1/4, dus idd 3 maanden voorbeloning opnemen. 3/12e van 40K volstaat, als 40K ook jouw salaris wordt. Idd aangeven als resultaat overige werkzaamheden.

 

Maak even onderscheid tussen FE VPB en BTW. Beiden hebben andere gevolgen:

 

BTW: BTW op transacties tussen de BV´s bestaat niet en je doet 1 aangifte.

VPB: Voor de VPB bestaat de werk BV fictief niet. Dat betekent dat de jaarrekening van de BV's geconsolideerd moet worden en dat er 1 VPB aangifte gedaan moet worden. Consolidatie wil zeggen dat alle financiële handelingen tussen beide BV's (bijv. huur, managementfee, rente, leningen over en weer) uit het resultaat gehaald worden. Zo resteert alleen het resultaat dat de BV's als geheel naar buiten toe behaald hebben.

 

De FE VPB brengt met zich mee dat de fiscus belastingschulden van de ene BV zou kunnen verrekenen met belastingvorderingen van de andere BV (art. 24 invorderingswet). Dat speelt echter vaak alleen een rol bij faillissementen en surseances of betalingsachterstanden.

 

Daarnaast profiteer je niet meer van het lage 20% tarief per BV. Maar dat zou alleen spelen als de FE meer winst maakt dan € 200.000.

 

Jij zelf maakt geen deel uit van de FE, dus voor privé aansprakelijkheid hoef je niet bang te zijn.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.