• 0

Stamrecht B.V. meerdere activiteiten?

Hoi Allen,

 

Ik heb hier een thread gestart over het kiezen van de juiste structuur voor een handels onderneming en wat daar allemaal bij komt kijken.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=25211

 

Zoals in de thread aangegeven ben ikzelf momenteel nog in loondienst en wil bij vertrek proberen gebruik te maken van een Stamrecht B.V. Mijn bedoeling zou zijn om het geld in de stamrecht B.V. te gebruiken als startkapitaal voor de onderneming. Van wat ik op internet heb begrepen kan je bij oprichting bij de notaris van je B.V. deze ook stamrecht geven en dat is in principe alles wat je moet doen om deze als stamrecht B.V. te kunnen gebruiken.

 

Wat ik graag zou willen weten doorgaand op bovengelinkte thread is welke entiteit kan ik het beste deze stamrecht aan geven? De holding zal in beginsel voornamelijk zijn voor het betalen van salaris aan de directeur en de meeste activiteiten (en ik beginsel meeste kosten ook) zullen gebeuren in de werkmaatschappij. Die laatste lijkt mij de logische plek maar ik ben een leek dus ben benieuwd naar wat jullie vinden.

 

Als ik het goed heb begrepen mag een B.V. ook andere activiteiten ontplooien naas het hebben van stamrecht zolang je dat bij de oprichting duidelijk hebt aangegeven? Dus mijn stamrecht B.V. kan ook een handelsonderneming zijn?

 

Thanks!

 

Gr, Sirus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je ook al hier gekeken? Joost heeft erg zijn best gedaan op deze faq.

 

Persoonlijk zou ik een stamrecht in de holding zetten en de onderneming in een werkmij. Stel dat je de onderneming eens wil verkopen, dan wil je niet dat het stamrecht in dezelfde BV zit. Het stamrechtkapitaal kun je niet gebruiken voor de oprichting van de holding, maar de holding kan dat geld wel gebruiken om kapitaal in de werkmij te storten, of op andere wijze de onderneming te financieren.

 

Geen idee om welk bedrag het gaat, of wat je de eerste periode denkt te verdienen aan de onderneming, maar is het wel voordeliger om de ontslagvergoeding in de vorm van een stamrecht te doen? Als je het eerste jaar weinig inkomsten zou hebben (dwz het gebruikelijk loon laag zou kunnen houden omdat de resultaten niet toelaten dat er onmiddellijk een hoog salaris zou worden betaald, en de ontslagvergoeding pas begin volgend jaar belast zou zijn in plaats van november dit jaar, kan het zomaar zijn dat je beter de vergoeding gewoon als loon uit kan laten betalen.

 

Het netto bedrag kun je dan gebruiken om in de onderneming te investeren, dus dat zal wel iets minder zijn dan als stamrecht, maar je hebt dan in ieder geval geen fiscale claim meer op dat geld.

 

Wat een BV mag doen staat in de statuten vermeld. Als jij tegen de notaris zegt dat je en stamrecht- en ondernemingsactiviteiten in de BV wil doen, dan zal hij dat in de doelomschrijving zetten (na je te hebben voorzien van advies over of dat wel of niet handig is).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Goed punt. Ik ga ervan uit dat in het eerste jaar er niet veel inkomsten zullen zijn en wel wat kosten (reis en verblijfskosten voornamelijk).

 

Mijn bedoeling was om een deel van het geld uit de stamrecht aan te wenden als mijn salaris (zodat ik ook recht blijf houden op mijn hypotheek aftrek wat voor mij een aanzienlijk bedrag is) en een deel aan te wenden voor de kosten die ik maak voor mijn bedrijf (naast reiskosten zullen er ook kosten zijn zoals aanschaf PC etc.).

 

Na salaris en kosten zal er na het eerste jaar weinig van het stamrecht geld over blijven. Als ik het bedrag laat uitkeren nu dan betaal ik sowieso in de hoogste schaal belasting en daarnaast heb ik in 2010 geen hypotheek rente aftrek meer dan (aangezien ik niet verwacht veel inkomsten te halen uit de B.V. in dat jaar).

 

In 2009 heb zal ik geen salaris nodig hebben voor hypotheek rente aftrek gezien dat voordat ik weg zal gaan ik genoeg zal hebben verdiend in dit jaar.

 

Hoop dat dit wat verduidelijkt.

 

Ik ga naar die link kijken die je me hebt gestuurd. Bedankt daarvoor.

 

Groet, Sirus

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik zeker eens kijken of de ontslagvergoeding niet is uit te stellen tot 2010 (heb je meteen voldoende salaris om je rente tegen af te zetten), en meteen nog eens overwegen of de BV wel de juiste optie is om in te ondernemen, of dat bijv een eenmanszaak niet handiger is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronaldinho,

 

Excuses maar ik snap het voordeel daarvan niet helemaal. Ik zie alleen een aantal nadelen:

 

1. Met uitgestelde regeling heb ik persoonlijk toch altijd de onzekerheid dat er iets tussen kan komen.

2. Er gaan tussen bruto en netto ontslag uitkering vrij veel premies vanaf. Een deel van die premies zal er niet afgaan als ik het aan mijzelf als salaris uitkeer (ik heb bijv. geen behoefte aan een aanvullende pensioenregeling).

3. Ik kan de kosten die ik maar voor het bedrijf niet van het bruto bedrag afhalen.

4. Met een eenmanszaak heb ik een groter juridisch risiso wat bij een import export bedrijf (weet ik uit ervaringen uit het verleden) toch iets is waar je rekening meer moet houden.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat jij een goede reden hebt om het op een bepaalde manier te willen doen. Ik begrijp alleen niet waarom het via stamrecht nadeliger zou kunnen zijn.

 

Hopelijk kan je het nog wat voor mij verduidelijken.

 

Groet, Sirus

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sirus

 

Een ander nadeel is dat het stamrecht bedoeld is voor de oude dag. Als je het nu gaat gebruiken als salaris, dan loopt de voorziening dus geen deuken op maar daalt wel het daarbij behorende vermogen. Dat zal dus weer ingelopen moeten worden.

 

Daarnaast: als je in de stamrecht BV werkt en je maakt een fout waar de BV aansprakelijk voor gesteld kan worden, dan loot het vermogen in de BV dus risico en kan die gouden handdruk als sneeuw voor de zon smelten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.