• 0

Stelling: in bedrijven is te weinig aandacht voor kunst.

- Wat vind je van mijn stelling?

 

Ik ben blij met iedere (primaire of onderbouwde) reactie.

 

Mijn stelling

Mij verbaast het dat bedrijven vaak zo weinig aandacht besteden aan kunst. En dat terwijl er wel geld wordt uitgegeven aan decoratie en verfraaiing. Nadenken over wat er bij je bedrijf past. Een thema bedenken. En op basis daarvan starten met met opbouwen van een kunstverzameling is zoveel leuker en soms ook financieel aantrekkelijker. Nadenken over hoe je je personeel erbij kunt betrekken. Het onderdeel laten uitmaken van de corporate identity. Hedendaagse kunst wordt in de regel niet minder waard. Daarnaast kun je ook low budget verzamelen. Het hoeven niet allemaal unica's te zijn of gevestigde kunstenaars. Waar het om gaat is dat je verzamelt op basis van wat past bij je bedrijf, de bedrijfstak waarin je werkzaam bent of je bedrijfsfilosofie. En niet lukraak dingen huurt of aanschaft op basis van de smaak van degene die met de keuze 'belast' is. Of dat nu de directiesecretaresse of de binnenhuisarchitect is en een kunstuitleenbedrijf dat op basis van zijn vaak beperkt collectie zaken gewoon maar wat levert . Een gemiste kans in mijn ogen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat vind je van mijn stelling?

 

Kan ik niet echt beantwoorden. Ik weet niet in hoeverre de "meeste" bedrijven kunst in hun bedrijf hebben. Ik weet dat gemeenten het wel veel doen.

 

Word je warm of juist koud van mij idee?

 

Moeilijk. Ik houd van kunst en ik maak ook weleens kunst. ( ik noem mezelf geen kunstenaar, ;) Ik denk dat een bedrijf waarbij een prachtig gebouw of interieur belangrijk is dit een goed idee is.

 

Vind mijn idee zo leuk dat je mij zou inhuren voor je bedrijf of persoonlijk aanbevelen bij bevriende bedrijven/instellingen/gemeenten die je kent?

Nee, ik heb geen bedrijf waar ik kunst zou neerzetten.

Wel ga ik met klanten naar exposities.

 

 

ken je mensen die iets soortgelijks doen en/of waarbij je mij wilt introduceren?

 

Ik weet van kunstenaars zelf dat ze bij instellingen exposeren, maar geen bedrijf dat het er plaatst.

 

 

Een paar vragen aan jou:

 

Waarom denk je dat jij goed kunt bemiddelen?

Wat weet je van kunst?

Wat maakt jou de expert?

Link naar reactie
  • 0

Beste Grada,

 

Je denkt en zet je business op vanuit je eigen referentiekader, je passie is kunst. Wellicht is het handig om vanuit de (potentiële) klant te redeneren. Veel bedrijven trekken zich terug op hun core business, ze besteden zelfs HRM zaken uit. Dan ga je die bedrijven toch niet proberen te overtuigen zich met kunst bezig te houden?

 

Volgens mij kun je de doelgroep beter verkleinen en specifieke branches en organisaties opzoeken. Je kan dan gericht je plan trekken en je boodschap verkondigen. Uiteraard dan ook goed vanuit jouw passie.

 

Dan wat betreft kunst koppelen aan imago, huisstijl en dergelijke, dat lijkt me niet erg verstandig. Je zult niet willen dat een klant die niet van dat soort kunst houdt, je zaak voorbijloopt. Kunst is persoonlijk. Tien mensen, tien meningen over kunst. Wat als de kunstenaar uit de gratie raakt? Nadelen te over.

 

Kunst is persoonlijk, daar kun je nog wel wat mee. Je kunt ook directieleden en andere top-functionarissen van bedrijven persoonlijk benaderen (als doelgroep) en proberen in hun kamer iets te plaatsen. Je spreekt ze persoonlijk aan en niet het bedrijf. Dan maak je wel een kans lijkt mij.

 

Succes!!!

Link naar reactie
  • 1

Ik sluit me er bij aan dat je kunst beter niet aan de corporate identity kunt proberen te koppelen. Er zijn genoeg bedrijven die kunst huren om hun wanden te sieren, maar als jij inderdaad kunt zorgen voor leuke (op het bedrijf toegespitste) thema's waarbij ook het personeel op een positieve wijze betrokken wordt dan denk ik wel dat jouw idee een goede kans van slagen heeft.

 

Ik lees net even je post nogmaals door... Je wilt heel veel verschillende diensten aanbieden tegen uurtarieven, fee's en dergelijke, zou het niet makkelijker te verkopen zijn als je in eerste instantie een totaalplaatje aanbiedt waarbij het thema, de bemiddeling en het organiseren van één of enkele workshops/prijsvragen/etc. uitgewerkt zijn?

 

Overigens zou ik zelf eigenlijk nooit iemand inhuren om kunst voor mij te selecteren omdat ik erg eigenwijs ben en heel goed zelf kan bepalen wat ik precies wil (beetje ondernemer eigen denk ik... ;)).

 

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 1

Veel bedrijven trekken zich terug op hun core business, ze besteden zelfs HRM zaken uit. Dan ga je die bedrijven toch niet proberen te overtuigen zich met kunst bezig te houden?

 

Ben ik niet met je eens.

 

In de kantoorinrichtingsbranche is al jaren een trend van een persoonlijker kantoor gaande, meer toegespitst op individuele wensen en meer gericht op het creëren van een bepaalde sfeer, en minder op de kantoortuin, uniforme bureau's etc.

Dat is qua investeringen nu wel minder maar dat betekent niet dat de aandacht daarvoor is verdwenen, al helemaal niet bij de overheid.

 

Als voorbeeld de belastingdienst waarvan het nieuwe ICT-centrum hier in Apeldoorn staat. Ieder detail is helemaal af. de architectuur, loungeplekken, vergaderzalen in diverse sferen (geënt op een werelddeel dus een afrika-kamer heeft junglemotieven bij wijze van spreken. Gewoon prachtig en heerlijk om te werken. Doel: Personeel langer vasthouden en voorkomen dat ze naar de marktpartijen vertrekken)

 

Zo zijn er voorbeelden te over van bedrijven en overheden die investeren in 'welbevinden'

Of je dat u belachelijk vindt of niet, geitewollesokken of verstandig, feit blijft dat het een bestaande trend is waar je perfect op in kan spelen met kunst.

 

Mijn advies zou zijn contact te zoeken met kantoorinrichters, leveranciers van facilitaire concepten, en interieurbouwers (de grote dan) en jouw concept een aanvulling te laten zijn op hun opvattingen over kantoorinrichting.

Juist de inrichters hebben het nu moeilijk, zie de faillisementen en betalingsproblemen van een paar grote spelers, en een aanvullende dienst waarmee ze zichzelf kunnen onderscheiden zou weleens welkom kunnen zijn.

 

Verdiep je voordat je dat doet in de filosofie van een bepaalde inrichter en de merken die hij levert en schrijf maatgemaakte voorstellen voor ze. Richt je niet op de kantoorvakhandel die om de hoek in iedere stad zit maar meer op de landelijk opererende bedrijven in het midden en top-segment

 

[*] Kantoorinrichters zoals Ahrend Samas Gispen, waarbij Samas trouwens samenwerkt met BAS, zie deze PDF-brochure

[*]Facilitaire toeleveranciers zoals facilitylinq

[*]Interieurbouwers zoals gielissen NEOS

[*] Interieurontwerpers (zijn trouwens vaak weer in dienst bij eerdergenoemde) zoals Nonex, een HL-er van het eerste uur

 

 

Oftewel: Niet zelf als calimero bij de grote bedrijven naar binnen lopen maar zorgen dat je onderdeel van een inrichtingsconcept wordt. Dan zit je eerder aan tafel en ben je beter in staat te sturen, je expertise te laten zien en biedt je je potentiele klant ook een duidelijke meerwaarde.

 

Succes

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.