• 0

Meubels van karton

Beste ondernemers en anderen

 

Sinds 1,5 jaar werk ik aan een concept voor kartonnen meubels (geproduceerd in ontwikkelingslanden en het westen). Daarin ben ik een heel eind gekomen; stakeholders interesse, technische kant van het verhaal, netwerk contacten, designers etc. Nu is het zo dat ik door persoonlijke omstandigheden niet verder kan met dit idee, een gedegen haalbaarheidsstudie is inmiddels af. Ik vraag aan jullie in hoeverre het mogelijk is om een ontwikkeld concept te verkopen aan derden die de kar gaan trekken. Is dit een moeizame of onmogelijke weg? Anders ga ik er wellicht over een jaar of 2 weer mee verder als mijn persoonlijke situatie wat stabieler is. Ik ben laat ik zeggen wat beren op de weg tegen gekomen. Ik heb iig een aardige prijs in mijn hoofd in combinatie met een klein percentage van de winst in 10 jaar... Hoop op wat nieuwe inzichten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rombout,

 

Je opening post is lastig te interpreteren, althans voor mij. Je wil je concept verkopen, maar spreekt ook over de kar laten trekken (dat lees ik als iemand die voor jou de kar gaat trekken, of partners die even het stokje overnemen). En die beren op de weg, staan die daar jouw persoonlijke inbreng in de weg of waarom staan die daar jouw idee in de weg? Iets meer achtergrond informatie zal denk ik wat meer toepasbare adviezen opleveren.

Link naar reactie
  • -1

(zucht... dis de enige site waar je niet automatisch ad hoc uitkomt op de net gelezen thread na inloggen... primitief)

 

Klinkt goed zoals je bezig bent, want.... fact finding.... Niet aannemen, maar onderzoeken, vorsen, doortasten, netwerken etc.

 

Lijkt me moeilijk het idee van fabricage kartonnen meubelen uit 3de Wereldlanden te verkopen. Zeg maar ondoenlijk. Wat je wel kan verkopen is panklare meubelen, tegen een aantrekkelijke prijs, liefst met contacten, endorsement (Novib?) en prospectieve outlets, design e.d.

 

Maar ook de laatste suggesties lijken me errug moeilijk. Als je alleen al ziet tegen welke prijzen echt houten meubelen voor verkocht worden... hebbik er een 'hardhouten' hoofd in. Bedenk wat je markt is. Ga anders bijv. gezellie buurten bij Floortje Dessing die haar lijn van eco-verantwoorde, edoch zeer realistisch geprijsde kleding heeft...

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een geweldig leuk concept. Vooral als het gaat om hergebruiken van materiaal. Helemaal van nu ( duurzaam )

 

Jammer dat het niet lukt om er zelf verder mee te gaan. 2 jaar is niet lang, misschien kun je wachten? Of het kleiner opzetten?

 

Na nog een paar berichten op deze site kun je misschien een oproep plaatsen in vraag en aanbod. Misschien is er wel iemand in geïnteresseerd. ( ik wel, maar ik heb er helaas geen geld voor, )

Link naar reactie
  • 0

Kom wellicht in contact met geinteresseerde die iets zien in je concept.

 

Probeer het via:

http://www.frooble.nl/index.php?catid=3

http://www.startendeondernemers.nl/

 

Hoe ver sta je concept, is deze marktklaar of moet er nog veel gedaan worden?

Heb je al een overzicht van de kosten en opbrengsten?

Hoe wil je het in de markt zetten en wat is de USP van je product?

 

Zoek dan naar investeerders, want over 2 jaar verdergaan is, denk ik, niet aantrekkelijk.

Link naar reactie
  • 0

Alvast hartelijk dank voor deze reacties. Hier kan ik al wel wat mee. Maar om nog wat dieper in te gaan op de vragen, het concept is af in de zin van haalbaarheidsstudies en een aantal goede contacten. Maar om er een werkend bedrijf van te maken moet er nog een hele hoop gebeuren. Het unieke aan het concept is de naam: Cut the CRAP; Cradle to Cradle Cardboard Furniture: CRAP, Cardboard Recycled Advanced Product. Alsmede de combinatie tussen materialen van Grijskarton, golfkarton, buizen van karton en biologisch afbreekbaar plastic. Ik hoop dat dit alles wat duidelijker maakt. Ik weet dus niet of het weleens gebeurd dat hele concepten over worden genomen: zat zelf te denken aan 50m en 1% van de nettowinst in tien jaar. Met de kar trekken bedoel ik dus dat een ondernemer die hier iets in ziet of een kartonfabrikant die meer waarde wil creeeren dit concept via een officieel contract overneemt.

Link naar reactie
  • 0

Je concept ligt op straat nu. Wat let evengoed ingevoerde mensen om met je 'tritsje' aan de haal te gaan?... Leuke acroniem CRAP.... maar gelijkertijd een negatief label: wat goed is zou 'rotzooi' zijn. Hmm. Je modus operandi zou toch moeten zijn om fabrikanten of investeerders te interesseren. Moeilijk. Deal zou dan kunnen inhouden dat jij de kar trekt tegen een vergoeding en delayed percentage bij succes. Want zoals je zelf al aangeeft, feitelijk implementeren is de kwestie. Weten anderen ook. Probeer je dus in de plaats van de te intereseren partij te verplaatsen... Welke is de beste approach?

Link naar reactie
  • 0

Je concept ligt op straat nu. Wat let evengoed ingevoerde mensen om met je 'tritsje' aan de haal te gaan?... Leuke acroniem CRAP.... maar gelijkertijd een negatief label: wat goed is zou 'rotzooi' zijn. Hmm. Je modus operandi zou toch moeten zijn om fabrikanten of investeerders te interesseren. Moeilijk. Deal zou dan kunnen inhouden dat jij de kar trekt tegen een vergoeding en delayed percentage bij succes. Want zoals je zelf al aangeeft, feitelijk implementeren is de kwestie. Weten anderen ook. Probeer je dus in de plaats van de te intereseren partij te verplaatsen... Welke is de beste approach?

 

Dit concept heeft al veel eerder op straat gelegen, heb in het verleden al diverse stoelen gezien van karton dus zo opzienbarend is het allemaal niet. Het lijkt mij veelzeggend dat er nog nooit een serieuze collectie is opgezet, terwijl de grote spelers in de kartonmarkt er al mee bezig zijn geweest én vele Studenten Industriële Vormgeving al jarenlang hun creatieve lusten botvieren op dit soort producten.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Begrijpelijke reacties. Echter, ik denk dat de tijd nu rijp is voor een groot opgezet bedrijf voor meubels van karton. Dat kan ik alleen absoluut niet aan, vandaar dat ik het concept graag aan bijvoorbeeld een karton fabrikant zou willen verkopen.

 

Het is deels waar dat het concept op straat ligt, maar in het document wat ik hierover geschreven heb staat veel meer gedetailleerde informatie die denk ik zeer waardevol is om zo'n bedrijf op te zetten.

 

Daar komt bij dat de combinatie tussen materialen die ik voorstel ik nog nergens anders ben tegen gekomen en denk ik een cruciale factor zijn in het slagen van een dergelijk bedrijf.

 

Meer tips zijn uiteraard welkom, ik ben op de hoogte van alle initiatieven die er reeds bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Het is deels waar dat het concept op straat ligt, maar in het document wat ik hierover geschreven heb staat veel meer gedetailleerde informatie die denk ik zeer waardevol is om zo'n bedrijf op te zetten.

 

Daar komt bij dat de combinatie tussen materialen die ik voorstel ik nog nergens anders ben tegen gekomen en denk ik een cruciale factor zijn in het slagen van een dergelijk bedrijf.

 

Meer tips zijn uiteraard welkom, ik ben op de hoogte van alle initiatieven die er reeds bestaan.

 

Beroepshalve wordt ik altijd getriggerd door dit soort info: "...combinatie tussen materialen die ik voorstel ik nog nergens anders ben tegen gekomen ..." en dus voel ik me gedrongen de vraag te stellen: zou het niet verstandig zijn om die nieuwe combinatie van materialen en eventuele verdere nieuwe/iinventieve/innovatieve items te patenteren alvorens e.e.a. te gaan bespreken met andere partijen?

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank. Heb er naar gekeken maar voordat je een patent bij Benelux Model voor Tekeningen en modellen hebt ben je een eindje verder, en wereldwijd beschermen is nog kostbaarder en moeilijker. Ik denk ook dat ondernemen steeds opener wordt waardoor patenten minder belangrijk worden. Daarbij denk ik dat een first mover advantage en kwaliteit ervoor zullen zorgen dat concurrenten niet snel met goede namaak op de proppen kunnen komen.

Link naar reactie
  • -1

Wij hebben afgelopen maand ook een soortgelijk concept gevonden en gepubliceerd. Kijk eens op: http://www.bluelarix.com/industrieel-design-nieuws-juni-2009.html, het staat ergens midden op de pagina en heet Tamago.

 

Je spreekt over combinaties van materialen. Dat is vaak lastig, want hoe word jou product gerecycled? Beter is dan een duidelijk herkenbaar materiaal, geen blends, zodat jouw product ook makkelijk is her te gebruiken. Vooral hergebruikt plastic samen verwerken met karton zou ik voorzichtig mee zijn.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank. Heb er naar gekeken maar voordat je een patent bij Benelux Model voor Tekeningen en modellen hebt ben je een eindje verder, en wereldwijd beschermen is nog kostbaarder en moeilijker. Ik denk ook dat ondernemen steeds opener wordt waardoor patenten minder belangrijk worden. Daarbij denk ik dat een first mover advantage en kwaliteit ervoor zullen zorgen dat concurrenten niet snel met goede namaak op de proppen kunnen komen.

 

Een NL patent is niet duur en vormt een solide basis voor besprekingen met geïnteresseerde partijen. Je kunt altijd nog zien --in samenwerking/-financiering met een geïnteresseerde partij-- of je ook buiten NL wilt patenteren. In ieder geval blijft de indieningsdatum van je NL patent geldig ook voor je evt. patenten buiten NL. Patenten zijn belangrijk voor het optreden tegen namakers, dat mag toch wel duidelijk zijn. Dat "first mover advantage en kwaliteit ervoor zullen zorgen dat concurrenten niet snel met goede namaak op de proppen kunnen komen" is een nogal gevaarlijke stelling.

 

Ten slotte, een collectie van patenten op kartonnen meubels (rijp en groen) vind je hier:

http://v3.espacenet.com/searchResults?locale=en_EP&EC=A47C5%2F00C&ST=advanced&compact=false&DB=EPODOC&submitted=true

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.