• 0

Stamrecht BV oprichten en aan de slag als ZZP-er - combineren?

Goedemiddag allemaal,

 

Per 1 november as word ik bij mijn huidige werkgever ontslagen. Als gevolg daarvan krijg ik een ontslagvergoeding mee van ca 50k EUR. Ik was eigenlijk van plan om dit geld in een stamrecht BV te stoppen, zodat ik (hopelijk) een belastingvoordeel heb.

 

Mijn plan is nu om na 1 november as aan de slag te gaan als

ZZP-er (project manager) en dus zal ik een 'eigen bedrijfje' op moeten richten.

 

Mijn concrete vraag is nu of ik de stamrecht bv die ik op ga richten nu ook kan gaan gebruiken als werk bv voor mijn bedrijf? En als dat zo is, heeft dat dan nog voor- of nadelen tov het beginnen van een eenmanszaak?

 

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Ik heb alle topics mbt dit onderwerp gelezen en een en ander is me al wel duidelijk geworden. Ik begrijp dat ik in principe een keuze heb; ofwel naast mijn stamrecht bv als zzp'er beginnen ofwel onder mijn stamrecht bv een werk bv oprichten en mijn activiteiten vanuit die bv te starten. Wat ik echter nergens tegen kom is het eventueel risico dat je loopt als je een eenmanszaak begint vs een bv.

 

Ik ben er nog niet uit en heb het idee dat ik een afweging zal moeten maken tussen risico en belastingvoordeel. Ik heb nu vanuit mijn direct omgeving twee verschillende verhalen gehoord;

 

[*]Eén iemand die ik ken gaat met name voor het belastingvoordeel en heeft een hele dure aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Zijn plan is om - als het bedrijf goed loopt - alsnog een bv op te richten.

 

[*]Iemand anders die ik ken, heeft juist een bv opgericht om zijn risico af te dekken om zo de kosten van de aansprakelijkheidsverzekering te besparen.

 

In mijn geval is het ws lood om oud ijzer. Ik ga toch een stamrecht bv oprichten voor mijn ontslagvergoeding, dus die kosten heb ik zo wie zo. Grote kans dat als ik nu als eenmanszaak aan de slag ga, het belastingvoordeel weer kwijt ben aan de kosten voor mijn aansprakelijkheidsverzekering en eventuele extra notaris kosten als ik later alsnog besluit een bv op te richten. Of ga ik nu te kort door de bocht???

 

Ik ben van plan om als adviseur/project manager/ interim manager aan de slag te gaan en loop toch wel een soort van risico in het geval je verkeerd adviseert oid. Misschien iemand nog inzichten op dit gebied?

 

Link naar reactie
  • 0

Ha ha..ja daar had ik nog niet bij stil gestaan.

 

Maar..eh.. Joost wat zou jij me dan adviseren? Even ter info;

 

Ik ben 34 jaar, heb 2 kinderen en ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij hebben een koopwoning en dus een hypotheek. Ik krijg een ontslagvergoeding van 50k EUR en wil per november/december van dit jaar als zelfstandige aan de slag als Project Manager. Ik verwacht dat ik wel winst ga maken (ik heb immers niet heel veel kosten) maar dat zal < 50k zijn, zeker in het eerste jaar. Omdat mijn man en ik een gezamenlijk inkomen hebben dat > 2 keer modaal is, denk ik niet dat het verstandig is om mijn ontslagvergoeding in 1 keer te laten uitbetalen. Een levensverzekering etc. zie ik nog niet zo zitten, dus ik ga ws een stamrecht b.v. oprichten voor dit geld.

 

Wat te doen, eenmanszaak of onder de stamrecht bv een werk bv hangen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik kom onderstaande regelmatig tegen op internet als het gaat over het afsluiten van een goede aansprakelijkheidsverzekering:

 

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Deze verzekering dekt de schade die u aan derden toebrengt bij de uitoefening van uw beroep, bijvoorbeeld als adviseur, advocaat, arts of notaris. Als beroepsbeoefenaar brengt u meestal geen directe materiële schade toe. Als u bijvoorbeeld als jurist iets vergeet op te nemen in een contract, dan kan dat voor uw klant toch een flinke schadepost betekenen. Als u in een dergelijk geval aansprakelijk wordt gesteld, vergoedt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering de schade. In feite dekt de verzekering hier een deel van het ondernemersrisico. De hoogte van de premie is dan ook afhankelijk van het beroep dat u uitoefent en de grootte van uw onderneming. De premies zijn fors en de verzekeringen zijn moeilijk af te sluiten

 

Is het in dit geval nog steeds het gunstigst om als eenmanszaak te beginnen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Oke, maar is het niet zo dat mijn 'risico' aanzienlijk groter is als ik als eenmanszaak een BAV moet afsluiten dan als ik dat doe voor mijn BV? Ik bedoel als eenmanszaak zal ik ook mijn prive vermogen moeten verzekeren, terwijl ik bij een BV alleen het vermogen in mijn BV maar hoef te verzekeren? Als dat inderdaad zo is, denk je dan niet dat de kosten voor de BAV voor een BV goedkoper zullen zijn?

 

Ik blijf het moelijk vinden, en dat komt met name omdat ik de kosten voor het oprichten van BV toch ga maken ivm de stamrecht BV...maar misschien doe ik gewoon te moeilijk en moet ik gewoon gaan starten als eenmanszaak...

 

Een goede vriend van mij doet alles in een BV, maar had in zijn eerste jaar dan ook meteen een omzet van ruim 200k EUR. Klopt het dat het omslagpunt ongeveer bij 70k EURO ligt?

Link naar reactie
  • 0

Voor die afweging moet je niet kijken naar omzet maar naar de winst. De winst is immer belast en je wil kiezen tussen twee verschillende soorten belasting.

 

Afhankelijk van je toekomstplannen kan het rendabel zijn om met een winst van 70K en meer een BV te beginnen waar de stamrecht BV de aandelen van houdt. Dan kan je meteen de winsten aan je stamrecht uitkeren waar ze buiten het bereik staan van schuldeisers bij de werkmaatschappij.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hi Ryan,

 

Ja, sorry ik schreef het niet, maar bedoelde inderdaad bij een winst van 70k of meer. Ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 1,5 keer mijn 'gewenste' winst aan omzet moet halen om die gewenst winst ook daadwerkelijk over te houden (kosten zijn relatief beperkt) en dat dus bij een omzet van ongeveer 100k gunstig gaat worden om een BV op te richten. Normaal gesproken betekent dat dat ik dan ongeveer 30 weken per jaar 4 dagen per week declarabel moet zijn. Ik heb een aantal netwerken waar ik op mee kan liften en heb daarnaast natuurlijk nog mijn eigen netwerk, dus er bestaat een kans dat ik dat nog kan halen ook, maar....dat zal de praktijk natuurlijk moeten uitwijzen. Kans is denk ik vrij groot dat dat in mijn eerste jaar zeker nog niet gaat lukken, maar misschien vanaf het 2e of 3e jaar wel.

 

Belangrijkste reden voor twijfel over een eenmanszaak is eigenlijk gewoon het risico op het prive vermogen van mij en mijn man (ben in gemeenschap van goederen getrouwd). Ik ga maar eens wat meer info verzamelen over die beroepsaanspakelijkheidsverzekering en dan gewoon een knoop doorhakken.

 

Bedankt allemaal voor de adviezen tot zover.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Een goede vriend van mij doet alles in een BV, maar had in zijn eerste jaar dan ook meteen een omzet van ruim 200k EUR. Klopt het dat het omslagpunt ongeveer bij 70k EURO ligt?

 

Ik leg het omslagpunt sinds 2007 hoger door de 10% MKB winstvrijstelling in de IB. Lees mijn column voor wat meer inzicht. Dan zul je zien dat zaken als privé aftrekposten en het gebruikelijk loon daarin zeker meespelen.

 

Zie: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Moppetoetje,

 

Verdiep je ook even in algemene leveringsvoorwaarden. Vaak kun je door het gebruik van goede voorwaarden ook een deel van je aansprakelijkheidsrisico's afdekken of in ieder geval verminderen.

 

Moet je vervolgens wel zorgen dat je opdrachtgevers deze voordat je aan de slag gaat onder ogen hebben gehad en daar bewijs van hebben om er bij calamiteiten op terug te kunnen vallen.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1
Joost, ik kom onderstaande regelmatig tegen op internet als het gaat over het afsluiten van een goede aansprakelijkheidsverzekering:

 

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Deze verzekering dekt de schade die u aan derden toebrengt bij de uitoefening van uw beroep, bijvoorbeeld als adviseur, advocaat, arts of notaris. Als beroepsbeoefenaar brengt u meestal geen directe materiële schade toe. Als u bijvoorbeeld als jurist iets vergeet op te nemen in een contract, dan kan dat voor uw klant toch een flinke schadepost betekenen. Als u in een dergelijk geval aansprakelijk wordt gesteld, vergoedt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering de schade. In feite dekt de verzekering hier een deel van het ondernemersrisico. De hoogte van de premie is dan ook afhankelijk van het beroep dat u uitoefent en de grootte van uw onderneming. De premies zijn fors en de verzekeringen zijn moeilijk af te sluiten

 

Dat laatste is echt achterhaald. Sinds een jaar of 3 is deze markt redelijk in beweging: meer aanbieders, aparte ZZP-pakketten en dalende tarieven.

 

Premies zijn helemaal niet meer zo fors: voor ZZP-ers gemiddeld tussen € 600,- en € 1.000,-, afhankelijk van werkzaamheden, omzet, leveringsvoorwaarden etc.

 

Dat de verzekeringen moeilijk af te sluiten zouden zijn klopt ook niet: de meeste beroepen zijn vrij makkelijk verzekerbaar (met uitzondering van activiteiten met een -volgens verzekeraars - sterk verhoogd claimsrisico zoals vastgoed en beleggingsadvies). Alleen is het aantal aanbieders relatief beperkt en zijn ze zeer kritisch: risico en voorwaarden worden 1 voor 1 gecheckt door een jurist en dat kost tijd. Het is dus zeker geen markt waarin je per omgaande on-line een offerte krijgt (en die enkele partij die dat wel doet is dan ook niet voor niets fors duurder en sluit het meeste uit) .

 

Voor meer informatie zie ook het artikel dat ik over beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen en waar op te letten bij offertes schreef op Sprout.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Dan gelden de voorwaarden van de partij die als eerste de voorwaarden ter hand heeft gesteld en van toepassing heeft verklaard. Ik mail ze altijd mee met de offerte.

Nadat jij de toepassing van jouw voorwaarden hebt verklaard, kan de tegenpartij op jouw bod terugkomen en daarop hun voorwaarden van toepassing verklaren. Indien je akkoord gaat met hun tegenbod zijn hun voorwaarden van toepassing en niet de voorwaarden die als eeste van toepassing zijn verklaard.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de adviezen.

 

Als het dan inderdaad mogelijk is om de aansprakelijkheid goed te regelen - via een verzekering en de algemene verkoopvoorwaarden - dan is het ws inderdaad het aantrekkelijkst om als EMZ te beginnen en eventueel na een paar jaar alsnog met een BV verder te gaan.

 

Kan ik dan nu al laten opnemen dat de stamrecht BV ook als holding BV kan worden gebruikt of moet ik dan bij de overgang van EMZ naar BV alsnog naar de notaris. Zou handig zijn als ik dat in een keer kan doen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.