• 0

Structureren handelsbedrijf

Beste Mensen,

 

Ik heb een redelijk lange complexe vraag die ik zo goed mogelijk zal proberen op te breken in stukken. Mocht het toch niet duidelijk zijn hoor ik het graag.

 

Wij hebben een klein import export bedrijf (VOF) en ik wil hier iets meer mee gaan doen. Allereerst zou ik graag ipv een VOF een B.V. willen opzetten. Gezien dat je met import export ook naar juridische risico's moet kijken dacht ik eraan om dit te doen in een Holding + Werkmaatschappij structuur waarbij het grootste deel van de activiteiten in de werkmaatschappij zou plaatsvinden. Omdat het nunog geen groot bedrijf is wil ik graag de structuur simpel houden en ook de kosten onder controle. Aan de hand hiervan heb ik een aantal vragen:

 

1. Ben ik juist in het willen opzetten van Holding + Werkmaatschappij met het idee dat we juridisch risico zo veel mogelijk willen afbakenen maar het ook overzichtelijk willen houden?

2. Wat voor structuur / domicilieering is het verstandigst? Kan ik het beste beiden opzetten in Nederland of is het verstandig om de holding bijv als Ltd op te zetten? Ik heb ergens op het forum gelezen dat een Ltd. goedkoper is om op te zetten? Ik vraag dit op korte termijn voornamelijk als kosten overweging, op lange termijn kunnen er misschien fiscale voordelen zijn.

3. Wat zijn de kosten voor het opzetten van Holding + Werkmaatschappij (ongeveer) ?

4. Is dit iets wat je zelf kan of zijn er dusdanige expertise onderdelen dat je hier iemand voor dient in te schakelen?

5. Stel je wilt in de toekomst je Holding naar het buitenland verplaatsen (ga er vooralsnog vanuit dat beiden gewoon in beginsel in Nederland gevestigd zullen worden) hoe moeilijk is dat?

 

Dan heb ik nog een aantal vragen over de naamskeuzen van deze entiteiten. Wij gebruiken voor de VOF de familie naam. Dat willen wij niet meer en daarom hebben wij twee nieuwe namen gekozen. Ik heb hiervan de domeinnamen al gereserveerd maar omdat opzetten een aantal maanden weg is wil ik ook graag zeker zijn dat in de tussentijd niet een ander bedrijf dezelfde naam gaat gebruiken. Hierover heb ik de volgende vragen:

1. Ik kan een eenmanszaak inschrijven bij de KvK (bijv. de naam gekozen voor de holding) en dan kan ik daaronder meerdere handelsnamen voeren (dan zou ik de naam van de werkmaatschappij als handelsnaam nemen). volgens mij zijn de kosten hiervoor niet heel hoog. Maar is dit verstandig? Of is het dalijk dan lastig of duur om deze twee namen om te zetten tot 2 aparte entiteiten (er zou in de tussentijd niets gebeuren in de eenmanszaak) ?

2. Een van de twee gekozen namen heeft twee veel op lijkende namen in het handelsregister staan. Zonder specifiek te worden ga ik een voorbeeld proberen te geven. Stel ik wil de B.V. 'Grote Aardappel' noemen en er bestaan twee andere B.V's die heten: 'Grote Logistiek Aardappel' en 'Grote Consulting Aardappel' kan ik die naam nog steeds voeren? Het is een ander type bedrijf dan die andere twee. Ook hebben de twee bedrijven die de naam al gebruiken beiden gebruik gemaakt van 'Grote Aardappel' met iets verschillends ertussen. Dus een derde zou niet veel verschil moeten maken zou ik denken. Dit zou ook de naam van de holding worden dus naar buiten toe (zeker in het begin) minder gebruikt.

 

Tot slot voor nu een laatste vraag over vestigingsadres bij inschrijving KvK:

De VOF staat momenteel op het huisadres. Ik zou graag een andere adres willen gebruiken voor de nieuwe entiteiten. Is dit mogelijk? Zijn er misschien net als postbussen ook adressen die je kan 'huren' voor het opzetten van een B.V. Ik vind het geen fijn idee dat iedereen die iets opzoekt over het bedrijf meteen je prive adres weet (als we in de toekomst een bedrijfspand of opslag gaan huren dan is dit natuurlijk opgelost maar in de tussentijd toch ook liever andere oplossing).

 

Ik weet dat het heel veel vragen zijn maar ik hoop dat een aantal van jullie mij verder kunnen helpen.

 

Bij voorbaat dank,

 

Ssirus

 

 

 

1.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo, dat is een heel verhaal. Ik kan je niet alle antwoorden vertellen maar ik zal een goede poging doen.

 

2 B.V. is prima, dan baken je risico's af voor faillissement en productaansprakelijkheid al is die afbakening niet oneindig! Er zijn uitzonderingen op de uitsluiting van aansprakelijkheid. Daaronder moet je wanbestuur verstaan en daar moet je het bedrijf echt mee in de nesten werken.

 

De Ltd. begin ik niet aan want volgens mij was het voordeel zo groot nog niet en daarvoor heb je genoeg info op HL reeds staan. Even zoekfunctie gebruiken dus!

 

De kosten zijn zo hoog als je zelf wilt. Dus afhankelijk van de kwaliteit/bekendheid verhouding kan het redelijk oplopen maar volgens mij kom je tussen de 1K en 3K een heeel eind. Zelf werk ik in de upperclass van advies dus ik heb geen idee hoe goedkoop iets kan.

 

Een notaris moet een akte opstellen dus die moet je sowieso inschakelen.

 

Holding naar het buitenland verplaatsen kost geld voor een fiscaal adviseur omdat er anti-misbruik bepalingen gelden. Dus dat doe je niet eenvoudig.

 

Als je bij de KvK een handelsnaam in kan schrijven zou ik dat vooral doen. Indien de medewerker geen probleem aangeeft lijkt me dat prima. Zij bepalen het immers. Je kan veel handelsnamen aan een statutaire inschrijving hangen bij een KvK dus dat lijkt me ook geen probleem.

 

Een eenmanszaak als holding houden? Daar verlies je mij.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ryan,

 

Bedankt voor de feedback. Ik bedoelde dat ik een eenmanszaak zou inschrijven bij kvk en daaronder twee handelsnamen zou registreren namelijk de naam van de holding en de naam van de werkmaatschappij.

 

Ik zie dat ik dat niet heel duidelijk had geformuleerd dus bij deze de correctie.

 

Als ik jou verder goed begrijp zou ik voor ongeveer 5k wel zowel de holding als werkmaatschappij kunnen inrichten (inclusief de kosten voor een notaris) ? Dat is ongeveer het bedrag dat ik in totaal had gehoopt maximaal uit te geven.

 

Het opzetten hiervan kan direct bij de kvk of moet ik daarvoor bijv. een fiscaal adviseur ook gebruiken?

 

Groet, Sirus

Link naar reactie
  • 0

KvK is alleen inschrijven, namen vastleggen en adres doorgeven. Verder moet je eens praten met notarissen in de buurt en aan hun voorleggen wat ze kunnen betekenen voor jou.

 

Dit kan in samenwerking met een fiscalist want dan is diegene ook meteen op de hoogte van alle zaken. Ik heb hier geen praktijk ervaring mee dus ik weet niet zeker wat het fijnste is. Joost Rietveld kan hier meer over vertellen.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Dat ga ik ook zeker doen. Ik ben alleen nog niet uit of het verstandig is om die namen als handelsnamen vast te laten leggen (omdat ik niet weet of het daarna een gedoe is om een handelsnaam uit een eenmanszaak om te zetten naar een B.V.).

 

Ik ga sowieso met een notaris en fiscaal adviseur praten. Ik ben nu alleen bezig zoveel mogelijk informatie via het forum en internet in te winnen.

 

Nogmaals bedankt voor de feedback!

 

Gr, Sirus

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sirus

 

Lang verhaal man. Begin eerst eens met lezen over de inbreng van een vof in een BV hier:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

 

Dan jouw vragen:

 

1. een BV dekt de aansprakelijkheid in zoverre dat alles wat in de BV zit gebruikt kan worden om ten gelde te maken als de BV een claim aan haar broek krijgt. Daarbij wel een duidelijk onderscheid maken tussen claims die opkomen uit de werkzaamheden van de BV (aansprakelijkheid beperkt tot de BV) en claims die opkomen uit onbehoorlijk bestuur (privé aansprakelijkheid mogelijk). Dus ja, je bent een stuk beter ingedekt. Neemt niet weg dat een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering een must is en dat de managementtaken serieus genomen moeten worden.

 

2. LTD kan werken, maar heeft een schimmig imago. Daarnaast kost de LTD jaarlijks wat meer omdat je in de UK een statutair adres hebt en moet bijdragen aan de Engelse KvK. Ik zou kiezen voor de BV!

 

3. als het de bedoeling is om de VOF om te bouwen naar een holdingstructuur dan moet je rekening houden met ongeveer 5K aan kosten. Notaris, fiscalist en accountant inbegrepen.

 

4. je hebt sowieso een notaris nodig. Een accountant moet de inbrengverklaringen maken (beschrijving en waardering van de onderneming) en een fiscalist is nodig om het traject te bewaken op fiscale voetangels. Laat de fiscalist ook de leiding nemen in dit traject en de anderen aansturen. Ga hier beslist niet zelf mee aan de slag. Er komt fiscaal gezien gewoon te veel bij kijken.

 

5. BV verplaatsen is eenvoudig, maar de gevolgen kunnen ingrijpend zijn. Uitschrijven KvK en afmelden fiscus. Houd wel rekening met eventuele fiscale gevolgen. Emigratie van een vennootschap is in beginsel gelijk aan het staken ervan en dus kan er belasting verschuldigd zijn voor de BV en/of de aandeelhouder. Laat je ook hierin bijstaan door een fiscalist.

 

6. Nu de naam vastleggen als eenmanszaak gaat niet werken. Formeel wordt dat dan een IB onderneming met alle gevolgen van dien. Daarnaast heb je daarna met de KvK strijd over de handelsnaam voor de BV omdat deze naam al geregistreerd staat, ook al is die van jou.

 

De betere oplossing is om zsm een notaris in te schakelen die de BV vast als in oprichting verklaart aan de KvK. Dan kan de KvK de naam koppelen aan de op te richten BV's. De KvK kan voor 100 euro een handelsnaamonderzoek uitvoeren waarna zij aangeven wat de risico's zijn als je de door jou gewenste naam wilt laten registreren.

 

Je kunt geen BV oprichten via een postbus. Wel zijn er verhuurders als Regis die kleine kantoren verhuren. Maar waarom zou je daarvoor willen betalen als iedereen via de KvK voor 2,5 euro achter het adres kan komen van de aandeelhouders?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt dat zijn hele goede punten die je maakt. Om een aantal dingen te verduidelijken mbt de punten die je aangaf:

 

1. Uiteraard worden de management taken heel serieus genomen. Hopelijk zal er nooit een situatie zijn waarbij aansprakelijkheid een issue zal worden. Het is voornamelijk uit voorzichtigheids principe.

 

2. Goed punt, ik denk ook dat het een Nederlandse B.V. gaat worden.

 

3. De VOF wordt niet omgebouwd of ingebracht bij de B.V. De VOF (famillie bedrijf) zal in naam blijven van de famillie leden die nu de eigenaren zijn. De BV's zullen vanaf nul worden opgezet en daarvan zal ik 100% eigenaar zijn. De reden dat er nog een aantal maanden overheen zullen gaan is omdat ik momenteel nog in dienst ben bij een werkgever (in een niet gerelateerde branche) en ik momenteel probeer een goede exit regeling te krijgen en misschien gebruik wil maken van Stamrecht als startkapitaal van de B.V. Ik heb daar nog wat vragen over maar om het overzichtelijk te houden (gezien dat ik hier al veel vragen heb gesteld) plaats ik deze hier:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=25223

 

4. Je hebt absoluut gelijk, ik ga ook de fiscalist hier de leiding in laten nemen zodat het goed gebeurt.

 

5. Als het ooit zover komt dat verplaatsen aantrekkelijk wordt (is nu nog heel ver weg) dan zal ik dat tzt ook weer aan een fiscaal expert uitbesteden (ga ervan uit dat als het interessant is dat de onderneming die kosten zal kunnen dragen anders is het waarschijnlijk ook niet interessant ;-)

 

6. Jammer dat de naam niet te reserveren valt maar goede tip over zsm een notaris inschakelen.

 

Ik zal idd in beginsel het huisadres gebruiken.

 

Nogmaals bedankt voor de tips.

 

Groet, Sirus

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor de verwarring. De B.V. gaat in principe dezelfde activiteiten uitvoeren maar wil dat iets grootschaliger gaan doen. De VOF is van familie leden en ik ben er altijd zijdelings bij betrokken geweest.

 

Ik probeerde voornamelijk aan te geven dat ik dus nu mijn eigen spin off van die VOF wou starten (de eigenaren van de VOF zijn hiermee akkoord en gaan me er ook bij helpen).

 

Ik heb het verwarrender gemaakt dan had moeten zijn in die post, niet zo handig van mij.

 

Groet, Sarju

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.