• 0

Opstartinvesteringen in uren inbrengen; hoe zonder BTW?

Hallo allen,

 

De afgelopen 2 jaren heb ik middels ureninbreng een substantieel bedrag geinvesteerd in een nieuwe onderneming. Tot nu zijn die uren alleen bijgehouden en niet gefactureerd o.i.d.

 

Afgesproken is dat ik hiervoor (1) een aandelenbelang krijg (wordt nu geformaliseerd), en (2) dat ik deze bedragen uit het bedrijf kan trekken indien de cashflow dit toelaat.

 

Tot nu toe heb ik niet gefactureerd omdat ik dan tegelijkertijd de BTW zal moeten betalen. Ondertussen wil ik wel graag e.e.a. geformailiseerd zien. Mijn vraag: weet iemand hoe ik deze investering in mijn boeken en die van de andere entiteit kan krijgen, zonder dat ik nu BTW moet betalen (lees factureer)?. Is een achtergestelde lening mogelijk, of zijn er ander mogelijkheden en hoe moet dit geadministreerd worden?

 

Alvast dank voor jullie reactie.

 

Gr. Jos

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

 

Afgesproken is dat ik hiervoor (1) een aandelenbelang krijg (wordt nu geformaliseerd), en (2) dat ik deze bedragen uit het bedrijf kan trekken indien de cashflow dit toelaat.

...

 

 

Dit snap ik niet helemaal. Je krijgt aandelen voor de geleverde inspanningen, EN je krijgt ook die inspanning betaald?

 

Maar goed, als dat zo is: je moet eigenlijk factureren wanneer dat gebruikelijk is. De BD heeft daar strikte regels voor, zie www.belastingdienst.nl .

 

Met het voorzichtigheidsbeginsel kun je dan eea administratief regelen.

 

Zeg dat je 10.000 ex BTW factureert, plus 1900 BTW is 11900 inc BTW.

 

De BV kan jou die 1900 BTW alvast betalen (die krijgen ze toch terug dus dat kost niks) en jij schuift die door naar de BTW aangifte.

 

De 10.000 blijft openstaan als crediteur, en zolang die niet voldaan is neem je een reservering op van die 10.000 die de winst vermindert. Wanneer die 10.000 dan voldaan is streep je dat weg tegen de reservering en betaal je in dat jaar IB erover.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Jos

 

Je hebt uren gemaakt als ongebonden derde, waarvoor je nu aandelen in de BV krijgt en die uren ook nog eens betaald krijgt. Tja, dan kom je niet onder de BTW op de te factureren uren uit.

 

Daarnaast zou ik eens goed kijken naar de verkrijging van de aandelen. Als je immers de uren achteraf betaald krijgt, dan worden de aandelen je dus geschonken!

 

Hebben jullie een fiscalist die dit begeleidt?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De diensten moeten inderdaad belast worden met omzetbelasting. Verder is in de wet omgeschreven dat je de diensten ook binnen een bepaalde termijn moet factureren, namelijk 14 dagen na de periode waarop de diensten/leveringen betrekking hebben. Op zich zou de omzetbelasting onder de K.O. regeling kunnen vallen, de voorwaarden kun je nalezen op de website van de Belastingdienst (denk ik), maar door het nalaten van de facturering kan het ook zijn dat je geen beroep meer kunt doen op de K.O. regeling.

 

Succes,

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.