• 0

Nieuw soort vergelijkingssite

Beste forumgenoten,

 

Ik ben net nieuw op dit forum, maar heb al aardig wat gelezen van andere topics.

Zo heb ik zelf ook een idee, maar weet niet precies hoe ik dit het beste kan aanpakken.

 

Duurzaamheid (MVO) leeft in de wereld. Zie bijvoorbeeld:

1. http://www.frankrozendaal.nl/2008/09/28/trend-steeds-meer-zoekmachines-voor-milieu-en-goede-doelen/

2. http://www.ecofont.nl/splash_nl_pro.html

3. http://www.eengoedezaak.nl/index.php & http://www.igive.com/welcome/

 

Nu mijn idee:

Je leest van alles over milieu vriendelijke zoekmachines (blackle.com), maar niks over milieuvriendelijke vergelijkingssites. Terwijl deze ook een berg aan info omvatten en veelvuldig geraadpleegd worden.

Mijn idee is dan ook om een 'milieuvriendelijke' vergelijkingssite te starten. Het concept is globaal niet anders dan normale prijsvergelijkers, maar wel in detail.

Zo is mijn idee om de cpc op €0,10 te zetten en hiervan €0,03 te doneren aan een goed doel, die zich inzet voor verbetering van het milieu. Daarnaast proberen met allerlei milieuaspecten rekening te houden, kleur website bijvoorbeeld.

 

Wat vinden jullie hiervan? Ik denk dat ik dit niet alleen kan en hulp nodig heb, maar ik denk dat het wel kan werken.

Op het gebied van vergelijkingssites is dit er nog niet echt, maar mijn idee moet nog wel veel beter uitgewerkt worden.

 

Zie: http://twinklemagazine.nl/achtergronden.aspx?navid=2&id=19716&terms=productvergelijkers&searchtype=2&fragment=True

 

Ik hoor het wel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sorry, maar ondernemen is per definitie maatschappelijk verantwoord...

 

Over je idee wat best simpel is maar gek genoeg misschien wel waarde heeft; waarom een vergelijkingssite? Waarom geen marktplaats ala Blackle? Of nog beter waarom geen kruising tussen marktplaats en een vergelijkingssite? Als je het start kapitaal hebt lijkt me dat in ieder geval al een beter idee.

 

Mensen kopen nog genoeg 2ehands auto's en computers, Misschien is het interresant om van een 3 jaar oude iMac zo de deals te kunnen vergelijken op jou site en concurrerende site's.

 

Succes!

www.LeonPals.com & www.Twitter.com/LeonPals

www.Zwirt.com & www.twitter.com/Zwirt

Link naar reactie
  • 0

Vind het een beetje moeilijk concept.

 

Blackle.com draait ook gewoon op een server en die server hangt ook ergens in een datacenter. Datacenters zijn niet bepaald milieu-vriendelijk. Jij draagt dus met je site gewoon bij aan een hogere CO2 uitstoot en als je groeit en meer servers nodig gaat hebben wordt dat aandeel groter.

 

ik geloof trouwens helemaal niet in 'hetzelfde maar dan groen'-idee. Je zal echt iets speciaals moeten doen rondom het milieu wil je een bepaalde buzz rond je website/dienst creeeren. Ik zie marketingfacts geen artikel schrijven over een marktplaats met een donkere stylesheet die 30% van de inkomsten aan een goed doel schenkt (maar wellicht zit ik ernaast).

 

Geef dus een twist aan je idee, doe echt iets met het mileu, mijn ingeving:

 

Geef naast een prijs per product ook een 'milieu score' mee. Dit i.c.m. de prijs bepaald jouw (basis) ranking. Dus niet de goedkoopste bovenaan, maar de combinatie van prijs en milieuscore zorgt voor de relevantie van een product.

 

Zo krijgen consumenten inzicht in welk product of producent rekening houdt met het milieu (maatschappelijk verantwoord consumeren) en krijgen de producenten een tik op de vingers; goedkoop is prima, maar het moet daarmee niet teveel schade aan het milieu toebrengen.

 

Zo heb je ook een boodschap om die 'buzz' te creeeren.

 

Puntje is wel dat je zelf een extra database zal moeten aanleggen en een methode moeten bedenken om producten een 'milieu-score' mee te geven.

 

Succes iig!

 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste bedankt voor jullie reacties.

 

Blackle.com draait ook gewoon op een server en die server hangt ook ergens in een datacenter. Datacenters zijn niet bepaald milieu-vriendelijk. Jij draagt dus met je site gewoon bij aan een hogere CO2 uitstoot en als je groeit en meer servers nodig gaat hebben wordt dat aandeel groter.

Bestaan inmiddels greenhosting bedrijven, maar die zijn inderdaad niet zaligmakend.

 

Mensen kopen nog genoeg 2ehands auto's en computers, Misschien is het interresant om van een 3 jaar oude iMac zo de deals te kunnen vergelijken op jou site en concurrerende site's.

Is dat niet net zo iets als marketspotter ofzo. Zoiets bestaat al volgens mij.

 

Geef naast een prijs per product ook een 'milieu score' mee. Dit i.c.m. de prijs bepaald jouw (basis) ranking. Dus niet de goedkoopste bovenaan, maar de combinatie van prijs en milieuscore zorgt voor de relevantie van een product.

Zo krijgen consumenten inzicht in welk product of producent rekening houdt met het milieu (maatschappelijk verantwoord consumeren) en krijgen de producenten een tik op de vingers; goedkoop is prima, maar het moet daarmee niet teveel schade aan het milieu toebrengen.

Ja, dat is iets waar ik ook over na heb gedacht. Sorteren op keurmerk bijvoorbeeld icm de prijs en speciale categorie toevoegen met eco gadgets ofzo.

Reizen sorteren op milieuvriendelijkheid, zoals het reisbureau www.greenbookings.nl ofzo.

 

Hier kom ik alweer wat verder mee. Mijn idee was gewoon een concept/ingeving, want het leeft wel redelijk offline (FSC keurmerk, enz.) maar online is het nog niet transparant.

 

Kennen jullie personen die mij kunnen helpen (ik dacht zelf aan Syntens)? Ik heb namelijk geen idee hoeveel het kost om een dergelijke website te maken enz.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Misschien heb je hiermee een goed idee, maar ik geloof er niet ze heel erg in. Mensen die gaan voor de goedkoopste prijs zijn typisch niet de mensen die rekening houden met het milieu, dat lijken mij twee verschillende doelgroepen.

 

Waar ik wel in geloof, en wat volgens mij veel eenvoudiger is: begin een informatieve website over welke "groene" producten er allemaal voorhanden zijn. Hiermee is het eenvoudiger om goed te scoren in de zoekmachines, en je hoeft niet "compleet " te zijn. Met een vergelijkingssite wek je wel de indruk compleet te zijn namelijk.

 

Link naar reactie
  • 0
Misschien heb je hiermee een goed idee, maar ik geloof er niet ze heel erg in. Mensen die gaan voor de goedkoopste prijs zijn typisch niet de mensen die rekening houden met het milieu, dat lijken mij twee verschillende doelgroepen.

Wie zegt dat ze voor de goedkoopste prijs gaan? Goedkoop is vaak ook duurkoop, maar hoe zit het met het verbruik bijvoorbeeld van een wasmachine?

Hier is nog vrij weinig over te vinden om 1 algehele website. Dat wil ik misschien bieden, transparantie.

Dat bedoelde Joost ook volgens mij.

 

Waar ik wel in geloof, en wat volgens mij veel eenvoudiger is: begin een informatieve website over welke "groene" producten er allemaal voorhanden zijn. Hiermee is het eenvoudiger om goed te scoren in de zoekmachines, en je hoeft niet "compleet " te zijn. Met een vergelijkingssite wek je wel de indruk compleet te zijn namelijk.

Ik zie niet zo snel de meerwaarde van een dergelijk informatieve website. Ga je dan zelf bevinden toevoegen of mensen laten reageren? Waarom zouden zij naar die website komen? Waar zit voor de bezoeker de meerwaarde?

Link naar reactie
  • 0
Wie zegt dat ze voor de goedkoopste prijs gaan? Goedkoop is vaak ook duurkoop, maar hoe zit het met het verbruik bijvoorbeeld van een wasmachine?

Hier is nog vrij weinig over te vinden om 1 algehele website. Dat wil ik misschien bieden, transparantie.

Dat bedoelde Joost ook volgens mij.

 

Met verbruik heb je een punt, maar er zijn ook veel producten waarbij het verbruik niet telt, denk aan dat FSC hout.

 

Overigens gaf Joost ook aan dat hij het een moeilijk concept vind...

 

Ik zie niet zo snel de meerwaarde van een dergelijk informatieve website. Ga je dan zelf bevinden toevoegen of mensen laten reageren? Waarom zouden zij naar die website komen? Waar zit voor de bezoeker de meerwaarde?

 

Your choice hoe je dat invult, met een persoonlijke touch of met meningen van bezoekers, kan allebei.

 

Waarom bezoekers naar die website komen? Omdat zij informatie zoeken over duurzame producten. Je kan onderzoeken hoeveel er naar diverse zoektermen op dit gebied gezocht wordt. Pak je het goed aan, dan komt dat verkeer naar jouw website.

 

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast proberen met allerlei milieuaspecten rekening te houden, kleur website bijvoorbeeld.

 

Ik weet niet of het voor je plan van belang is of het daadwerkelijk bijdraagt aan energiebesparing... maar mocht dat het geval zijn: het verschil in stroomverbruik tussen witte en zwarte schermen speelt alleen bij ouderwetse CRT's, bij LCD schermen maakt het nauwelijks verschil (en als het verschil maakt meestal een procentje meer voor een helemaal zwart scherm).

Link naar reactie
  • 0

Beste Marvin,

 

Jouw korte opening post lezende zie ik iets vreemds. Je wilt MVO gebruiken om succesvol iets te starten. Waarom start je niet iets en doe je dat vanuit jouw waardensysteem op een milieu verantwoordelijke wijze?

 

Op zich is het natuurlijk goed om een niche te zien en daar in te springen. Maar pas op dat klanten, de markt en de samenleving niet door je strategie heenprikken. Je kunt volgens mij MVO niet gebruiken om een winstgevend bedrijf te starten. MVO moet in je zitten, dat moet je uitstralen.

 

De volgorde is denk ik dan ook:

1. Je ziet het helemaal zitten om een vergelijkingsite opzetten en onderhouden. Je kiest hiervoor, niet in combinatie met MVO.

2. Je doet dit op een MVO wijze en gebruikt dit op een bescheiden wijze in je marketing.

 

Wellicht schat ik je verkeerd in, dat komt dan door mijn interpretatie van jouw opening post. In elk geval hoop ik je dan toch iets mee te hebben gegeven.

 

Link naar reactie
  • 0
Jouw korte opening post lezende zie ik iets vreemds. Je wilt MVO gebruiken om succesvol iets te starten. Waarom start je niet iets en doe je dat vanuit jouw waardensysteem op een milieu verantwoordelijke wijze?

 

Op zich is het natuurlijk goed om een niche te zien en daar in te springen. Maar pas op dat klanten, de markt en de samenleving niet door je strategie heenprikken. Je kunt volgens mij MVO niet gebruiken om een winstgevend bedrijf te starten. MVO moet in je zitten, dat moet je uitstralen.

 

Ja en nee, ik heb niet het idee dat je met MVO rechtstreeks geld kunt verdienen. Maar ik kan bijdragen aan MVO en daar iets uitputten.

Mijn eerste idee als vergelijkingssite was een ruw concept. De andere tip die ik kreeg, om meer iets met bijvoorbeeld keurmerken te doen, kan ik al veel meer mee. Daarom post ik dit, om te kijken hoe jullie hier op reageren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marvin,

 

Het is echt voor jou belangrijk om eerst je niche te kiezen, dicht bij je hart. Wat is je passie, waar ben je goed in, hoe kun je je ervaring uitnutten en gebruiken als referentie. Ga in je eigen kracht zitten.

 

Pas daarna koppel je, voor zover mogelijk, jouw business aan MVO. Nu al denken aan MVO zal je belemmeren en je zichtveld op wat voor jou goed is onnodig verkleinen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Over vergelijkingssites gesproken en ondoorzichtige markten.

 

1.

Wie weet hoeveel een installatie precies kost? Er zijn een aantal soorten panelen, maar wat

kosten ze en waar?

Dit is een opkomende, maar zeer ondoorzichtige markt (waar Ben Woldring nog niet actief is).

http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=9246

http://www.bencom.nl/producten_diensten.asp?item=3,0

 

Zelf heb ik me er wel in verdiept (case op school), maar het is best onduidelijk. Hoe moet het voor iemand zijn die zoiets

wil aanschaffen, want dat zijn er steeds meer.

 

2.

Of adviseer mensen om groen te kopen. Zie: http://www.treehugger.com/buygreen/?dcitc=th_nav

 

Wat is jullie feedback? Kennis van dit onderwerp heb ik al, een website bouwen wordt iets lastiger.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.