• 0

Op gang krijgen zaak (loonbelastingen, voorschotten)

Hallo allemaal,

 

Ik heb wat vragen: Ik ben in oktober 2008 voor mezelf begonnen (BV). Het duurde even voordat de formele oprichting rond was, maar sinds een maand heb ik dan echt alle benodigde zaken. Het nummer voor de loonbelasting was hetgeen waar ik het langste op moest wachten. Ik wil mezelf niet meer betalen dan de benodigde 40k en ik heb een leaseauto overgenomen van mijn opdrachtgever dus die kosten had ik van dag 1.

 

Ik heb mezelf bij gebrek aan een loonbel nummer tot nu toe voorschotten overgemaakt. Iedere maand 2000 euro netto van BV naar privé. Nu ik een een loonbel nummer heb moet ik echt salaris gaan overmaken. Wat kan ik het beste doen met al die voorschotten? Wegschrijven als schuld en door dividend 'terugbetalen'?

 

Verder heb ik dus ook nog geen bijtelling betaald (dom dom). Enig idee hoe ik dat met terugwerkende kracht kan doen? De belastingtelefoon geeft conflicterende antwoorden. En mijn accounttant lijkt het ook ingewikkeld te vinden...

 

De situatie in 2009 kan ik wel compenseren denk ik. Maar ik weet niet precies hoe. De situatie van de laatste drie maanden van 2008 baren me echt zorgen. Ik heb immers al met de belastingdienst afgerekend over die periode...

 

Kunnen jullie mij misschien wel antwoorden verschaffen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo allemaal,

 

Ik heb wat vragen: Ik ben in oktober 2008 voor mezelf begonnen (BV). Het duurde even voordat de formele oprichting rond was, maar sinds een maand heb ik dan echt alle benodigde zaken. Het nummer voor de loonbelasting was hetgeen waar ik het langste op moest wachten. Ik wil mezelf niet meer betalen dan de benodigde 40k en ik heb een leaseauto overgenomen van mijn opdrachtgever dus die kosten had ik van dag 1.

 

Ik heb mezelf bij gebrek aan een loonbel nummer tot nu toe voorschotten overgemaakt. Iedere maand 2000 euro netto van BV naar privé. Nu ik een een loonbel nummer heb moet ik echt salaris gaan overmaken. Wat kan ik het beste doen met al die voorschotten? Wegschrijven als schuld en door dividend 'terugbetalen'?

Je moet jezelf hoe dan ook over die periode loon betalen, dus alsnog aangifte LB doen.

Verder heb ik dus ook nog geen bijtelling betaald (dom dom).

In diezelfde aangifte.

En mijn accounttant lijkt het ook ingewikkeld te vinden...

Dus heel snel naar iemand die het wel snapt.

De situatie van de laatste drie maanden van 2008 baren me echt zorgen. Ik heb immers al met de belastingdienst afgerekend over die periode...

Hoezo al afgerekend? Heb je nu al aangifte VPB gedaan?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden tot nu toe. Ik zit in een samenwerkingsconstructie waarbij de administratie en accountant all in zijn. Dus ik probeer nog even te roeien met de riemen die ik heb. Mocht het echt niet gaan werken dan moet er eea aan contracten op de schop. IB aangiftes heb ik gedaan en betaald. VPB nog niet.

 

Ik moet dus met terugwerkende kracht LB aangifte doen, bijtelling daarin verwerken. Het lijkt me dan handig om direct de voorschotten dan te compenseren. Dus uitbetalen loon netto op rekening = loon oktober 2008-voorschot oktober 2008. Correct?

Link naar reactie
  • 0

Je schreef dat je vanaf oktober 2008 ondernemer bent en de oprichting van de besloten vennootschap enige tijd duurde. Wanneer is de besloten vennootschap perfect geworden? Vanaf dat moment ben je formeel in loondienst en moet je aangiften voor de loonheffing doen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik bedrijf zaken vanaf 1 oktober 2008 onder een BV i.o. Op 3 maart 2009 (ivm tijd buitenland etc) was de volledige formele oprichting rond. Het enige wat toen nog ontbrak was het loonheffingsnummer. Dat heb ik sinds 15 april binnen.

Link naar reactie
  • 0

Okay, de IB is de privé kant van het plaatje. Overigens heb ik dat niet gedaan. De voorgenoemde administrateur gaf aan dat dit ook als schuld van privé naar BV gezien kon worden en dan hoefde ik het in de IB helemaal niet op te geven (want ik zat onder de grens van 20.661 privé vermogen).

 

Maar ik weet dan nog niet hoe het zit met de zakelijke administratieve kant van de zaak. Dar zit ik vooral mee in mijn maag.

Link naar reactie
  • 0

Helaas, ik denk dat jouw administrateur een denkfout maakt. De beloning is belast als inkomsten (consequenties voor de aangifte inkomstenbelasting) en het zijn kosten voor de besloten vennootschap. Er zijn overigens uitspraken dat de beloning in de voorperiode hetzelfde moet zijn als het fictief salaris (dga).

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Gelijktijdig met het toekennen van het loonheffingnummer heb je ook een 'aangiftebrief loonheffingen Jaar 2009' ontvangen. Daar staat op vanaf welk tijdvak je loonaangiften in moet gaan dienen en voor welke datum je dat moet hebben gedaan. Daar zit een week of 5 tussen. Dat zou betekenen dat je uiterlijk 25 mei 2009 je eerste loonaangifte moet hebben ingediend (uitgaande van 15 april). Zo te zien gaat dat alleen om de maand maart 2009.

 

Normaal gesproken heb je een maand de tijd om je loonaangifte in te dienen (april 2009 moet normaal gesproken dus uiterlijk 31 mei 2009 zijn ingediend en betaald).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.