• 0

Advies bedrijfsvorm voor 3 zzp'ers die samen iets willen opzetten

Hallo allen,

 

Ik lees al een tijdje e.e.a. op het forum. Nu maar zelf geregistreerd.

Ik zou jullie advies willen vragen omtrent het volgende:

Ik ben zzp'er. Een collega waar ik regelmatig mee werk (ook zzp'er) en ik hebben een idee bedacht voor een internetapplicatie waar we leuke verwachtingen van hebben. Geen van ons beiden heeft echter de kennis om dit technisch ten uitvoer te brengen, dus hebben we iemand gezocht (en gevonden) waar het mee lijkt te klikken, die dat wel kan. (deze persoon is ook zzp'er) Dit willen we met zijn driëen verder uitwerken, maar NAAST onze eigen reguliere werkzaamheden (we hebben nu nog het idee (illusie?- de tijd zal het leren) dat dat mogelijk moet zijn.

We willen die persoon een NDA laten tekenen, en verder moeten we denk ik een intentieverklaring opstellen en nadenken over hoe we onze inspanningen -en straks hopelijk opbrengsten- verdelen. We kunnen qua expertise de hele applicatie waarschijnlijk zonder andere externe mensen opleveren, dus onze investering bestaat voor het grootste deel uit tijd.

Wellicht gaan we na een eerste closed beta versie op zoek naar investeerders.

 

In wat voor vorm kunnen we onze samenwerking het beste gieten, gelet op de zzp status die we nu hebben, en die we voor ieders eigen werk buiten dit project willen behouden? Waar moeten we op letten?

Hoe bepalen we wat een reëele verdeelsleutel is van opbrengsten?

 

Ook overige relevante tips/adviezen worden op prijs gesteld.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jullie naast de gezamenlijke activiteiten ook elk nog aparte dingen doet (je ZZP schap), ligt een BV voor deze gezamenlijke activiteit voor de hand. Die kun je tzt dan ook makkelijk verkopen. Plus dat je in een worst case geval evt schadeclaims (door foute software) binnen de BV houdt, en niet persoonlijk aansprakelijk bent.

 

Een andere mogelijkheid is een VOF maar dan gooi je alles op 1 hoop en dat is niet wat jullie willen, denk ik.

 

Die technische man zou ik ook aandelen geven in ruil voor de technische realisatie. Dat werkt beter dan een NDA. En dat bevordert ook het partnerschap en het wederzijdse commitment. Hoe jullie de aandelen verdelen (ieder 1/3 of een andere verdeling) moet je onderling bepalen. Criteria zijn: de waarde van jullie idee (veel ideeen zijn mooi maar zonder realisatie weinig waard), de hoeveelheid tijd die eenieder er in stopt, de mate van gelijkwaardigheid die jullie willen, de waarde van ieders inbreng (niet alleen de tijd, maar ook de waarde van de activiteit).

 

Over dat laatste kun je eens kijken als je 3 mensen zou inhuren om al het werk te doen, hoeveel je iedereen zou betalen als werknemer. Iedereen hetzelfde, of toch niet? En daar de aandelenverdeling op afstemmen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit aan bij Fred. Breng de activiteiten onder in een nieuwe werkmaatschappij in BV-vorm. Julie zijn met 3 aandeelhouders; ieder met zijn eigen persoonlijke BV. Je eigen activiteiten kun je vanuit die persoonlijke BV uitvoeren. Mocht het zo zijn dat op termijn door dividenduitkeringen de vermogenstoename in de persoonlijke BV dusdanig is dat je daar geen risico mee wil lopen t.a.v. de eigen actiiteiten dan kun je overwegen de persoonlijke BV als holding BV aan te houden en onder de holding BV een werkmaatschappij op te richten waar je je eigen activiteiten in onder brengt.

 

T.a.v. de nieuwe software BV: het is belangrijk om goede afspraken te maken en deze in een aandeelhoudersovereenkomst vast te leggen. Ga naar een notaris, laat je voorlichten en laat een goede overeenkomst opstellen. Zo kun je bijvoorbeeld laten vastleggen dat cruciale beslissingen in de BV alleen met ieders instemming genomen kan worden.

 

De verdeling van de opbrengsten kun je baseren op de de mate van inzet c.q. geleverde prestatie.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

De BV is om nog een reden belangrijk: leg de intelligente eigendom van de applicatie vast als eigendom van de BV. Zo voorkom je dat een van de drie ermee aan de haal gaat.

 

Zou je een VOF gebruiken, dan ligt het intelligent eigendom bij de ontwerper van de applicatie. Zou hij uit de VOF stappen, dan staan jullie met lege handen (Juristen/Advocaten op HL: correct me if I am wrong).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.