Ga naar inhoud
  • 0

Help! Ik vertoon crisis gedrag...

Ik merk aan mijn ondernemen dat ik veel meer dan ooit rekening houd met de crisis en de eventuele gevolgen voor mijn bedrijf. In 2008 heb ik hele flinke investeringen gedaan (eigenlijk mijn bedrijf opnieuw vorm gegeven, letterlijk dan) en dat moest resulteren in een bepaalde minimale omzet (met bepaalde marge uiteraard). Die omzet is gelukkig wel gehaald, maar ik heb mij schromelijk verkeken op de kosten en de nasleep hiervan, met als gevolg dat door deze acties, voortkomende uit jeugdig enthousiasme, ik begin dit jaar wel even met de billen bij elkaar geknepen gezeten heb of alles financieel nog goed zou komen.

Ik had bestellingen geplaatst bij leveranciers, nog voor de 'crisis' toesloeg, en veel artikelen had ik voor Amerikaanse klanten ingekocht, maar ja, die hebben het massaal laten afweten in Q4 2008. Die artikelen staan nog steeds op de plank... En zo nog een paar slimme acties die geld gekost hebben en nog niets hebben opgeleverd.

 

Gelukkig is de omzet nu op (gepland minimaal) niveau (mei wordt de 5e maand op rij, november en december 2008 maar even niet meegerekend), een stijging van 60% over 2008 (zelfde periode). De rekeningen zijn allemaal betaald en er zit een niet onaardig bedrag mijn kant op te komen qua belastingteruggave. Eigenlijk gaat het nu prima.

 

Maar ik merk aan mezelf dat ik Dec/Jan/Feb NOOIT meer wil meemaken! En wat ga ik dan doen, geld oppotten... Reserves kweken... Straks heb ik een ruimte op de rek. courant die ik twee maanden geleden niet voor mogelijk had gehouden.

 

En wat is nou je probleem dan? hoor ik je denken?

Ik word voorzichtig. Investeringen in een nieuwe website worden uitgesteld. Inkopen van voorraad gaat nu met de grootst mogelijke zorg (liever 3x5 auto's inkopen, dan 1x15) en ik koop alleen spullen waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze snel verkopen. Da's op zich niet verkeerd, maar het is zo anders dan wat ik gewend was.

Ook ben ik in Q4 al gestopt met adverteren in tijdschriften (een Nederlands en Engels modelauto blad).

Ondanks de financiele ruimte durf ik nog niet aan grote investeringen zoals meer voorraad of een nieuwe site te beginnen.

 

En ik weet niet of dat nou slim is... Aan de ene kant wel natuurlijk, gezien de grilligheid van het koopgedrag van mijn klanten en de onbekendheid van het effect van de crisis op hen, maar aan de andere kant, je bent ondernemer of niet!

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, ondernemers zijn net mensen...

 

Ook ik zit in een situatie waarbij ik voorzichtiger ben dan eigenlijk in mijn aard zit, al komt dat niet door de crisis. Ik moet de stap naar full-time ondernemer zijn nog nemen, maar doe dat nog niet omdat ik geen buffer heb, en hoge hypotheekkosten die ik met mijn normale baan (van 4 dagen in de week) ophoest. Het ondernemen doe ik in de rest van de tijd, maar de groei gaat me niet hard genoeg om de grote stap snel te kunnen maken.

 

Jouw situatie kan ik volledig begrijpen, maar een tip kan zijn om investeringen die juist geld op gaan leveren niet uit te stellen (denk aan die advertenties). Juist in slechte tijden moet je proberen te blijven investeren, anti-cyclisch dus. Ik weet, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier komt de column van Fred Wiersma mooi te pas. Exact het gedrag wat bij beschrijft en beoordeeld.

 

Aan de ene kant hou jij je kop financieel boven water maar aan de andere kant investeer je niet om de maximale groei te behalen. Waar ligt de grens en tot waar voel jij je veilig of op je gemak?

 

That's the question.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een hele normale reactie, die wellicht ook alleen maar goed is voor je.

 

Want wat doe je nu eigenlijk? Je laat je enthousiasme (en wellicht een beetje overmoed?) plaatsmaken voor een vorm van realisme. Je kijkt of je investeringen in advertenties wel renderen (tenminste : ik neem aan dat je ook wel meet wat de gevolgen zijn van het stopzetten voor je bezoekersaantallen en omzetten, en dat je ze weer zult starten als blijkt dat je teveel inlevert). Je kijkt nog eens goed of de website die je in gedachten hebt wel datgene gaat opleveren wat je voor ogen hebt en of die investering gerechtvaardigd is.

 

Daarnaast geef je aan niet meer diverse acties gelijktijdig te doen, waarvan de uitkomst onzeker is. Lijkt mij goed. Bekijk welke het meest kansrijk is en voer ze stap voor stap uit.

 

Even een pas op de plaats, kijken waar je staat en waar je naartoe wil lijkt me alleen maar gezond. Wellicht ingegeven door de crisis, maar voor mij geen crisisgedrag, en al helemaal geen 'help-moment'

 

Tel je zegeningen, want je geeft zelf aan dat het goed gaat en wat is er mis met reserves kweken?

Is dat een vies woord of zo?

 

Ontleen vertrouwen aan het feit dat je ondanks die 'missers' toch je doelstellingen realiseert en er beter voorstaat dan je had gedacht/verwacht, en ga van daaruit verder met fasegewijs uitbreiden van die mooie shop van je.

 

Succes

 

PS. Hoeveel ondernemers ken je in deze tijd die reserves kweken, al hun rekeningen betaald hebben en hun omzetdoelstellingen halen. Een beetje in perspectief kijken en je hebt alle reden om trots te zijn ipv je zorgen te maken

Link naar reactie
  • 0
Ik word voorzichtig. Investeringen in een nieuwe website worden uitgesteld. Inkopen van voorraad gaat nu met de grootst mogelijke zorg (liever 3x5 auto's inkopen, dan 1x15) en ik koop alleen spullen waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze snel verkopen. Da's op zich niet verkeerd, maar het is zo anders dan wat ik gewend was.

Ook ben ik in Q4 al gestopt met adverteren in tijdschriften (een Nederlands en Engels modelauto blad).

Ondanks de financiele ruimte durf ik nog niet aan grote investeringen zoals meer voorraad of een nieuwe site te beginnen.

 

Beste Henri,

 

dat je in het algemeen voorzichtiger wordt en scherp en doordacht inkoopt is toch niet zo zeer een probleem, vrees je hierin door te schieten? Als je 3x5 auto's met dezelfde marge kunt verkopen als bestellingen van 1x15 is er toch weinig aan de hand, behalve iets meer beheersinspanningen? Daarnaast heb je toch zo'n prachtig systeem voor aanstaande en uitverkochte items gebouwd? Misschien komt je onderneming ook gewoon in een volwassener stadium en is dit een vorm van optimaliseren, aan overtollige voorraad heb je ook niks.

 

Durf je niet meer te investeren in je belangrijkste website, of heb je het over de verschillende websites voor resp. verzamelaars, impulskopers en de zakelijke markt? In hoeverre zijn verzamelaars overgestapt van offline bladen naar online media zoals je blog? Kun je dat inschatten? Alleen het effect van stoppen met adverteren in verzamelbladen zou ik goed willen kunnen inschatten. Ik denk dat er nu ook weer niet direct heel veel nieuwe toetreders in jouw markten opstaan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hai Henri,

Ik herken je gevoel - ik zit overigens niet in een business waar ik zwaar voor moet inkopen, dus dat is drempel waar ik niet overheen hoef. Maar de 'angst' voor de crisis laat ik heel bewust zo min mogelijk toe. Hoe meer ik er over lees en hoe meer ik hoor op tv of radio, hoe aanweziger het angstgevoel wordt. Ik doe daarom aan gepaste struisvogelpolitiek om mijn ondernemersgeest ook nog ruimte te geven. Ik wilde nog even reageren op je opmerking over minder adverteren - heb je een produkt dat zich leent voor 1-op-1 marketing zoals telefonische acquisitie of 1-op-veel marketing zoals een eZine/nieuwsbrief of weblog? Dat kan in sommige sectoren een vrijwel kosteloos alternatief voor adverteren zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga even in op een paar opmerkingen:

Stoppen met adverteren: sowieso had/heb ik het gevoel dat dat water naar de zee dragen is. 90% van mijn omzet haal ik online, waarom zou ik dan offline zo veel geld uitgeven? Offline mik ik op de lokale klanten, en die lezen geen Engelse tijdschriften. Hooguit een modelautotijdschrift uit de NL, maar als je al zo veel interesse hebt in de materie dan weet je al lang van mijn bestaan af.

 

Ik ben flink gaan inzetten op de 'gratis' advertentiesites in de NL (Marktplaats en Advertentieplanet). Iedere nieuwe auto die ik binnenkrijg plaats ik op deze sites. Het is gek maar vooral het topsegment (de duurste modellen) verkoop ik veel via Marktplaats. Dit komt omdat ik een van de goedkoopste ben en deze kopers zijn toch koopjesjagers, omdat de modellen op zich al zo duur zijn. Wel is het leuk te zien dat ik hier ook al 'vaste' klanten krijg. Ik vraag me af of ze ooit op m'n website gekeken hebben? Wellicht vinden ze kopen via MP toch makkelijker (emailtje sturen en klaar).

 

Sinds mei ben ik aan het experimenteren op eBay. Gaat niet onaardig, ook hier weer: de duurste modellen verkopen. Maar dit is nog te pril om enige conclusie aan te verbinden.

 

Dan nog mijn blog: de conversie daarvan is gigantisch. Bezoekers die daar vandaan kopen leveren een conversie op van dik 13%! Daar zit dus volop groei in, want het aantal bezoekers per dag is nog vrij laag.

Tot zover adverteren off- en online.

 

Nieuwe website: die was/is voornamelijk bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken die niet 'zoveel' hebben met modelauto's en verzamelen. Maar ja, die haal ik nu min of meer binnen via MP en andere sites. Dus de nood is aan die kant even niet zo hoog.

 

Nieuwe investeringen betekenen bij mij het aankopen van nieuwe 'merken' modelauto's en kijken wat je daarmee kunt. Daar wil ik zeker mee doorgaan, maar met een vast bedrag per maand.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe website: die was/is voornamelijk bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken die niet 'zoveel' hebben met modelauto's en verzamelen. Maar ja, die haal ik nu min of meer binnen via MP en andere sites. Dus de nood is aan die kant even niet zo hoog.

Ik zou daar toch zeker wat tijd in investeren hoor. Als modelauto-leek vind ik je huidige site moeilijker en minder aantrekkelijker dan je concurrenten. En het kost alleen maar tijd en geen geld (buiten eventueel het grafische design)

Link naar reactie
  • 0

Beste Henri,

 

Zoals ik je bericht lees heb je een onbestendig gevoel over je denken en handelen als ondernemer zijnde, maar ben je rationeel bezig met het maken van afwegingen en jezelf overtuigen. Het is lastig om dan een reactie te geven. In feite helpen we je het meeste wanneer we ingaan op je gevoel, maar dat is lastig op een forum.

 

Reactie op gevoel: Probeer meer te omschrijven wat je gevoelens zijn, specifiek. Wat zit er dan dwars? Waar komen normen en waarden in de knel? Wat zijn je overtuigingen wat betreft ondernemer zijn, risico's nemen en innovatief zijn? Ga eens een gesprek aan met een goede vriend over deze onderwerpen, iemand die kan doorvragen en niet te snel met je meepraat.

 

Rationele reactie: Benader altijd ondernemerszaken van buiten naar binnen. Wat verwachten, willen, eisen je klanten op korte, midden-lange en lange termijn. Neem actie overeenkomstig, hooguit beknot door eigen normen en waarden, financiële mogelijkheden en wettelijke voorschriften.

 

Wil je in gedachten en handelen toch weer iets meer opschuiven naar 'ondernemer zijn' (risico's nemen), dan doe je toch een beetje. Maak een lijstje van mogelijkheden en kies de belangrijkste actie die bijvoorbeeld niet hoger dan 15% van de totale investering zou zijn.

 

Volgens mij ben je prima bezig en ook verstandig. Geef je gevoel gewoon wat aandacht en trek ratio en gevoel in balans.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

@Henri - Veel reacties op de crisis doen mij denken aan wat begon als een gezellige avond met wat vrienden. Het werd steeds gezelliger, je gaat naar het casino en je wint ook nog, een paar mooie dames raken geinteresseerd en op een of andere manier blijft de drankrekening enorm meevallen en dan..............wordt je de volgende ochtend wakker.

Je wist gisteravond heel goed dat je om 7 uur op zou moeten, dat je niet zoveel moest drinken. Maar ja, het was zo gezellig.

 

Dus sleep je jezelf naar de douche en zegt bij jezelf : nooooit meer alcohol, noooit meer casino, noooit meer dames.

 

Kortom: een volkomen normale en gezonde reactie.

 

Ik las gisteravond in de NRC geloof ik dat als alle ondernemers in de wereld uit schrik hun voorraden 10% inkrimpen, dat dit een goede recessie kan veroorzaken. Dat gebeurt er nu wereldwijd volgens mij. Mensen herschikken hun prioriteiten en gaan voor zichzelf na: wil ik op deze manier blijven zakendoen ?

 

Als klanten dit soort dingen denken, dan wordt je zakelijke omgeving wat minder stabiel. Als je dan voorzichtig bent, lijkt mij dat, alweer, alleen maar gezond.

 

Als je dan toch denkt aan risico's nemen: spreek een heel duidelijk doel met jezelf af. Bijvoorbeeld : ik maak een nieuwe website (of een deel daarvan), maar daar moet tegenover staan dat ik.....x% meer omzet draai via de site in 3 maanden. Of hak je investeringsidee in stukjes : vernieuw eerst het design (als dat een probleem is) en kijk wat de reactie is.

Link naar reactie
  • 0

Het feest der herkenning.

 

Ook ik heb met samengeknepen billetjes het eerste kwartaal van dit jaar doorgebracht! En ook ik heb me voorgenomen dat dit volgend jaar compleet anders gaat worden.

Ik ben eind vorig jaar dus zo stom geweest om te denken dat de bank wel mee zou werken aan mijn uitbreidingsplannetjes. Toen dat dus niet gebeurde zat ik wel in de shit: overal lekker besteld: souvenirs, wenskaarten, de hele rambam. Ook lekker lopen klussen in de winkel dus extra verbouwings- en personeelskosten. De omzet van de pasen kwam als geroepen: als een idioot verkocht dus het geld stroomt nu weer de goede kant op. Ik moet vaak denken aan de woorden van Ruben: 'cashflow is king, profit comes next'. Helemaal waar!

 

Maar hoe nu verder? Van de zomer knal ik lekker door natuurlijk. Maar daarna... gaan er vele traantjes biggelen over de bolle wangetjes van mijn leveranciers! Ik ga bovenop mijn centjes zitten, evalueren wat ik nodig heb om het eerste kwartaal van volgend jaar door te komen en wat er over blijft om spullen van te kopen voor de zomer.

 

Ik focus mij dus niet op groei dit jaar maar het schip in de vaart houden en zoveel mogelijk schuldenballast overboord.

Link naar reactie
  • 1

Een leverancier kan eindelijk weer 'spullen' leveren en gaf mij een lijst met wat er zoal nog voorradig was. Dat was nogal wat en ik heb flink geinversteerd in NOS (New Old Stock). Spullen die ergens in een warehouse lagen maar omdat de leverancier ze niet meer in het computer systeem had staan, niet besteld konden worden. Tot verleden week.

 

Ik heb aan de hand van die lijst modellen besteld waarvan ik de oudste al 4 jaar geleden heb gehad, en daarna zo'n 2,5 jaar niet meer. Ze vliegen vandaag weg als warme broodjes en met deze 'nieuwe' auto's ook weer anderen. Mijn dagomzet is nu al meer dan wat ik vandaag 'geinvesteerd' heb... ;)

 

Ach ja, soms zit het mee... als je de goede spullen tegenkomt!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

In je topic schrijf je dat je de leukste modelautowinkel in Europa bent.

 

Ik begrijp niet hoe je tot deze conclusie komt, maar leuk vind ik je website niet. Ik zeg niet dat het vervelend is om er op te komen, maar leuk?

 

Waarom verwijs je niet naar een sterke eigenschap van je website die interessant is voor een bezoeker? Als ik een modelauto zou zoeken, dan zou ik aangetrokken worden door termen als 'groot assortiment', 'snelle levertijden' en 'lage prijzen', niet door de leukste website.

Link naar reactie
  • 0

Hi Maarten,

 

Dat is een discussie (vormgeving website) daar heeft iedereen z'n zegje al over gedaan in dit draadje.

De term 'leukste' gebruik ik alleen op HL. De overige termen die je aandraagt, groot assortiment, snelle levertijd, lage prijzen, daar voldoe ik allemaal niet aan. Het 'leuk' slaat ook niet zozeer op mijn website, maar meer op 'm winkel. Want dat is wel een van de leukste winkels voor autogekken.

 

Ik heb wel een uniek assortiment, maar dat snappen alleen 'kenners'. Dus om een leek te vertellen wat mij onderscheid van de rest... Heel moeilijk! ;D

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nieuw op het forum, en dus wellicht brutaal als ik meld dat de laatste posts off topic zijn. Daarbij hebben enkele mensen, waaronder ik, geprobeerd je te helpen in je denkproces over de crisis, je gedrag en handelen. Daar ga je niet op in en dat vind ik jammer. Je hoeft natuurlijk niet erop in te gaan, maar om deze draad nu anders te gaan gebruiken als wat je in je opening post aangeeft vind ik dan niet zo handig.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Nico: de denkvragen vergen bij mij altijd meer tijd dan de 'snelle reactie' vragen...

Ik kom er op terug, maar ik moet er zelf eerst voor mezelf een ei over leggen. Voor weloverwogen antwoorden heb ik niet altijd even veel tijd beschikbaar, dus vandaar dat ik niet binnen een x tijd reageer. Neemt niet weg dat alle input zeer gewaardeerd wordt.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ha Nico,

 

Deze had je nog tegoed. Door een geheel onverwacht lang weekend weg naar een heerlijk hotel op de Veluwe afgelopen weekend, heb ik veel tijd gehad om hierover na te denken. Gewoon een paar dagen rust levert meer lucht in je hoofd dan je denkt!

 

Reactie op gevoel: Probeer meer te omschrijven wat je gevoelens zijn, specifiek. Wat zit er dan dwars? Waar komen normen en waarden in de knel? Wat zijn je overtuigingen wat betreft ondernemer zijn, risico's nemen en innovatief zijn?

 

Wat zit dwars: angst voor mindere inkomsten in o.a. de zomermaanden. Deze kunnen zwak zijn. Ik wil daar een buffer voor opbouwen om dan toch de kosten de kunnen ophoesten.

Normen en waarden komen niet in de knel. (ik denk dat ik deze niet zo snap?)

Overtuiging qua ondernemer zijn: Beiden, zowel innovatief als risico's. Alhoewel als je al een tijdje met je business bezig bent, het innovatieve 'gewoon' wordt en het 'business as usual' wordt. Tijdens de opstart is het innovatief, in ieder geval voor jezelf, daarna wen je er aan, vooral als het spelletje aanslaat bij je klanten. Mijn overtuiging is wel dat je innovatief moet blijven om je klanten te blijven boeien EN om groei te genereren. Want qua groei heb ik nog lang niet mijn targets gehaald.

Groei (in omzet dus) moet komen van nieuwe klanten en die bevinden zich in een gebied waar ik (nog) niet 100% thuis ben (zit op 95% gevoelsmatig). Ik ben zoekende hoe ik deze 'nieuwe' klanten kan triggeren voor mijn winkel (steen en digitaal), de blog was een eerste opzet. Mijn gevoel zegt dat een nieuwe webwinkel (in ieder geval een nieuwe vormgeving) een volgende stap zou kunnen zijn. En assortimentsuitbreiding.

 

Rationele reactie: Benader altijd ondernemerszaken van buiten naar binnen. Wat verwachten, willen, eisen je klanten op korte, midden-lange en lange termijn. Neem actie overeenkomstig, hooguit beknot door eigen normen en waarden, financiële mogelijkheden en wettelijke voorschriften.

 

Zoals hierboven geschreven: De bestaande (nu 4,5 jaar oude) klantenkring is volgens mij prima tevreden, ik heb een vaste groep die zeer regelmatig herhaalaankopen doet als er weer nieuwe modellen uitkomen. Ongemerkt levert dit een leuke basis omzet op met mooie marge. Maar het is niet voldoende, er moet meer omzet gegenereerd worden. Met nieuwe klanten en ik ben nu dus druk doende om te leren wat deze willen.

 

Wil je in gedachten en handelen toch weer iets meer opschuiven naar 'ondernemer zijn' (risico's nemen), dan doe je toch een beetje. Maak een lijstje van mogelijkheden en kies de belangrijkste actie die bijvoorbeeld niet hoger dan 15% van de totale investering zou zijn.

Dat is nou net het probleem: Heel veel acties kosten alleen maar tijd (met minimale kosten aan hosting etc). Dé actie (nieuwe website) kost wat meer geld en overschrijdt die 15% met handen en voeten. Beetje alles of niets scenario. Ik zit te broeden op een artikel, met als onderwerp 'wat te doen als je van je zolder bent afgevallen' met je bedrijf... De kosten voor een opstartende webwinkel zijn te overzien, maar wat nou als je echt gaat groeien en er serieuze kosten aankomen? Ik koop makkelijker een bestelbus dan een nieuwe webwinkel... Op de een of andere manier vind ik het doodeng om hier derden voor in te schakelen.

 

Een andere actie is uitbreiding van het assortiment, daar ben ik heel langzaamaan mee bezig.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ah Henri, Ik zag je post pas vanochtend. Lekker zo'n weekend. Als je dan ook nog op een fijne manier aan werk kan denken, is dat alleen maar een goed teken dat je dubbel zo lekker in je vel zit.

 

Angst voor mindere inkomsten, wel of niet door een crisis ingegeven, kan iedere ondernemer parten spelen. De feiten spreken je gevoel tegen zeg je, maar zoals iedereen meemaakt lopen ratio en gevoel niet altijd in de pas. Als je gevoel erg opspeelt, dan zou ik dat toch meer onderzoeken. Maar zoals ik inschat n.a.v. je schrijven valt het mee en zou je af kunnen met het nog eens overzichtelijk maken van de feiten, de cijfers.

 

Dan het plan. Waar sta je? Je zegt dat je meer omzet gegenereerd moet worden. Waarom, heb je nu te weinig omzet, heb je een plan waarin staat dat het omhoog moet, zie je risico's wanneer je niet uitbreidt? Is je markt verzadigd? Wellicht is het een idee om je ondernemingsplan te updaten. Je kunt dan opnieuw je doelgroepen vaststellen, hun behoefte, jouw assortiment enz. enz. Daaruit kan dan blijken dat je bepaalde investeringen zou moeten doen om je plan te halen, zoals bijvoorbeeld een webwinkel. Daarmee bezig zijn, zal denk ik in elk geval positief zijn voor je gevoel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    11 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.