• 0

Starten nieuwe onderneming

Hallo allemaal,

 

Ik wil een onderneming starten die bruidsmode gaat verkopen. Dit wil ik van huis uit gaan doen, via een webwinkel.

Hiervoor wil ik me deze week bij de KvK inschrijven (ik heb deze week een beginvoorraad gekocht en wil zo snel mogelijk starten).

Nu heb ik zojuist het formulier van de KvK ingevuld. In het inschrijvingsformulier staat dat ik het volgende eventueel mee kan nemen bij de inschrijving:

Het bewijsstuk waaruit blijkt dat het opgegeven adres voor de onderneming gebruikt mag worden

 

Mijn woonadres is anders als het adres waar ik de onderneming wil vestigen. Ik wil de onderneming vestigen op het adres van mijn vriend. Ik sta daar zelf niet ingeschreven en ik weet ook niet of de gemeente toestemming verleent om op een huisadres een bruidsmodezaak te starten.

 

Weet iemand of de KvK zal vragen om een bewijsstuk waaruit blijkt dat ik mijn onderneming op het adres mag vestigen?

En maakt het nog uit dat mijn woonadres en bedrijfsadres verschillend zijn?

als ik de gemeente om toestemming wil vragen, hoe kan ik dat dan doen? en aan wat voor voorwaarden dien ik te voldoen om een goede kans te hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Misschien kun je nog even toelichten waarom je het niet op je eigen adres wilt vestigen?

 

Voor zover ik weet, kun je een webwinkel gewoon starten op welk adres je maar wilt. Als je klanten aan huis krijgt, dan zou je even kunnen kijken in hoeverre dit in strijd is met een eventuele vereniging van eigenaren bij het adres (als het een appartementencomplex is bijvoorbeeld) en als het echt een bedrijf gaat worden waar steeds klanten langs komen en het adres dus een bedrijfshuisvesting wordt, dan pas zul je denk ik te maken krijgen met eventuele bestemmingsplannen van de gemeente.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Mijn vriend woont in Amsterdam en heeft daar niet zo heel lang geleden een appartement gekocht. Officieel woon ik er (nog) niet, maar ik ben bijna altijd in zijn appartement te vinden.

 

De bedoeling is om via internet te verkopen. Maar als iemand langs wil komen om de jurken te bekijken of passen, dan mag dat ook zeker. En het zou ook kunnen dat ik in Amsterdam zelf bij de mensen zelf langsga.

 

Ik heb eerder vanavond eens een rondje door ons appartementencomplex gemaakt. En ik heb 2 schoonheidssalons gevonden. Die zitten ook gewoon in een koop appartement op de 9e/12e verdieping. Van 1 schoonheidssalon kon ik ook vrij eenvoudig het KvK nummver vinden. Het lijkt dus wel mogelijk te zijn (een schoonheidssalon is ook iets waar (veel) klanten langskomen).

Maar ja, misschien zitten die er al jaren. Of zijn ze verhuisd vanaf een ander adres oid.

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

 

Als eerste de vraag waarom vestig je je winkel op een andere plaats? In principe maakt het voor het bedrijf maakt dit natuurlijk niet uit.

 

Je moet toestemming vragen aan de gemeente waar je jezelf gaat vestigen. Gewoon melden dat je webwinkel gaat beginnen. Het is namelijk vaak zo dat een eigen bedrijf aan huis geen probleem is, maar dat je moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Een belangrijke reden is dat je thuis "geen" klanten ontvangt. Dit is namelijk met de reden dat klanten parkeeroverlast kunnen veroorzaken. En in de regel vinden de buren dat niet fijn... Zo zijn er meerdere regeltjes.

 

Ik kan je eigenlijk maar een echt advies meegeven: ga naar de gemeente waar je de zaak wilt beginnen. Zij kunnen jou verder helpen. Ga gewoon naar de balie of bel even en leg je verhaal uit. Het is natuurlijk dat elke gemeente zijn eigen regels hanteert! Vandaar dat je daar je verhaal moet doen, en dan krijg je snel het juiste advies.

 

En ten slotte, wees gewoon eerlijk en open want al het andere riekt naar fraude en dat is natuurlijk niet de bedoeling van goed ondernemerschap.

 

In ieder geval succes!

Makelaar - RMT, voor al uw vastgoed advies op Higher Level

Elke minuut dat je je drukt maakt om je verleden, gaat af van je toekomst

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronbee,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Ik snap niet precies wat je bedoelt met "waarom vestig je je winkel op een andere plaats?".

Als je bedoelt, waarom niet op mijn eigen adres? Dan is het antwoord dat het niet heel lang meer duurt voor we officieel allebei in Amsterdam wonen. En Amsterdam lijkt me een veel betere vestigingsplaats (dan kop van noord holland).

 

Daarnaast heb ik ook ergens gezien dat er een aantal criteria zijn waaraan je zou moeten voldoen voor een bedrijf aan huis (of grotere kans dat de gemeente toestemming geeft). eentje daarvan was dat je geen (of weinig) klanten zou ontvangen.

Maar als dat werkelijk zo is, dan begrijp ik niet hoe het kan dat er 2 schoonheidssalons in ons complex zijn gevestigd. Zonder klanten hebben die namelijk helemaal geen werk (of ze moeten bij de mensen langs gaan).

 

Ik ga morgen denk ik maar een bezoek aan de gemeente brengen. Ik ben alleen bang dat als ik morgen een aanvraag doe om mijn bedrijf te vestigen, dat ik daar niet 1 dag later een antwoord op heb. En ik moet toch echt deze week mijn bedrijf starten en KvK numme aanvragen. Want op de site van de KvK las ik dat je dat uiterlijk 1 week nadat je bent begonnen, dient te doen. (en ik heb deze week mijn eerste voorraad gekocht en btw factuur ontvangen/betaald)

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand of de KvK zal vragen om een bewijsstuk waaruit blijkt dat ik mijn onderneming op het adres mag vestigen?

 

Dat vragen ze soms inderdaad, maar daarbij staat de KvK (is mijn ervaring) open voor redelijk overleg. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat de gemeente de straatnaam van mijn kantoor wijzigde, terwijl het huurcontract (dat door de KvK als bewijs werd opgevraagd) op de oude straatnaam stond. Na een beetje bellen en mailen voldeed een straatnaamwijzigingsbericht dat ik via de verhuurder ontving als 'bewijs'. Eigenlijk is het flauwekul, want het kopietje van een mailtje was een bewijs van likmevestje, maar zo werkt de bureaucratie nu eenmaal.

 

Formeel gezien heb je in je huidige situatie een zakelijk huurcontract tussen jouw bedrijf als huurder en je vriend als verhuurder nodig. Maar misschien volstaat in de praktijk een kopietje van een samenlevingscontract o.i.d.

 

Praktisch gezien zou ik je bedrijf nu op je huidige adres vestigen en t.z.t. een adreswijziging indienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je gehuurd of gekocht zit, maar als je je woning huurt via de woningbouw dan dien

je hun hier ook nog om toestemming voor te vragen.

In de meeste gevallen zal in je huurcontract vermeld staan dat je je gehuurde woning niet voor

zakelijke doeleinden mag gebruiken.

 

Je kunt de verhuurder vragen of hij je hiervoor toestemming voor geeft, maar stel dat hij

het afwijst maak je dan geen slapende honden wakker?

Hetzelfde geldt in principe bij de gemeente. Als je een lastige ambtenaar hebt die op de puntjes

staat dan heb je dus hetzelfde probleem.

 

Wat je kan doen is een postbus nemen en dit als correspondentie adres op je website vermelden.

Nadeel is wel dat een postbus niet echt vertrouwen geeft bij je klanten. Een ander alternatief is

om een zakelijk inschrijfadres te nemen. Maar wat als een klant je wil bezoeken?

 

Misschien heb ik een zeer goede tip voor je.

 

Ga eens de stad in en benader eens een aantal modezaken voor een eventuele samenwerking.

Vraag of ze eventueel interesse hebben om jouw bruidscollectie te promoten. Als tegenprestatie zou

je de betreffende zaak aan kunnen bieden dat je hun kledingcollectie wat promoot of verkoopt in je webshop.

Op je webshop verneldt je de adresgegevens van de zaak waarmee je samenwerkt (na goedkeuring van die zaak uiteraard).

Echter het adres van de zaak waarmee je eventueel samenwerkt dien je niet bij de KvK als adres op te geven.

Dit vanwege juridische aspecten.

 

Wat de Kvk inschrijving betreft het volgende. Als je bovenstaande geregeld zou kunnen krijgen dan zie

ik geen probleem waarom je je eigen huisadres niet zou kunnen gebruiken bij je inschrijving KvK.

Hou er wel rekening mee dat bij je inschrijving KvK je adresgegevens door iedereen is in te zien in het

handelsregister. Maar omdat je een samenwerkingsverband bent aangegaan met een modezaak

kan de gemeente en eventueel de woningbouw je niks maken.

Je voert immers geen handel op je woonadres en je kunt dit ook aantonen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mariska, Waarom loop je niet langs de twee schoonheidssalons om te vragen hoe zij dit geregeld hebben en wat hun ervaringen zijn? Dan weet je meteen welk traject je moet volgen en misschien kunnen ze jou ook informatie geven over de woningbouw of VVE o.i.d. Succes met ondernemen! Groet, Sander

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Bij deze even een update van mijn bevindingen aan de hand van jullie tips:

 

Ik ben vannochtend bij een schoonheidssalons langs geweest en de eigenaar heeft dit bedrijf al 25jaar hij heeft niets gevraagt aan de gemeente en ook geen toestemming gevraagd aan de VVE van onze flat.

 

Daarna heb ik een bezoek gebracht aan de gemeente. Bij het ondernemers loket keken ze me aan alsof ik de meest onnozele vraag ooit stelde en vroegen nog wat door over verwbouwingen en of aanschaf van groote apperatuur (die ik niet heb) en ze DACHTEN dat het geen probleem zou zijn. Ook de afdeling vergunningen zag geen problemen. De man van de afdeling bouw... ging nog even in op de door jullie al genoemde parkeerplaats en eventuele burenoverlast maar verder was het geen probleem. Dus ik heb de hele gemeente gesproken en een vergunning lijkt niet noodzakelijk.

 

Op naar mn kvk afspraak morgen!

 

Bedankt voor jullie hulp, ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

 

Wees in ieder geval op je hoede m.b.t. de regelgeving. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee ;--))

 

In ieder geval succes met je bruidsmode winkel! Wat is het web adres? Dan kunnen wij even kijken hoe het eruit ziet.

 

Groeten,

 

 

 

 

Makelaar - RMT, voor al uw vastgoed advies op Higher Level

Elke minuut dat je je drukt maakt om je verleden, gaat af van je toekomst

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Gisteren heb ik me bij de KvK ingeschreven. Dat ging eigenlijk heel gemakkelijk. enige wat we moesten doen (mijn vriend dan) was toestemming geven (document ondertekenen) dat mijn bedrijf in zijn woning mocht worden gevestigd.

 

Nu kan ik me dus op de volgende zaken storten, zoals verzekering/bankrekening en internetsite. Dat laatste is mijn vriend nu mee bezig, die zal dus wel een paar vragen (:-P) stellen op dit forum in het desbetreffende onderdeel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.