• 0

Te veel vetrouwen in een accountant van VOF naar BV. Graag jullie visie.

Goedendag,

 

Van juli 2002 tot maart 2009 is onze webshop in feestartikelen inschreven geweest bij de KvK alszijnde een VOF.

 

Vorig jaar hebben we samen met onze accountant bekeken of het zinvol was om van de VOF een BV te maken. Alle ins en outs gezien mijn situatie zijn door de accountant bekeken en uiteindelijk hebben we dit ook gedaan. We hebben met ingang van 17 maart 2009 met terugwerkende kracht naar 1 januari 2008 een werk BV opgericht en een holding BV.

 

Hoe dat met die terugwerkende kracht zit, weet ik niet maar het schijnt zo te kunnen.

 

Als inleg voor de BV heeft de accountant een inbrengverklaring opgesteld. Heet dit ruisend of geruisloos? We hadden dus geen 18K nodig op de bank maar de voorraden konden hiermee volstaan.

 

Ik heb volledig vetrouwen in de accountant en dat moet ik wel hebben want ik heb er zelf geen verstand van. Maar ik zou wel graag weten of we het zo goed hebben gedaan. Of het min of meer klopt zoals ik omschreven heb.

 

De laatste aangifte IB is gedaan over 2007. Over 2008 heeft de accountant uitstel tot volgend jaar.

 

Waar ik ook een beetje mee zit is het volgende.

 

Op het moment dat de VOF uitgeschreven werd bij KvK en de 2 BV's werden ingeschreven, stond er 30.000 euro op de bank. Volgens een vlug rekensommetje van de accountant zou ik over 2008 zo'n 17.000 euro belasting moeten betalen. Hierin is dan ook dat verhaal over de terugwerkende kracht meegenomen. Zodat ik ook eigenlijk dan over 2008 een BV was. Volgen jullie me nog?

 

De accountant komt op 17.000 euro omdat ik voor 13 uur per week in de BV werkte en mijn vrouw iets van 20 uur (over 2008).

 

Die 13.000 euro die ik overhoud na het betalen van die 17.000, is dat nou van ons zelf of moeten we die ook nog ergens verantwoorden nu we een BV zijn?

 

Ik hoop echt dat ik nog te volgen ben en zoniet, geef ik graag nog wat toelichting her en der.

 

Mocht iemand zich nog laten inhuren om eens over onze schouder heen te kijken, dan houd ik me zeker aanbevolen.

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inbrengverklaring ziet op het volstorten van de aandelen. Dit heeft niets met ruisend of geruisloos te maken want dat zijn fiscale termen. Volstorten is een civiel rechtelijke procedure.

 

Waar die 17K belasting op ziet blijft gissen. Welke belasting heeft hij hierover geheven? IB, VPB, LB? Dat zijn allemaal opties. Gezien het feit dat het tijdens het omzetten gebeurde zal het in de hoek van stakingswinst zitten maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Daarvoor moet je de stakingstukken hebben (aangifte 07).

 

Daar wil ik best een keer naar kijken.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat de 17 K betrekking heeft op de inkomstenbelasting. Tijdens de voorperiode kun je namelijk niet in (loon)dienst van de BV zijn. Of dat je van de 13 K die overblijft vakantie mag vieren ;D is afhankelijk van de inbrengverklaring.

Wanneer je iets niet begrijpt dan is het verstandig om de accountant nogmaals om uitleg te vragen. Mocht het dan nog niet duidelijk zijn dan zijn er ongetwijfeld wel mede-leden die er eens naar willen kijken.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde inderdaad vakantie gaan vieren ;D

 

Ik weet of ik hier een nieuw topic voor moet starten (het spijt me als dat inderdaad zo had moeten zijn) maar ik heb werkelijk geen verstand van boekhouden. Is er een constructie te bedenken dat er iemand anders naast je accountant met je meekijkt? Waar je af en toe ook gewoon eens per email wat aan kan vragen? Of te wel een second opinion met wat kortere lijnen.

 

Gewoon iemand die af en toe eens met je meekijkt en af en toe zijn visie eens geeft op je handelswijze.

 

Onze onderneming draait goed maar ik heb best behoeft aan zo'n iemand.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde inderdaad vakantie gaan vieren ;D

 

Ik weet of ik hier een nieuw topic voor moet starten (het spijt me als dat inderdaad zo had moeten zijn) maar ik heb werkelijk geen verstand van boekhouden. Is er een constructie te bedenken dat er iemand anders naast je accountant met je meekijkt? Waar je af en toe ook gewoon eens per email wat aan kan vragen? Of te wel een second opinion met wat kortere lijnen.

 

Gewoon iemand die af en toe eens met je meekijkt en af en toe zijn visie eens geeft op je handelswijze.

 

Onze onderneming draait goed maar ik heb best behoeft aan zo'n iemand.

 

Een soort coach bedoel je? Volgens mij zijn er op dit forum een aantal heren die hier wel aan voldoen!

Link naar reactie
  • 0

 

...

Is er een constructie te bedenken dat er iemand anders naast je accountant met je meekijkt? Waar je af en toe ook gewoon eens per email wat aan kan vragen? Of te wel een second opinion met wat kortere lijnen.

...

 

Sommige boekhoudpakketten kun je op afstand meelezen. Vraag bij je softwareleverancier.

 

Als je je boekhoudpakket op je eigen PC draait, kun je de PC laten overnemen, of laten zien wat je doet.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde inderdaad vakantie gaan vieren ;D

 

Gaat het je echt om accountszaken of om meer je business an sich?

 

Een 2de accountant kan je probleem 1 natuurlijk meteen oplossen. Gewoon een uurtje per maand ofzo kan veel doen. De 2de is echt een coach-vraag.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat van de vakantie dacht ik al 8). Het klopt dat sommige ondernemers behoefte hebben om af en toe met enige regelmaat te brainstormen over het reilen en zeilen van de onderneming. Overigens je hebt wel een gekleurde website. Mocht je niemand in de buurt kunnen vinden dan kun je altijd contact met mij opnemen.

Suc6.

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde inderdaad vakantie gaan vieren ;D

 

Gaat het je echt om accountszaken of om meer je business an sich?

 

Een 2de accountant kan je probleem 1 natuurlijk meteen oplossen. Gewoon een uurtje per maand ofzo kan veel doen. De 2de is echt een coach-vraag.

 

Ik zou in dit soort zaken juist een fiscalist laten meekijken. Met de boekhouding op zich loopt het met een accountant wel goed, maar juist fiscaal zal e.e.a. goed gecontroleerd moeten worden. Dat kan inderdaad gerust periodiek (4 x per jaar bijv.).

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Lijkt mij een goede tip waar ik zeker wat mee wil doen.

 

Kan iemand een goede fiscalist aanwijzen of tik ik gewoon 'fiscalist' in op de gouden gids?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Tnx, ik kan zo 123 niet zoeken op 'fiscalist'. Is dit een expertise en bevinden deze zich onder administratief en accountants?

 

Indien er een fiscalist meeleest en wat voor mij zou kunnen betekenen, dan hoor ik het graag.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.