• 0

eenmanszaak én VOF???

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak, maar wil een aantal zaken met iemand anders gaan doen. Nu vraag ik me af hoe je dat inkleedt.

We richten een VOF op en doen onze andere dingen via onze eigen eenmanszaak, of kan dat niet?

En wat als je ook nog weer met een andere partij een project wilt gaan doen?

 

Graag advies,

 

STorm

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak, maar wil een aantal zaken met iemand anders gaan doen. Nu vraag ik me af hoe je dat inkleedt.

We richten een VOF op en doen onze andere dingen via onze eigen eenmanszaak, of kan dat niet?

 

Hey Storm,

 

Is geen probleem hoor... je kunt gewoon als ondernemer een eenmanszaak hebben voor de activiteiten die je zelfstandig onderneemt, en daarnaast vennoot zijn in een vof, waaronder de activiteiten vallen die je samen met iemand anders onderneemt.

 

En wat als je ook nog weer met een andere partij een project wilt gaan doen?

 

Als je met verschillende anderen verschillende activiteiten onderneemt, dan kun je daar meerdere vof's voor oprichten, maar dat hoeft niet perse. Je zou er ook één grote vof van kunnen maken (iedereen deelt mee in alles)... die keuze is helemaal aan jou en je mede ondernemers...

 

Het is ook nog een mogelijkheid om al die activiteiten plaats te laten vinden in je eenmanszaak, waardoor jij het risico loopt, en dat je de andere personen beloont voor de voor jouw bedrijf verrichte werkzaamheden...

 

Wat de beste oplossing is, is sterk afhankelijk van de exacte situatie... vooral de omvang van die projecten (omzet, winst en risico) is van belang om te kunnen bepalen of het zinvol is om daar een apparte vof voor op te tuigen...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je niet meerdere eenmanszaken op mogen richten!?!? (Als dat zo is, is dat nieuw voor mij... volgens mij mag dat gewoon hoor!)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

OK, stel ik heb een eenmanszaak én een VOF. Hoe zit het dan met het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek? Of factureer je als eenmanszaak aan de VOF en verricht je alle werkzaamheden dus ín de eenmanszaak?

En wat breng je dan in in de VOF? Alleen projecten? En declareer je dan alle kosten aan de VOF of moet dat anders?

 

Wat lastig allemaal!

Link naar reactie
  • 0

OK, stel ik heb een eenmanszaak én een VOF. Hoe zit het dan met het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek?

 

Het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek geldt voor al je ondernemingen gezamelijk. Dus als je 600 uur aan je eenmanszaak, en 625 uur aan je vof besteedt, dan heb je recht op 1x zelfstandigen aftrek (je krijgt niet meerdere keren aftrek als je meerdere ondernemingen hebt...)

 

Of factureer je als eenmanszaak aan de VOF en verricht je alle werkzaamheden dus ín de eenmanszaak?

En wat breng je dan in in de VOF? Alleen projecten? En declareer je dan alle kosten aan de VOF of moet dat anders?

 

Je eenmanszaak en de vof zijn twee losse bedrijven... uiteraard is het mogelijk dat ze aan elkaar factureren en leveren, maar dat hoeft natuurlijk niet.

 

Als je besluit naast je eenmanszaak een vof op te zetten samen met iemand anders, dan vallen de opdrachten die voor jouw risico uitgevoerd worden in je eenmanszaak, en de projecten die samen met je andere vennoot/vennoten aangenomen worden voor gezamelijk risico vallen in de vof...

 

Ik hoop dat dit het een en ander wat duidelijk maakt?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Hey Ik zie dat dit draadje al lang dood is, maar het is toch niet volledig duidelijk voor mij.

 

Wanneer je en eenmanszaak en een VOF hebt, krijg je dan zelfstandigen aftrek etc. over de inkomsten uit beide ondernemingen?

 

Als iemand hier antwoord op kan geven ben ik erg geholpen!

 

Gr.

 

Max

Link naar reactie
  • 0
Hey Ik zie dat dit draadje al lang dood is

Understatement ;D Dit draadje is al meer dan 9 jaar / 3.000 dagen inactief.

 

maar het is toch niet volledig duidelijk voor mij.

Wanneer je en eenmanszaak en een VOF hebt, krijg je dan zelfstandigen aftrek etc. over de inkomsten uit beide ondernemingen?Als iemand hier antwoord op kan geven ben ik erg geholpen!

Ja, idem voor de uren voor het urencriterium. Zie verder de diverse (ook wat meer recente) topics over dit onderwerp als je zoekt op "eenmanszaak naast VOF"

 

Met jouw welnemen doe ik dit oude draadje op slot, beter om te reageren in wat recentere topics

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.