• 0

Zorgtoeslag zonder 'm aan te vragen

Ik weet niet zeker of ik op dit forum correct zit met deze vraag. Daarom vooraf mijn excuses als dit zo blijkt te zijn. :-\

 

Kan iemand mij vertellen hoe het zit als je in het geheel geen zorgtoeslag aanvraagt en er na afloop van het jaar blijkt dat je er dan toch recht op had (bijvoorbeeld omdat je winst uit onderneming lager is dan verwacht)? Verrekent de Belastingdienst alleen als je iets hebt aangevraagd (te veel danwel te weinig), of krijg je ook vanzelf alsnog Zorgtoeslag als je die helemaal niet hebt aangevraagd, terwijl uit je aangifte blijkt dat je inkomen in het voorgaande jaar onder de toeslaggrens lag?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toeslagen krijg je niet automatisch. Die zul je aan moeten vragen via www.toeslagen.nl

 

Dat kan tot 1 april van het jaar na het jaar waarover je de toeslag wilt hebben. Je hebt dus 3 maanden de tijd om vast te stellen of je recht hebt op toeslag en deze aan te vragen.

 

Heb je uitstel voor de IB aangifte, dan loopt het recht om de toeslag na 1 april aan te vragen mee tot de datum waarop de IB aangifte binnen moet zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Als ik het zo lees, dan is het dus verstandig om elk jaar gewoon zorgtoeslag aan te vragen, ook al krijg je bijvoorbeeld maar 1 euro per maand? Als je er geen recht op had, dan hoef je in totaal maar 12 euro terug te betalen. Als je er wel recht op blijkt te hebben, dan krijg je dan wel automatisch het meerdere, omdat er dan automatisch een verrekening ter correctie plaatsvindt.

 

Is dat correct? ???

Link naar reactie
  • 0

Alweer bedankt.

 

Eigenlijk vind ik dit toch wel een beetje vreemd. In een extreem geval zou het dus kunnen dat je recht hebt op honderden euro's aan Zorgtoeslag, maar ook al doe je netjes je IB-aangifte, dan krijg je niets als je daar niet nog eens apart achteraan gaat.

 

Het lijkt een tikkie asociaal van de Belastingdienst om je die Zorgtoeslag niet uit te betalen, als ze aan de hand je IB-aangifte gewoon kunnen zien dat je daar wel recht op had. Als je teveel krijgt, dan melden ze zich wel vanzelf. Als je te weinig krijgt, dan gaat het ook vanzelf. Alleen als je veel te weinig krijgt, dan moet je er zelf achteraan, want anders krijg je niets?!?!

Link naar reactie
  • 0

Het is ook vreemd maar kennelijk kan het niet anders. Hetzelfde geldt volgens mij ook voor de huurtoeslag en kinderopvangtoeslag. Helaas worden er soms wetten en regels bedacht die soms praktisch slecht uitvoerbaar zijn.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal waar. Ik heb een H.76 liggen met een verzamelinkomen van 7.500 en een definitieve zorgtoeslag 2007 liggen met een inkomen van € 430.

 

De belastingdienst kan namelijk niet beoordelen of je wel een zorgverzekering hebt. Dat is namelijk een van de vereiste die aan zorgtoeslag vast zit dus dat moet je aangeven als aanvrager voordat ze iets van actie ondernemen. Niet iedereen in NL is verplicht om een zorgverzekering te hebben (lees militairen en streng gelovigen). Dus die mensen zou je automatisch werk "aannaaien" zonder dat ze daarom gevraagd hebben. Dus ondanks de wettelijke plicht om een zorgverzekering te hebben, betekent niet dat alle mensen hem ook daadwerkelijk hebben.

 

Verder moet je ook aangeven of je een toeslagpartner hebt. Dat kan de belastingdienst niet altijd aanvoelen. Bij fiscale partners wel maar andere medebewoners niet. Daarnaast krijgt iedere man/vrouw die 18 wordt een brief thuis gestuurd waarin staat vermeldt dat ze waarschijnlijk recht op zorgtoeslag hebt. Dus zo aso zijn ze nog niet.

 

Voor de huurtoeslag moet je ook aangeven wat de huur is en daarna worden huursverhogingen doorgegeven via de woningbouw. Ook wel handig! Niet iedereen die in aanmerking komt voor de huurtoeslag op basis van het inkomen heeft een woonruimte die voldoet aan de eisen voor huurtoeslag. Dus dan zou je iedereen op kamers hoogstwaarschijnlijk extra werk "aannaaien".

 

Dus ik ben het grondig oneens dat de belastingdienst faalt in het opzicht van toeslagen. Weet iemand hoe het toeslagstelsel tot stand is gekomen? De politiek bepaalde dat de belastingdienst dit moest overnemen van een andere organisatie binnen 10 maanden. Systeemtechnisch mogelijk? Weten de politici niet en het bleek ook niet haalbaar. Personeel technisch mogelijk? Nee, dat bleek ook niet het geval te zijn. De belastingdienst kreeg een ontzettende druk op haar afdelingen die gewoon ondoenbaar was.

 

En even serieus, hoeveel moeite is het nou om een toeslag aan te vragen? De reclames op TV (tijdje geleden) waren meer dan duidelijk dat toeslagen bestonden en ze kwamen ook regelmatig negatief in het nieuws dus iedereen weet dat ze bestaan. Je kan het via internet invullen en gaat 5 keer makkelijker dan een aangifte IB. Volgens mij heeft de belastingdienst ooit een berg brieven verstuurd waarin mensen op de mogelijkheden van toeslagen werd gewezen maar dit weet ik niet 100% zeker.

 

Dus de toeslagen zomaar afvlammen vind ik onterecht gezien de hierboven genoemde vereisten. De hierboven staande info heb ik vergaard in de tijd dat ik bij de belasting telefoon werkte op de afdeling toeslagen ;D

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Toch heb ik de ervaring dat mensen ongevraagd zorgtoeslag kregen toegekend. Mijn moeder weigerde (principieel want ze vond zelf dat ze het niet nodig had al had ze er wel recht op) om huurtoeslag en zorgtoeslag aan te vragen. De zorgtoeslag kreeg ze echter gewoon toegekend vanaf 2006. Hoe het nu gaat weet ik niet maar de wegen van de Belastingdienst zijn (soms) ondoorgrondelijk ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch heb ik de ervaring dat mensen ongevraagd zorgtoeslag kregen toegekend. Mijn moeder weigerde (principieel want ze vond zelf dat ze het niet nodig had al had ze er wel recht op) om huurtoeslag en zorgtoeslag aan te vragen. De zorgtoeslag kreeg ze echter gewoon toegekend vanaf 2006. Hoe het nu gaat weet ik niet maar de wegen van de Belastingdienst zijn (soms) ondoorgrondelijk ;)

 

Dat geloof ik graag. In de tijd dat ik daar werkte ging zoveel mis. De fouten en blunders (zowel BD als aanvragers) waren soms onbegrijpelijk.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

...

Dus de toeslagen zomaar afvlammen vind ik onterecht gezien de hierboven genoemde vereisten. De hierboven staande info heb ik vergaard in de tijd dat ik bij de belasting telefoon werkte op de afdeling toeslagen ;D

 

Inderdaad de pplitiek beslist en de departementen moeten het uitvoeren. Helaas was er niemand bij de departementen die de politici tot orde kon of wilde roepen. Er is helaas geen enkele controle op de correctheid van de uitbetaling van de toeslagen.

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad de pplitiek beslist en de departementen moeten het uitvoeren. Helaas was er niemand bij de departementen die de politici tot orde kon of wilde roepen. Er is helaas geen enkele controle op de correctheid van de uitbetaling van de toeslagen.

 

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik weet uit ervaring (werk zelf mee aan een pilot elektronische gegevensuitwisseling) dat er wel degelijk intensieve controle is (praat dan over de kinderopvangtoeslag). Zowel aan de kant van de aanvrager als aan de kant van Toeslagen gaan soms dingen fout, het overgrote deel gaat echter goed en daar hoor je niemand over. We moeten accepteren dat dit voor beide kanten een leerproces is waarin steeds gestreefd wordt naar verbeteringen, de Belastingdienst zoekt hiervoor wel degelijk een constructieve samenwerking tussen betrokken partijen.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zonder inhoudelijk in te gaan in het topic, mijn praktijkvoorbeeld :

 

- Ik blijk recht te hebben op zorg- en huurtoeslag

- Na invulling en controle IB blijk ik er géén recht op te hebben en moet dus alles terugbetalen...

- Keurig : het mag in maandelijkse termijnen !

- Intussen lopen uitbetalingen gewoon door.....

- Dit moet je dus zélf stop laten zetten !

- Na ontslag boekhouder en opnieuw (verlaagde) IB ingediend, alsnog recht op toeslagen !

 

Maar dan moet je je automatische betalingen stopzetten, waarover je dan een betalingsherinnering krijgt, intussen probeert BD op zijn gemak de gegevens te verwerken, waarop je wederom een aanmaning krijgt (met boete...), je krijgt je voorlopige nieuwe toekenning binnen ( Tot 2005, dus weer wel hulde !) maar dan moet men gaan verrekenen......

 

Snapt u het nog ? Ik wel....

Je moet eerst betalen om van de aanmaningen en erger af te zijn, dan is men bij de BD eindelijk op orde, gaat men alles met elkaar verrekenen, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet, en uiteindelijk krijg je dan wat centen uitgekeerd. Dan moeten de verrekeningen nog verrekent worden, enzovoorts...

Je hebt recht op de rente, maar die moet je dan zelf nog even aanvragen (niet altijd, trouwens tegenwoordig)

 

Ik heb vorig jaar 2,5 uur op kantoor gezeten en de persoon achter de balie wist zelf niet meer hoe het nu in godsnaam zat....

 

Nee, de politiek heeft de BD veel te veel in hun nek gesplitst...en nu kunnen ze het niet meer aan. En ook ik geef de BD de schuld, maar eigenlijk.....

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

het toeslagenstelsel is een draak van een idee gebleken en had nooit ingevoerd moeten worden!

 

Het is met name verwarrend omdat voor de toeslagen compleet andere regels zijn toegekend aan het 'partnerbegrip' dan in de IB. Daarbij speelt ook mee dat het gaat om het verzamelinkomen. Ik denk dat nog geen 10% van NL uit het hoofd weet wat het verzamelinkomen is qua definitie.....

 

zucht!!!!

J

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En nog een grotere *** zucht*** : Wanneer je dus bij de BD in persoon (!) langsgaat, mag je kiezen of je voor

 

- privé persoon of

- zakelijk komt....

 

(nummertje trekken)

 

Ik kom voor beiden ! Men verrekent nl ook alle toeslagen en IB gezamelijk. Ik kom voor privé én EMZ....

 

Maar de dame of heer achter de balie kan niet in het scherm of gegevens van de ander... dus m.a.w. :

Wanneer ik voor Toeslagen kom (die dus verrekent zijn met EMZ) kan men niet verder kijken dan Toeslagen... en andersom ook niet....

 

Ik gun het niemand, bij de BD te werken... leuker kunnen ze het niet maken...ook voor de medewerkers niet.....

Link naar reactie
  • 0

het toeslagenstelsel is een draak van een idee gebleken en had nooit ingevoerd moeten worden!

 

Ik heb het ook altijd een heel verbazend systeem gevonden - het lijkt zoveel logischer om gewoon mensen die ervoor in aanmerking komen een belastingkorting te geven ter hoogte van de huidige toeslag. Er zijn al zoveel mechanismen waardoor belasting progressief is, eentje daarvan een beetje bijschalen lijkt dan toch uber-logisch...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het ook altijd een heel verbazend systeem gevonden - het lijkt zoveel logischer om gewoon mensen die ervoor in aanmerking komen een belastingkorting te geven ter hoogte van de huidige toeslag. Er zijn al zoveel mechanismen waardoor belasting progressief is, eentje daarvan een beetje bijschalen lijkt dan toch uber-logisch...

 

Dat is juist de reden waarom toeslagen zijn ingevoerd. Veel mensen die recht op een toeslag hebben, verdienen te weinig om het te kunnen verrekenen met een belastingkorting (denk aan mensen < € 10K). Daarom zijn ze allemaal inkomensafhankelijk gemaakt en niet meer als belastingkorting in je aangifte IB verwerkt. Dat heeft ook iets te maken met het draagkrachtbeginsel want de kinderkorting bestaat ook niet meer en is ook een toeslag geworden.

 

@ Down, ik vraag me even af waarom je in beide aanslagen moet kijken voor de verrekening? Ik had een programma waar je zo door die dingen heen kon bladeren en ik had ook zicht op de verrekeningen. Je zag in het betaalsysteem DACAS staan dat een X bedrag is verrekend met aanslag XX.XXXX.XXX. Dus ik zou ze eens bellen want volgens mij kon ik toen ook in zakelijke aanslagen kijken. Verder geldt er ook een termijn van 2 maanden om wijzigingen door te voeren dus indien je meerdere wijzigingen maakt binnen een jaar kan dit makkelijk door elkaar heen lopen. Iedere keer als een wijziging in behandeling is en net na afloop volgt een nieuwe wijziging dan kan je niet direct verwachten dat de BD ditverandert omdat het andere processen zijn. Overigens kan je daarvoor wel bellen en een verzoek doen tot direct stoppen van uitbetalingen bij de BelTel. Indien je na een bepaalde datum de wijziging doorvoert krijg je hoogstens nog 1 maand uitbetaalt.

 

@ Joost, het partnerbegrip is hetzelfde als het fiscaal partner begrip op 1 punt na dat bij samenwonen je verplicht elkaars partners bent. Verder geldt ook het 6 maanden samen zijn dus ik zie geen groot verschil tussen toeslag partner en fiscaal partner.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

@ Joost, het partnerbegrip is hetzelfde als het fiscaal partner begrip op 1 punt na dat bij samenwonen je verplicht elkaars partners bent. Verder geldt ook het 6 maanden samen zijn dus ik zie geen groot verschil tussen toeslag partner en fiscaal partner.

 

ga maar eens na bij hoeveel mensen dat speelt. Bij de IB hebben ze de keuze. Maar voor de toeslagen is het weer verplicht.....

 

Overigens wordt er gewerkt aan een uniform partnerbegrip.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Veel mensen die recht op een toeslag hebben, verdienen te weinig om het te kunnen verrekenen met een belastingkorting (denk aan mensen < € 10K).

 

Eigenlijk vraag ik me af hoeveel dat er nou zijn... mensen die te weinig verdienen om belasting te moeten betalen, maar teveel om geen uitkering (die met het toeslag-bedrag verhoogd kan worden) oid te verkrijgen.

 

Maar zelfs dan is het nog een zot systeem om iedereen met die toeslagen op te gaan zadelen - ze hadden dat aanvragen en administreren best kunnen beperken tot mensen die onder bovenstaande groep vallen.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk vraag ik me af hoeveel dat er nou zijn... mensen die te weinig verdienen om belasting te moeten betalen, maar teveel om geen uitkering (die met het toeslag-bedrag verhoogd kan worden) oid te verkrijgen.

 

Maar zelfs dan is het nog een zot systeem om iedereen met die toeslagen op te gaan zadelen - ze hadden dat aanvragen en administreren best kunnen beperken tot mensen die onder bovenstaande groep vallen.

 

Denk aan ouderen met een alleenstaande AOW (8,5K per jaar), mensen op bijstand niveau en mensen die part-time werken voor een niet riant salaris. Lijkt me dat er genoeg mensen zijn die zeer beperkte inkomsten hebben en zo goed als geen effectieve belastingdruk hebben.

 

Daarnaast geef je geen reactie op mijn argumenten inzake de eis voor het hebben van een zorgverzekering en de mensen die vrijgesteld zijn van de plicht om een zorgverzekering te hebben. Ook geef je geen antwoord op de mensen die een woonruimte bezitten die niet voldoet aan de eisen voor huurtoeslag maar wel minder dan 18K verdienen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Voor 1 april 2009 kon je nog zorgtoeslag vragen over het jaar 2008. Ik heb dit in februari gedaan. Wanneer kan ik het geld verwachten??

Heb zelf een beetje moeite met het feit dat ik nog niks heb ontvangen maar over andere jaren moet ik wel binnen 1 maand betalen.

 

Het duurt ongeveer 8 weken om uw aanvraag te verwerken. .

 

Een telefoontje kan dus geen kwaad ;).

Link naar reactie
  • 0

is allemaal zo en zo een verschrikking sinds het nieuwe systeem is ingevoerd.

 

Zo moet je altijd je inkomen voor het komende jaar opgeven... en als je ze dan belt om te vragen of ze nog een goede helderziende weten die in de toekomst kan kijken en mij kan vertellen wat mijn inkomen volgend jaar gaat worden krijg je altijd zeer verbaaste reacties.

 

Gevolg is dat ik altijd pas een half jaar nadat het jaar is afgelopen de toeslagen kan aanvragen.

Zo kon ik dus pas juli 2008 toeslagen aanvragen over 2007 en tja... dan moet je lang heelllllll lang wachten.

Heb de toeslagen over 2007 nog steeeds niet ontvangen, zelfs geen melding of ik ze wel of niet krijg en als je dan belt daarover....

ja meneer, moet u wachten op de definitieve aanslag en dat kan nog wel een paar jaar duren voordat die er is...

 

Maar als je zelf 1 dag telaat bent met betalen heb je al een boete aan je broek >:( (sterker nog... als je 3 dagen voor het eind van de maand betaald maar het door hun trage bank(postbank) alsnog telaat op hun rekening staat krijg je ook een boete.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.